Help, ik moet met de trein!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Help, ik moet met de trein!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 13:07

Ja, ik ben een volwassen vrouw en ik moet binnenkort voor een cursus naar Utrecht. Met de trein. Help :')
Ik heb al 20 jaar niet met het OV gereisd. En ik moet middenin Utrecht zijn (Hoog Catherijne?) dus met de auto is niet handig.
Ik stap in Assen. Maar dan? Hoe weet ik welke trein ik moet stappen? Wat als ik in de verkeerde stap?
Hoe weet ik waar ik moet uitstappen? Wordt dat nog steeds met zo'n onduidelijke kraakstem omgeroepen waardoor je te vroeg of te laat uitstapt? En kan ik gewoon een kaartje kopen bij de trein of online?
Deze volwassen vrouw heeft paniek :')

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:09

De trein stopt meteen aan Hoog Catherijne dus dat is makkelijk! De looproute kan je dan plannen met google maps :D

Als het goed is de trein die elke dag net na half gaat een rechtstreekse trein, dus dan hoef je niet over te stappen:
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... ummers=520

In de app zie je ook wel spoor je moet hebben, maar dat zie je ook op het station zelf nog op de digitale borden. :)

Er wordt nog steeds omgeroepen in de treinen, bij de een automatisch en bij de ander door de conducteur. :)
Je kan tegenwoordig inchecken en uitchecken met je pinpas, gewoon bij de poortjes of paaltjes op het station. Dus dan hoef je geen kaartje te kopen!

Mocht je met de auto willen: parkeer hem (als het door de weeks is) in de P&R garage bij Science Park (aan de noordoostkant van utrecht). Of aan de zuidkant (Westraven). Daar betaal je om en rond de 5 euro voor de hele dag en kan je gratis met de tram naar Hoog Catherijne. De tram stopt ook naast Hoog Catherijne (waar de treinen stoppen).
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 22-01-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:11

Je hebt geluk, want vanaf Assen gaat er elk uur (om xx:35) een rechtstreekse trein naar Utrecht. Het andere half uur heb je ook een goede verbinding, maar dan moet je in Zwolle even de trein uit, het perron oversteken en de trein in naar Rotterdam Centraal*. Je kunt via 9292.nl de treintijden bekijken en welke perrons je moet hebben.

Het wordt omgeroepen in de trein, maar je hebt ook schermpjes in de coupe waarop je kunt zien waar je bent.

Een kaartje kun je kopen op het station en online. Wat daar precies de goedkoopste/makkelijkste optie is weet ik niet, want ik reis altijd met een OV-chipkaart en ik bliep mezelf dus gewoon de trein in. :o

Edit: * Dit was altijd zo, maar nu ik op 9292 kijk moet je blijkbaar de trein naar Den Haag hebben. Ik heb even een error nu. :')
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 22-01-25 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:12

Je kan tegenwoordig zo in checken met je pinpas :) bij zo'n paaltje op het station of via de poortjes (dan moét je inchecken voor het poortje open gaat dus daar kan niks mis mee gaan)

Als ik snel op de NS app kijk van Assen naar Utrecht Centraal kun je direct gaan, zonder een overstap.
Je stapt in dit geval bij de trein Den Haag Centraal, spoor staat ook aangegeven en anders hangen er tig bordjes waar dit op staat.
Je weet dan van te voren dat er 2 tussenstops zijn dus dat is makkelijk bij houden. Anders staat er ook in de trein aangegeven en ze roepen het om inderdaad.

Afbeelding

Utrecht is chill want je loopt naar buiten en direct op de Hoog Catharijne af.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:14

Allereerst:
Ns.nl
Rijdendetreinen.nl
9292.ov

Alledrie websites die je kunt gebruiken voor het plannen van de reis, het is maar net welke je fijner vind.

Op het station staat een bord welke treinen wanneer vertrekken en vanaf welk perron. Op het perron staan digitale borden met welke trein er staat/komt te staan. In de trein staan ook borden met welk station de volgende is, en het wordt omgeroepen. Ook fijn voor jezelf om te weten hoeveel stips er zij. Dit zullen voor jou Zwolle en Amersfoort zijn.

Kaartjes kan je online en ook bij de kaartautomaat kopen, misschien ook bij een servicepunt als die aanwezig is (durf ik niet te zeggen bij Assen).

Als je niet zeker weet of je in de goede trein jebt, vraag het treinpersoneel, die helpen je met liefde verder.

En een advies: Neem de trein die naar Rotterdam centraal gaat, die gaat namelijk over Utrecht, en dan hoef je niet over te stappen. Dat scheelt alweer een overstap.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:15

Hoog Catherijne ligt aan station Utrecht vast, dus waar je daar ook moet zijn, kan je dat lopend doen. Dat is alvast een geruststelling :)

Ik denk dat het handig is als iemand foto’s plaatst van de borden op het station, zodat je weet hoe alles eruit ziet.

Er is op het station een kaartautomaat, maar je kunt ook makkelijk een kaartje online kopen via NS.nl . In de trein zelf kan je geen kaartje kopen.

Online kan je ook zien welke trein wanneer en vanaf welk perron vertrekt. Als je dan op het station komt kan je dat checken op een groot bord en/of schermen, waar de actuele vertrektijden en perrons voor de treinen die binnen nu en (iets van) een half uur vertrekken. Bij het perron zelf hangt ook weer een bord, met direct ernaast een klok.

Hopelijk helpt dit :)

sunnybellami

Re: Help, ik moet met de trein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:19

Mocht je liever toch met de auto gaan, je kan ook heel makkelijk parkeren in 1 van de parkeergarages van hoog Catharijne. Loop je zo het winkelcentrum in.

Ga je toch met de trein, dan kun je de NS app downloaden. Zoek je welke reis je wilt maken, sla je hem op en kun je makkelijk zien hoelaat de trein gaat, vanaf weg perron (ook als het perron wijzigt of de trein vertraging heeft) en hoelaat je aankomt of je overstap is.

Inchecken kan met je pinpas bij de OV poortjes, of je kunt bij het automaat een kaartje kopen (kost meer) of online en dan uitprinten of op je telefoon bewaren.

Succes!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:24

Hierboven staat het al uitgelegd, maar als je op het station staat en je komt er niet uit: vraag het gerust aan iemand. Kan iemand van de NS zijn, maar ook verreweg de meeste reizigers zijn heus wel bereid om je op weg te helpen als je verdwaald bent :j

Assen is erg overzichtelijk en heeft maar twee perrons, dus dat kan bijna niet fout gaan. Utrecht... is iets groter, maar ook daar lopen genoeg mensen rond om je de weg te wijzen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:32

Zo zien de borden eruit
Afbeelding

En als je in de ns app je reis pland. Vul je in waarvandaan je reist en waar je naartoe wilt

Afbeelding

Als je dan op zo'n tijdvlak klikt (ik heb die van 09:35 gekozen want daar heb je geen overstap) zie je ook op welk je perron je trein komt (jij zou op perron 1 de trein richting Den Haag Centraal moeten hebben) dus waar je moet wezen etc

Afbeelding

Eigenlijk heel erg simpel. In de ns app kun je ook je kaartjes kopen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 22-01-25 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:36

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:38

Naast dat het station wordt omgeroepen én op een display in iedere coupé zichtbaar is waar je bent (inclusief de verwachte tijd van aankomst - met eventuele vertraging erbij), staan er ook nog enorme borden op elk perron. Dus zodra de trein een station binnenrijdt, kun je ook nog uit het raam kijken of je bent waar je moet zijn. Iedere 25 meter of zo staat er zo'n bord, je ziet er altijd wel één langs komen.

Dus samengevat: je kunt met je pinpas inchecken (of online een kaartje kopen), stapt in de (directe) intercity in Assen, en iets meer dan anderhalf uur en drie stations later stap je uit in Utrecht (niet vergeten uit te checken met je pinpas!). Onderweg stopt de trein in Zwolle en Amersfoort en blijf je lekker zitten. Moeilijker is het niet :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-01-25 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:39

Ja dat is idd nog simpeler. Als ik met de trein reis is dat op abbonement en met de ov chip dus ben dat met de pinpas niet gewend.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:49

Majabeestje schreef:
Ja, ik ben een volwassen vrouw en ik moet binnenkort voor een cursus naar Utrecht. Met de trein. Help :')
Ik heb al 20 jaar niet met het OV gereisd. En ik moet middenin Utrecht zijn (Hoog Catherijne?) dus met de auto is niet handig.
Ik stap in Assen. Maar dan? Hoe weet ik welke trein ik moet stappen? Wat als ik in de verkeerde stap?
Hoe weet ik waar ik moet uitstappen? Wordt dat nog steeds met zo'n onduidelijke kraakstem omgeroepen waardoor je te vroeg of te laat uitstapt? En kan ik gewoon een kaartje kopen bij de trein of online?
Deze volwassen vrouw heeft paniek :')

Zoals de meeste al aangeven: je kunt in de trein stappen en in Utrecht uitstappen. Super fijn! Mijn tip: Stap in de trein waarin je niet hoeft over te stappen. Helemaal als je voor het eerst weer met de trein gaat.

Je kunt ook een wekker zetten 10 minuten voor ik de trein uit moet. Stel jouw trein komt aan om 10:44, dan zet ik een wekkertje om 10:33 bijvoorbeeld. Dan heb ik een kleine herinnering dat ik eruit moet.

Sidenote: met vertraging werkt die wekker niet helemaal lekker :D

Waar in Hoog Catherijne moet je (ongeveer) zijn? Dan kunnen we met je meedenken waar je heen moet lopen. Google Maps geeft vaak goed aan hoe je moet lopen, maar het is toch fijn om even te weten welke richting je op moet.

Aanvulling: In Utrecht stap je uit de trein en dan moet je een trap op. Je komt dan in de centrale stationshal. Je hebt daar 2 kanten waar je op kan.
Richting spoor 1/2 is Hoog Catherijne zelf, als je de andere kant op loopt kom je bij Stadsplateau uit bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door 7September op 22-01-25 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:51

Heb je maps op je telefoon?? Gewoon intypen waar je heen wil- optie openbaar vervoer pakken en je wordt stap voor stap gestuurd, tijden bussen perrons loopafstanden en richting de hele mikmak

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:53

Jongens, wat wordt het hier allemaal fijn uitgelegd <3
Ik, ik als "volwassen" persoon die nooit met het openbaar vervoer reist heb hier ook veel aan gehad.
Geen stress in ieder geval. Gewoon in- en uitchecken met je pinpas. Lijkt mij ideaal!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:54

Nog als aanvulling: Hoog Catharijne zit aan de kant van spoor 1. Dus als je in Utrecht de trein uitstapt en in de stationshal komt (gewoon achter de rest aanlopen de trap omhoog, dan kom je vanzelf in de stationshal :D ) moet je dus richting spoor 1 lopen. Daar moet je door de poortjes om uit te checken, dus uitchecken kun je gelukkig niet vergeten. Als je daar het station uitgaat, zie je heel groot Hoog Catharijne.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:12

Mirjam79 schreef:
Ik, ik als "volwassen" persoon die nooit met het openbaar vervoer reist heb hier ook veel aan gehad.
Geen stress in ieder geval. Gewoon in- en uitchecken met je pinpas. Lijkt mij ideaal!

Ja extra tip hierbij:

Heb je 2 bankpassen en zitten ze beide in je telefoon? Haal er 1 uit voordat je in- en/of uitcheckt!
Zo weet je zeker dat je van 1 bankpas betaald, ipv dubbel (dat kan, helaas).

Mensen met een OV chipkaart + bankpas (samen in 1 mapje bijvoorbeeld) hebben hier issues mee gehad.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:15

7September schreef:
Ja extra tip hierbij:

Heb je 2 bankpassen en zitten ze beide in je telefoon? Haal er 1 uit voordat je in- en/of uitcheckt!
Zo weet je zeker dat je van 1 bankpas betaald, ipv dubbel (dat kan, helaas).

Mensen met een OV chipkaart + bankpas (samen in 1 mapje bijvoorbeeld) hebben hier issues mee gehad.

Klopt, dat staat ook aangegeven: haal je pasje uit je portemonee/telefoon/houder en houd alléén dat pasje voor de bliep :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:24

Als je dat wel per ongeluk hebt gehad dan meld je dat via de klantenservice chat en krijg je dat gewoon netjes terug dus dat is ook allemaal geen ramp.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 14:24

Wat fantastisch allemaal! Dankjulliewel! <3
Dit moet goedkomen :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel een beetje twijfel om toch niet met de auto te gaan.. Ik heb geen hekel aan autorijden maar heb niet zo'n zin in uren file..

In Utrecht zelf met het stukje lopen vanaf de trein komt goed, daar heb ik een duidelijke uitleg over gekregen vanuit de opleiding.

Jullie tips helpen enorm <3

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:26

Majabeestje schreef:
Wat fantastisch allemaal! Dankjulliewel! <3
Dit moet goedkomen :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel een beetje twijfel om toch niet met de auto te gaan.. Ik heb geen hekel aan autorijden maar heb niet zo'n zin in uren file..

In Utrecht zelf met het stukje lopen vanaf de trein komt goed, daar heb ik een duidelijke uitleg over gekregen vanuit de opleiding.

Jullie tips helpen enorm <3

Heb je een lange dag in Utrecht?
Zelf vind ik het fijner om in de trein te zitten dan in Utrecht te moeten parkeren. Je moet zo op tijd zijn met een parkeerplek en het staat soms goed vast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:27

Mirjam79 schreef:

:j

ik ga ook nooit met de bus of trein.
En omdat ik dat nooit gedaan heb zou ik het ook zomaar niet ineens durven.
Maar bij deze uitleg van alle bokkers hier denk ik, moet ik toch eens doen :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:42

Let er met inchecken met je pinpas ook even op dat je dit bij sommige banken eerst aan moet zetten. Kon bij mij gewoon in mijn bankieren app, maar wellicht wel even handig om naar te kijken als je daarmee in wil checken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:45

En tip: gebruik de NS app en zet meldingen aan :)

Afbeelding

Je krijgt meldingen bij spoorwijzigingen en als je het advies met overstap kiest (omdat dat bijvoorbeeld beter uitkomt met de tijd), melding als je overstap vervalt/niet meer haalbaar is

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:49

Lekker met de trein gaan, gaat een wereld voor je open :D

Zeker met een rechtstreekse verbinding comfortabel gaan zitten en genieten van het uitzicht. Je krijgt ons landje vanuit een hele andere hoek te zien.

Maar goed ik zit als machinist natuurlijk veel in de trein en ben een tikkie bevooroordeeld :o

Ik zou juist adviseren om de NS app te instaleren en via de app je kaartje te kopen. Dan krijg je een QR code om mee door de poortjes te gaan. Pinpas enzo is leuk en super handig maar is gevoeliger voor storingen en goed opletten dat je geen andere passen of mobiel met contactloos betalen in de buurt hebt.

En even wet van Murphy, stel dat er problemen op je route ontstaan en je moet om gaan reizen of wil ergens anders op je route even het station verlaten dan ben je met zo'n QR code niet aan het in- of uitchecken met je banksaldo. Vooraf een kaartje kopen via de app of ter plaatse op het station bij de automaat dan is je rit afgekocht. Dan hoef je je niet druk te maken over in- en uitchecken ;)

In de NS app kan je ook je rit plannen en krijg je realtime informatie over waar je trein zich op dat moment bevind. Dus zelfs met potdichte mist, een omroep die niet werkt en alle schermen in de trein die op zwart staan, kan jij op je telefoon zien wat het volgende station is.

Naast alle moderne snufjes loopt er veel personeel rond en reizigers die jou echt wel willen helpen :(:)