Hoe omgaan met manipulerende schoonzus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equisa

Hoe omgaan met manipulerende schoonzus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 02:08

Tja waar zal ik beginnen...

De zus van mijn partner manipuleert hem (ik noem haar even Ali), maar hij vindt zelf van niet. En daar hebben we elke keer ruzie over. Het issue: de moeder van mijn partner zit sinds 3 jaar in een verpleeghuis (wegens dementie) waar ze heel goed verzorgd wordt en een fijne plek heeft. Echter vindt Ali vanaf dat haar moeder in het verpleeghuis zit dat er elke dag iemand bij moeder moet zijn, want ze heeft ontzettend hoge eisen voor de verzorging en de zorg doet dat niet volgens haar normen. Ze wil dit zelf echter niet doen want ze vind het te zwaar om er elke dag naar toe te gaan, en manipuleert mijn partner om er zo vaak mogelijk naartoe te gaan. Hij ging 5 keer in de week naar haar toe (naast zijn baan van 45 uur en woont er 45 minuten rijden vandaan), sinds begin januari gaat hij 3x in de week naar haar toe (al een verbetering). Ali heeft geen relatie, geen dieren, geen verplichtingen en zit al 3 jaar in de ziektewet vanwege overspannen zijn en woont vlakbij het verzorgingshuis. Ook heeft Ali vaak onenigheid met het verplegend personeel omdat ze niet volgens Ali's maatstaven voor haar moeder zorgen. Het hoofd van de afdeling heeft verschillende keren aangegeven dat zowel Ali als mijn partner niet elke dag moeten komen omdat moeder zeer eenkennig is geworden en vaak zorg weigert als Ali of mijn partner er niet zijn. Ze moeten dan eerst Ali of mijn partner bellen die moeder dan over moeten halen om zich te laten verzorgen.

Mijn partner lijdt er ontzettend onder, ook al zegt hij zelf dat hij helemaal niet naar zijn zus luistert maar doet wat hij zelf wil. Zijn moeder is heel lastig geworden voor het verplegend personeel omdat ze als ze in de war is alleen maar heel hard om haar kinderen roept (krijst en huilt) en niemand iets met haar kan beginnen. Ook is Ali heel erg negatief over het verpleeghuis en huilt vaak als ze bij moeder is en spiegelt dit naar haar moeder (ook volgens de zorg), waardoor moeder heel vaak verdrietig is. Als mijn partner of wij er samen zijn is moeder vrolijk.

Ik roep al drie jaar dat het niet goed is hoe ze nu met hun moeder omgaan. Het lijkt goed bedoeld, maar het is helemaal niet goed voor hun moeder. Ali sluit mij vaak buiten en noemt mij egoïstisch omdat ik niet mee ga in haar 'eisen' (mijn partner staat mij hier niet altijd in bij helaas). Ze heeft al mijn foto's verwijderd van de kamer van moeder en doet vaak alsof ik niet besta en mijn partner geen relatie heeft (we zijn al 27 jaar samen). Ik heb vaak gedacht 'ze zoeken het maar uit met z'n 2en en ik bemoei me er niet meer mee', maar dan gebeuren er weer dingen die ook betrekking hebben op mij en dan moet ik er wel wat mee.

Hoe manipuleert ze: mijn partner en Ali hebben een gezamenlijke app waarin ze dingen bespreken over hun moeder. Ik zat eerst ook in die app, maar ben eruit gegaan omdat ik niet meer tegen de dagelijkse negatieve berichten kon van Ali. Ze vertelt in die app meerdere keren per dag hoe verdrietig hun moeder is en hoe slecht ze het daar heeft, hoe druk Ali het daarmee heeft en hoe Ali daar zelf onder lijdt. Mijn partner is erg gevoelig voor Ali's 'verdriet' en vind dat hij ook voor haar moet zorgen, door vaker naar zijn moeder te gaan. Ali voelt zichzelf rot als er niet volgens haar eisen voor haar moeder gezorgd wordt, maar ze wil zelf zo min mogelijk voor haar moeder zorgen. Ze noemt dit 'werk' en heeft er een hekel aan (ik kan dit totaal niet rijmen...).

Als mijn partner zegt dat hij een dag niet naar zijn moeder gaat typt Ali terug dat ze die week ook 2 dagen niet naar hun moeder gaat. Mijn partner gaat nooit tegen Ali in. Zijn 'strategie' is zwijgen. Tegen mij reageert mijn partner wel boos als ik er iets over zeg (als ik zeg dat Ali hem niet goed behandeld of iets negatiefs zeg over haar) en zegt hij dat ik er niets over moet zeggen want dat vind hij heel vervelend en kan dan niet slapen.

Op een gegeven moment wilde we een dagje weg. Dit mocht Ali niet weten en mijn partner verzon een smoes waarom hij niet naar zijn moeder ging. Ik mocht niks op social media zetten over ons uitje, want dan zou Ali dat misschien zien. Ali zelf gaat elk weekend op stap, soms ook doordeweeks.

Met kerst waren we 1e en 2e kerstdag in het verpleeghuis, samen met Ali. Tweede kerstdag wilde we om 5 uur naar huis omdat mijn partner ook jarig was en we dat 's avonds ook nog met z'n 2en wilde vieren, en ook omdat de honden al 2 dagen alleen zaten. Moeder werd onrustig toen we naar huis wilden gaan. Ali wilde ook naar huis, maar wilde niet dat moeder 'alleen' achterbleef nu ze onrustig werd. Ze vond dat wij maar moesten blijven want Ali had pijn in d'r rug en wilde niet meer blijven. Ik zei dat we wel gingen want we moesten ook naar huis voor de honden. Ali werd boos op mij en vond mij 'spijkerhard' (waarop moeder dat herhaalde). Mijn partner zei niets. We gingen toch, tenminste, ik, en mijn partner volgde. Onderweg hadden we daar natuurlijk weer woorden over en werd het geen gezellige verjaardag meer.

Moeder kan nog steeds bellen, ook al snapt ze dat steeds minder goed en nemen de telefoontjes nu af. Ze belde soms 20 keer per dag naar of Ali of mijn partner. Ook op mijn partners werk. De zorg heeft gezegd dat het beter zou zijn dat ze geen telefoon meer heeft omdat ze moet 'leren' om te vertrouwen op de zorg, maar dat wil Ali niet. Ali vind alles 'zielig' en voelt zich dan slecht. Ze doet er alles aan om dat gevoel niet te hebben, ten koste van haar moeder en haar broer.

Moeder heeft ondanks dat ze heel erg aan haar kinderen geplakt zit leuke momenten in het verpleeghuis met medebewoners, maakt grapjes en zingt liedjes. Ali ziet dit als 'toneelspelen' van haar moeder. Ali zegt dat haar moeder doodongelukkig is en dat zij de enige is die dat ziet.

Aan de ene kant vind ik het goed dat Ali het beste voor haar moeder wil, maar niet de manier waarop ze dit doet. Ze wil de beste zorg voor haar moeder, maar dat het haar zo min mogelijk tijd kost. Ik en ook mijn partner, vinden dat moeder goede en fijne zorg krijgt waar ze nu zit. Ik baal er van dat Ali het voor iedereen moeilijk maakt en mijn partner daar onder lijdt. Ali heeft een paar keer psychische hulp gehad maar dat was niets zei ze want die zeiden allemaal dingen die ze niet wilde horen.

Ik kan zo nog wel even doorgaan want er is nog veel meer gebeurt, maar dan wordt het een nog veel langer verhaal (dank je als je alles hebt gelezen). :o Ik voel me af en toe zo machteloos en weet niet goed hoe ik het beste met de situatie en met partner en schoonzus om moet gaan in deze situatie. Misschien wilde ik dit gewoon even van me afschrijven, maar misschien heeft iemand ook andere inzichten of tips.

Marigold

Re: Hoe omgaan met manipulerende schoonzus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 02:35

Mijn eerste gedachte is eigenlijk: heeft zo’n tehuis misschien een maatschappelijk werker, met wie dergelijke emoties en conflicten in de familie kunnen worden besproken?

Heel vervelend voor jullie, en simpel advies grenzen aan te geven is volgens mij niet afdoende.. ik begrijp wel dat jullie er gedoe om kunnen krijgen, je partner reageert wellicht ook vanuit loyaliteit, terwijl jij er dan, kan ik me voorstellen, wat meer van een afstandje en realistischer naar kijkt, en je ergert omdat je het doorziet.

Ik zie en hoor het vaker hoor, manipulatie en gedoe in families rondom een oudere. Het is voor sommigen heel moeilijk om tot acceptatie te komen dat bijv de oudere uiterlijk niet anders is maar mentaal wel. Dat de zorg dingen overneemt. Enz.

Ik hoop dat jullie er een weg in vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 02:43

Praat met je partner en focus je op jullie relatie. Dat er dingen gebeuren waarover jij je zorgen maakt, is moeilijk, maar niet jouw verantwoordelijkheid.
De zorg voor een dementerende ouder is voor iedereen een lastig proces en je kan andere mensen, zeker niet de schoonzus, niet veranderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 02:57

senna21 schreef:
Praat met je partner en focus je op jullie relatie. Dat er dingen gebeuren waarover jij je zorgen maakt, is moeilijk, maar niet jouw verantwoordelijkheid.
De zorg voor een dementerende ouder is voor iedereen een lastig proces en je kan andere mensen, zeker niet de schoonzus, niet veranderen.

Ik ga hier in mee.

En jouw partner is oud en wijs genoeg. Als hij vind dat hij niet gemanipuleerd word, dan is dat prima.
Dan zal jij je moeten aanpassen om hem vrij te laten in de keuzes die hij maakt

Vervelende situatie mag het wel wezen, jemig zeg!

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 03:44

Een maatschappelijk werker is er inderdaad maar mijn partner wil dat niet want die ziet geen probleem.

Misschien ben ik wel gewoon bang dat ik tijd misloop met mijn partner. Mijn partner is ernstig ziek geweest en ik ben (nog steeds) bang om hem te verliezen, misschien dat ik het me daarom zo aantrek en hem dicht bij mij wil houden (dat is dan weer egoïstisch van mij misschien). Dat ik hem wil behoeden voor stress die zijn zus hem bezorgd. Terwijl hij er ook stress van heeft als ik er iets van zeg, dus dat helpt ook niet natuurlijk. Ik heb zelf geen ouders meer en misschien klamp ik me daarom teveel aan hem vast (bang om hem ook te verliezen). Misschien moet ik het ook bij mijzelf zoeken en proberen dat stuk met schoonzus en moeder los te laten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 03:52

Wat een dappere zelfreflectie, TS. Dat doe je goed en je bent alles behalve egoïstisch. Bespreek je jouw zorgen over hem en jullie met hem? Wellicht begrijpen jullie elkaar dan wat beter en komt er ruimte.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 04:40

Equisa schreef:
Een maatschappelijk werker is er inderdaad maar mijn partner wil dat niet want die ziet geen probleem.

Misschien ben ik wel gewoon bang dat ik tijd misloop met mijn partner. Mijn partner is ernstig ziek geweest en ik ben (nog steeds) bang om hem te verliezen, misschien dat ik het me daarom zo aantrek en hem dicht bij mij wil houden (dat is dan weer egoïstisch van mij misschien). Dat ik hem wil behoeden voor stress die zijn zus hem bezorgd. Terwijl hij er ook stress van heeft als ik er iets van zeg, dus dat helpt ook niet natuurlijk. Ik heb zelf geen ouders meer en misschien klamp ik me daarom teveel aan hem vast (bang om hem ook te verliezen). Misschien moet ik het ook bij mijzelf zoeken en proberen dat stuk met schoonzus en moeder los te laten.

Ben ik het niet mee eens hoor, dat je je te veel vastklampt. Het enige probleem is dat ik bang ben dat je er niets aan kunt doen omdat hij volwassen is en blijkbaar wel tegen jou in kan gaan maar niet tegen haar. Dus het is toch zijn keuze en niet iets wat hem 'overkomt'. Wel super heftig voor jou, ik zou ook niet weten hoe je met die gevoelens om moet gaan. Ik zou zelf in ieder geval niet meer mee gaan naar het tehuis en al helemaal geen 2 dagen achter elkaar en de honden daarvoor alleen laten. Dan zou ik liever ergens gaan wandelen met de hondjes en een terrasje pakken. Ze kijken maar lekker met z'n allen. :wave: en als jij dat uitje er op had willen zetten zou ik dat zeker hebben gedaan. Mooie boel is dat dat je foto's van de kamer worden verwijderd en dat je zelf niet mag weten wat je op internet zet maar ondertussen wel heel de kerst daar door mag brengen. En vervolgens ga je nu jezelf nu ook als degene zien die aan hem trekt terwijl hij net zo goed eisen stelt alleen jij luistert blijkbaar wel naar hem waardoor hij niet hoeft te trekken. Sorry maar ik vind echt dat je jezelf daarmee tekort doet.

Ik heb zelf ook schoonfamilie issues en uiteindelijk was mijn man ook 'slachtoffer' van mij want 'hij stond overal alleen maar tussenin', dus dat was vooral reden om alles maar te gebeuren en niet in te grijpen. We zijn nog wel samen maar ons huwelijk is er wel aan stuk gegaan en ik ben heel vaak alleen dus ik weet wel een beetje hoe het is om daar doorheen te moeten om je los te maken. Dat van mij is al van 7 jaar geleden en nog steeds denk ik er vaak aan (sterker nog ik lig er nu wakker van). Wat nou als ik toch maar veranderd was, zou ik dan niet zo alleen hoeven zijn? Conclusie is toch elke keer dat je er aan onderdoor gaat als je niet trouw bent aan jezelf. Aan de ene kant wil je niet alleen zijn maar aan de andere kant wil je ook niet altijd maar degene zijn die aan iemand trekt. Zeker omdat jouw man ziek is wil je die tijd natuurlijk hebben maar als het dan zoveel conflicten en spanning oplevert is dat wel heel heftig.

En wat betreft de inhoudelijke tekst over het verzorgingshuis, dat is meer een taak voor het personeel om dat in goede banen te leiden, misschien is dat het eerste en het makkelijkste om los te laten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 06:48

Als er dagelijks naar de moeder gegaan moet worden en een persoon gaat 2 keer en een andere 5. De zorg als niet voldoende wordt ervaren… is het dan geen optie om een verpleeghuis te zoeken dichter bij waar jullie wonen?

Op welk vlak voldoet de zorg niet volgens je schoonzus?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:44

Lastige situatie voor jullie. Je partner wil natuurlijk niemand teleurstellen.
Maar het zal wel zijn eigen leerproces moeten gaan zijn.je schoonzus ga je niet veranderden, je hebt alleen in de hand hoe hoe jij daarmee om kunt gaan.
Stuk loslaten vrees ik.
Wel mega lastige situatie. Sterkte

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:04

Ik zou een flinke stap terug doen. Geef partner ruimte om het op zijn manier te doen. Bemoei je niet met schoonzus en leid je eigen leven. Blijf thuis als hij daar zit, stap uit die app groep.

Dat geeft lucht

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:43

Het enige wat je kan doen is dit bespreken met je partner en uitleggen hoe dit voor jou voelt. Bespreek je zorgen en vertel hoe jij je voelt en wat dit met jou doet. Het is verder aan jouw partner om hier een weg in te vinden en grenzen aan te geven bij Ali.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:00

Om op de topictitel te antwoorden: niet. Afstand nemen en het aan je partner laten. Zelf enkel gaan als jij dat zelf ook wilt. Maar ook niet toegeven aan de spelletjes die je partner van jou vraagt om mee te spelen (voorbeeld dat van die social media). En ik zou dit heel helder communiceren naar je partner. Zijn beslissingen en zijn gedrag bij hem laten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:01

Ik zou ook afstand nemen,klinkt hard, maar je schoonmoeder is oud en zal geen jaren meer leven.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:04

Precies wat Tieneke zegt. Niet mee omgaan. Enkel mee naar schoonmoeder als het echt belangrijk is, bv kerst (1 keer), verjaardag oid en verder je partner het zelf laten uitzoeken. Als hij jou als klaagmuur gaat gebruiken over zijn zus ook niet teveel in meegaan. Die spelletjes van social media en dingen verbergen als ze ook op jou van toepassing zijn heeft hij ook gewoon pech in gehad.

Misschien kan je bij hem wel de optie voorleggen om moeders dichter bij huis te laten plaatsen? Dan kan hij makkelijker elke dag heen zonder dat dit 1,5u reistijd kost.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:06

Tieneke schreef:
Om op de topictitel te antwoorden: niet. Afstand nemen en het aan je partner laten. Zelf enkel gaan als jij dat zelf ook wilt. Maar ook niet toegeven aan de spelletjes die je partner van jou vraagt om mee te spelen (voorbeeld dat van die social media). En ik zou dit heel helder communiceren naar je partner. Zijn beslissingen en zijn gedrag bij hem laten.

Hier ben ik het mee eens.
Je schoonzus gaat duidelijk niet veranderen, je partner als ik het zo inschat ook niet (in ieder geval niet zo lang zijn moeder in leven is).
Dan is dit de enige overgebleven optie.

Veel sterkte TS, het lijkt me een onwijze rotsituatie om je in te bevinden en dit advies is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. :(:)

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:15

StonedRomy schreef:
Als er dagelijks naar de moeder gegaan moet worden en een persoon gaat 2 keer en een andere 5. De zorg als niet voldoende wordt ervaren… is het dan geen optie om een verpleeghuis te zoeken dichter bij waar jullie wonen?

Op welk vlak voldoet de zorg niet volgens je schoonzus?

Allereerst veel sterkte met deze rotsituatie.
Hierboven vind ik nog een goede optie in staan.
Even out of the box gedacht:
Zoek een verpleeghuis dichter bij jullie. Je man kan elke dag even binnen wippen, maar is ook zo weer thuis. Je schoonzus kan echt niet meer zo vaak komen want het is te ver weg voor haar.
Presenteer dit als een fantastisch plan. De zorg in het huidige verpleeghuis was toch echt ondermaats! En je man kan nu elke dag gaan! En je schoonzus heeft veel minder stress dan, want ze hoeft zich geen zorgen te maken want je man is er elke dag!
Bespreek dit idee eerst met je man en laat hem het aan haar voorleggen als zijn eigen idee, want al jouw ideeën worden natuurlijk al bij voorbaat door haar afgeslagen.

Ik weet, dit is natuurlijk niet makkelijk, want er zijn wachtlijsten en je schoonzus overtuigen zal ook wel niet zonder slag of stoot gaan. Maar het zou een idee kunnen zijn toch?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:29

In deze soort van 4-hoeksverhouding vraag ik mezelf af wie nu wie manipuleert...

Focus je alleen op jouw rol want de overige 3 kan je niet veranderen.
Je kan uitsluitend jouw gedrag inzetten om te laten zien dat jij jij bent.
Zoals een partner die jou verbiedt om een bericht op sociale media te plaatsen. Sta jij dat toe? Ik zou juist een foto plaatsen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:34

Britta31 schreef:
Ik zou ook afstand nemen,klinkt hard, maar je schoonmoeder is oud en zal geen jaren meer leven.

Dat is wel een hele bijzondere uitspraak. Mensen met dementie leven soms nog jaren en jaren door hoor. Als de schoonmoeder van TS lichamelijk niet zwak is, dan kan die misschien er nog wel heel lang zitten.

TS, ga met je partner in gesprek. Wat wil hij, wat wil jij en hoe kunnen jullie dit samen volhouden. Je schoonzus ga je niet veranderen, de kijk van je partner op de situatie zo te lezen ook niet. Dus dan inzicht in elkaars gedachten en emoties, en daarna zou ik afstand nemen. Want dat gaat vermoedelijk de uitkomst zijn, dat hij het wel prima vind, maar jij niet. Dan is het aan jou om een stap terug te doen en het meer los te laten, hoe moeilijk ook.

Lastige situatie hoor, maar ik denk dat moeders verhuizen, behalve qua reistijd, geen verandering te weeg gaat brengen. Misschien alleen maar meer 'aansturing' van je schoonzus richting je man, omdat ze zelf minder controle heeft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:59

Ik ben het met MarliesV eens. Gemiddelde verblijfsduur kan variëren van 2 tot 10 jaar. Mijn moeder leefde zelfs 11 jaar in een verpleeghuis. Dus ja, het kan lang duren. Heb met liefde mijn moeder opgezocht hoor.
Maar niet iedere dag, vooral de eerste week werd me aangeraden om haar de kans te geven te wennen. De eerste 14 dagen waren echt nodig om te wennen, daarna vroeg mijn moeder of ze er mocht blijven wonen. Ik zocht haar een paar keer per week op, wanneer het maar uitkwam. Scheelt dat het een goed en prettig tehuis was, fijn personeel, en als je zelf vriendelijk bent, scheelt dat ook voor alle partijen.
Dat schoonzus van TS manipuleert, zal best, maar is haar probleem, je wordt alleen gemanipuleerd, als je je láát manipuleren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:07

Ik bedoel daarmee dat het niet zo moet zijn dat ts haar schoonmoeder over zeg maar 10 jaar sterft en de relatie van ts dan over is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:13

Damn wat een situatie en wat een sekreet lijkt je schoonzus zoals je het hier opschrijft :oo

Wordt het verpleeghuis dan ook niet stapelgek van haar....? Ik zou eens met hen gaan praten denk ik over of ze zoiets wel vaker meemaken en hoe ze dat dan aan (kunnen) pakken. Iemand die zó irritant en negatief aanwezig is dat het doordreunt in de hele sfeer daar en goede verzorging onmogelijk maakt, die zou je toch eigenlijk op een gegeven moment de toegang willen ontzeggen, pffft wat een ellende.

Moeder verhuizen... als ze nu op een fijne plek zit dan zou ik dat niet zomaar doen, dan is zij nog meer de dupe dat ze weer elders moet wennen :(:) En haal je straks schoonzus min of meer in huis omdat het zo ver weg is en ze dan meteen even gezellig bij jullie langs komt :=

Man heeft ook geen ballen dat hij zich zó laat manipuleren door schoonzus dat hij haar zo negatief bezig laat gaan in dat verzorgingshuis en zijn moeder zoveel onnodige stress laat bezorgen. Schoonzus moet nodig tot de orde geroepen worden en beiden moeten gaan inzien dat ze dat arme mens geen dienst bewijzen met deze waanzin.

Dat je angstvallig verborgen moet houden dat je een dagje weg wilt is toch ook te bizar voor woorden.

Ik zou het er met man over hebben van vind je dat moeder daar goed zit en goed verzorgd wordt.
Of niet. En wat denk je dat voor HAAR het beste is. En wat standvastiger laten zijn dat zijn zus niet alles bepaalt maar jullie samen ook wel eens plannen hebben en als het haar niet aanstaat dat ze dan zèlf een oplossing zoekt. Wil zij niet dat moeder alleen is? Dan gaat ZIJ er maar naartoe.

Als het echt zo erg is als je zegt, heeft het verzorgingshuis dan geen mogelijkheden om hier in te grijpen om schoonmoeder en hun personeel te beschermen tegen dit soort waanzin...?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:17

Tieneke schreef:

Dit. Je omschrijft je schoonzus heel negatief, maar zij doet dit ook niet om jullie te pesten. En nog belangrijker: zij is niet jouw probleem. Jouw partner is jouw probleem en jullie moeten dit samen oplossen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:37

Mijn moeder was ook dement. Het laatste dat ik wilde doen, was dagelijks op bezoek.
Want dat betekende dagelijks afscheid nemen, dagelijks een moeder die 'mee naar huis wilde', dagelijks stress voor haar, omdat ze het - uiteraard - niet begreep.

Misschien kan je dat overbrengen aan je man, hem uitleggen dat het voor je moeder niet goed is om dagelijks met haar oude leven dat voorbij is geconfronteerd te worden.
Dat ze na 3 jaar zo te lezen nog steeds niet echt op haar plek is, is ontzettend verdrietig voor haar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:50

Heel lastig, maar ook mijn advies zou zijn: afstand nemen.
Voor jezelf duidelijk hebben wanneer jij bij haar langs wil. Het blijft je schoonmoeder.

En met je partner ingesproken gaan. Dat je het lastig vind, dat je daarom afstand neemt.
Dst verzorgingshuis niet voor niks adviseerd om minder vaak te komen.
Vraag eens naar zijn mening en wat hij wil. Wellicht is dat gewoon zn zus niet afvallen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:59

Het gaat waarschijnlijk helemaal niet om moeder, maar om controle van de schoonzus. Ik herken de dynamiek van mijn tante en mijn vader. Tante bepaalde ook alles, vader durfde zelf geen grenzen te stellen en zat ook continue klem, totdat hij uiteindelijk geleerd heeft om grenzen te stellen. Moeder dichterbij halen gaat niks veranderen, dan is er wel weer wat anders om controle over uit te oefenen. Hoe was de situatie vroeger bij hen thuis?

Heel lastig, ook met die social media post, ik zou ook zeggen, gewoon doen, maar dan krijgt je man weer problemen met zijn zus, die hij uit alle macht wil voorkomen, waardoor jij weer gedoe krijgt. Hele nare cirkel waar je dan in zit, maar daar kom je alleen uit door jouw eigen grenzen aan te geven. Je man en schoonzus zal je inderdaad niet kunnen veranderen, alleen hoe je er zelf mee om gaat.