EUR omwisselen naar SEK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

EUR omwisselen naar SEK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:40

Hoihoi! Ik ben van plan om een auto te kopen in zweden. De verkoper wil het geld natuurlijk dezelfde dag en anders contant in zweedse kronen. We hebben natuurlijk de wisselbanken in Nederland maar die vragen er zoveel extra geld voor dat ik mij afvroeg of er niet goedkopere andere manieren zijn om aan zweedse kronen te komen? Het gaat om 50.000 SEK.
We gaan in het weekend dus overschrijven lukt dezelfde dag wss niet. PayPal heeft de verkoper helaas ook niet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:46

Kun je niet pinnen, of is het een particulier?
Dan zou je misschien kunnen pinnen bij een geldautomaat daar. Wel even van tevoren de bank inlichten en je limiet ophogen :)
Ook dat kost geld, maar minder dan bij de wisselbank denk ik.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 11:55

Konstantine schreef:
Kun je niet pinnen, of is het een particulier?
Dan zou je misschien kunnen pinnen bij een geldautomaat daar. Wel even van tevoren de bank inlichten en je limiet ophogen :)
Ook dat kost geld, maar minder dan bij de wisselbank denk ik.

Bedankt voor de tip! Maar zit er geen limiet op wat de geldautomaat kan geven? Of zou je 50000 SEK uit 1 automaat kunnen halen?

xPabloBokt
Fotograaf

Re: EUR omwisselen naar SEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:04

Hoi!

Je kunt hiervoor https://wise.com/ gebruiken.
Hiermee is de kans groot dat je het gewoon dezelfde dag kan overschrijven naar de verkoper.
Je moet er alleen even voor zorgen dat je je bestedingslimiet bij de bank verhoogt zodat je het bedrag in een keer kunt overmaken! :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:05

Als je je limiet verhoogd, kun je in Zweden gewoon pinnen. :j

Als wij geld overmaken van onze Rabo rekening naar onze Zweedse, betalen we maximaal 12 euro + 0,1% van het bedrag.
Laatst bijgewerkt door Polar op 10-02-25 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:08

Ik zie dat het om ongeveer 4500 euro gaat, op zich zou dat wel in een automaat moeten zitten lijkt me.
Je kunt google maps bekijken, of er automaten in de buurt zijn en van welke bank. Dan kun je op hun site kijken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:48

Voor het wisselen van € naar Amerkaanse $ ben ik vorig jaar naar Amsterdam Pot Change geweest. Daar was het een stuk voordeliger wisselen dan bij een GWK. Even opgezocht en je kan er ook Zweedse kronen krijgen. Ik heb een NS weekend vrij abbo, dus ik maakte er gelijk een dagje uit van...

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 16:49

Bedankt voor alle adviezen! Ik ga het erop gokken om het bedrag te kunnen pinnen in zweden. Het gaat idd niet om een belachelijk groot bedrag. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:02

Lokii schreef:
Bedankt voor alle adviezen! Ik ga het erop gokken om het bedrag te kunnen pinnen in zweden. Het gaat idd niet om een belachelijk groot bedrag. :)

Je hoeft dat niet te gokken toch? Ik zou op de website van je bank kijken hoeveel je kunt pinnen (en evt je pinlimiet omhoog bijstellen). Staat ook hoeveel kosten er in rekening gebracht worden.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:05

Ir111 schreef:
Je hoeft dat niet te gokken toch? Ik zou op de website van je bank kijken hoeveel je kunt pinnen (en evt je pinlimiet omhoog bijstellen). Staat ook hoeveel kosten er in rekening gebracht worden.

Dat heb ik inderdaad nagevraagd, maar ik lees veel over limieten van geld automaten. Ik kan niet goed vinden wat dat precies zijn en welke automaten die limieten hebben. Anders wordt het maar 25x pinnen :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:06

Maar je kunt wel 25x pinnen, als je limiet op 1.250 euro staat kom je niet verder dan dat bedrag.

Welke bank zit je?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:15

Ir111 schreef:
Maar je kunt wel 25x pinnen, als je limiet op 1.250 euro staat kom je niet verder dan dat bedrag.

Welke bank zit je?

Mijn limiet is aangepast. Het gaat meer om het limiet van de zweedse automaten waar ik het over heb. Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb dus al contact gehad met rabobank hierover!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:17

Oh sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen! Dus van jouw kant is het geregeld zeg maar, nu de Zweedse kant nog. Wat een gedoe!

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:26

Ir111 schreef:
Oh sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen! Dus van jouw kant is het geregeld zeg maar, nu de Zweedse kant nog. Wat een gedoe!

Precies, dat is dus een beetje de gok die ik neem. Ja je moet wat over hebben voor een oude Volvo :D .

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:47

Ik vroeg me al af waarom je nou helemaal speciaal in Zweden een auto wou kopen. Een oude volvo :D Hopelijk is die écht oud haha, je ziet ze hier echt heel veel, vaak gepimpt en al

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:50

Nu ben ik als liefhebber van oude Volvo's wel nieuwsgierig naar een foto van het exemplaar. :D O:)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:53

Het is een Volvo 240 uit 1987. Lichtblauw van kleur en gewoon zoals een klein kind een auto tekent. Veel contact (inclusief bellen) gehad met de verkoper en tot nu lijkt alles erg positief! Tuurlijk is het altijd een gok maar ach, anders is het gewoon een leuke trip ;). Foto's volgen nog zodra ik meer tijd heb om ze te uploaden!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:02

Ik hoop voor je dat het allemaal geweldig is, het klinkt als een toffe auto!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:08

je kan ook euro's meenemen en dan naar een forex gaan, die wisselen het geld voor je. mn vriend heeft laatst geld van euro's naar kronen gewisselen en moest daar 50SEK voor betalen. en dan natuurlijk de wisselkoers.
forex zit bijna in elke stad wel volgens mij, weet niet waar die auto staat?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:09

anoukwendy schreef:
je kan ook euro's meenemen en dan naar een forex gaan, die wisselen het geld voor je. mn vriend heeft laatst geld van euro's naar kronen gewisselen en moest daar 50SEK voor betalen. en dan natuurlijk de wisselkoers.

edit: hoeveel je in zweden kan pinnen met een nederlandse rekening weet ik niet. maar in zweden zijn de limiten per bank verschillend. ik kan bijvoorbeeld maar 4000SEK per dag opnemen terwijl mn vriend meer kan opnemen. dus of je die gok moet nemen weet ik niet?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 10:32

anoukwendy schreef:
anoukwendy schreef:

edit: hoeveel je in zweden kan pinnen met een nederlandse rekening weet ik niet. maar in zweden zijn de limiten per bank verschillend. ik kan bijvoorbeeld maar 4000SEK per dag opnemen terwijl mn vriend meer kan opnemen. dus of je die gok moet nemen weet ik niet?

We hadden Forex gebeld en zij wilden totaal niet mee werken en hingen ons ook zo weer op. Volgensmij ligt het dan echt aan je limiet van de bank als je vriend wel meer kon opnemen. Mijn vriend gaat ook mee met zijn pas en we nemen voor de zekerheid een creditcard mee voor als we wel naar Forex zoude moeten. Het gaat vooral dus om hoeveel geld er in een zweedse automaat zit. Des noods gaan we langs wat apparaten dus ik denk dat het wel goed komt. Toch bedankt voor de tip!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:05

Vaak mag je maar eens per dag bij een vreemde bank pinnen en je betaalt bij iedere transactie servicekosten, dus houd ook daarmee wel rekening. Dan is Wise misschien wel goedkoper en makkelijker.
Ik heb zelf trouwens geen ervaring met Wise, maar zie het hier in een eerdere post genoemd worden en krijg er ook geregeld banners van te zien.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:08

Oh wat gaaf TS! Ik ga ook helemaal aan op het Volvo stukje :):)
Over een paar jaar wil ik een nieuwe V60 of XC40 uit Zweden gaan halen, mede omdat ze vaak veel opties aankruisen en daarnaast gewoon voor het tripje <3
Hopelijk is het financieel gelukt en is het een mooi exemplaar. Veel plezier!

Edit: ik vraag me trouwens altijd af of je de oude Zweedse platen mag houden :')

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 11:23

Oh dat is wel iets om rekening mee te houden, bedankt! Helaas is Wise geen optie omdat het dagen duurt voordat het geld dan op de rekening staat. De zweedse platen mag je trouwens niet houden, deze zijn persoonsgebonden ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:33

Die zijn autogebonden. :)
Tenzij het zo'n gepersonaliseerde kentekenplaat is met eigen naam bijvoorbeeld.

In welke provincie staat de auto?
En ben je op de hoogte van export-regels? :o Heb je export kentekenplaten?

En één tip; controleer of er geen lening/boetes of iets in die richting op de auto zitten, want die gaan over op de koper.

Mocht je meer over de exportregels willen weten, mag je me altijd een pb sturen. :j
Er zijn echt enorm veel regels en Zweden is vrij streng in vergelijking met Nederland.