Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 13:51

Ik ga zo'n spijt krijgen van dit topic denk ik, maar ik zoek toch wel een beetje gelijkgestemden. Want hoeveel mensen ik ook om me heen heb, ik geloof niet dat iemand begrijpt wat ik voel.

Hi, ik ben Janine, ik ben 34 en ik ben alleen.

En ik ben er klaar mee...
Ik heb twee relaties gehad, eentje toen ik 17/18 was, duurde 9 maanden.
En tot vorig jaar maart eentje van een half jaar met een collega.

Ik herinner me het eerste oogcontact (ruim 6,5 jaar geleden) met hem nog als de dag van gisteren. Alleen heb ik dat geparkeerd, ik was enorm onder de indruk van hem. In 2023 kregen we heel voorzichtig een relatie, maar na een half jaar maakte hij het uit. Lang verhaal. Mijn indruk was in ieder geval dat hij flink met zichzelf in de knoop zat en dat dat meer het probleem was dan zijn gevoelens voor mij.

Maar goed... na die tijd heb ik uiteraard me op datingapps begeven. De eerste date was helemaal niks, die gozer was zó serieus. Er was een date met een gozer die totaal niet leek op zijn profielfoto, maar die gedurende de wandeling zo eng z'n best deed dat ik het liefst heel hard wilde gaan lopen, in één rechte lijn naar huis. En dan was er nog een langdurig appcontact met een gozer waar ik écht graag mee op date wilde, maar die het opeens afblies 'omdat hij toch nog niet klaar was voor iets als dit', wat dat iets als dit was, geen idee...

In oktober zat ik zó obsessief te swipen op de apps, dat ik er doodongelukkig van werd. Elke tien minuten die vrij waren (en ik ben een vrij bezig bijtje) zat ik op de apps. Heel resoluut heb ik alles verwijderd. En heb ik een vriendin 'gepauzeerd' die me vertelde dat ik die gozer die niet op z'n profielfoto leek nog een kans moest geven, want ik gaf nooit iemand fatsoenlijk een kans en ik moest meer op dates gaan, want zo werd het nooit wat.

En nu zijn we februari, de week voor Valentijn. Waar ik ook al een gruwelijke hekel aan heb na ooit (2007) één anoniem kaartje te hebben gekregen, waarvan ik tot op de dag van vandaag geen idee heb wie de afzender is. Ohja, en ik moet deze week ongesteld worden, dus ik ben in een GEWELDIGE mood. *not*

Ik realiseer me dat ik dit jaar 35 ben. Mijn twee jaar jongere zusje is al ruim 8 jaar getrouwd, heeft twee kinderen en woont in een behoorlijk groot huis. Ze voldoet keurig aan de maatschappelijke standaard.
Ik dus niet... Ja, ik heb een eigen huis, ik heb een heel erg fijn inkomen en een enorme groep mensen om mij heen waar ik echt wel heel blij mee ben. Maar ik ben niet geheel conform de maatschappelijke standaard. Ik voel me af en toe zó alleen. En niet eens omdat ik alleen ben in de liefde. Maar juist omdat er niemand om mij heen is, die in dezelfde situatie zit. Niemand die begrijpt wat voor enorme overwinning het voor mij is om weer iets 'af' te hebben in mijn huis. Niemand die begrijpt dat gevoelens niet zomaar overwaaien. Niemand die begrijpt dat ik niet voor de eerste de beste val. Iedereen weet mij voor te schrijven hoe ik mijn leven moet leiden, terwijl ze zelf al tig jaar getrouwd zijn, vanaf hun 16e met dezelfde man zijn etc.

Dus ik dacht, laat ik eens kijken of er 'gelijkgestemden' op Bokt zitten. Mensen die dit juist wel begrijpen. Want man, het leven is prachtig hoor, maar af en toe wel heel erg pittig op deze manier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:03

Ik herken het op een andere manier dan jij.
Ik had mijn huisje boompje beestje en verloor mijn partner. Om ons heen een wereld opgebouwd van stellen en ineens sta je er alleen voor.

Totaal andere situatie, maar herken me wel heel erg in de maatschappelijke context waar je niet aan voldoet. Het constante gevoel van verwachtingen.

Ik kreeg dit filmpje gisteren toegestuurd en ik vond het mooi, herkenbaar en helpend. Misschien jij ook:
https://www.facebook.com/share/v/1F3PNh7JyE/

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:08

Zo te zien worstel je vooral met wat "heurt". Ik ben zelf ook niet zo standaard: geen kinderwens, een eigen koophuis in mn uppie en lang bewust vrijgezel geweest. tot m'n grote schrik kwam de kerel vanzelf aanwaaien maar die zat eigenlijk niet in de planning. :+

Ik herken jouw gevoel wel, zoals je zegt dat niemand begrijpt dat je niet voor de eerste de beste valt. Of dat niemand begrijpt hoe cool het is als je in je eigen huis, dat alleen van jou is, weer iets moois hebt verbouwd. :(:) Je bent nu ook al een hele tijd alleen en hebt zelf een basis opgebouwd. Dat is iets sterks. Probeer daarop verder te bouwen.

Anderen, zoals degene die al sinds hun 16e een relatie hebben, hebben die basis samen opgebouwd. Dat maakt hen op een bepaalde manier ook heel kwetsbaar. De mensen die vanaf een afstandje gezien een leven hebben zoals het heurt, ook daar is het niet altijd hoezee. Misschien kom je hier wel gelijkgestemden tegen. Ik merk zelf dat er inderdaad niet zoveel mensen zijn die het leven net zoals ik aangepakt hebben. Dat is ook helemaal niet erg. Van elkaars verschillen leer je veel. :D maar ook ik snak tegenwoordig wel regelmatig naar lotgenoten - bijvoorbeeld bewust kinderlozen. Dat is ook een uitstervend ras. :D :D

Ik begrijp dat je wel graag een relatie zou willen. Zoals ik het zie heb je het zelf heel goed voor elkaar, dat is sterk en fijn. Een relatie zou daarop een aanvulling zijn. Zie het ook zo, en niet als een invulling. Tips over hoe je die ene kerel nou precies tegenkomt heb ik niet, maar andere bokkers vast wel! Wees voor nu trots op wat je in je eentje opgebouwd hebt, probeer energie te halen uit zaken als vriendschappen of reizen en dan komt er vast ook wel eens eentje jouw kant op waaien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:09

secricible schreef:
Ik herken het op een andere manier dan jij.
Ik had mijn huisje boompje beestje en verloor mijn partner. Om ons heen een wereld opgebouwd van stellen en ineens sta je er alleen voor.

Totaal andere situatie, maar herken me wel heel erg in de maatschappelijke context waar je niet aan voldoet. Het constante gevoel van verwachtingen.

Ik kreeg dit filmpje gisteren toegestuurd en ik vond het mooi, herkenbaar en helpend. Misschien jij ook:
https://www.facebook.com/share/v/1F3PNh7JyE/

Prachtig filmpje inderdaad.

En ik denk dat jij absoluut door kan voor ervaringsdeskundige in dit verhaal.

Mijn tante van 66 is 11 jaar geleden ook haar man verloren, mijn oom dus. Zij komt in mijn omgeving nog het dichtst in de buurt van begrip als het gaat om alleen zijn en hoe gemakkelijk je omgeving daar mee om kan gaan, met name vrouwen als je het mij vraagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:14

Roosch schreef:
Zo te zien worstel je vooral met wat "heurt". Ik ben zelf ook niet zo standaard: geen kinderwens, een eigen koophuis in mn uppie en lang bewust vrijgezel geweest. tot m'n grote schrik kwam de kerel vanzelf aanwaaien maar die zat eigenlijk niet in de planning. :+

Ik herken jouw gevoel wel, zoals je zegt dat niemand begrijpt dat je niet voor de eerste de beste valt. Of dat niemand begrijpt hoe cool het is als je in je eigen huis, dat alleen van jou is, weer iets moois hebt verbouwd. :(:) Je bent nu ook al een hele tijd alleen en hebt zelf een basis opgebouwd. Dat is iets sterks. Probeer daarop verder te bouwen.

Anderen, zoals degene die al sinds hun 16e een relatie hebben, hebben die basis samen opgebouwd. Dat maakt hen op een bepaalde manier ook heel kwetsbaar. De mensen die vanaf een afstandje gezien een leven hebben zoals het heurt, ook daar is het niet altijd hoezee. Misschien kom je hier wel gelijkgestemden tegen. Ik merk zelf dat er inderdaad niet zoveel mensen zijn die het leven net zoals ik aangepakt hebben. Dat is ook helemaal niet erg. Van elkaars verschillen leer je veel. :D maar ook ik snak tegenwoordig wel regelmatig naar lotgenoten - bijvoorbeeld bewust kinderlozen. Dat is ook een uitstervend ras. :D :D

Ik begrijp dat je wel graag een relatie zou willen. Zoals ik het zie heb je het zelf heel goed voor elkaar, dat is sterk en fijn. Een relatie zou daarop een aanvulling zijn. Zie het ook zo, en niet als een invulling. Tips over hoe je die ene kerel nou precies tegenkomt heb ik niet, maar andere bokkers vast wel! Wees voor nu trots op wat je in je eentje opgebouwd hebt, probeer energie te halen uit zaken als vriendschappen of reizen en dan komt er vast ook wel eens eentje jouw kant op waaien.

Huilen, huilen... dit verwoord zo simpel maar exact hoe dat is!

En ik weet heus wel dat 'hoe het heurt' ook niet altijd rozengeur en maneschijn is. Toen ik vorig jaar in m'n uppie naar Curaçao ging voor een bruiloft (waarvan ik heb gezegd 'ik ga absoluut NIET alleen, want bruiloft') reageerde m'n zusje ook: "Goh, dat leek mij ook wel wat." Maarja, zij kan haar kinderen en man niet zomaar even alleen laten. En dat zij ook ziet hoeveel ik vorig jaar op reis (nouja, maar vakantie maar goed) ben geweest, wat voor haar ondenkbaar is.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:16

Ik vraag me eigenlijk heel erg af of jij hier hulp bij hebt van een professional? Weet je waar het vandaan komt dat je aan jouw beeld van wat “conform de maatschappij” is wilt voldoen?

Wat het is echt jouw beeld, niet een daadwerkelijke afspiegeling van de maatschappij. Er zijn tegenwoordig zo veel mensen bewust single en kindvrij. En waarom moet je trouwen en een groot huis? Je hebt nu to h ook een fijn huis zeg je?

Ik herken me op zich in het beeld van inkomen, woning etc voor elkaar hebben en single zijn. Maar ik heb er echt geen problemen mee en vind het leven uitstekend zo. Maar goed ik wil ook absoluut geen kinderen of trouwen. En wat anderen vinden, tja. Het helpt denk ik ook dat ik in een hele andere omgeving woon als dat jij doet. Want dat niemand begrijpt hoe het is om alleen te zijn, hoe stoer het is dat ik mijn eigen huis heb etc dat herken ik zo niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:21

Keldeo schreef:
Ik vraag me eigenlijk heel erg af of jij hier hulp bij hebt van een professional? Weet je waar het vandaan komt dat je aan jouw beeld van wat “conform de maatschappij” is wilt voldoen?

Wat het is echt jouw beeld, niet een daadwerkelijke afspiegeling van de maatschappij. Er zijn tegenwoordig zo veel mensen bewust single en kindvrij. En waarom moet je trouwen en een groot huis? Je hebt nu to h ook een fijn huis zeg je?

Ik herken me op zich in het beeld van inkomen, woning etc voor elkaar hebben en single zijn. Maar ik heb er echt geen problemen mee en vind het leven uitstekend zo. Maar goed ik wil ook absoluut geen kinderen of trouwen. En wat anderen vinden, tja. Het helpt denk ik ook dat ik in een hele andere omgeving woon als dat jij doet. Want dat niemand begrijpt hoe het is om alleen te zijn, hoe stoer het is dat ik mijn eigen huis heb etc dat herken ik zo niet.

Ik denk dat het heel erg helpt dat jij geen kinderen wilt en niet wilt trouwen.

Ik weet überhaupt nog niet of ik kinderen wil, en dat begint een confronterend vraagstuk te worden.

Voor mijn trauma's ga ik braaf naar een psycholoog en komt dit ook echt wel aan bod hoor. Dus ik kan er prima in schakelen, maar dat betekent niet dat het niet fijn is om eens met gelijkgestemden of ervaringsdeskundigen te kunnen praten als je die verder niet om je heen hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:25

Het klinkt misschien hard, maar je komt behoorlijk wanhopig over (wat ik goed begrijp, we worden allemaal in een soort van keurslijf geduwd van jongs af aan, vrouwen misschien nog wel meer dan mannen). Dat wanhopige is niet aantrekkelijk, hoe goed je je schaapjes ook op het droge hebt. Mannen, maar ook mensen in het algemeen, voelen dat over het algemeen goed aan en lopen ervan weg.

Ik herken het overigens wel. Zelf ben ik ook tot vrij late leeftijd (32) single geweest. Mijn vriendinnen hadden allemaal relaties, woonden samen of waren al getrouwd. Ik heb me ook afgevraagd waarom ik niet. Of het aan mij lag. En ik kwam tot de conclusie dat het inderdaad aan mij lag. Ik wilde te graag, me conformereb aan maatschappelijke standaarden. Ik heb dat helemaal losgelaten en ben gaan leven, gaan genieten van mijn huis, m'n dieren, m'n werk, de omgeving. Ik deel leuke dingen en heb mezelf geleerd te genieten van het alleen zijn en trots te zijn op wat ik in mijn eentje bereikt had (huis, paard, honden, leuk werk, leuke mensen om me heen).

En een paar jaar later kwam ik mijn huidige partner tegen, zijn we zielsgelukkig met elkaar en zou ik soms wel weer eens lekker alleen willen zijn :)).

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:27

Dat is denk ik zeker een punt waarop Keldeo en ik de winst hebben. Ik weet ook al jaren zeker dat ik geen kinderen wil.

Maar alsnog word je dan raar aangekeken. En dat is niet fijn. Als je afwijkt van de norm kunnen mensen raar reageren, omdat ze dat niet begrijpen en het ver weg is van wat voor hen normaal is.

* "Goh wil je geen kinderen? Wat gek. Heb je wel een partner? Nee? Ach meid die kinderwens komt wel als je je droomprins tegenkomt."

* "Heb je geen relatie zeg je? Nou zeg, dat is ook verdrietig. Weet je, de vriendin van m'n buurjongen en daar weer de achterneef van he.. nou die is óók singel. Nou, ik ga jullie eens voorstellen aan elkaar!"

* "Ga je alléén op vakantie? Nou zeg wat sneu, wil je vriend of anders een vriendin niet mee?" Nee Truus. Ik ga alleen op vakantie, ik ben niet sneu of zielig. :7

Maar het feit dat Janine wel graag een relatie wil en misschien wel kinderen zorgt denk ik in haar geval voor druk. Dat begrijp ik wel, die druk heb ik nooit ervaren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:36

Ik ben ook lang single geweest en ontmoette pas "de" man die mij volledig omver zwiepte toen ik 35/36 was. Tja, het gaat zoals het gaat. Ik had daarvoor die wens ook wel, maar wist dat ik mij moest focussen op het iets maken van het leven dat ik heb. F*ck de standaard, ik heb niet een ander nodig om gelukkig te zijn. Er is ruimte voor een hele mooie aanvulling, maar de basis is dat ik leef en doe waar ik gelukkig van word.

Nu ben ik 42 en hoogzwanger van ons 2e kindje, dus in rap tempo alle burgerlijke punten alsnog gehaald. Maak je niet druk om de tijd, hoe makkelijk dat ook van deze kant praten is. Je bent goed zoals je bent en hoeft daarvoor geen partner of kids te hebben.

Aanvulling: waarmee ik niet wil zeggen dat je je niet zo nu en dan gewoon eenzaam mag voelen. Dat snap ik heel goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:43

Misschien wil je wel te graag? Niet alles in het leven is maakbaar. En het is goed om te beseffen dat een relatie je misschien wel helemaal niet gelukkig maakt. Want wie zegt dat als je een relatie hebt, je dan gelukkig bent of wordt? Waarom denk je gelukkig te kunnen worden van een relatie?
Ik ben wel en geen ervaringsdeskundige. Ja ik ben alleen, maar nee ik begrijp jou inderdaad niet echt. Want ik ben bewust single en graag alleen. Ik denk namelijk dat een relatie mij niet gelukkig maakt. Of die ervaring heb ik in ieder geval. Ik weet nu wat ik wel heb en het is belangrijk om daarmee gelukkig te zijn. Kijk naar wat je allemaal wel hebt in je leven ipv naar wat je niet hebt. En nu hoor ik je zeggen: ja maar dat doe ik al en ik ben ook heel gelukkig, maar…… ik wil een relatie. En dan vraag ik: waarom? Omdat je denkt dat een man je geluk brengt?? Omdat je kinderen wilt?? Omdat je je alleen voelt?? Waarom ben jijzelf niet genoeg? Misschien is het tijd voor een berusting ipv idealen najagen. Acceptatie, oké als dit het is is dit het en we zullen het wel zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 14:49

mylittlejoy schreef:
Ik ben ook lang single geweest en ontmoette pas "de" man die mij volledig omver zwiepte toen ik 35/36 was. Tja, het gaat zoals het gaat. Ik had daarvoor die wens ook wel, maar wist dat ik mij moest focussen op het iets maken van het leven dat ik heb. F*ck de standaard, ik heb niet een ander nodig om gelukkig te zijn. Er is ruimte voor een hele mooie aanvulling, maar de basis is dat ik leef en doe waar ik gelukkig van word.

Nu ben ik 42 en hoogzwanger van ons 2e kindje, dus in rap tempo alle burgerlijke punten alsnog gehaald. Maak je niet druk om de tijd, hoe makkelijk dat ook van deze kant praten is. Je bent goed zoals je bent en hoeft daarvoor geen partner of kids te hebben.

Aanvulling: waarmee ik niet wil zeggen dat je je niet zo nu en dan gewoon eenzaam mag voelen. Dat snap ik heel goed.

Mooi verhaal <3
En een hele goede aanvulling. Want ik denk dat dat precies is wat dit topic is. Een moment van me eenzaam voelen, met mijn menstruatie in aantocht *\o/*
Waarmee ik even wil reageren op onderstaande;

_San87_ schreef:
Het klinkt misschien hard, maar je komt behoorlijk wanhopig over (wat ik goed begrijp, we worden allemaal in een soort van keurslijf geduwd van jongs af aan, vrouwen misschien nog wel meer dan mannen). Dat wanhopige is niet aantrekkelijk, hoe goed je je schaapjes ook op het droge hebt. Mannen, maar ook mensen in het algemeen, voelen dat over het algemeen goed aan en lopen ervan weg.

Ik herken het overigens wel. Zelf ben ik ook tot vrij late leeftijd (32) single geweest. Mijn vriendinnen hadden allemaal relaties, woonden samen of waren al getrouwd. Ik heb me ook afgevraagd waarom ik niet. Of het aan mij lag. En ik kwam tot de conclusie dat het inderdaad aan mij lag. Ik wilde te graag, me conformereb aan maatschappelijke standaarden. Ik heb dat helemaal losgelaten en ben gaan leven, gaan genieten van mijn huis, m'n dieren, m'n werk, de omgeving. Ik deel leuke dingen en heb mezelf geleerd te genieten van het alleen zijn en trots te zijn op wat ik in mijn eentje bereikt had (huis, paard, honden, leuk werk, leuke mensen om me heen).

En een paar jaar later kwam ik mijn huidige partner tegen, zijn we zielsgelukkig met elkaar en zou ik soms wel weer eens lekker alleen willen zijn :)).

Ik denk dat ik in het dagelijks leven niet wanhopig overkom. Er zijn heel veel mensen die denken dat ik überhaupt geen relatie wil. Op het werk (groot bedrijf) word ik gezien als een enorm feestbeest, die om de haverklap op vakantie is en waarvan ze denken dat ik in elk stadje een ander schatje heb. Ik laat die mensen meestal maar denken.

Maar het neemt niet weg dat ik me op momenten van eenzaamheid wel eens wanhopig voel. En dat is precies wat ik in dit topic heb verwoord. Wat ik denk dat nu vooral naar buiten komt, is kwetsbaarheid. En ik heb er niet zoveel problemen mee om me hierin kwetsbaar op te stellen.
Buiten die momenten om probeer ik natuurlijk gewoon mijn wensen los te laten, te leven in het nu, en te zien hoe het leven zich verder ontvouwt. En vooral te genieten van wat er allemaal wél is. Maar zoals mylittlejoy zegt, je moet jezelf ook toestaan om dit soort dingen te voelen, anders verhard je compleet. En dat wil ik niet. Ik kom vaak al vrij hard over, schijnt. ;)

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:52

Janine1990 schreef:
Keldeo schreef:

Ik denk dat het heel erg helpt dat jij geen kinderen wilt en niet wilt trouwen.

Ik weet überhaupt nog niet of ik kinderen wil, en dat begint een confronterend vraagstuk te worden.

Voor mijn trauma's ga ik braaf naar een psycholoog en komt dit ook echt wel aan bod hoor. Dus ik kan er prima in schakelen, maar dat betekent niet dat het niet fijn is om eens met gelijkgestemden of ervaringsdeskundigen te kunnen praten als je die verder niet om je heen hebt.

Ik snap je! Ik begrijp ook dat het heel anders is als je wel echt zelf graag zou willen trouwen en nog onduidelijkheid hebt over een kinderwens. En ik begrijp ook echt dat er een vorm van eenzaamheid uit voortkomt, ondanks een super leuke vriendengroep en/of fijne familie. Door onder omstandigheden ken ik ook absoluut eenzaamheid. Het is gewoon poedersuiker als je leven anders loopt dan je zou willen, ongeacht wat de reden is of wat je graag zou willen.

Ik word ook doooodmoe van alle “en waarom heb je nog geen vriend, je bent zo leuk!”, “ga je helemaal alleen naar X op vakantie??” Etc. Helemaal nu mijn 2 jaar jongere zusje, die al 11 jaar samen is met haar vriend, een kind krijgt. Of het nu bij mij niet ook gaat kriebelen? Of überhaupt het commentaar dat ik krijg op mijn baan. Ik werk in een zwaar mannen gedomineerd veld en alles wat ik bereik wordt kleiner gemaakt dan het is.

Maar we zijn gewoon heel cool dat we in een eigen huis wonen, zelf kunnen klussen, een goede baan hebben etc.

En fijn dat je in elk geval ook hulp hebt, neemt het problemen niet weg maar even ongefilterd ventileren is altijd fijn.

Als je via PB oid verder zou willen praten dan hoor ik het graag, ik wil namelijk liever niet mijn redenen voor mijn keuze hier delen. Ik ga je wel een pb sturen van een forum waar je denk ik vriendelijkere reactie krijgt dan sommige hier geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:54

Als anderen een verkeerd beeld van je hebben, dan straal je dat toch uit. Je straalt kennelijk "ik sta niet open voor een relatie" uit.
Ik zeg met nadruk Kennelijk, want zeker weten doe ik dat niet.
Maar zolang je dat uitstraalt, wordt het toch een moeilijke zaak.
Ik ben 8 jaar alleen geweest. Rond mijn 30ste als ik een hoop van mijn issues kunnen verwerken en stond ik pas open voor een relatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:58

rien10 schreef:
Als anderen een verkeerd beeld van je hebben, dan straal je dat toch uit. Je straalt kennelijk "ik sta niet open voor een relatie" uit.
Ik ben 8 jaar alleen geweest. Rond mijn 30ste als ik een hoop van mijn issues kunnen verwerken en stond ik pas open voor een relatie.

Hm dat hoeft niet. Juist vrouwen die te graag willen, worden als minder aantrekkelijk gezien door mannen. Ik ervaar het eerder als: het lijkt wel hoe harder je roept dat je niks wilt, hoe aantrekkelijker mannen je vinden. Ze denken altijd dat zij dan de uitzondering zijn die je wel zou willen ofzo. Het lijkt wel alsof ze dat juist heel aantrekkelijk vinden, een soort jaaginstinct ofzo geen idee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 15:12

Ik ben 45, single, geen kinders, en woon in een sociale huurwoning. Dus, TS, dat heb je dan tenminste nog voor je: je eigen koopwoning :j :') Wel ook een x die anonieme valentijnskaart gekregen, en nooit achter gekomen van wie die dan was.

Ook ik vind mezelf niet zielig. Maar...
Soms heb ik er de balen van dat ik altijd degene ben die zich aan moet passen aan anderen, want zij hebben een partner en/ of kinders.
Soms heb ik er de balen van altijd degene te zijn die klaar staat voor anderen, maar andersom als ik in de oliebol zit is het vaak lastig/ moeilijk want zij hebben een partner en/ of kinders en/ of hun eigen problemen.
Soms heb ik er de balen van dat het voor mij voelt als 2 x zo hard moeten rennen en nog dingen niet voor elkaar krijgen, die een stel samen fluitend geregeld krijgt. Ik werk in de zorg, geen mega salaris, ook niet slecht. Ik hoef niet bij een bank om een hypotheek te gaan vragen, want het is bij lange na niet mogelijk voor mij in mn eentje een huis te kopen.

Er zijn absoluut mensen in mijn omgeving die op mij neer kijken. Dat zijn ook de mensen die ik absoluut niet als vrienden beschouw.
Verder is het heel simpel: het leven ís niet eerlijk. Er zullen altijd mensen zijn die veel betere kansen hebben en krijgen. Dus ik gun mezelf soms even die pitty party, en daarna doe ik vooral goed mn best voor mezelf. {:}

Benzz

Re: Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:51

Ik word binnenkort al weer 49 en ben ook al een tijdje single. Ik ervaar totaal niet wat jij beschrijft, maar zie wel dat je nogal druk bent met de maatschappelijke hoe het heurt. Nu kom jij volgens mij uit het noorden? Zelf merk ik dat in de randstad het toch wat normaler is dat je single bent.

Zoals hierboven al beschreven is: Je hebt een ander niet nodig om gelukkig te zijn. En ik denk dat die denkwijze bij jou in je hoofd bevestigd moet gaan worden. En komt die kinderwens er wel, ook daar heb je geen partner voor nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 17:53

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:

Hm dat hoeft niet. Juist vrouwen die te graag willen, worden als minder aantrekkelijk gezien door mannen. Ik ervaar het eerder als: het lijkt wel hoe harder je roept dat je niks wilt, hoe aantrekkelijker mannen je vinden. Ze denken altijd dat zij dan de uitzondering zijn die je wel zou willen ofzo. Het lijkt wel alsof ze dat juist heel aantrekkelijk vinden, een soort jaaginstinct ofzo geen idee.

Ik denk dat er twee verschillende dingen bedoeld worden door jullie.

@rien10; de regelmaat waarmee ik versierd word, geeft me te denken dat ik niet te gesloten ben op dat vlak. Ik zal echter niet voor de eerste de beste versierpoging vallen, gewoon omdat ik niet meer alleen wil zijn. Ik denk dat dat ook meteen is wat verwarrend is voor de mensen om mij heen; die lijken vaak (met uitzondering van 2 hele goede vriendinnen) te denken: "Je wilt toch niet meer alleen zijn? Nou, hier is je kans!" Maar zo sta ik er juist niet in. Ik wil niet alleen zijn, maar ik wil niet samen zijn om het samen zijn zeg maar. Anders had ik allang iemand aangeklampt zeg maar :P

Juut schreef:
Ik ben 45, single, geen kinders, en woon in een sociale huurwoning. Dus, TS, dat heb je dan tenminste nog voor je: je eigen koopwoning :j :') Wel ook een x die anonieme valentijnskaart gekregen, en nooit achter gekomen van wie die dan was.

Ook ik vind mezelf niet zielig. Maar...
Soms heb ik er de balen van dat ik altijd degene ben die zich aan moet passen aan anderen, want zij hebben een partner en/ of kinders.
Soms heb ik er de balen van altijd degene te zijn die klaar staat voor anderen, maar andersom als ik in de oliebol zit is het vaak lastig/ moeilijk want zij hebben een partner en/ of kinders en/ of hun eigen problemen.
Soms heb ik er de balen van dat het voor mij voelt als 2 x zo hard moeten rennen en nog dingen niet voor elkaar krijgen, die een stel samen fluitend geregeld krijgt. Ik werk in de zorg, geen mega salaris, ook niet slecht. Ik hoef niet bij een bank om een hypotheek te gaan vragen, want het is bij lange na niet mogelijk voor mij in mn eentje een huis te kopen.

Er zijn absoluut mensen in mijn omgeving die op mij neer kijken. Dat zijn ook de mensen die ik absoluut niet als vrienden beschouw.
Verder is het heel simpel: het leven ís niet eerlijk. Er zullen altijd mensen zijn die veel betere kansen hebben en krijgen. Dus ik gun mezelf soms even die pitty party, en daarna doe ik vooral goed mn best voor mezelf. {:}

_/-\o_

Wat betreft die koopwoning, ik woon in een klein dorpje in Groningen. Destijds gekocht voor 116k, maar dezelfde woningen staan in Amsterdam voor de 6-voudige te koop, als het niet meer is.
Hier in de omgeving is het (nog) vrij normaal om als jong stel een vrijstaande woning te kunnen kopen in een dorpje.

En inderdaad, voor wie het niet gelooft... Soms heb je die pity party gewoon ff nodig. Heerlijk om te lezen dat er meer zijn zoals ik.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:57

Gelijkgestemde meld zich! Ik ben 28, super leuk leven. Vaste baan, sportief dus altijd iets te doen. Ik woon thuis dus kan echt lekker sparen, kan gaan en staan waar ik wil. Er wordt voor me gekookt, gewassen, etc.
Ik heb het enorm goed!

Maar... Ook al lange tijd "alleen". Als in geen relatie. Waardoor het haast ook onmogelijk is in deze tijd om een huis aan te komen. Tenzij je tonnen spaargeld inbrengt...

En vriendinnen snappen het niet. Want zij wonen samen, gaan trouwen. Krijg je als relatie: nou een relatie is ook niet altijd alles. :')
Of ik ben te kieskeurig. Hoe vaak ik dat wel niet hoor. Maar ik ga ook geen relatie met de eerste beste man nemen, om maar een relatie te hebben.

Over kinderwens gesproken, die heb ik niet. Maar vind het wel lastig soms dat ik de keuze niet eens heb. Want ik heb geen relatie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 17:58

Benzz schreef:
Ik word binnenkort al weer 49 en ben ook al een tijdje single. Ik ervaar totaal niet wat jij beschrijft, maar zie wel dat je nogal druk bent met de maatschappelijke hoe het heurt. Nu kom jij volgens mij uit het noorden? Zelf merk ik dat in de randstad het toch wat normaler is dat je single bent.

Zoals hierboven al beschreven is: Je hebt een ander niet nodig om gelukkig te zijn. En ik denk dat die denkwijze bij jou in je hoofd bevestigd moet gaan worden. En komt die kinderwens er wel, ook daar heb je geen partner voor nodig.

Wat betreft gelukkig zijn, volgens mij heb ik nog niet echt gereageerd op Suzanne.
En deel van het frustrerende zit 'm er voor mij ook in dat ik juist alles voor elkaar heb, behalve de liefde. Op elk ander vlak ben ik een gelukkig mens en dat maakt dat ik het wil delen met iemand. Zeker nadat ik ervoer hoe het was om dat te kunnen doen.

Ik weet niet goed wat ongelukkig zijn is denk ik. Ik weet wel wat moeilijke tijden zijn, ik weet hoe het juk van narcistisch misbruik mij heeft gevormd tot wie ik ben. Maar écht ongelukkig ben ik denk ik nog nooit geweest. Maar dat betekent niet dat ik geen verdriet ken, en dat is wat ik voornamelijk probeer te beschrijven en wat misschien overkomt als wanhopig, uitzichtloos, ongelukkig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 17:59

Zertab schreef:
Gelijkgestemde meld zich! Ik ben 28, super leuk leven. Vaste baan, sportief dus altijd iets te doen. Ik woon thuis dus kan echt lekker sparen, kan gaan en staan waar ik wil. Er wordt voor me gekookt, gewassen, etc.
Ik heb het enorm goed!

Maar... Ook al lange tijd "alleen". Als in geen relatie. Waardoor het haast ook onmogelijk is in deze tijd om een huis aan te komen. Tenzij je tonnen spaargeld inbrengt...

En vriendinnen snappen het niet. Want zij wonen samen, gaan trouwen. Krijg je als relatie: nou een relatie is ook niet altijd alles. :')
Of ik ben te kieskeurig. Hoe vaak ik dat wel niet hoor. Maar ik ga ook geen relatie met de eerste beste man nemen, om maar een relatie te hebben.

Over kinderwens gesproken, die heb ik niet. Maar vind het wel lastig soms dat ik de keuze niet eens heb. Want ik heb geen relatie.

Welkom :(:)

Die opmerking 'een relatie is ook niet altijd alles' is inderdaad een echte dooddoener!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:02

Ik probeer het een beetje af te pellen: Wat maakt dat je denkt dat als je een relatie hebt, dat je dan wel intens gelukkig bent? Geen aanval he!

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:06

Ha Janine, ik kan niet met je meepraten en weet simpel gezegd niet hoe je je voelt. Maar ik wil alleen zeggen dat ik het dapper van je vind dat je dit topic opent en dat ik het frustrerend voor je vind dat je je zo voelt :(:) Ik vind je hier op bokt altijd overkomen als een heel leuk mens, dus ook al ken ik je niet live, het is je mega gegund. I know, daar koop je niks voor, maar ik wilde het wel zeggen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:12

Benzz schreef:
Ik probeer het een beetje af te pellen: Wat maakt dat je denkt dat als je een relatie hebt, dat je dan wel intens gelukkig bent? Geen aanval he!

Dit is ook een dooddoener eerlijk gezegd. Waarom staat het feit dat je graag een relatie wil, gelijk aan dat je dan gelukkiger bent?

Geen wonder dat mensen niet meer eerlijk durven te zijn over dit soort dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 18:16

Benzz schreef:

Ik denk niet dat ik dan ineens intens gelukkig ben hoor.

Ik weet alleen dat ik vorig jaar een gevoel van veiligheid heb ervaren, dat ik niet kende. Zowel mentaal als fysiek. Ineens kon ik uitschakelen, want ik sta nu gewoon altijd aan. En dat gaf ongekend veel rust, gewoon even zijn.