Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Devic

Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 18:01

Hoi,

Een wat minder leuk onderwerp.

Ik zal het even kort omschrijven:
Mijn vader is jaren geleden al overleden. Mijn moeder leeft nog, maar met haar heb ik al heel lang geen contact. Nu kreeg ik via via te horen dat mijn moeder niet heel lang meer te leven heeft. Voor wie de sentimentele tour op wilt: nee, ik wil het absoluut niet meer bijleggen voor ze komt te overlijden!

Ik weet dat mijn moeder barst van de schulden en ik weet dat ze geen testament heeft. De zogenaamde erfenis is dan dus voor de kinderen. In dit geval mijn broer en ik. Mijn broer heeft overigens nog wel contact met haar.

Maar ik heb er natuurlijk totaal geen behoefte aan om haar financiële sh*t te erven. Sterker nog, ik wil helemaal niets hebben. Er is niets in haar woning waar ik enige sentimentele waarde aan hecht oid.

Ik heb op internet zitten zoeken. En ja: ik weet het, ze is nog niet dood, dit is misschien voorbarig, maar ik ben liever voorbereid. Ik heb gelezen over het beneficiair aanvaarden of verwerpen van een erfenis. Dat je hiervoor een verklaring moet afgeven bij de rechtbank. Maar in veel gevallen wordt gesproken over een testament, die er dus niet is. Dat maakt het voor mij wat verwarrend, want gelden dan dezelfde regels als wanneer er wel een testament zou zijn?

Wie heeft hier verstand van, of wel eens zoiets aan de hand gehad? Welke stappen kan ik nu al nemen, of moet ik straks nemen?

Bedankt!

magicmist

Re: Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:08

We hebben de erfenis van mijn man zijn vader niet aanvaard. Hij is naar de rechtbank gegaan .heeft een verklaring ondertekend ( kostte toen 95,-) en dat was het.
Een aantal weken later kwam er een schuldeiser. Maar die kon niets claimen bij ons.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:10

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:16

Jij hebt wel contact met je broer? Waarschuw hem even en mocht je zeker weten dat ze nog steeds diep in de schulden zit dan erfenis verwerpen. Waarschuw je broer ook dat hij niets, maar dan ook echt niets meeneemt uit de woning na haar dood want dan ben je erfgenaam.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:17

Het is volgens mij ook bij beneficiair aanvaarden een flinke klus om alles af te wikkelen. Het lijkt me emotioneel flink belastend en in jouw geval waarschijnlijk niet waar je op zit te wachten.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 18:23

BigOne schreef:
Jij hebt wel contact met je broer? Waarschuw hem even en mocht je zeker weten dat ze nog steeds diep in de schulden zit dan erfenis verwerpen. Waarschuw je broer ook dat hij niets, maar dan ook echt niets meeneemt uit de woning na haar dood want dan ben je erfgenaam.

Ja met mijn broer wel en ik zal hem tzt zeker wel waarschuwen. Anders komt alles op zijn bordje terecht. Maar daar moet ik nu nog niet over beginnen aangezien hij wel echt een band met haar heeft.

Dat niets meenemen uit de woning, is dan ook een ding: want wie haalt dan die woning leeg? Wat verstaan ze onder meenemen? Ik wil er het liefst helemaal niets mee te maken hebben. Maar ik kan me voorstellen dat mijn broer tegen die tijd misschien wel hulp vraagt. Het is een huurwoning: dat ding moet een keer leeg! Moeten dan eerst de schuldeisers kijken of ze daar nog wat waardevols kunnen scoren?

@rien10: bedankt, deze site is duidelijker dan die van rijksoverheid!

@magicmist: Die verklaring is inmiddels een stuk duurder, maar dat is de investering zeker waard ;) Hebben jullie toen wel zelf de woning leeg moeten maken?

@ikkedus: ik heb idd al gelezen dat verwerpen de snelste en makkelijkste keuze is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:26

Je broer kan, zolang je moeder leeft wel bab foto’s meenemen maar zodra ze overlijdt en hij neemt bvb een antieke theepot mee dan wordt je als erfgenaam beschouwd. En ligt er niets van waarde en wil je broer niet opdraaien voor de begrafenis en ontruiming dan zal hij toch echt de erfenis moeten verwerpen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 18:29

Ok, ik ga er vanuit dat we dan beiden verwerpen: dan mogen we dus niet zelf de woning ontruimen, om de kosten te drukken?
Voor wat betreft de begrafeniskosten: er is gelukkig wel een begrafenisverzekering. En geloof me, het wordt geen groots feest, dus die verzekering dekt de kosten ruimschoots.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:31

Maar, hoe weten ze dat er iets zou meegenomen zijn uit de woning? Ik neem aan dat er niet a la minute iemand langskomt en de inboedel opschrijft zodra er iemand gestorven is?

Als je de erfenis afwijst dan ben je ook niet meer verantwoordelijk voor het leeghalen van de woning. Dit wordt dan geregeld door de staat geloof ik.
Idem voor begrafeniskosten toch?

Dit is toch zo in België, als je alles verwerpt gaat het eigenlijk allemaal naar het OCMW, die dan ook de begrafenis regelt.

DogWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:38

Ik heb de erfenis van mijn broer verworpen. Mijn ouders hebben dit ook gedaan ivm de vele schulden. Het huis is leeg gehaald / geregeld door de verhuurder. Neem echt helemaal niks mee uit de woning, want dan heb je de erfenis aanvaard en ben je verantwoordelijk voor de schulden. Ik heb dit (de verwerping) via een notaris geregeld.
Wel heb ik de crematie geregeld. Dat had mijn broer gevraagd. Hij was hier goed voor verzekerd. Het dekte alle kosten en er was nog wat over. Daar mag je dan ook niet aankomen als je verwerpt. Dus dat staat nog te staan bij de verzekeraar.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 18:41

@Duhelo, ik heb gelezen dat je wel de begrafenis moet/mag regelen, omdat dit iets is wat niet kan wachten op de afhandeling van het verwerpen van de erfenis. Maar of hier ook de staat de woning leeg haalt? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Maar goed: ik heb me hier ook nog nooit in verdiept.

Ik hoop dat ik mijn broer er ook van kan overtuigen dat hij de erfenis moet verwerpen. Maar het is een volwassen vent, als hij het wilt aanvaarden omdat hij perse nog wat oude meuk uit dat huis wilt hebben is dat ook zijn eigen keuze.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:46

Mij is verteld bij het overlijden van mijn vader als je een stap in de woning had gezet na het overlijden dat je erfenis had aanvaart.

Wij moesten wel i.v.m de uitvaartverzekering papieren die daar lagen.

Wij hadden ook geen contact meer met mijn vader en ik heb alles geregeld via een online notaris.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:47

Dan draait hij ook op voor de schulden, maar eigen keuze.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:49

Weet niet of je kinderen hebt ? Maar ook die moet je afstand laten doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:57

Ik vraag me dan oprecht af; kan ze nu bij leven nog wel eea aan je broer geven als ze dat zou willen? En kan hij dan de erfenis die na sterven komt weigeren?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:59

Heb je zelf minderjarige kinderen of je broer? Je zal dan via een advocaat of notaris bij de rechter het verzoek in moeten dienen dat je kinderen ook de erfenis niet aannemen- verwerpen . Heb dat zelf poos geleden moeten doen vandaar dat ik dat weet

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:07

Mijn man heeft wel de begrafenis mogen regelen.
Huis leeghalen heeft niemand gedaan. Je mag niets meenemen. Dus alles laten staan.
Ook al is het iets kleins. Je mag het niet meenemen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:08

Wat een gevaarlijke en niet kloppende adviezen worden hier gegeven.

Ik heb in 2019/20 de erfenis van mijn vader verworpen omdat ik de enige, directe, erfgename was en ik wist dat er geen grote winst te behalen was.
Ik stond wel op goede voet overigens met mijn vader.
Zijn huis heeft uiteindelijk veel winst opgeleverd maar wél pas na 2 jaar leegstand.
Na mijn verwerping, welke door de notaris van mijn keuze, is doorgevoerd is er een executeur aangesteld( in dit geval een advocaat vanuit de bank welke de hypotheek leverde). Zij heeft de hele ontruiming + verkoop geregeld, ik kreeg de mogelijkheid om spullen mee te nemen waar geen grote geldelijke waarde aan zat. Ik vond dat destijds heel lief.
Beneficiair aanvaarden geeft je 6 maanden de tijd om uit te zoeken hoe de stand van zaken is mbt schulden en tegoeden. Indien je, net zoals ik, verwacht dat de schuld groter is en je geen zin hebt om alles zelf te regelen(leeghalen, ontruimen, verkopen etc) en je geen waarde hecht aan materie dan is verwerpen slim.
Zorg ervoor dat jouw broer en evt kinderen/partner hier ook goed over nadenken(je kunt gezamenlijk verwerpen nl, scheelt geld) want zodra jij verwerpt komen ze bij hen/hem. Het hele proces heeft mij 850 euro gekost.

Veel sterkte gewenst!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:14

Als jullie beiden verwerpen en er geen andere duidelijke erfgenaam is (jullie kinderen) dan zal de verhuurder normaliter een erven onderzoek starten. In de tussentijd blijft de woning met alle spullen gewoon dicht. Maar een praktische verhuurder maakt ook wel eens een risicoinschatting, een woning vol met vuilnis etc. Leegruimen en de deurwaarder vragen een overzicht te maken en evt waardevolle spullen nog even opslaan in afwachting van het erven onderzoek. Formeel mag je inderdaad helemaal niets meenemen. Dus zou broer vragen voor overlijden moeder wel zaken als fotoalbums etc. Veilig te stellen.
Maar vervelend en verdrietig lijkt het allemaal. Succes ermee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:31

Even off-topic, maar ik vraag mij altijd oprecht af hoe ze weten dat je na het overlijden toch even het huis in sluipt om bijvoorbeeld een foto mee te nemen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:57

Ik zou gewoon verwerpen als je die erfenis niet eens wilt onderzoeken, lat staan afwikkelen.
Toen mijn vader overleed (beetje zelfde verhala als bij jouw moeder) werd contact opgenomen door een notaris waarbij heb doodgegeven dat ik beneficiair wil aanvaarden. Hij had een huis en een echtgenote. Dus zij erft alles maar ik heb als kind recht op mijn deel naakt eigendom. Ik heb dus 1/3 recht op de opbrengst van de woning als deze verkocht wordt.
Zijn echtgenote mag de woning niet zonder mijn en mijn halfzus medeweten verkopen. Ik ben voor een derde eigenaar en moet meetekenen bij verkoop. Daarom heb ik dat wel laten registreren bij de notaris. Als goed is wordt dat register geraadpleegd bij eventuele verkoop achter onze rug om.
Verder heb ik geen contact met die echtgenote. Dus hoor t wel wanneer ik iets moet ondernemen. Of wellicht hoor ik er nooit meer wat van.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:05

Hutcherson schreef:
Ik zou gewoon verwerpen als je die erfenis niet eens wilt onderzoeken, lat staan afwikkelen.
Toen mijn vader overleed (beetje zelfde verhala als bij jouw moeder) werd contact opgenomen door een notaris waarbij heb doodgegeven dat ik beneficiair wil aanvaarden. Hij had een huis en een echtgenote. Dus zij erft alles maar ik heb als kind recht op mijn deel naakt eigendom. Ik heb dus 1/3 recht op de opbrengst van de woning als deze verkocht wordt.
Zijn echtgenote mag de woning niet zonder mijn en mijn halfzus medeweten verkopen. Ik ben voor een derde eigenaar en moet meetekenen bij verkoop. Daarom heb ik dat wel laten registreren bij de notaris. Als goed is wordt dat register geraadpleegd bij eventuele verkoop achter onze rug om.
Verder heb ik geen contact met die echtgenote. Dus hoor t wel wanneer ik iets moet ondernemen. Of wellicht hoor ik er nooit meer wat van.

Let wel op als zijn vrouw een 2e hypotheek op het huis zet en zij komt te overlijden dat je alsnog eventueel met een schuld zit.
En bij een aanvraag of toekening 2e hypotheek word je dus niet op de hoogte gesteld.

Wij hebben dit dus meegemaakt nadat wij ook voor de erfenis van mijn overleden moeder moesten tekenen.
En mijn vader dus daarna een 2e hypotheek op het huis nam.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:28

StalNollie schreef:
Weet niet of je kinderen hebt ? Maar ook die moet je afstand laten doen.

Nee ik niet, mijn broer heeft 2 stiefzoons. Neem aan dat die hier geen "gevaar" in lopen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:46

Er wordt hier een hoop door elkaar gegooid. Kort gezegd zijn er drie opties: zuiver aanvaarden (schulden en baten), beneficiair aanvaarden (geen schulden, alleen bij positief saldo) en verwerpen (niets).

Wanneer je spullen meeneemt, wordt dit gezien als een daad van zuivere aanvaarding, daarom moet je dit niet doen. Als je beneficiair aanvaardt en er is geen executeur aangewezen, is er kans dat je degene bent die het overzicht moet gaan maken van wat er is en moet gaan verdelen. Je erft in dat geval echter geen schulden, als dat is wat er onder de streep resteert. Bij verwerpen hoef je niets te doen voor de nalatenschap en erf je niets.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:47

zoals EMJ ook aangeeft; als je broer nog wel contact heeft met je moeder, dan kan hij haar vragen om zolang ze leeft, wat spullen, sieraden, fotoalbums etc waar zij of hij waarde aan hecht alvast mee te geven. Ik neem aan dat zij het ook prettiger zal vinden dat dingen waar zij zelf waarde aan hecht niet bij derden terecht komen.
En zodra ze is overleden dan afstand doen.