solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:52

Ik ben op zoek naar ervaringen over solliciteren op 'hogere' leeftijd. Ik merk dat het best heel lastig is om afwijzing na afwijzing te krijgen. Reden is vaak dat er een meer passende kandidaat is gevonden.

Sinds een paar maanden solliciteer ik regelmatig op kantoorbanen. Parttime, binnen een kleine straal van mijn woonplaats, het liefst met flexibele uren en geen avond- of weekenddiensten.

Het blijkt toch heel lastig om ergens te worden uitgenodigd. Ik heb linkedin, en ik kijk dagelijks op indeed. Er komen af en toe wel leuke functies voorbij die ik wel zou willen en kunnen doen. Maar helaas wil het nog niet zo lukken. Mijn leeftijd (sinds vorige week 52) en het feit dat ik al meer dan 10 jaar uit het arbeidsproces ben werkt me tegen vrees ik.

Hebben jullie tips en ervaringen?

Ik sta op zich ook wel open voor anders soortige functies, maar verzorging, supermarkt of schoonmaak trekt me niet bepaald aan. Daar heb ik ook geen opleiding voor.
Mijn opleiding ligt in de administratie/secretarieel/juridische sfeer.

DubbelFun

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:54

Sta je al bij uitzendbureau's ingeschreven??

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:55

Ik ben van dezelfde leeftijd en regelmatig op gesprek geweest. Niet dat dat goed afliep. :')
Gelukkig is er in mijn huidige baan zoveel veranderd dat ik hier blijf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:57

DubbelFun schreef:
Sta je al bij uitzendbureau's ingeschreven??

nog niet direct. Ik heb de laatste sollicitatie wel via Driessen gedaan, daar heb ik in het verleden wel goede ervaringen mee, dus wellicht dat ik die wat actiever benader als ik nu weer een afwijzing krijg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:58

Wellicht kun je kijken in de webshop branche? Vaak hebben ze daar iets van helpdesk medewerkers nodig die vragen kunnen beantwoorden van klanten of hulp met inpakken en magazijn werk. Misschien niet helemaal wat je deed, maar wellicht wel goed te combineren met administratief werk voor zo'n bedrijf.

Leeftijd is daar vaak geen issue in ieder geval. Veel (kleinere) bedrijven hebben liever betrouwbare krachten dan de jonge generatie die het meer als bijbaan doet en vrij snel weer weg is.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 21-01-25 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:00

Sluit de stijl van je brief en cv nog wel een beetje aan op deze tijd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:01

Ik heb er geen ervaring mee aan de sollciterende kant, wel aan de vacaturekant. Ik bleef bezig na tig scretaresses die na 3-4 jaar last van dertigersdilemma of rammelende eierstokken kregen en weg gingen. Dus toen ik er één van in de 50 op de kop kon tikken was ik heel blij :D Díe raakte ik niet snel meer kwijt (en dat was ook zo)

Dus jouw 'unique selling point is': "ik ben een blijverdje, ik krijg geen kinderen meer, heb mijn dertigersdilemma ver achter mij gelaten en weet ondertussen wat ik wil en kan. Dus met mij ben je de komende 15 jaar voorzien van secretariele ondersteuning, wat mij betreft".

Als je dat goed kunt overbrengen in je brief, en voorop gesteld dat je wel up-to-date bent met digitale vaardigheden ed, heb je best kans lijkt mij. Personeel is moeilijk te vinden én vast te houden. En al die vacatures en procedures kost een bedrijf handenvol met geld.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:08

Ik denk dat je al een tijd uit de branche bent meer meespeelt dan je leeftijd. En zo te lezen solliciteer je op een baan met populaire werktijden, dus is er waarschijnlijk keuze voor het bedrijf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 14:19

ja, ivm schoolgaande kinderen en werk op de boerderij zou ik het liefst tussen 9 en 3 werken, dat maakt het uiteraard ook wel wat lastiger. Daar ben ik me zeker van bewust.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:27

Je kunt je ook inschrijven bij Randstad die hebben ook veel administratieve vacatures.
Werken op de boerderij heb je ook op je cv vermeld?
Altijd vermelden :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 14:27

zeker, al weet ik niet of dat voor een kantoorfunctie een pré is :)

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:29

juval schreef:
Mijn leeftijd (sinds vorige week 52) en het feit dat ik al meer dan 10 jaar uit het arbeidsproces ben werkt me tegen vrees ik.

Hebben jullie tips en ervaringen?

Ik sta op zich ook wel open voor anders soortige functies, maar verzorging, supermarkt of schoonmaak trekt me niet bepaald aan. Daar heb ik ook geen opleiding voor.
Mijn opleiding ligt in de administratie/secretarieel/juridische sfeer.

Als voormalig HR-medewerker op het gebied van werving en selectie kan ik dit bevestigen. Ik adviseer je om eerst een (bij)baan te overwegen en vanuit daar te solliciteren naar de functie die jouw voorkeur heeft. Dit toont niet alleen aan dat je in staat bent om te werken, maar ook dat je gemotiveerd bent om actief deel te nemen aan de maatschappij.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:40

Citaat:
...ook dat je gemotiveerd bent om actief deel te nemen aan de maatschappij.

Sorry?! Heeft ze dat de afgelopen 10 jaar niet gedaan dan? Wat een rare opmerking.

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:45

Nexus schreef:
Citaat:
...ook dat je gemotiveerd bent om actief deel te nemen aan de maatschappij.

Sorry?! Heeft ze dat de afgelopen 10 jaar niet gedaan dan? Wat een rare opmerking.

"SoRrY?!", maar dat schrijf ik nergens, dus je maakt inderdaad een rare opmerking.
Laatst bijgewerkt door Boyache op 21-01-25 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:50

Zo ben je 6 ofzo? Je kinderachtige reactie doet het wel vermoeden.

Het staat er namelijk letterlijk, maar goed ik ga niet in discussie op deze manier. Gelukkig werk je niet op onze HR.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:52

Je kan ook je zoekstrategie een kleine slinger geven. Probeer eens te kijken wat voor soort bedrijven er in de buurt gevestigd zijn en schrijf die rechtstreeks aan. Een open sollicitatie kan vaak via de website makkelijk ingestuurd worden. Elk bedrijf heeft wel een receptie en een secretariaat, maar je kan ook breder kijken en informeren bij de huisarts/tandarts/dierenkliniek voor een baliefunctie.

Ps, werk op je eigen boerderij betekent dat je pro-actief kan zijn, zelf werk ziet liggen, in structuur kan werken, je doet inkoop, verkoop en voorraadbeheer, personeelszaken en je bent financieel directeur.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 21-01-25 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:52

Boyache schreef:
Als voormalig HR-medewerker op het gebied van werving en selectie kan ik dit bevestigen. Ik adviseer je om eerst een (bij)baan te overwegen en vanuit daar te solliciteren naar de functie die jouw voorkeur heeft. Dit toont niet alleen aan dat je in staat bent om te werken, maar ook dat je gemotiveerd bent om actief deel te nemen aan de maatschappij.

Ik schrijf dit bericht met de intentie om de topicstarter te ondersteunen. Ik oordeel noch veroordeel haar; mijn advies is gebaseerd op hetgeen mij geleerd is en wat ik uit mijn eigen ervaringen in de praktijk heb kunnen afleiden. Mijn persoonlijke mening over deze situatie, al dan niet in overeenstemming met dat van een ander, acht ik in dit geval niet relevant. Het uiten van deze mening zou, naar mijn oordeel, geen meerwaarde bieden in de zoektocht van de topicstarter naar een geschikte baan.

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:55

Nexus schreef:
Zo ben je 6 ofzo? Je kinderachtige reactie doet het wel vermoeden.

Het staat er namelijk letterlijk, maar goed ik ga niet in discussie op deze manier. Gelukkig werk je niet op onze HR.

Iemand persoonlijk aanvallen in andermans topic en mij dan kinderachtig noemen. Interessant.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:00

Lastig TS. Heb je al eens gekeken bij Oudstanding? Zij zijn onderdeel van Consolid en gericht op de wat oudere doelgroep. Zelf is leeftijd voor mij als recruiter zijnde absoluut geen issue (en 52 is absoluut niet oud) maar 10 jaar geen werkervaring wel. Maar ook dat ligt eraan hoe je cv voor je werkpauze is geweest en hoe je die 10 jaar omschrijft.

Als recruiter zijnde kijk ik met liefde met je mee naar je cv en/of motivatiebrief of daar wellicht wat winst te behalen valt :) stuur dan even een pb’tje!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:03

Imre schreef:
Sluit de stijl van je brief en cv nog wel een beetje aan op deze tijd?

Ja, daar zou ik ook eens naar kijken.

Verder; lastig hoor. Jongere kandidaten, je gat in werk en beperkte tijden ivm kinderen maken het sowieso lastiger ongeacht leeftijd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:04

Ibbel schreef:
Ik heb er geen ervaring mee aan de sollciterende kant, wel aan de vacaturekant. Ik bleef bezig na tig scretaresses die na 3-4 jaar last van dertigersdilemma of rammelende eierstokken kregen en weg gingen. Dus toen ik er één van in de 50 op de kop kon tikken was ik heel blij :D Díe raakte ik niet snel meer kwijt (en dat was ook zo)

Dus jouw 'unique selling point is': "ik ben een blijverdje, ik krijg geen kinderen meer, heb mijn dertigersdilemma ver achter mij gelaten en weet ondertussen wat ik wil en kan. Dus met mij ben je de komende 15 jaar voorzien van secretariele ondersteuning, wat mij betreft".

Als je dat goed kunt overbrengen in je brief, en voorop gesteld dat je wel up-to-date bent met digitale vaardigheden ed, heb je best kans lijkt mij. Personeel is moeilijk te vinden én vast te houden. En al die vacatures en procedures kost een bedrijf handenvol met geld.
Dit inderdaad.

En mocht je willen, ik ken diverse recruiters in Culemborg, wil met alle liefde wat voor je doorsturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:05

Autumnn schreef:
Lastig TS. Heb je al eens gekeken bij Oudstanding? Zij zijn onderdeel van Consolid en gericht op de wat oudere doelgroep. Zelf is leeftijd voor mij als recruiter zijnde absoluut geen issue (en 52 is absoluut niet oud) maar 10 jaar geen werkervaring wel. Maar ook dat ligt eraan hoe je cv voor je werkpauze is geweest en hoe je die 10 jaar omschrijft.

Als recruiter zijnde kijk ik met liefde met je mee naar je cv en/of motivatiebrief of daar wellicht wat winst te behalen valt :) stuur dan even een pb’tje!

Ik denk ook dat dit het grootste euvel is. Als je in je CV die 10 jaar niet verduidelijkt hebt, maar het er enkel als 'gat' op staat, of enkel omschreven is als 'gewerkt op onze boerderij, is dat niet aantrekkelijk.

Heb je die 10 jaar gevuld met administratieve taken zoals facturatie, bestellingen of mestboekhouding voor de boerderij, bijvoorbeeld, geeft dat al een heel ander beeld.

En dat in combinatie met je beperkte werktijden maken het ook niet makkelijker/aantrekkelijker denk ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:08

Is een werken/leren traject in de zorg een optie?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:10

Als ik als werkgever een sollicitatie binnen zou krijgen met iemand van deze leeftijd die er 10 jaar uit is geweest en van 9-3u wil werken, zou ik ook niet heel enthousiast worden om eerlijk te zijn. Even los van wat er verder in je brief staat en wat voor persoon je bent.

Even heel droog uitgegaan van de gegevens die je geeft, roept dit bij mij de vraag inderdaad op of dat je skills up-to-date zijn. De reden van je afwezigheid op de arbeidsmarkt, hoewel je dat niet hoeft te melden, spelen ook mee in hoeverre ik als werkgever op jou kan bouwen als werknemer. Ben je bewust bijvoorbeeld thuis gebleven om voor de kinderen te zorgen en stap je nu weer enthousiast in, dan is dat heel anders dan dat je om medische redenen eruit was.

Daarnaast is de gewenste werktijd ook wel een dingetje. Parttime is geen probleem, maar als ik iemand niet voor de hele dag beschikbaar heb, betekent dat dat ik voor die dag alsnog iemand anders nodig heb.

Bovenstaande combinatie van factoren zou mij ook niet enthousiast maken. Ik denk dat een hoop hiervan ondervangen kan worden door in de brief/cv vooral te benadrukken hoe je wel enthousiast weer aan het werk wilt gaan, wat jouw kwaliteiten zijn en jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf en ook iets meer toelicht over hoe jij je vaardigheden op peil hebt gehouden. Daarnaast denk ik dat je wellicht zou moeten denken over hoe je qua die werktijden misschien toch iets kan doen, in combinatie met thuiswerken oid.

De leeftijd zou ik in ieder geval niet op afknappen.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 21-01-25 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:16

Je hebt die 10 jaar toch gewerkt? Op de boerderij met je voeten in aarde en niet in een kantoorsetting waarschijnlijk. Maar daar heb je toch zeker wel vaardigheden opgedaan en op zijn minst bepaalde competenties ingezet/ontwikkeld. En wellicht heb je wel administratieve taken gedaan voor de boerderij? Ik zou die 10 jaar nog even kritisch bekijken en de relevante dingen benoemen op je CV/in je brief.

Zorg dat je inderdaad en moderne CV/brief hebt. Dat Linkedin up to date is (ook je 10 jaar boerderij dus).

Ik zou aangeven dat je niet fulltime wilt werken maar ik zou de uren nog even achterwege laten in het eerste contact. Als ze enthousiast zijn willen ze daar misschien wel in mee bewegen. Zo strak van 9-3 is best specifiek en moet maar net precies passen.

Daarnaast zou ik als ik jou was actief bedrijven waar jij graag wilt werken benaderen. Moet je uiteraard wel een goed verhaal hebben waarom je er werken wil. Als CV etc op orde zijn actief bedrijven telefonisch benaderen of langs gaan (ik zou dat laatste doen). Vaak krijg je dan de vraag om je CV etc op te sturen. Maar dan hebben ze vast gezien en het is het opsturen persoonlijker dan wanneer je alleen een open sollicitatie over de schutting gooit.

Ik zou persoonlijk ook liever een 50+ kracht hebben (mits up to date in werkveld) dan een jonger iemand die wellicht met zwangerschap etc wil.