Waar op letten brommobiel kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 12:04

In de hoop dat bokt het voor mij even duidelijk op een rijtje kan zetten

Ik ga binnenkort kijken voor een brommobiel, heb al een scooterrijbewijs en zo kan ik op korte termijn wat mobieler zijn dan met alleen mijn scooter (kou, regen, etc).
Maar, waar moet ik op letten als ik eentje koop? Ik ga voor 2e hands, nieuw zijn ze mij echt veel en veel te duur, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.
Is er een kilometerstand vanaf waar ik moet gaan opletten op eventueel problemen? Merken die misschien meer betrouwbaar zijn dan anderen?

Mijn vader gaat wel mee, maar op het gebied van brommobielen is die ook een beetje een leek.

luuntje

Berichten: 15079
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:30

Accu zou ik denken.
Is bij een auto ook fijn als die werkt. En bij een elektrisch voertuig al helemaal.

tamary

Berichten: 30388
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:46

luuntje schreef:
Accu zou ik denken.
Is bij een auto ook fijn als die werkt. En bij een elektrisch voertuig al helemaal.

Brommobiel is meestal diesel, verbruik rond de 1 op 30.

Let op je verzekering, want met meer jonge bestuurders zijn de premies hoger en er zijn niet zoveel maatschappijen die ze willen verzekeren.
Onderhoud elke 5.000km of 1x/jaar
Slechte wegen + veel km's en ze rammelen uit elkaar, merk je bij de onderhoudsbeurt qua kosten.
Laat de garage hem nakijken, je moet er toch een hebben voor onderhoud, etc.
En net als bij een auto : remmentest en kijken of die recht loopt.

Shirley

Berichten: 26993
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:56

Ik zou je aanraden om er eentje te kopen bij een erkend bedrijf, niet particulier.
Zeker als je er zelf niet al teveel kijk op hebt...
Dan heb je in elk geval nog iets om op terug te vallen.

Als je budget het toelaat, zou ik zeker gaan voor een elektrische!

En de tip van de verzekering is ook goede, dan kan best nog eens in de papieren lopen.

Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 14:03

Ik ga bij een bedrijf langs komend weekend! Hopelijk kunnen die ook goed vertellen hoe en wat

Mijn budget is niet extreem hoog, genoeg om een redelijke 2e hands te kopen zeg maar :’) We hebben ook geen mogelijkheid tot thuis opladen voor een elektrische.
Ik ga m ook niet voor hele lange ritten gebruiken, dingen die met de fiets ook maar maximaal een half uurtje zouden zijn. Maar het is net even handiger en toegankelijker om dat met de brommobiel te doen.

MarliesV

Berichten: 16020
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:07

Mijn partner heeft jaren in een Microcar gereden, wel nieuw gekocht, hij mocht om medische redenen niet in een 'normale' auto rijden. Fijne betrouwbare auto en van de brommobielen toch wel de top van de merken.

Ik zou goed kijken naar betrouwbaarheid van het merk en de zwakke plekken. Als je goed zoekt vooraf per merk op google, vind je vast de meeste issues.

Alwiene

Berichten: 16110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:28

Polarize schreef:
Ik ga bij een bedrijf langs komend weekend! Hopelijk kunnen die ook goed vertellen hoe en wat

Mijn budget is niet extreem hoog, genoeg om een redelijke 2e hands te kopen zeg maar :’) We hebben ook geen mogelijkheid tot thuis opladen voor een elektrische.
Ik ga m ook niet voor hele lange ritten gebruiken, dingen die met de fiets ook maar maximaal een half uurtje zouden zijn. Maar het is net even handiger en toegankelijker om dat met de brommobiel te doen.


Hier zeg je wel iets belangrijks. Dit zijn echt serieus korte ritjes, waarmee je een risico loopt dat je accu niet voldoende kan bijladen steeds. Ik rij al jarenlang brommobiel en de accu's zijn echt een dingetje. Ze hebben de neiging om leeg te raken bij onvoldoende gebruik om goed op te laden. Het is een gewone accu uiteraard, maar wel een kleintje, en die korte ritjes zouden ook bij een auto hetzelfde effect geven. Het is dan wel interessant om te kijken wáár de accu in je autootje zit en of je een optie hebt om hem zelf weer aan de praat te krijgen als hij leeg raakt. Bij mijn microcar zat hij ingebouwd voor de bijrijdersstoel, echt een ramp, bij mijn aixam zit hij gewoon onder de motorkap en kan ik hem een stuk makkelijker met startkabels en een hulpauto weer aan de praat krijgen.

Verder zijn de twee grote merken Microcar en Aixam waarvan Aixam in mijn ervaring het meest betrouwbaar is. Kijk je toch naar een Microcar, kijk dan uit voor de oudere Mc1 en Mc2 modellen waarbij het dak NIET over de zijranden komt. Het plastic dak krimpt en zet uit door de temperatuurverschillen en heel erg veel van deze autootjes hebben daardoor last van lekkage. Ik ben eens gaan kijken bij een handelaar die had een heel rijtje staan en in alle autootjes van dat model zat vocht op de ramen. Ik had het zelf ook met de mijne destijds.

Bij de wat oudere Aixams, denk aan de Crossline met opstaande dakdragertjes, is de achterklep een zwak punt. De bevestiging heeft de neiging om te scheuren, waardoor de achterklep op den duur onbruikbaar wordt. Dit probleem heb ik zelf gehad en toen ook gehoord dat het zeker geen onbekend probleem was bij dit model.

Wat dealers betreft zit er ook echt veel rotzooi tussen, handelaren die gelikt over komen maar zwaar onbetrouwbaar zijn. Kijk dus even goed op Google naar de recensies van anderen. En als je Facebook hebt meld je dan even aan voor groep "De Brommobiel Club" daar kun je ook best veel info en ervaringen vinden.

De autootjes zijn ideaal voor wie geen gewoon rijbewijs heeft, als ze het doen haha, maar ze zijn kwetsbaar, onderhoud is duur, bij schade ben je vaak ook duur uit en zeker als je meer dan WA wil verzekeren ben je elke maand een vermogen kwijt. Dat de aanschaf erg hoog is had je zelf ook al gezien. De mijne was drie jaar terug 8500 euro en dat was voor mij ook zo'n beetje het minimum voor een gangbaar en betrouwbaar exemplaar. Voor mijn oude kon ik toen met moeite nog 1000 euro terugkrijgen van de handelaar.

Met mijn huidige ook alweer een dashbordprobleem gehad waardoor het nodige vervangen moest worden. Wat ik al zei, mijn ervaring is dat het kwetsbare autootjes zijn, waar veel aan stuk kan. Als ik een gewoon rijbewijs zou hebben zou ik hem vandaag nog inruilen voor een compacte normale auto!

Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:01

Ja ik heb nu een scooter en die moet ik inderdaad eens per maand even een stukkie touren zodat alles echt goed doorloopt. Dan heb ik geen problemen. Gok dat als ik ook zoiets doe voor een brommobiel dat het ook wel goed zal gaan.
Goed dat je dat zegt van de recensies, ik zal eens kijken bij de dealers waar ik leuke dingen had zie staan.

Ik zat wel al te kijken naar Aixam ja! Vind die ook gewoon wat mooier :')

mvdende

Berichten: 6130
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:20

Ts, hoe oud ben je? 16,17?

Vanaf je 16,5 jaar mag je gaan beginnen met autorijles, vanaf je 17e mag je examen doen en onder begeleiding rijden. Zodra je 18 wordt, mag je dan zelfstandig gaan rijden.

Ik zou het gespaarde geld investeren in autorijles en Zodra je je examen hebt gehaald gaan kijken naar een eigen autotje, deze zijn waarschijnlijk een héél stuk goedkoper (schakel sowieso) dan z'n 45km karretje. En dan kan je gelijk gewoon overal rijden, wat met z'n 45km ding niet mag. Je mag daarmee namelijk niet op het fietspad (wat met de scooter wél mag) en niet op 80km wegen. Dat mag met een normale auto natuurlijk wel.

Zal nu nog ff (uiterlijk, als je nèt 16 bent geworden) maximaal 2 jaar kou en regen trotseren zijn, maar daarna heb je dan wél gewoon je rijbewijs.

Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 15:23

Ik ben 23, heb al een tijdje een scooterrijbewijs. Op t moment zit een autorijbewijs voor mij er even niet in. Niet op financieel gebied, maar wat andere zaken die spelen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 51744
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:57

Mijn ervaring is dat vanaf 30.000/35.000 km het grotere onderhoud komt, dus de duurdere beurten.

Ik ben zelf erg fan van Aixam... ik rijd nu Microcar.
Een DCI-motor is net wat pittiger.. en die heeft als voordeel dat er geen gaskabeltje is, maar een sensor op het gaspedaal, die in verbinding staat met de motor... ik heb met deze al 2x gehad dat mn gaskabeltje afbrak en dat ik niet verder kon... -O- bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik mn Microcar inruilen voor een andere, of een Ligier, met een DCI-motor.

Alwiene

Berichten: 16110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:01

mvdende schreef:
en niet op 80km wegen.


Hoewel vaak onverstandig door het enorme snelheidsverschil en gelukkig is er meestal wel een ventweg naast mag je wél op 80km wegen, TENZIJ er een C9 bord staat. De wegen die per definitie uitgesloten zijn zijn 100km wegen.

En dan kijk je natuurlijk naar een ander groot nadeel van deze autootjes, de veiligheid. Vrijwel al deze autootjes zijn gemaakt van plastig, en door het minimale stukje neus van de auto heb je nauwelijks een bufferzone/kreukelzone. Als je foto's ziet van deze autootjes na een aanrijding dan zie je dat er vaak niks van overblijft. Een goede reden om goed na te denken waar je ermee WIL rijden, los van waar je ermee mag rijden.

Ik heb zelf geen normaal rijbewijs en door een zeer sterk wisselende energie kan ik niks vooruit plannen en dus ook geen rijlessen. Maar heb er wel echt serieus over gedacht, want een auto heeft gewoon serieus veel voordelen tov deze koekblikjes hihi.

Alwiene

Berichten: 16110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:04

Banjer schreef:
Mijn ervaring is dat vanaf 30.000/35.000 km het grotere onderhoud komt, dus de duurdere beurten.

Ik ben zelf erg fan van Aixam... ik rijd nu Microcar.
Een DCI-motor is net wat pittiger.. en die heeft als voordeel dat er geen gaskabeltje is, maar een sensor op het gaspedaal, die in verbinding staat met de motor... ik heb met deze al 2x gehad dat mn gaskabeltje afbrak en dat ik niet verder kon... -O- bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik mn Microcar inruilen voor een andere, of een Ligier, met een DCI-motor.


Kun je dat aan mijn Aixam uitleggen? Mijn vorige Aixam was een vlot ding, reed auto's er voor het stoplicht in eerste instantie uit tot zij op tempo kwamen dan hield het op. Deze daarintegen, ik heb nog nooit zo'n sloom kreng meegemaakt. :7 Laten we zeggen dat het met recht een diesel is.

Je kabelverhaal doet me trouwens denken aan jaren geleden, ik parkeerde, maar ik had haast en ik gooide hem in zijn achteruit nog voordat hij goed en wel stil stond. Blijkbaar kan er dan dus een kabel losschieten. Dat is althans wat de wegenwacht vertelde want ik kon niet meer voor of achteruit. Daar werd het dus allemaal niet bepaald sneller van uiteindelijk :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 51744
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:14

Kan zijn dat je Aixam een ander soort motor heeft... zou eens vragen aan de dealer welke motor erin zit... :)

Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:19

Banjer schreef:
Mijn ervaring is dat vanaf 30.000/35.000 km het grotere onderhoud komt, dus de duurdere beurten.

Ik ben zelf erg fan van Aixam... ik rijd nu Microcar.
Een DCI-motor is net wat pittiger.. en die heeft als voordeel dat er geen gaskabeltje is, maar een sensor op het gaspedaal, die in verbinding staat met de motor... ik heb met deze al 2x gehad dat mn gaskabeltje afbrak en dat ik niet verder kon... -O- bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik mn Microcar inruilen voor een andere, of een Ligier, met een DCI-motor.

Dat eerste was ik vaker tegengekomen ja, en de meesten waar je niet meteen 10k voor moet neertellen staan ook op 30.000 of meer, dus ik wil wel echt goed gaan navragen hoe dat zit bij de dealer.

Voor nu ga ik zaterdag bij een of twee dealers langs om wat te orienteren, en misschien een proefritje om te kijken of ik niet meteen een paniekaanval krijg als ik in iets zit wat meer op een auto lijkt :+

MarliesV

Berichten: 16020
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:41

Paniek is zeker niet de bedoeling :(:) , hopelijk vind je iets betrouwbaars, binnen budget. En lukt het om lekker rond te touren.

80km wegen waar geen langzaamverkeersweg naast zit, mag/moet je normaal gesproken op rijden (let op de borden!), dat is even wennen, want snelheidsverschil, maar soms kan je niet anders. Lekkerste is om die te vermijden, maar het moet niet.

Polarize
Berichten: 2626
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:45

Ik ga er vanuit dat ik geen paniek krijg, maar dat is ervaren om te ontdekken of het ook echt zo is :') geen slechte ervaringen, gewoon een angststoornis met een eigen willetje

Gelukkig woon ik in zo'n heerlijke buurt waar naast alle 80 wegen een hele mooie parallelweg zit, zodat ik dat snelheidsverschil mooi kan ontwijken :+

marleen_usar

Berichten: 25153
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:26

Mijn dochter heeft een lease contract bij Waaienberg, hun hebben ze ook 2e hands maar dan zijn ze echt nog prijzig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Berichten: 17752
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:08

Polarize schreef:
Banjer schreef:
Mijn ervaring is dat vanaf 30.000/35.000 km het grotere onderhoud komt, dus de duurdere beurten.

Ik ben zelf erg fan van Aixam... ik rijd nu Microcar.
Een DCI-motor is net wat pittiger.. en die heeft als voordeel dat er geen gaskabeltje is, maar een sensor op het gaspedaal, die in verbinding staat met de motor... ik heb met deze al 2x gehad dat mn gaskabeltje afbrak en dat ik niet verder kon... -O- bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik mn Microcar inruilen voor een andere, of een Ligier, met een DCI-motor.

Dat eerste was ik vaker tegengekomen ja, en de meesten waar je niet meteen 10k voor moet neertellen staan ook op 30.000 of meer, dus ik wil wel echt goed gaan navragen hoe dat zit bij de dealer.

Voor nu ga ik zaterdag bij een of twee dealers langs om wat te orienteren, en misschien een proefritje om te kijken of ik niet meteen een paniekaanval krijg als ik in iets zit wat meer op een auto lijkt :+

Zoek je ook echt iets wat op een auto lijkt of zou je liever iets hebben wat meer een scooter is? je hebt ook driewielers met daarin een stuur zoals van een scooter, een flink ouderswetse (maar wellicht juist leuk als je een leuke kan vinden, soms worden ze gepimpt) is Piaggio Ape, maar je hebt ook de MOVE Vigorous 1500 S-line II, en nog eentje die er imo mooier uit ziet maar ik kom niet op de naam :+

Verder heb ik er trouwens 0 verstand van, ik ben ook een tijdje ermee bezig geweest maar nooit een gekocht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Berichten: 17752
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:38


Roos0605
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:09

Ik heb er deze kerst 1 gekocht.
ik zou hem echt zeker weten bij een garage kopen. Ik zou ook kijken naar een bepaald merk want sommige lopen echt beter dan andere

_suus19_

Berichten: 1838
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:51

Ik heb vroeger een Aixam gehad. Heel veel fijne ritten mee gereden tot ik een rijbewijs had. Ik had nooit problemen met de accu, terwijl ik toch meestal maar zo’n 10km per keer reed. Aandrijfriem moest wel regelmatig vervangen worden. Gelukkig kon mijn vader dat zelf, maar anders was dat wel een flinke kostenpost geweest.
En op het eind kreeg hij een beetje kuren in het schakelen tussen voor en achteruit. Dan ging hij ineens de verkeerde kant op waardoor ik bijna ergens tegenaan botste.
Daarover gesproken; kijk a.u.b. uit dat je nergens tegenaan rijdt. Met een normale auto heb je dan een deukje of een kras. De meeste brommobielen zijn van plastic en dat gaat volledig kapot, al bij een lichte botsing.

En zoek er eentje die 65/70 km per uur haalt. Je mag niet op het fietspad en het is wel fijn als je op de normale weg een beetje mee kan komen.

Alwiene

Berichten: 16110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:40

_suus19_ schreef:
Daarover gesproken; kijk a.u.b. uit dat je nergens tegenaan rijdt. Met een normale auto heb je dan een deukje of een kras. De meeste brommobielen zijn van plastic en dat gaat volledig kapot, al bij een lichte botsing.

En zoek er eentje die 65/70 km per uur haalt. Je mag niet op het fietspad en het is wel fijn als je op de normale weg een beetje mee kan komen.


Je eerste stukje tekst is precies waarom je het tweede stuk juist niet moet willen. Deze auto's zijn niet gemaakt om harder te rijden, de remmen zijn er niet voor gemaakt, en bij een botsing zijn ze levensgevaarlijk bij gebrek aan stevigheid en kreukelzone, laat staan op hogere snelheid. Mee kunnen rijden in het stadsverkeer is zeker prettig. Dus strak 45 kunnen is echt niet fijn en voelt ook niet veilig. Maar ik vind tegen de 60 toch wel een beetje de max hoor. Daarboven ben je, vind ik, gewoon gevaarlijk bezig. Nog even los van het feit dat ze natuurlijk gewoon maar 45 mogen en dat je als je van de weg geplukt wordt net als met een opgevoerde scooter gewoon een probleem hebt.

_suus19_

Berichten: 1838
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 00:14

Ja daar heb je zeker een punt. Maar het is ook niet goed om het gas altijd volledig ingetrapt te houden. Dan gaan ze mega snel stuk. Daar had ik wat duidelijker over kunnen zijn. Dus als je er eentje hebt die de 65/70 haalt, dan kan je er ontspannen 60 mee rijden, zonder dat je hem steeds vol op z’n staart moet trappen.

mvdende

Berichten: 6130
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:01

_suus19_ schreef:
Ja daar heb je zeker een punt. Maar het is ook niet goed om het gas altijd volledig ingetrapt te houden. Dan gaan ze mega snel stuk. Daar had ik wat duidelijker over kunnen zijn. Dus als je er eentje hebt die de 65/70 haalt, dan kan je er ontspannen 60 mee rijden, zonder dat je hem steeds vol op z’n staart moet trappen.


Z'n ding mag 45! Zou eens goed op gecontroleerd moeten worden, dat die dingen dan ook niet harder kunnen! Bloed irritant, geld óók voor de scooters en levensgevaarlijk! Zeker die krengen van scooters op het fietspad, die mogen óók maar 45, dus als jij als automobilist 50-60 rijdt, zou je ze voorbij moeten steken. Maar die dingen lopen altijd veel harder en het is echt levensgevaarlijk op rotondes waar ze dan óók nog voorrang hebben, het is als automobilist ogen in je achterhoofd hebben tegenwoordig.

Die 45km karretjes zijn ook razend irritant als die op een 60 weg (of zelfs 80) rijden...rijdt lekker binnendoor op 30km wegen...

Daarnaast snap ik echt niet dat als je wél 60 durft te rijden met een 45km karretje, waarom je dan niet gewoon je rijbewijs haalt en met een normale degelijke auto 60 gaat rijden op 60 wegen. Dat je een echte auto hebt, hoeft niet te betekenen dat je 1000den km snelweg moet rijden ieder jaar. Je kan gewoon de auto voor de kleine binnendoor stukjes gebruiken.