Premium-diensten, zijn ze het geld waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Premium-diensten, zijn ze het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:25

Beste mensen,

Zoals (haast) iedereen gebruik ik een gratis versie van diensten waar je ook voor kunt betalen. Denk aan YouTube, Duolingo of diverse krantensites. En aan Spotify, wat ik momenteel trouwens niet gebruik.

Deze diensten draaien op het "freemium"-verdienmodel: je kunt ze gratis gebruiken, maar dan moet je allerlei verdomd vervelende (en opvallend vaak dezelfde!) reclames uitzitten. Bovendien word je gekort op de service, bijvoorbeeld door een mindere geluidskwaliteit (Spotify), door een limiet aan het aantal fouten dat je mag maken (Duolingo) of door artikelen met diepere lagen niet meer aan te bieden (nieuwssites). Zo willen die pipo's je aan het betalen krijgen.

Ik zou graag ervaringen horen van mensen die de premiumversie van deze diensten gebruiken. Vinden jullie dat je centen waard? En waar zit de grootste winst in? Doe je het vooral om van die kl*te-reclame af te zijn of maak je toch ook gebruik van de extra's?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:29

Bij youtube wel, ik kijk veel youtube, ben ook admin op het kanaal van mijn man. Bij die dienst vind ik de premium echt een meerwaarde.
Zou ook met de Brave browser kunnen zonder adds. Maar die vind ik soms iets te veel lag hebben in de stream/chat wat ik bij mijn chrome browser minder heb.
Had ook een leuke aanbieding van 6mnd gratis, dus dat scheelt ook iets :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:30

Ook die bedrijven moeten een verdienmodel hebben, dus gek is het niet.

Het is gewoon een afweging van hoe vaak je iets gebruikt, of je de premium features echt nodig hebt en of de hoeveelheid reclames je hinderen in het gebruik. Die overweging is voor iedereen anders en bij sommige diensten kies je wel om het te betalen, bij andere blijf je de gratis versie gebruiken en sommige diensten gebruik je helemaal niet omdat het wellicht uit verhouding is of de moeite niet waard is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:32

Wij hebben een gezins account voor Spotify wat door iedereen veel gebruikt word dus ja, dat is het zeker waard.

Ons papieren krant abo is omgezet naar digitaal en dat vind ik ook prima. Ik snap d premium artikelen ook wel, de journalisten leven ook niet van de lucht

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:32

Ja, van spotify.
Ik deel het met een family account met anderen, kost ons 3,- per persoon (ofzo).
Ik gebruik het meer dan dagelijks; mijn wekker komt vanaf spotify, gewoon muziek luisteren tijdens autorijden, scooterrijden, werk, boodschappen doen of schoonmaken. Waar je vroeger tig cd'tjes nodig had als je iets specifieks wilde luisteren, die 20,- per stuk kostte, of een radiozender had waarbij niet je eigen keuzes hebt, maak ik nu hele lijsten.
Ik vind dat het wel waard ja :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:32

Celebi schreef:
Ook die bedrijven moeten een verdienmodel hebben, dus gek is het niet.

Het is gewoon een afweging van hoe vaak je iets gebruikt, of je de premium features echt nodig hebt en of de hoeveelheid reclames je hinderen in het gebruik. Die overweging is voor iedereen anders en bij sommige diensten kies je wel om het te betalen, bij andere blijf je de gratis versie gebruiken en sommige diensten gebruik je helemaal niet omdat het wellicht uit verhouding is of de moeite niet waard is.

Dat begrijp ik. Maar voor jou persoonlijk? Gebruik jij zelf een betalende dienst die je de moeite waard vindt?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:33

Spotify: dikke ja! Inderdaad om van de reclame af te zijn en vanwege het kunnen downloaden van playlists. Ik haat reclame, en ik luister echt uuuuren muziek per dag, dus voor mij is het het zeker waard.
Duolingo gaat ook echt veel sneller als je niet steeds ads krijgt. Dus als je weinig tijd hebt om ads uit te zitten of echt serieus aan de slag wilt met de taal dan zou ik dat ook doen.

Bij de meeste nieuwssites vind ik de kwaliteit het betalen niet waard, zeker niet omdat ik vaak maar 1 artikeltje wil lezen (iets waar ik op gewezen word omdat het raakvlak heeft met mijn werk bijv.). Dan accepteer ik maar dat ik niet alles mag zien. Als het echt heel boeiend/belangrijk is deelt een collega het dan soms (gewoon tekst kopiëren en en in de chat zetten, geen gedoe met screenshots ofzo).

Youtube gebruik ik simpelweg niet meer sinds het betaald is.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 07-02-25 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: Premium-diensten, zijn ze het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:34

Oh ja Spotify heb ik inderdaad ook :')
Wel gezins account.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:36

Bij Spotify echt wel een tijd een gratis account gehad. Ik ergerde me niet aan de reclame, dus heb ook heel lang het aanbod van de gratis testperiode voor een premium account niet aangenomen.
Tot mijn man en ik er beiden meer naar gingen luisteren en ook veel als we samen onderweg waren.

Toen werden we toch nieuwsgierig naar de extra functies.
Uiteindelijk allebei gratis 2 maanden premium account uitgeprobeerd en toen een gezinsaccount voor 2 personen afgesloten.

De geluidkwaliteit bij thuis via de streamer over onze eigen stereo installatie ging zoveel omhoog en een aantal andere functies bleken we ook best heel handig te vinden en te gebruiken.

Daar zijn er dus "om" gegaan en naar tevredenheid (maar de gratis testfase startte pas in oktober, dus zo ontzettend lang zijn we ook nog niet bezig met onze betaalde accounts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:37

Ik heb nergens een betaalde versie van. Ik vind Duolingo prima zo, ik kom zelden door die 5 hartjes, bij Youtube betaal ik ook niet.

Ik heb ook geen abonnement op een krant. Met archive.is kun je de meeste artikelen achter een betaalmuur gewoon lezen.

Spotify nog nooit gebruikt, dus geen idee wat de gratis versie doet.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:37

Hier ook Spotify premium, ik luister zoooveel muziek en podcasts, dat is iedere cent waard. Vooral om idd geen reclame te hebben en dingen offline te kunnen downloaden.

En van een andere orde: ik betaal ook voor Strava premium. Dat heeft geen reclame dus premium geeft vooral extra functionaliteiten die ik gebruik. Allerlei extra statistiekjes, routes maken, etc :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:44

Ik ben ook benieuwd naar mensen met youtube premium. Wij hebben geen tv aansluiting en kijken daardoor alleen maar youtube. Ik word echt GEK van die reclames, maar vind 15,- pm voor premium veel.

Spotify heb ik wel, gezinsabbo, echt heel prettig. Maar luister dan ook uren per dag muziek. Prijs/nuttigheid is het waard i.m.o.

Vind het concept dat tegenwoordig alles achter een paywall is echt verschrikkelijk… vooral omdat het alleen maar abonnement vormen zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:45

Even over Spotify: ik luister ook veel muziek, maar ik doe dat een beetje anders dan jullie. Streaming is bij mij vooral extra, geen hoofdmoot.Afbeelding
(En dit is alleen maar wat ik de afgelopen maanden bij elkaar gekocht heb.)

Op Duo ben ik nog nooit door de vijf hartjes gegaan. Ik doe Zweeds, en qua moeilijkheidsgraad is dat geen Japans of Chinees zal ik maar zeggen. Maar ik ben redelijk fanatiek bezig, en je tikt weleens ergens naast. Dan kan het alsnog hard gaan.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 07-02-25 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:47

Desty schreef:
Vind het concept dat tegenwoordig alles achter een paywall is echt verschrikkelijk… vooral omdat het alleen maar abonnement vormen zijn.

Ik vind het niet per se verschrikkelijk. Zoals hierboven al meermaals werd opgemerkt moeten die mensen ook ergens van leven. Maar een afweging is het wel, vandaar dit topic.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:49

Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn Spotify abonnement. Daar wil ik geen reclame tussendoor. En ook handig dat je nummers kunt downloaden en zonder internet kan luisteren onderweg.

Op YouTube stoor ik mij er niet zo aan. Je hebt nog de opties voor langere reclames maar dan krijg je tussendoor minder reclames ( als je snapt wat ik bedoel haha)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:49

Ik heb spotify premium en wil niks anders meer. Ik vind die reclame tussendoor echt heel irritant. Duolingo doe ik af en toe en daar vind ik de reclame dan prima. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:55

Spotify is mijn hoofdmedium om muziek te luisteren, dus daarbij vind ik het 100% waard! Duolingo heb ik wel eens een proefperiode van gehad, maar ik vond het het niet helemaal waard, omdat ik de kwaliteit van de lessen ook niet denderend vind.

Youtube weiger ik intussen uit principe aan te betalen :')

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:56

Ik gebruik deze dingen bijna allemaal, met Duolingo heb ik gewoon geduld en zoek ik dingen op en als ik echt wat tekort kom oefen ik een lesje voor een hartje, youtube kan ik me niet aan storen bij de dingen die ik er wel eens kijk. Ik volg daar niet van alles en kranten lees ik niet veel..

Spotify gebruik ik wel heel veel en daar heb ik dus ook een premium abonnement voor. Spotify staat hier de halve dag aan en in de auto ook vaak en dan kan ik me dus wel enorm storen aan niet constant kunnen doorzappen naar het volgende nummer en de hoeveelheid reclame tussendoor. Dat vind ik dus wel meer dan het geld waard. :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:56

Spotify Premium zit voor mij al jaren bij mijn telefoonabonnement in. Was destijds een leuke deal, nog steeds blij mee. Verder betaal ik niet voor premium accounts, maar gebruik ook niet veel apps/diensten waar ik het tegenkom.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:00

De enige dienst waar ik niet voor betaal is YouTube omdat ik dat gewoon te weinig gebruik en de adblocker op mijn pc laat de advertenties sowieso niet door. Spotify hebben we een family abonnement voor. In de woonkamer staat de hele dag muziek aan op een eigen Spotify account. We hebben er een in de auto en ieder een op de eigen pc of telefoon. De muziek kwaliteit is niet heel best maar de gratis versie is helemaal niet om aan te horen.
Verder hebben we vooral streamingdiensten en als daar een optie is tot advertenties dan betalen we om daarvan af te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:03

Thuis luisteren we hier ook nog veel naar LP's, we hebben een schitterende stereo installatie.

Maar het fijne van Spotify is o.a. onderweg, ook met kamperen met onze kampeerhut en dat je van een nieuwe band oid eerst wat kunt luisteren voordat je voor 1 mooi nummer een hele plaat koopt die voor de rest toch niet je smaak blijkt te zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:11

Ja YouTube en ik ben er elke dag blij mee. <3
Ik heb tijdens mijn werk altijd achtergrondmuziek aan en dan hoef ik niet steeds te horen welke luiers echt het allerbeste de urine tegenhouden 's nachts. :')

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:21

Hier ook Spotify premium in een family account. Eigenlijk heb ik altijd premium gehad omdat het bij mijn telefoonabonnement in zat, toen dat niet meer gold zelf premium aangezet en later omgezet naar family.

Wij hebben een abonnement op de fysieke krant en daardoor ook een online versie ervan. Die gebruiken we eigenlijk niet omdat we de krant al hebben. Maar het zat er bij in.

Equilab heb ik ook in premium. Daar ben ik voor gezwicht toen ze ineens allerlei features achter de betaalmuur hebben gezet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 13:22

Ik had ooit een adblocker, maar Youtube kreeg dat door en dwong me om het ding uit te zetten.

Als ik af en toe een liedje opzoek, gaat het wel. Je kunt die reclame tenslotte dempen en lange reclames kun je goddank na een poosje doorspoelen. Wat ik wel onvergefelijk vind is dat ze klassieke composities onderbreken. Midden in een deel vaak!

Ik luister trouwens nauwelijks muziek onderweg. Ik heb geen auto en op de fiets muziek luisteren vind ik niet veilig. Bovendien wil ik altijd luisteren als ik luister, zeg maar. Zuivere achtergrondmuziek bestaat voor mij niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:26

Marije_jiplover schreef:
Thuis luisteren we hier ook nog veel naar LP's, we hebben een schitterende stereo installatie.

Maar het fijne van Spotify is o.a. onderweg, ook met kamperen met onze kampeerhut en dat je van een nieuwe band oid eerst wat kunt luisteren voordat je voor 1 mooi nummer een hele plaat koopt die voor de rest toch niet je smaak blijkt te zijn.

Heerlijk hè vinyl? Spotify is voor ons achtergrond muziek. Als we écht fijn willen luisteren dan zetten we ook vinyl aan, daar kan geen digitaal bestand tegenop. Wij hebben in de woonkamer een mooie 7.1 installatie met actieve speakers staan, dat is echt genieten.