Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tazzey schreef:Oh de Blackwidows. Mijn eerste mechanische toetsenbord was er ook zo'n 1, hele oude versie nog. Toen waren ze nog wel aardig degelijk kwa behuizing. Maar Razer switches slijten relatief snel en hebben snel last van dierenharen die om 1 of andere reden tussen de switches gaan zitten als je huisdieren hebt (wat andere switches niet hebben). Die Razer Greens waren dus best snel aan vervanging toe hier. Toen ik weer bij de winkel ging kijken, waren de nieuwe modelen van plastic dat je op een Trust product zou verwachten. Nee dankjeIk heb jaren Razer Blackwidow toestenborden gehad. Ik ben begonnen met de V1 met groene switches (van die heerlijke clicky switches). Helaas ging deze vrij snel klachten van 'chattering' vertonen, toen werd hij binnen garantie omgeruild voor de v2 en zo gaan we door tot het moment dat vorig jaar de v3 in garantie werd omgeruild voor de v4. Al die Blackwidows hebben last van chattering, om mij heen hoor iedereen er over klagen.
Ik deze week de Razer Blackwidow V4 Pro met gele switches teruggestuurd en mijn geld teruggekregen. Ik heb nu de Corsair K70 pro met rode switches gekocht. Deze was vrij goedkoop en ik ben daarom ook wel een beetje sceptisch, maar aan de andere kant waren die Blackwidow Pro's allemaal rond de €300 en die waren van rottige kwaliteit. De Corsair kost net aan €175 en daar zijn mensen over het algemeen wel tevreden over.
Ik heb in het verleden een toetsenbord met optical switches gehad maar dat vind ik echt helemaal niks. Mijn collega's lachten me al uit toen ik vertelde dat ik een optical had gekocht, en ik had moeten luisteren.
Het allerfijnst vond ik de groene switches van Razer. Een voelbare klik bij het indrukken en een satisfying klik geluid. Ik was er erg blij mee tot we in de corona tijd zittingen vanuit huis moesten doen en ik door mijn collega's toch vriendelijk werd verzocht om "dat klikkende poedersuiker ding" te vervangen voor iets minder luidruchtigs.Toen ben ik voor de gele switches gegaan en dat was even wennen maar uiteindelijk ook prima switches.
Nu heb ik de Cherry Red en die lijken erg op de gele razer switches.
Overigens heb ik tussen het overlijden van mijn laatste Razer en het binnekomen van de Corsair twee dagen op een klein toetsenbordje zitten typen dat ik altijd in mijn laptop tas had zitten, nou dat zijn echt RSI-planken, goeie god wat een ellende.
Lang verhaal kort, vermijdt Razer.
Overigens, de verlichting kun je op die gaming toetsenborden gewoon uitzetten. Ik gebruik mijn pc overdag voor kantoorwerk en dan staat de verlichting uit of in een schappelijker standje dan mijn gebruikelijke groene kermisattractie. De gaming toetsenborden zijn doorgaans wel een stuk degelijker gebouwd.
Tazzey schreef:Als aanvulling hierop. O-ringen zijn goed voor als je de knop volledige indrukt ("bottom out") omdat de top van de keycap dan de switch raakt. In principe hoef je dit niet te doen, de knop wordt ergens halverwege al geregistreerd. Dat is ook het punt dat je voelt in een tactile switch, en het idee is dat je daarna los laat (maar genoeg mensen die dat niet doen, myself included, en als je dat niet doet kunnen die o-ringen helpen met geluid wat daarvan komt). Het geluid van clicky switches doet het dan ook niks tegen, want dat is een klikje in de switch zelf als je dat punt raakt waar de knop geregistreerd wordt.Die ringen zijn heel fijn. Ik heb ze er ook altijd onder en dat scheelt een hoop geluid, zeker die aluminium behuizingen resoneren enorm.
Ik heb ook altijd double shot keycaps erop zitten.
MarliesV schreef:Kringloop? Geen idee hoor, maar daar zou ik binnen lopen.
Cambionn schreef:Om heel eerlijk te zijn, vind ik de Razers en Logitechs kwaliteit-technisch de prijs niet waard.
Zelf ben ik wel fan van Corsair, heb een K95 thuis en een K70 op kantoor. Aluminium behuizing en Cherry MX switches. Gaan in mijn ervaring langer mee dan die van Razer en Logitech. Heb zelf de blues (tactile & clicky) thuis en browns (tactile & silent) op kantoor met O ringen eronder omdat ik vaak de knoppen "bottem out". Lineaire switches vind ik echt niks.
Helaas zijn veel van de merken die goed bekend staan niet te koop bij winkels als MediaMarkt. Ducky is bijvoorbeeld ook een hele goede. Alternate (een bekende computerwebshop onder IT'ers) heeft ze bijvoorbeeld wel.
Maar goede mechanische toetsenborden beginnen wel vanaf 80~100 euro. Omdat ze langer meegaan, en ze ook gewoon veel fijner typen, is het het vaak wel waard. Zeker als je veel achter je computer zit. Die moderne "dome toetsenborden" bestaan enkel omdat ze goedkoper zijn, niet omdat ze beter zijn.
Als je er dieper op in wil, dan is het het grote mechanische toetsenborden topic op Tweakers wellicht interessant.