Executie in Iran tegengaan van Pakhshon Azizi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Executie in Iran tegengaan van Pakhshon Azizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 19:14

Jolliegirl

Re: Executie in Iran tegengaan van Pakhshon Azizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:28

En al die anderen die dit lot moeten ondergaan?
Weet niet of bokt de juiste media is om dit soort campagnes te doen..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:31

Ik heb getekend, vreselijke plek daar voor vrouwen

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:42

Ook getekend. Weet niet of het iets uithaalt, maar het is de kleinste moeite ter wereld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:19

miereneter schreef:
Ook getekend. Weet niet of het iets uithaalt, maar het is de kleinste moeite ter wereld.

Precies. Ik heb het gehad van mijn vriendin Aïsha in Frankrijk en getekend en beloofd dat ik het hier zal zetten. Aïsha is een vluchteling uit Afghanistan.
Niets doen is altijd mis geschoten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:21

Jolliegirl schreef:

Dat zit in de petitie dat dat ook genoemd wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:22

Waarom is ze opgepakt dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:24

Citaat:
Het Hooggerechtshof van Iran heeft de doodstraf bevestigd voor Pakhshan Azizi, een Koerdische activiste voor mensen- en arbeidsrechten. Azizi zit momenteel gevangen in de Evin-gevangenis.

Angst zaaien
Volgens critici maakt deze uitspraak deel uit van een bredere strategie van de Iraanse autoriteiten om angst te zaaien, vooral na de landelijke “Vrouw, Leven, Vrijheid”-protesten die volgden op de dood van Mahsa Amini. Amini overleed in detentie omdat ze naar verluidt de verplichte hoofddoek niet correct droeg.

De FNV en andere organisaties heeft een krachtige oproep gedaan aan de Iraanse regering om de doodstraf voor Azizi in te trekken en haar onmiddellijk vrij te laten.

PDFLees de brief van Petra Bolster (FNV Internationaal Secretaris)
Een proces vol tekortkomingen
Pakhshan Azizi, afkomstig uit Mahabad, werd op 4 augustus 2023 gearresteerd in Teheran. Ze bracht ongeveer vier maanden in eenzame opsluiting door in een detentiecentrum van het Iraanse Ministerie van Inlichtingen, voordat ze werd overgebracht naar de vrouwenafdeling van de Evin-gevangenis. Haar advocaat wijst op ernstige tekortkomingen in de rechtsgang, waaronder een gebrek aan bewijs en onderzoeksfouten die over het hoofd zijn gezien.

Onjuiste beschuldigingen
Azizi wordt door de Iraanse veiligheidsdiensten beschuldigd van betrokkenheid bij gewapende activiteiten tegen de Islamitische Republiek. Haar advocaat stelt echter dat haar werk in Noord-Syrië, waar ze hulp bood in vluchtelingenkampen zoals Sinjar, vreedzaam en humanitair van aard was, zonder enige politieke motivatie.

Toenemend aantal executies
De zaak van Azizi staat niet op zichzelf. Sinds begin 2024 heeft Iran minstens 31 vrouwen geëxecuteerd, volgens rapportages van Iran Human Rights (IHRNGO). Dit is het hoogste jaarlijkse aantal sinds de organisatie in 2008 begon met het vastleggen van deze gegevens

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:37

Jolliegirl schreef:

Mee eens.
En ik denk ook niet dat ze met zoveel handtekeningen het niet zullen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:55

purny schreef:
Jolliegirl schreef:

Mee eens.
En ik denk ook niet dat ze met zoveel handtekeningen het niet zullen doen.

Dus gaan we massaal weer temmen ipv proberen een leven te redden?

Daar vind ik wel wat van!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:57

Hoe meer handtekeningen hoe groter de impact van hun handelen. Ik vind het een lastig dilemma. Want hoe meer aandacht hoe groter de aandacht voor een evt. Executie en daarmee speel je het regime in de kaart.
Aan de andere kant hoop je dat druk uitoefenen iets gaat opleveren. Het regime doet wat het wil en dat is o.a. de middelvinger opsteken naar het westen hoe meer westerse aandacht hoe groter hun middelvinger..

Wat is wijsheid ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:02

Sintara schreef:
Waarom is ze opgepakt dan?

Waarschijnlijk omdat ze geen hoofddoek droeg, tegen het regime handelt, mensen hielp die tegen het regime zijn, vrouw is etc….

Gruwelijk weer dit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:22

Massaal temmen?? Hoe kom je daar nou bij?
Ik Tem niet hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:02

Getekend, vreselijk..

Blij dat ik geen vrouw ben ik dat land. Hopelijk kan haar lot veranderd worden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:14

Ik heb hem ook getekend. Hoe meer aandacht vanuit het westen, hoe meer mensen horen/zien dat dit überhaupt gaande is. Want het is een enorme 'ver van mijn bed show'.

Lost het tekenen van zo'n ding iets op? Natuurlijk niet. Kan het feit dat er in de rest van de wereld mensen zijn die het wel iets kan schelen net dat ene steuntje in de rug zijn voor mensen die er wél direct mee te maken hebben? Dat wel.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 01:40

Omdat het delen van petities op Leven zonder paarden hoort verplaats ik het topic daarheen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 01:46

Dat ze het nog volhoudt, arme vrouw.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 06:21

Hannanas schreef:

[ Afbeelding ]

Onmenselijk regiem. Aïsha en ik praten regelmatig over het regiem Afghanistan, Iran en zij stelt altijd de vraag/vragen:" waarom haren die mannen ons vrouwen zo?"

Als ik dit lees komt dat gelijk bije op. De haat rolt hiervan af. Het is zo'n overtreffende trap van straffen. Niet normaal. Heel eng en naar!

Bedankt Essie.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:15

Ik keek juist gisteren een interview van een vrouw die in Auswitz heeft gezeten en toen dacht ik nog, gelukkig weten we nu beter. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. De wreedheden gaan gewoon door. Vreselijk dat dit kan bestaan.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:28

Ik heb getekend. Ik vind het verschrikkelijk dat dit gebeurt.
Ik hoop dat deze petitie iets gaat betekenen, al is het alleen voor de betreffende vrouw. Veel sterkte voor jouw vriendin. Lijkt me verschrikkelijk om toe te moeten toe zien wat er in jouw land gebeurd, waar je zelf ook al niet meer veilig was.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:39

Pikeur schreef:
Ik keek juist gisteren een interview van een vrouw die in Auswitz heeft gezeten en toen dacht ik nog, gelukkig weten we nu beter. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. De wreedheden gaan gewoon door. Vreselijk dat dit kan bestaan.

Mocht je het over Dr. Edith Eger hebben, zij spreekt juist heel veel hierover omdat ze juist weet en heeft ondervonden dat we helaas heden ten dagen nog altijd niet beter weten. Zij zet zich, op haar hoge leeftijd in om liefde i.p.v. angst te zaaien.

Ik teken. Misschien is mijn handtekening nietig en heeft het op zichzelf staand weinig nut, maar als we allemaal niks doen en die gedachte laten winnen, dan gebeurt er nooit iets.

Ik hoop en misschien wel tegen beter weten in, dat we ooit een vreedzame wereld mogen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:13

pien_2010 schreef:
Hannanas schreef:

[ Afbeelding ]

Onmenselijk regiem. Aïsha en ik praten regelmatig over het regiem Afghanistan, Iran en zij stelt altijd de vraag/vragen:" waarom haren die mannen ons vrouwen zo?"

Als ik dit lees komt dat gelijk bije op. De haat rolt hiervan af. Het is zo'n overtreffende trap van straffen. Niet normaal. Heel eng en naar!

Bedankt Essie.

Hier heb ik maar 1 antwoord op: controle, controle, controle voortkomend uit angst.

Dit zag je vroeger ook bij de heksenvervolgingen en het Christendom waar de vrouw onderdrukt werd om haar op een bepaalde manier weg te zetten en klein te houden.

Maar daar komt onderdrukking vandaan in ieder geval en inderdaad vreselijk dat dit nog steeds anno nu nog bestaat in andere landen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 10:46

divided schreef:
Ik heb getekend. Ik vind het verschrikkelijk dat dit gebeurt.
Ik hoop dat deze petitie iets gaat betekenen, al is het alleen voor de betreffende vrouw. Veel sterkte voor jouw vriendin. Lijkt me verschrikkelijk om toe te moeten toe zien wat er in jouw land gebeurd, waar je zelf ook al niet meer veilig was.

Dank je wel. Heel lief dit.

Elisa2 wat bijzonder jouw vergelijking. Ik heb nl in Parijs precies hetzelfde vergelijking gemaakt bij Aïsha, waarbij ik haar uit heb moeten leggen wat heksenvervolging is. Daar zij als vluchteling natuurlijk een heel stuk cultuur mist van het westen en met name Europa

Zij kwam ook met angst van mannen voor vrouwen, veel al onbewust, hetgeen te maken kan hebben met het feit dat we elke maand bloeden, en kinderen kunnen baren. Ik weet het niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:00

Nu worden mannelijke gevangenen daar net zo behandeld. Wekelijks opgehangen en dan net niet dood laten gaan, staand in de hoek naar de muur moeten kijken terwijl er dan te horen is dat je celgenoot doodgeslagen wordt. Het is echt verschrikkelijk. Ik ben gestopt met lezen. Helaas zijn er veel landen op aarde met vergelijkbare praktijken, denk bijvoorbeeld aan sommige delen van Afrika.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:01

Nou ik denk ook dat als vrouwen in hun kracht staan, en de zogenaamde wijze vrouwen die er vroeger waren bij de natuurvolkeren en veelal de stam leidde. Dat dit heel bedreigend is voor sommige mannen.

Vindt het wel bijzonder dat jullie inderdaad al een soortgelijk gesprek hebben gehad, het lijkt heel diep geworteld te zitten.