Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het Hooggerechtshof van Iran heeft de doodstraf bevestigd voor Pakhshan Azizi, een Koerdische activiste voor mensen- en arbeidsrechten. Azizi zit momenteel gevangen in de Evin-gevangenis.
Angst zaaien
Volgens critici maakt deze uitspraak deel uit van een bredere strategie van de Iraanse autoriteiten om angst te zaaien, vooral na de landelijke “Vrouw, Leven, Vrijheid”-protesten die volgden op de dood van Mahsa Amini. Amini overleed in detentie omdat ze naar verluidt de verplichte hoofddoek niet correct droeg.
De FNV en andere organisaties heeft een krachtige oproep gedaan aan de Iraanse regering om de doodstraf voor Azizi in te trekken en haar onmiddellijk vrij te laten.
PDFLees de brief van Petra Bolster (FNV Internationaal Secretaris)
Een proces vol tekortkomingen
Pakhshan Azizi, afkomstig uit Mahabad, werd op 4 augustus 2023 gearresteerd in Teheran. Ze bracht ongeveer vier maanden in eenzame opsluiting door in een detentiecentrum van het Iraanse Ministerie van Inlichtingen, voordat ze werd overgebracht naar de vrouwenafdeling van de Evin-gevangenis. Haar advocaat wijst op ernstige tekortkomingen in de rechtsgang, waaronder een gebrek aan bewijs en onderzoeksfouten die over het hoofd zijn gezien.
Onjuiste beschuldigingen
Azizi wordt door de Iraanse veiligheidsdiensten beschuldigd van betrokkenheid bij gewapende activiteiten tegen de Islamitische Republiek. Haar advocaat stelt echter dat haar werk in Noord-Syrië, waar ze hulp bood in vluchtelingenkampen zoals Sinjar, vreedzaam en humanitair van aard was, zonder enige politieke motivatie.
Toenemend aantal executies
De zaak van Azizi staat niet op zichzelf. Sinds begin 2024 heeft Iran minstens 31 vrouwen geëxecuteerd, volgens rapportages van Iran Human Rights (IHRNGO). Dit is het hoogste jaarlijkse aantal sinds de organisatie in 2008 begon met het vastleggen van deze gegevens
purny schreef:Jolliegirl schreef:En al die anderen die dit lot moeten ondergaan?
Weet niet of bokt de juiste media is om dit soort campagnes te doen..
Mee eens.
En ik denk ook niet dat ze met zoveel handtekeningen het niet zullen doen.
Hannanas schreef:
Pikeur schreef:Ik keek juist gisteren een interview van een vrouw die in Auswitz heeft gezeten en toen dacht ik nog, gelukkig weten we nu beter. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. De wreedheden gaan gewoon door. Vreselijk dat dit kan bestaan.
pien_2010 schreef:Hannanas schreef:
Onmenselijk regiem. Aïsha en ik praten regelmatig over het regiem Afghanistan, Iran en zij stelt altijd de vraag/vragen:" waarom haren die mannen ons vrouwen zo?"
Als ik dit lees komt dat gelijk bije op. De haat rolt hiervan af. Het is zo'n overtreffende trap van straffen. Niet normaal. Heel eng en naar!
Bedankt Essie.
divided schreef:Ik heb getekend. Ik vind het verschrikkelijk dat dit gebeurt.
Ik hoop dat deze petitie iets gaat betekenen, al is het alleen voor de betreffende vrouw. Veel sterkte voor jouw vriendin. Lijkt me verschrikkelijk om toe te moeten toe zien wat er in jouw land gebeurd, waar je zelf ook al niet meer veilig was.