Pakje verstuurd, spoorloos, hoe oplossen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Pakje verstuurd, spoorloos, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 21:07

Als particulier een pakket verstuurd naar iemand die het bedrag dus overschreef en ik het het daarna verstuurd heb.
Om de een of andere onbekende reden werd het pakket op 1/12 vorig jaar retour gestuurd. Dit liet de koper mij weten.
Dus ik wachtte af tot ik bericht kreeg dat het pakket terug in het afgiftepunt was.
Dit is uit mijn gedachten verdwenen en jullie raden het al, pakket is dus spoorloos en nooit retour aangekomen.

Deze week stuurt de koper me een bericht of ik het pakket retour ontvangen heb of nieuws heb…
De track en tracé is ondertussen weg omdat het te lang geleden is, verzenddienst geeft aan dat het spoorloos is, en te lang geleden om nog op zoek te gaan.

Koper wijst nu vooral mij aan als ‘schuldige’, terwijl zij ook 2,5 maand stil bleef…
Zelf dus particulier.
Het gaat over 24 euro en 5,50 euro verzending.

Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ben er zelf verveeld mee, maar vind ook niet dat ik haar nu integraal moet terugbetalen of zie ik dit verkeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:11

Geen idee hoe het in België zit, maar in Nederland ben je als verzender verantwoordelijk voor het arriveren van het pakketje bij de ontvanger.
Dus ja, dan zou je idd moeten terug betalen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-02-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:13

Cayenne schreef:
Geen idee hoe het in België zit, maar in Nederlander ben je als verzender verantwoordelijk voor het arriveren van het pakketje bij de ontvanger.
Dus ja, dan zou je idd moeten terug betalen.

Niet als particulier. :)

Als ze pas na 2,5 maand iets van zich laat horen dan zou ik het voorbij laten gaan eerlijk gezegd, dat klinkt mij niet als betrouwbaar in de oren namelijk. Heb jij ook bericht gezien van de koeriersdienst dat het pakket terug zou komen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:15

Jawel toch?
Even gekopieerd:

Citaat:
Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken. Bij een verkoop tussen consumenten is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.

Exitium

Re: Pakje verstuurd, spoorloos, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:17

Niet per definitie. Als je in de advertentie zet dat verzenden voor eigen risico is, ben je niet aansprakelijk als particulier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:18

Ik heb voor een soortgelijk iets contact gehad met het juridisch loket en zij gaven toen aan van niet (Marktplaats verkoop). Wellicht is dit dan verouderd dan heb ik niets gezegd. :o

Via Marktplaats geef ik om die reden in de advertentie ook altijd nog expliciet aan dat verzenden op eigen risico is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:20

Exitium schreef:
Niet per definitie. Als je in de advertentie zet dat verzenden voor eigen risico is, ben je niet aansprakelijk als particulier.

Dat wist ik niet.
Ik dacht dat de aansprakelijkheid als verzender niet weg viel wanneer je in de advertentie zet dat verzenden op eigen risico is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:20

Je hebt als koper ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. 2,5 maand wachten om te gaan klagen is buiten redelijkheid om de verantwoordelijkheid volledig bij de verkoper neer te leggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:22

Wij hebben dat een keer aan de hand gehad.
PostNL is een fietspomp kwijt geraakt.

Dat was wel anders, want die is gewoon bij ons vertrokken en nergens meer aangekomen.
Koper had het verzendlabel zelf gekocht via Marktplaats (en is daarmee feitelijk de opdrachtgever van de verzending), enige wat wij gedaan hebben is de fietspomp verpakken en naar het pakketpunt brengen, daar is het ook vertrokken en gesorteerd, alleen nadat die onderweg was met de bezorger is die dus ineens spoorloos verdwenen.

Uiteindelijk hebben we toen het aankoopbedrag gedeeld, dus de helft terugbetaald aan de verkoper.
Want PostNL gaf niet thuis.

En de koper was schappelijk, want die kon ook zien dat het probleem niet bij ons lag.

Maar dat is wel een ander soort casus dan die van TS.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:33

magda_90 schreef:
Ik heb voor een soortgelijk iets contact gehad met het juridisch loket en zij gaven toen aan van niet (Marktplaats verkoop). Wellicht is dit dan verouderd dan heb ik niets gezegd. :o

Via Marktplaats geef ik om die reden in de advertentie ook altijd nog expliciet aan dat verzenden op eigen risico is.

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... et-product :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:40

Ook meegemaakt. Track and trace bleef staan op een bepaalde tekst dagenlang. Bpost kon niet helpen, zij gaven aan dat het pakketje kwijt was in het depot.

Met de verkoper overeengekomen dat ik de helft terug kreeg gestort. We maakten immers beide verlies hierop.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:46

Ik zou eerst proberen te achterhalen of de koper het pakket geweigerd heeft of niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 22:22

Neen, pakje is halfweg blijven hangen en plots werd het teruggestuurd, is dus nooit aangekomen in het afhaalpunt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:29

Heb jij dit ook daadwerkelijk gezien in de tracking van de vervoerder of is het alleen het woord van de ontvanger?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 22:30

Neen, effectief gezien in de tracking, maat ondertussen is die tracking dus weg omdat het te lang geleden is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:33

Als je gezien hebt dat er nooit een afleverpoging bij de ontvanger geweest is en het teruggestuurd zou worden, zou ik persoonlijk het geld terugstorten en m'n verlies nemen. Maar kan me ook indenken dat mensen een voorstel doen om het samsam te doen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:39

Ik vind dar koper wel lang gewacht heeft nu..

Bij eerder contact zou ik zeggen 50/50 puur uit fatsoen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:47

Exitium schreef:
Als je gezien hebt dat er nooit een afleverpoging bij de ontvanger geweest is en het teruggestuurd zou worden, zou ik persoonlijk het geld terugstorten en m'n verlies nemen. Maar kan me ook indenken dat mensen een voorstel doen om het samsam te doen

Ik zou het ook terugstorten. Jammer maar helaas. Pakketten raken soms kwijt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:49

Lastig. Zij wacht 2,5 maand maar jij heb er ook niet effectief bovenop gezeten zoals ik het begrijp? Maar toch, 2,5 maand later pas reageren? Nee dat had echt eerder gemoeten eerlijk gezegd. Hoogstens zou ik 50/50 zeggen en dan beiden dit als leermoment nemen (eerder handelen).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:33

Ik vind toch dat jij hier dichter op had moeten blijven zitten. De kosten zou ik absoluut terugbetalen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:47

magda_90 schreef:
Lastig. Zij wacht 2,5 maand maar jij heb er ook niet effectief bovenop gezeten zoals ik het begrijp? Maar toch, 2,5 maand later pas reageren? Nee dat had echt eerder gemoeten eerlijk gezegd. Hoogstens zou ik 50/50 zeggen en dan beiden dit als leermoment nemen (eerder handelen).

Koper wacht lang met een herinnering, maar heeft in december al direct aan de bel getrokken. Vanaf dat moment had TS er beter op moeten zitten, dat zou voor mij reden zijn om het zelf terug te betalen als TS zijnde.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:51

Exitium schreef:
magda_90 schreef:

Koper wacht lang met een herinnering, maar heeft in december al direct aan de bel getrokken. Vanaf dat moment had TS er beter op moeten zitten, dat zou voor mij reden zijn om het zelf terug te betalen als TS zijnde.

Yep gewoon terugbetalen. Is gewoon netjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:54

In dit geval is het de TS die gewoon terug moet betalen. Want de koper heeft gemeld dat het teruggestuurd is. En tja, daarna heeft de koper het aan de verkoper over gelaten. Wat ook logisch is. Als er dan na 2.5 maand nog niets gehoord is, dan snap ik dat de koper gaat navragen. Persoonlijk zou ik dat al binnen een week doen, maar sommige mensen zijn hierin wat afwachtender.
Maar dat de verkoper, de ts dus gewoon de hele tracing niet bekeken en bewaard heeft snap ik niet. Dan zit er niets anders op dan het gehele bedrag weer netjes terug te storten naar de koper.
Ik zou het werkelijk meer dan onbeschoft vinden als je niets wilt terugbetalen als verkoper, zelfs als er staat dat het op eigen risico is hoor je dit gewoon te doen. De koper heeft immers betaald, maar niets ontvangen. En je had als verkoper er beter op moeten zitten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:50

Als je met bpost hebt gewerkt ga je daar bij hen ook niet verder geraken. Het geld terug bezorgen aan de koper is het beste. Ik heb al sinds december miserie met Bpost. pakketjes worden zonder pardon gewoon in de afhaalautomaat gedropt ook al had ik extra betaald om het thuis bezorgd te krijgen. Vorige week een beschadigd pakket ontvangen waarvan de helft van mijn bestelling is verdwenen. Gelukkig wilde de webshop mij het ontbrekende deel nog eens opsturen. Waar ik kan duid ik tegenwoordig postnl of dpd aan als bezorgen. Tot nu toe met hen geen problemen en alles wordt netjes aan huis bezorgd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:56

Cayenne schreef:
Exitium schreef:

Dat wist ik niet.
Ik dacht dat de aansprakelijkheid als verzender niet weg viel wanneer je in de advertentie zet dat verzenden op eigen risico is.

Volgens mij werkt dat niet zo.
Ik weet niet of het wettelijk bepaald is.
Maar als dat zo is, dan ontkom je daar niet aan.
Ook niet als je in je advertentie zet dat koper verantwoordelijk is.