Mechanisch toetsenbord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Mechanisch toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 10:08

Een van mijn toetsenborden heeft het begeven. Nu wil ik al een tijdje een mechanisch toetsenbord, zo'n lekker "IBM" ding. Is veel beter voor mijn handen dan dat kleine gepruts op zo'n modern ding. (Ik werk echt nooit op het toetsenbord van mijn laptop. Echt, wat een ondingen zijn dat). Ik zoek een kantoor toetsenbord, geen gaming ding. Dus de https://www.google.com/search?q=wat+kos ... =apv&pvs=0 en soortgelijken valt af.

Ik heb geen zin om er € 300,-- aan te spenderen, maar het hoeft ook niet voor niets.
Zo'n toetsenbord valt of staat natuurlijk met het gevoel. Wat is wijsheid, zal ik naar een winkel gaan en er een aantal voelen, of zal ik op revieuws afgaan of meningen hier, en er een bestellen?

LoveBodin

Re: Mechanisch toetsenbord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:11

Ik zou een combinatie doen: Ga naar de mediamarkt of iets dergelijks en gewoon voelen en typen, en kijk daarna even op reviews hoe lang die mee gaat.
Ik heb/had een hele fijne, typte heerlijk met testen. Ging helaas niet heel lang mee, dus ik lees wel even mee. Ik wil ook echt toetsen die je voelt ingedrukt worden als je erop drukt, niet dat vlakke.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 10:13

Slim plan, LoveBodin. Ja, indrukken is fijn. En ik wil toetsen met kuiltjes. Die IBM dingen hadden per rij verschillende dieptes. Heerlijk werken!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:16

Ik zou echt even gaan voelen idd. Wij hebben op kantoor verschillende. Ik vind laag juist fijn en minder geluid bij tikken. Andere weer hoog en wel geluid.

Ik heb nu een ergonomische die echt schuin staat vanwege polsklachten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:18

Oh laat dan even weten welke het wordt Rien10! Dan ga ik die ook even uittesten, gezien mijn huidige dus semi overleden is (de spatie balk blijft hangen ;( )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:19

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:20

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:21

Let er ook op wat voor switches er in zitten.

Ik heb zelf een Razer Black Widow met yellow switches. Ik game amper en gebruik hem vooral voor het thuiswerken. <3 Je kunt ook gewoon zoveel sneller typen op een fatsoenlijk keyboard. Ik wil eigenlijk upgraden naar een keyboard met optical switches, maar staat niet echt hoog op mijn wishlist.

Let ook even op de indeling van toetsenbord. Ik kan altijd slecht typen op een Nederlands toetsenbord. Ik typ liever op US/International.

Razer heeft ook witte toetsenborden en verlichting kan gewoon uit. Dan valt het niet op en kan hij prima mee als zakelijk toetsenbord.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 19-02-25 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:22

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:47

Ik heb jaren Razer Blackwidow toestenborden gehad. Ik ben begonnen met de V1 met groene switches (van die heerlijke clicky switches). Helaas ging deze vrij snel klachten van 'chattering' vertonen, toen werd hij binnen garantie omgeruild voor de v2 en zo gaan we door tot het moment dat vorig jaar de v3 in garantie werd omgeruild voor de v4. Al die Blackwidows hebben last van chattering, om mij heen hoor iedereen er over klagen.
Ik deze week de Razer Blackwidow V4 Pro met gele switches teruggestuurd en mijn geld teruggekregen. Ik heb nu de Corsair K70 pro met rode switches gekocht. Deze was vrij goedkoop en ik ben daarom ook wel een beetje sceptisch, maar aan de andere kant waren die Blackwidow Pro's allemaal rond de €300 en die waren van rottige kwaliteit. De Corsair kost net aan €175 en daar zijn mensen over het algemeen wel tevreden over.

Ik heb in het verleden een toetsenbord met optical switches gehad maar dat vind ik echt helemaal niks. Mijn collega's lachten me al uit toen ik vertelde dat ik een optical had gekocht, en ik had moeten luisteren.

Het allerfijnst vond ik de groene switches van Razer. Een voelbare klik bij het indrukken en een satisfying klik geluid. Ik was er erg blij mee tot we in de corona tijd zittingen vanuit huis moesten doen en ik door mijn collega's toch vriendelijk werd verzocht om "dat klikkende poedersuiker ding" te vervangen voor iets minder luidruchtigs. :') Toen ben ik voor de gele switches gegaan en dat was even wennen maar uiteindelijk ook prima switches.
Nu heb ik de Cherry Red en die lijken erg op de gele razer switches.
Overigens heb ik tussen het overlijden van mijn laatste Razer en het binnekomen van de Corsair twee dagen op een klein toetsenbordje zitten typen dat ik altijd in mijn laptop tas had zitten, nou dat zijn echt RSI-planken, goeie god wat een ellende. :')

Lang verhaal kort, vermijdt Razer. :')

Overigens, de verlichting kun je op die gaming toetsenborden gewoon uitzetten. Ik gebruik mijn pc overdag voor kantoorwerk en dan staat de verlichting uit of in een schappelijker standje dan mijn gebruikelijke groene kermisattractie. De gaming toetsenborden zijn doorgaans wel een stuk degelijker gebouwd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:56

Grappig ik had op mijn werk een toestenbord zoals jij wil, dikke/hoge toesten die best veel geluid maken (is van Dell) en heb er eentje van HP aangeschaft, met platte toesten bijna zoals een laptop, maar dan net iets handiger dan mijn laptop zelf :)
Ik heb de keuze gemaakt op basis van een toestenbord dat bij een nieuwe desktop geleverd werd.

Ik zou ook in een winkel wat gaan uitproberen als ik zo'n specieke wens had.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:00

Gewoon even uitproberen is inderdaad wel handig. Helaas hebben veel winkels alleen niet alle soorten switches beschikbaar waardoor het alsnog een beetje gokken is wat je fijn zult vinden.

Niet ieder toetsenbord dat geluid maakt is een mechanisch toetsenbord overigens. Daar zit wel een groot verschil in.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:01

Ik heb ook sinds kort een mechanisch toetsenbord, heerlijk vrolijk en met die lekkere tikgeluidjes.
Maar je kunt er ook veel op instellen, zo kun je ook kiezen voor niet gekleurde toetsen etc.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:01

Ik heb al vele jaren een Dell toetsenbord dat me erg goed bevalt (en ook al een eeuw meegaat). Simpel, rechttoe-rechtaan.
De mijne is de KB1421 met een snoer, maar er zijn er verschillende, en fijn geprijsd, in omloop:
https://www.bol.com/nl/nl/b/toetsenbord ... 3147+7089/

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:07

Zolala, dat is een membraan toetsenbord, TS zoekt een mechanisch toetsenbord. ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:08

Kringloop? Geen idee hoor, maar daar zou ik binnen lopen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:08

Oh ja ik zweer erbij! Ik wil niet meer zonder mijn Keychron K2 V2 (red switch). Typt heerlijk, vind ik. Maar dat is heel persoonlijk... Misschien kun je 'm bestellen bij een webwinkel waar je ook makkelijk terug kunt sturen? De mijne komt van Ergowerken dacht ik.

In de toekomst zou ik 'm graag vervangen voor een hot swappable versie van dit type (of de Keychron Q-serie), zodat ik de switches aan kan passen voor nog fijner toetsgevoel.

Je schrijft dat je een kantoortoetsenbord zoekt: wil je 'm ook op kantoor (met anderen) gebruiken? Want dan zou ik deze Keychron afraden. Ik doe er al mijn kantoorwerk op met plezier, maar wel alleen als ik thuis werk. Op kantoor zouden ze gek worden van hoeveel geluid het toetsenbord maakt (ik krijg er nu bij online overleggen waar ik aantekeningen meetyp soms zelfs opmerkingen over _O- ).

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:16

Ik zou ook naar de Mediamarkt gaan, om te voelen.

Zelf fan van de Logitech wave. Lekker massief toetsenbord met ergonomische vorm. Klikt wel duidelijk hoorbaar, maar daar heeft mijn man alleen last van als hij thuis is ;-) Mijn huidige gaat al 10+ jaar mee (enkele letters zijn er volledig af gesleten).

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:34

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:08

Om heel eerlijk te zijn, vind ik de Razers en Logitechs kwaliteit-technisch de prijs niet waard.

Zelf ben ik wel fan van Corsair, heb een K95 thuis en een K70 op kantoor. Aluminium behuizing en Cherry MX switches. Gaan in mijn ervaring langer mee dan die van Razer en Logitech. Heb zelf de blues (tactile & clicky) thuis en browns (tactile & silent) op kantoor met O ringen eronder omdat ik vaak de knoppen "bottem out". Lineaire switches vind ik echt niks.

Helaas zijn veel van de merken die goed bekend staan niet te koop bij winkels als MediaMarkt. Ducky is bijvoorbeeld ook een hele goede. Alternate (een bekende computerwebshop onder IT'ers) heeft ze bijvoorbeeld wel.

Maar goede mechanische toetsenborden beginnen wel vanaf 80~100 euro. Omdat ze langer meegaan, en ze ook gewoon veel fijner typen, is het het vaak wel waard. Zeker als je veel achter je computer zit. Die moderne "dome toetsenborden" bestaan enkel omdat ze goedkoper zijn, niet omdat ze beter zijn.

Als je er dieper op in wil, dan is het het grote mechanische toetsenborden topic op Tweakers wellicht interessant.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-02-25 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:14

Die ringen zijn heel fijn. Ik heb ze er ook altijd onder en dat scheelt een hoop geluid, zeker die aluminium behuizingen resoneren enorm.
Ik heb ook altijd double shot keycaps erop zitten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:17

Tazzey schreef:
Ik heb jaren Razer Blackwidow toestenborden gehad. Ik ben begonnen met de V1 met groene switches (van die heerlijke clicky switches). Helaas ging deze vrij snel klachten van 'chattering' vertonen, toen werd hij binnen garantie omgeruild voor de v2 en zo gaan we door tot het moment dat vorig jaar de v3 in garantie werd omgeruild voor de v4. Al die Blackwidows hebben last van chattering, om mij heen hoor iedereen er over klagen.
Ik deze week de Razer Blackwidow V4 Pro met gele switches teruggestuurd en mijn geld teruggekregen. Ik heb nu de Corsair K70 pro met rode switches gekocht. Deze was vrij goedkoop en ik ben daarom ook wel een beetje sceptisch, maar aan de andere kant waren die Blackwidow Pro's allemaal rond de €300 en die waren van rottige kwaliteit. De Corsair kost net aan €175 en daar zijn mensen over het algemeen wel tevreden over.

Ik heb in het verleden een toetsenbord met optical switches gehad maar dat vind ik echt helemaal niks. Mijn collega's lachten me al uit toen ik vertelde dat ik een optical had gekocht, en ik had moeten luisteren.

Het allerfijnst vond ik de groene switches van Razer. Een voelbare klik bij het indrukken en een satisfying klik geluid. Ik was er erg blij mee tot we in de corona tijd zittingen vanuit huis moesten doen en ik door mijn collega's toch vriendelijk werd verzocht om "dat klikkende poedersuiker ding" te vervangen voor iets minder luidruchtigs. :') Toen ben ik voor de gele switches gegaan en dat was even wennen maar uiteindelijk ook prima switches.
Nu heb ik de Cherry Red en die lijken erg op de gele razer switches.
Overigens heb ik tussen het overlijden van mijn laatste Razer en het binnekomen van de Corsair twee dagen op een klein toetsenbordje zitten typen dat ik altijd in mijn laptop tas had zitten, nou dat zijn echt RSI-planken, goeie god wat een ellende. :')

Lang verhaal kort, vermijdt Razer. :')

Overigens, de verlichting kun je op die gaming toetsenborden gewoon uitzetten. Ik gebruik mijn pc overdag voor kantoorwerk en dan staat de verlichting uit of in een schappelijker standje dan mijn gebruikelijke groene kermisattractie. De gaming toetsenborden zijn doorgaans wel een stuk degelijker gebouwd.
Oh de Blackwidows. Mijn eerste mechanische toetsenbord was er ook zo'n 1, hele oude versie nog. Toen waren ze nog wel aardig degelijk kwa behuizing. Maar Razer switches slijten relatief snel en hebben snel last van dierenharen die om 1 of andere reden tussen de switches gaan zitten als je huisdieren hebt (wat andere switches niet hebben). Die Razer Greens waren dus best snel aan vervanging toe hier. Toen ik weer bij de winkel ging kijken, waren de nieuwe modelen van plastic dat je op een Trust product zou verwachten. Nee dankje :') .

Als je vergelijkbare switches wil aan de Razer Green, dat zijn de Cherry MX Blue. Dat zijn beide de clicky & tactile switches. Maar die worden bij Corsair niet verkocht in Nederland met US International toetsenborden. Ik gebruik zelf Britse toetsenborden en die komen wel met blues. De Browns zijn een andere optie, minder geluid maar verder aardig vergelijkbaar. Die zijn wel gewoon in Nederland te koop met US Int., maar het is altijd de vraag op de MM hem op voorraad heeft. Heb het idee dat ze enkel het toetsenbord model bestellen en dan random een collectie aan switches krijgen ofzo, met hoe random ze voorraad hebben. Hoewel ik zelf mijn blues net wat fijner vind (gebruik de browns op kantoor, blues thuis).

Tazzey schreef:
Die ringen zijn heel fijn. Ik heb ze er ook altijd onder en dat scheelt een hoop geluid, zeker die aluminium behuizingen resoneren enorm.
Ik heb ook altijd double shot keycaps erop zitten.
Als aanvulling hierop. O-ringen zijn goed voor als je de knop volledige indrukt ("bottom out") omdat de top van de keycap dan de switch raakt. In principe hoef je dit niet te doen, de knop wordt ergens halverwege al geregistreerd. Dat is ook het punt dat je voelt in een tactile switch, en het idee is dat je daarna los laat (maar genoeg mensen die dat niet doen, myself included, en als je dat niet doet kunnen die o-ringen helpen met geluid wat daarvan komt). Het geluid van clicky switches doet het dan ook niks tegen, want dat is een klikje in de switch zelf als je dat punt raakt waar de knop geregistreerd wordt.

Er zit in de ringen verschil in hoe dik en stevig ze zijn, dat maakt weer verschil hoe het voelt als je de knop indrukt (je hebt sowieso minder travel, maar zachte ringen kunnen je knoppen squishy laten voelen) en hoe veel het dempt (hoe zachter de ring, hoe meer demping).
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-02-25 14:27, in het totaal 5 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 14:17

MarliesV schreef:
Kringloop? Geen idee hoor, maar daar zou ik binnen lopen.

Nee. Dat ga ik niet doen. Wil n nieuwe.

Grappig hoeveel reacties hier komen. Het speelt kennelijk bij meer mensen.

Ik zit ook te denken aan een gesplitst bord. Dat wordt dan wel duur. Ik moet er erg aan wennen ook, had er een van mijn zoon geleend, dus ik weet hoe het werkt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:40

Cambionn, ik heb na de Blackwidow V1 en V2 (dacht ik) nooit meer een plastic Blackwidow gehad. De V3 en V4 waren beide van aluminium en zeer degelijk gebouwd. Maar inderdaad die switches zijn helemaal ruk, die gaan heel snel stuk.

Ik vond die groene switches echt fantastisch maar gezien mijn werk kan ik dat niet meer doen. Mijn collega's begonnen erover te klagen dus vandaag mijn keuze voor de gele Razer en nu de cherry red. Dat zijn vrij stille switches.

Wat betreft die ringen. Ik raak ook de bodem van mijn toetsenbord dus vandaar mijn keuze om er altijd ringen onder te zetten. Ik begon met de wat hardere ringen maar heb er inmiddels al weer wat jaartjes zachte ringen onder en dat maakt die toetsenborden echt heel prettig.
De groene switches krijg je met geen mogelijkheid stil maar dat is ook niet de bedoeling als je die gebruikt. Mijn motto was altijd "If it's mechanical it needs to go CLICK", mijn collega's deelde die mening niet :D

Wat is de reden dat je voor de K95 gekozen hebt? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ;) Ik heb de K70 gekozen omdat die iets compacter is doordat hij de macro toetsen aan de linkerkant niet heeft. En aangezien ik veel vanuit bed moet werken heb ik heel beperkt ruimte op mijn "bureau". Het scheelde bijna 4cm en da's best veel als je zo beperkt bent. Qua prestaties gaan ze vrij gelijk op.

Ik heb nog wel steeds het idee in gedachten om een keer mijn eigen mechanische toetsenbord in elkaar te gaan zetten. Ik had in de oertijd een gebogen ergo toetsenbord en dat vond ik zo ontzettend fijn maar daar is nooit echt een heel fijne mechanische (gaming) variant op gekomen. Dus ik heb al heel lang het idee om die zelf te gaan maken. Eerst een mooie behuizing ontwerpen en 3d printen en als het bevalt die behuizing in aluminium laten gieten. Hot swappable switches erop en mooie RGB erin en klaar is Klara.

@Rien, de kringloop zou ik ook niet doen. Dan zit je met een ouder toetsenbord waarvan je niet weet wat ermee gebeurt is. Ik ben zelf ook vrij snel vies van dingen en ik zie dan zo'n vies oud mannetje voor me die de meest shady websites in de krochten van het internet heeft opgedoken en niet alle restjes in zijn zakdoekje heeft weten op te vangen met als resultaat een sticky tikkie plank. :r :D

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:23

Cambionn schreef:
Om heel eerlijk te zijn, vind ik de Razers en Logitechs kwaliteit-technisch de prijs niet waard.

Zelf ben ik wel fan van Corsair, heb een K95 thuis en een K70 op kantoor. Aluminium behuizing en Cherry MX switches. Gaan in mijn ervaring langer mee dan die van Razer en Logitech. Heb zelf de blues (tactile & clicky) thuis en browns (tactile & silent) op kantoor met O ringen eronder omdat ik vaak de knoppen "bottem out". Lineaire switches vind ik echt niks.

Helaas zijn veel van de merken die goed bekend staan niet te koop bij winkels als MediaMarkt. Ducky is bijvoorbeeld ook een hele goede. Alternate (een bekende computerwebshop onder IT'ers) heeft ze bijvoorbeeld wel.

Maar goede mechanische toetsenborden beginnen wel vanaf 80~100 euro. Omdat ze langer meegaan, en ze ook gewoon veel fijner typen, is het het vaak wel waard. Zeker als je veel achter je computer zit. Die moderne "dome toetsenborden" bestaan enkel omdat ze goedkoper zijn, niet omdat ze beter zijn.

Als je er dieper op in wil, dan is het het grote mechanische toetsenborden topic op Tweakers wellicht interessant.

Ja Corsair hier , De K100( daarvoor een K70) Wil nooit meer anders. Ik game ook , maar gebruik hem voor mijn dagelijks werk. Ik maak veel te weinig gebruik van de extra mogelijkheden, dan nog is hij het geld ruim waard.