Lichaamsgeur uit was krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Lichaamsgeur uit was krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 09:00

ik hoop dat iemand tips heeft.
Ik doe de was voor een oudere man die is opgenomen in een verzorgingshuis.
Daar laten wassen kan wel,maar kost erg veel geld, daarom was ik voor hem.
Nu zit er in zijn kleding een sterke geur.
Geen zweet of iets dergelijks, maar meer lichaamsgeur.

Hij heeft overhemden en kleding die alleen op 30graden gewassen mag.
Ik was met waspods meestal van ariel en doe er en scheut azijn bij.
Intensieve was, extra spoelen, het maakt niet uit.de geur blijft er in zitten.

De was hangt in een goed geventileerde kamer te drogen en is binnen 24uur droog. Maar de geur, je blijft het ruiken....ook in mijn wasmachine ruik ik het. Ik doe nu na iedere was die ik voor hem gedaan heb een trommelreinigings programma, omdat ik de geur niet in mn eigen kleding wil.
Hoe kan ik deze geur uit de kleding krijgen? Wat is daar een goed middel voor? Ergens in laten weken voor het wassen? Lees dat er producten van HG bestaan tegen stinkende was?iemand daar ervaring mee?

Hogere wastemperatuur is helaas niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door veneri op 15-02-25 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Re: Lichaamsgeur uit was krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:03

Een nacht laten weken in water en azijn voor je het wast. Misschien dat dat helpt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:07

Toch op 60graden gaan wassen. 30 is veel te koud om bacteriën eruit te krijgen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 09:09

Zal ie blij mee zijn,met gekrompen kleding.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:11

veneri schreef:
Zal ie blij mee zijn,met gekrompen kleding.

Is alles van wol?

Andere dingen niet zo gevoelig zo doorgaans.

Overigens zou ik eea wel in overleg doen.

Stinken wil je toch ook niet

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:12

Bij ons hielp HG tegen nare geurtjes in sportkleding goed om zweetgeur uit oude shirts te halen. Misschien kan je dat eens proberen.

rien10

Wat je ruikt zijn bacteriën. Wassen met Dettol help. Niet de wastoevoeging maar het ontsmettingsmiddel. Werkt ook heel goed voor sportkleding- en sokken.

rien10

Marleen_L schreef:
Bij ons hielp HG tegen nare geurtjes in sportkleding goed om zweetgeur uit oude shirts te halen. Misschien kan je dat eens proberen.

HG is duur. Dettol is voordeliger.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:15

Hier helpt voorweken met biotex groen heel erg goed :)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:16

Ik zou ook een nacht laten weken in koud water met een flinke acheut azijn. En daarna voorzichtig het water eruit knijpen en normaal wassen.
Zo heb ik eens een hardnekkige zweet lucht uit de oksels van een bloes van travelstof gekregen.
Zijn was buiten drogen helpt ook goed tegen nare luchtjes. Veel beter dan binnen drogen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:38

Ik gebruik Dr. Beckmann Geurverwijderaar bij sportkleding, een scheutje in het bakje voor de wasverzachter. Nu trouwens in de aanbieding bij de blauwe winkel met de hamsters :)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 09:40

rien10 schreef:
Marleen_L schreef:

HG is duur. Dettol is voordeliger.

Dettol is wel een goed idee. Welke moet ik hebben?
Laat je het daar dan in weken, en daarna wassen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:42

troi schreef:
Toch op 60graden gaan wassen. 30 is veel te koud om bacteriën eruit te krijgen.

Dit.
Of gewoon 40. Dat kan al helpen.

Tenzij het wol is.

Katoen of synthetische stof krimpt echt niet met 40 of 60 graden.

En het is gewoon smerig, want wat je ruikt zijn bacteriën. Die jij nu overigens ook in je machine hebt zitten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:51

Ik gebruik wasparfum van wasparfum.nl, en dan voornamelijk die "Diamanten" geur. Zelfs de sportkleding van mijn man krijg ik op 30/30 met een paar druppels wasparfum in het wasverzachter bakje helemaal fris.

Als je in de buurt woont dan mag je wel een flesje lenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:52

Jolliegirl schreef:
En het is gewoon smerig, want wat je ruikt zijn bacteriën. Die jij nu overigens ook in je machine hebt zitten

En dit ook. Tenzij je tussendoor 90graden wasjes draait komt het ook op jouw spul.

En met al die 90 graden tussenwasjes en speciale toevoegingen etc wordt zelf wassen ook knap prijzig. Weet je zeker dat de wasserij zoveel duurder is??

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:57

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:58

Marleen_L schreef:

Dit inderdaad, zelfs met 30 graden ging de geur er uit.

Je kan ook de kleding een paar dagen in de vriezer leggen, dat helpt goed tegen geurtjes en bacteriën.

Je kan ook even laten weken in water met baking soda. Geen azijn toevoegen dan met wassen. Baking soda neutraliseert ook geuren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:58

Albertina71 schreef:
Ik zou ook een nacht laten weken in koud water met een flinke acheut azijn. En daarna voorzichtig het water eruit knijpen en normaal wassen.
Zo heb ik eens een hardnekkige zweet lucht uit de oksels van een bloes van travelstof gekregen.
Zijn was buiten drogen helpt ook goed tegen nare luchtjes. Veel beter dan binnen drogen!

Dit hielp hier ook heel goed! Heb het toen zelfs 2 dagen laten staan haha.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:08

Als je dettol gebruikt: De gewone bruine. Een scheut Met de zeep in het bakje en dan wassen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:20

Citaat:
..... want wat je ruikt zijn bacteriën. Die jij nu overigens ook in je machine hebt zitten...
Als die bacteriën de lage temperatuur overleven helpen al die geurmiddeltjes ook niet. Dat is een schijn oplossing, terwijl je de oorzaak (de bacteriën) moet aanpakken.
Dus idd een bacteriedodend middel (o.a. Dettol) of op hoge temperatuur wassen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:30

ik reinig mijn wasmachine nu dus iedere keer nadat ik zijn was gedaan heb, dat programma reinigt op 70c.
als ik eenmaal al zijn kleren heb laten weken in dettol en gewassen heb, dan hoop ik dat de geur er uit blijft.
nu hij in het verzorgingstehuis woont is er wel meer toezicht op zijn hygiene, dus hoop dat het gaat schelen qua geur. maar ik denk echt dat het "gewoon" lichaamsgeur is.
ik kan eens proberen te wassen op 40c, kijken of dat helpt, maar op al zijn kledinglabels staat 30c.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:13

Ik zou beginnen met je machine reinigen en een programma laten draaien op 90 graden.

Daarna de kleding standaard hoger wassen, 40 graden is prima en de rest op minstens 60 graden. Eventueel met dettol.

Ik zou pas weer beginnen met wasverzachter en parfums als je kleding al standaard schoon en fris uit de machine komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:22

veneri schreef:
ik reinig mijn wasmachine nu dus iedere keer nadat ik zijn was gedaan heb, dat programma reinigt op 70c.
als ik eenmaal al zijn kleren heb laten weken in dettol en gewassen heb, dan hoop ik dat de geur er uit blijft.
nu hij in het verzorgingstehuis woont is er wel meer toezicht op zijn hygiene, dus hoop dat het gaat schelen qua geur. maar ik denk echt dat het "gewoon" lichaamsgeur is.
ik kan eens proberen te wassen op 40c, kijken of dat helpt, maar op al zijn kledinglabels staat 30c.

Katoen, en zeker als het al vaker gewassen is, krimpt echt niet op 60 graden. Als je een bacterie dood wilt maken moet je hoger wassen dan 40 graden. Dan denatureren de eiwitten. Net als bij een mens. Daarom ga je ook dood als je lichaamstemperatuur hoger wordt dan 43 graden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:25

veneri schreef:

Ik ben daar heel makkelijk in. Je eigen lichaamstemperatuur is ook boven de 30°C en daar kan de kleding ook tegen.
Ik zou het zoeken in het aantal toeren waar je op centrifugeert om de kleding te beschermen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 11:47

maar wassen jullie dan alles standaard op 40c? of zelf op 60c?
voor mijn eigen kleding vind ik het niet erg om eens te proberen, krimpen=pech.
maar voor andermans kleding ben ik voorzichtiger. ook omdat het niet makkelijk is om nieuwe kleding voor hem te kopen, die hij moet passen etc. diverse lichamelijke klachten en dementie maken dat soort dingen een drama. over lichaamsgeur hoef ik ook niet te beginnen tegen hem -O-
ik was mijn eigen kleding altijd op 40c overigens.