Aanrecht organiseren, hoe ziet jouw aanrecht er uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Aanrecht organiseren, hoe ziet jouw aanrecht er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 19:32

Hoi Bokkers!

Ik erger me al enkele weken aan mijn aanrecht :')

Afbeelding

Hier staat niet alles op, maar dit is wel de meest recente foto die ik heb.
Ik wil geen nieuwe foto uploaden, want ik vind het een bende :')

Op dit moment staat er behalve de soda stream nog een airup fles en een kapotte camera links. :')
In het hoekje rechts staat een blender. Ik drink geen koffie, dus geen koffiemachine.

Afbeelding

Helemaal rechts staat een grote fruitmand, waar op dit moment helemaal geen fruit in zit, meer rommeltjes die ik regelmatig er uit vis omdat ik ze nodig heb. Er staat fruit naast :+ In de verpakking nog... En er liggen sleutels, twee oude kaarsenhouders, heel veel pasjes en bonnetjes in die kaarsenhouders.

Kortom, een dikke bende...

Dus ik ben benieuwd wat jullie gebruiken om je aanrecht te organiseren. Mijn eerste idee was een etagère voor het fruit (en de rommeltjes zodat die nog steeds voor het grijpen liggen). Maar goed, vervolgens moet ik ook nodig mijn tupperwarebakjes opslag boven de oven gaan opruimen. Etc. etc.
Jullie hebben vast ook ideetjes, of halen hier juist wat vandaan! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:07

Ik vind het helemaal geen bende :))
Misschien kun je wat spullen zoals de snijplank kwijt in een lade of kast?
En een zeeppompje in dezelfde kleur als het blad, en een paar plantjes, maken het denk ik al wat gezelliger en rustiger.

Aan mijn keuken heb je niet veel als voorbeeld :)) Ik heb een super kleine keuken, en te veel spullen :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Cer

Re: Aanrecht organiseren, hoe ziet jouw aanrecht er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:10

Oh, super klein is ook maar relatief.. jouw keuken is 2x zo groot als de mijne :D je hebt er zelfs een grote koelkast in!

SoClever heeft handige opruim mogelijkheden en het klinkt als dat alles wat rechts ligt, gewoon uit de keuken moet :Y)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:23

Ik heb een fruit etagere ( via de weggeefhoek op bokt van bokker SteffiiY) echt ideaal.

Dit is onze keuken ( foto's zijn van vorig jaar):
Afbeelding

Afbeelding

Op de zwarte planken staat inmiddels alleen nog maar de elektrische peper en zout molen.
De bakjes,drinkbekers staan in een hoekkast met draaibaar plateau.
Toch zal ik graag nog wat meer opbergruimte hebben :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:36

Janine1990 schreef:
Hoi Bokkers!

Ik erger me al enkele weken aan mijn aanrecht :')

[ Afbeelding ]

Hier staat niet alles op, maar dit is wel de meest recente foto die ik heb.
Ik wil geen nieuwe foto uploaden, want ik vind het een bende :')

Op dit moment staat er behalve de soda stream nog een airup fles zet deze op het plankje bij de borden
en een kapotte camera links. :')
Laten repareren en opruimen en anders wegbrengen als electronica afval

In het hoekje rechts staat een blender.
Prima toch. Praktisch apparaat en het hoeft ook niet steriel te worden.
Ik drink geen koffie, dus geen koffiemachine.

[ Afbeelding ]

Helemaal rechts staat een grote fruitmand, waar op dit moment helemaal geen fruit in zit, meer rommeltjes die ik regelmatig er uit vis omdat ik ze nodig heb.
Er staat fruit naast :+ In de verpakking nog... En er liggen sleutels, twee oude kaarsenhouders, heel veel pasjes en bonnetjes in die kaarsenhouders.
Kan je een laatje inrichten als rommella? Haal bij de Action een paar bakjes of mandjes die in die la passen en gooi daar je bonnetjes en pasjes in. Kaarsenhouders in de kast als je ze nog wil gebruiken als kandelaar en anders kringloop of kliko.
Maak in je bijkeuken of hal een sleutelbord en hang je sleutels overzichtelijk op. Of zet daar een mandje neer voor je sleutels. Niet te groot om te voorkomen dat het een verzamelplaats wordt voor euh spulletjes...
Fruit kan dan in de fruitmand. Of in de koelkast en de fruitmand kringloop of kliko.

Kortom, een dikke bende...

Dus ik ben benieuwd wat jullie gebruiken om je aanrecht te organiseren. Mijn eerste idee was een etagère voor het fruit (en de rommeltjes zodat die nog steeds voor het grijpen liggen). Maar goed, vervolgens moet ik ook nodig mijn tupperwarebakjes opslag boven de oven gaan opruimen. Etc. etc.
Jullie hebben vast ook ideetjes, of halen hier juist wat vandaan! :D
Ik gebruik nog maar 1 maat vershouddozen. Ideaal. Geen omvallende stapels meer of tetris voor gevorderden om het te laten passen. En deksels passen altijd.

Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 21:22

Ohja, de plank is inmiddels vol met mijn theetjes (verse thee, is dat vers, dat gedroogde spul? Echte thee iig).

De snijplank kan prima in een lade, maar staat er meer voor de sier. Eigenlijk zoek ik nog een keer een echt mooie snijplank :+

Het is ook niet zo dat ik niet weet waar ik met de spullen heen moet, ik zoek echt slimme manieren om het op te ruimen.

Ik ben bekend met SoClever, love it! Wel duur :+
Maar voordat ik iets koop ben ik altijd benieuwd naar andermans opruimmaniertjes.

8nnemiek, jouw kruidenpotjes in een honingraat, geweldig! <3
Al heb ik die allemaal al netjes opgeruimd op een andere plek. Ik vind het een prachtig plaatje geven!

Mooie keuken Lay_D! Ik kan me bijna niet voorstellen dat je nog meer opbergruimte nodig hebt! :oo

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:54

Mijn tip, accepteer het.

We zijn nou eenmaal niet allemaal mensen die de boel graag en makkelijk aan kant houden. Ik ben een adhd’er en ass’er en ons lukt het ook niet de keuken/het aanrecht opgeruimd te houden. Zo’n fruitmand waar dan van alles in terecht komt behalve fruit hebben wij ook.

Of accepteer dat het zo is.

Of maak met jezelf de afspraak dat het aanrecht helemaal leeg blijft. Als dat niet realistisch is, accepteer het dan.

Ieder ding dat je erop zet nodigt uit tot meer rommel.

Het heeft bij ons even goed gewerkt doordat we voor elk soort rommel een vaste plek vonden. Dat werkte even goed, tot die plek vol was en het toch weer op de keukentafel of aanrecht terecht kwam.

We ruimen regelmatig op en doen ons best, maar een mooi gelikte keuken zal het nooit worden.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:42

Op een dag dat de kindjes er niet zijn en ik tijd heb het op te ruimen en schoon te maken ziet het er leeg uit :D realiteit als ze thuis zijn is vaak wel anders haha.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:49

Bij mij liggen de rommeltjes ook in een la, die la is ingedeeld met ladeverdelers en een zo'n ladeverdelers is het rommeltjes bakje zeg maar. In diezelfde la maar dan in een ander bakje heb ik veelgebruikte medicatie liggen zodat die makkelijk voor het grijpen is, zoals mijn dagelijkse medicatie, pijnstillers en pleisters. Ik heb ook maar weinig plek, de echte voorraad aan medicijnen ligt bij mij elders in huis, in het bakje in de keukenla daar ligt bij wijze van spreken gewoon een kleine verpakking, of een stripje aan medicijnen.

Mijn keukenrol die zweeft zonder houder een beetje door de hele keuken, daarvoor overweeg ik al een tijdje een hangende keukenrol houder, misschien dat ook wat voor jou is ts? Je hebt ze die je aan de muur kan hangen zoals die van 8nnemiek, je hebt ze ook magnetisch (mocht je toevallig iets magnetisch hebben om het tegenaan te plempen), en ook varianten die je zonder boren onder een plank of keukenkast kan hangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 17:37

Shiloh schreef:
Mijn tip, accepteer het.

We zijn nou eenmaal niet allemaal mensen die de boel graag en makkelijk aan kant houden. Ik ben een adhd’er en ass’er en ons lukt het ook niet de keuken/het aanrecht opgeruimd te houden. Zo’n fruitmand waar dan van alles in terecht komt behalve fruit hebben wij ook.

Of accepteer dat het zo is.

Of maak met jezelf de afspraak dat het aanrecht helemaal leeg blijft. Als dat niet realistisch is, accepteer het dan.

Ieder ding dat je erop zet nodigt uit tot meer rommel.

Het heeft bij ons even goed gewerkt doordat we voor elk soort rommel een vaste plek vonden. Dat werkte even goed, tot die plek vol was en het toch weer op de keukentafel of aanrecht terecht kwam.

We ruimen regelmatig op en doen ons best, maar een mooi gelikte keuken zal het nooit worden.

Accepteren in geen 100 jaar... ik ben alleen, ik moet maar wat discipline opbrengen om het wat netter te houden. Dat heb ik ook is mijn ervaring, als ik het slim inricht.
Ik heb niet een paar duizend euro uitgegeven aan een nieuwe keuken om er vervolgens een puinhoop van te maken.

Telpeva schreef:
Bij mij liggen de rommeltjes ook in een la, die la is ingedeeld met ladeverdelers en een zo'n ladeverdelers is het rommeltjes bakje zeg maar. In diezelfde la maar dan in een ander bakje heb ik veelgebruikte medicatie liggen zodat die makkelijk voor het grijpen is, zoals mijn dagelijkse medicatie, pijnstillers en pleisters. Ik heb ook maar weinig plek, de echte voorraad aan medicijnen ligt bij mij elders in huis, in het bakje in de keukenla daar ligt bij wijze van spreken gewoon een kleine verpakking, of een stripje aan medicijnen.

Mijn keukenrol die zweeft zonder houder een beetje door de hele keuken, daarvoor overweeg ik al een tijdje een hangende keukenrol houder, misschien dat ook wat voor jou is ts? Je hebt ze die je aan de muur kan hangen zoals die van 8nnemiek, je hebt ze ook magnetisch (mocht je toevallig iets magnetisch hebben om het tegenaan te plempen), en ook varianten die je zonder boren onder een plank of keukenkast kan hangen.

Ik heb ook een rommella (met verdelers uiteraard) :j maar het gaat in dit geval om een snoertje van mijn Garmin, of een siliconen strap van mijn ontbijtbeker.

Keukenrol heb ik een houder onder de plank voor :j Die had ik op het moment dat ik de foto maakte nog niet :P

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:41

Spullen op het aanrecht/kookeiland krijg ik echt error van :+ Hier alleen een zeeppompje en onze Barista. Verder geen snijplanken, messenset etc. Staat vaak zo rommelig. Alles gaat in lades. Zelfs het fruit is opgeborgen. Afwasborstel in de la onder de gootsteen.

Is dat een idee voor je. Om alles op te bergen, zodat het minder rommelig oogt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:43

Dat kan natuurlijk ook.

Persoonlijk ben ik een stuk gelukkiger sinds ik gewoon geaccepteerd heb dat het nooit helemaal netjes en opgeruimd zal zijn en dat goed genoeg ook ok is. Mijn hoofd is er een stuk rustiger op geworden. “Alleen wat discipline” is hier in ieder geval totaal onrealistisch. Die strijd voer ik al 38 jaar en nog nooit gewonnen.

Maar goed. We zitten niet allemaal hetzelfde in elkaar. En dat is prima.

Maar persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om op wellicht een apparaat na, dan helemaal niks meer op het aanrecht te hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:54

@Telpeva:Ik heb op mijn kookeiland een simpele keukenrolhouder staan, zoiets:
https://www.action.com/nl-nl/p/3206836/ ... rolhouder/
(alleen dan van wit metaal met een vierkante voet)
Misschien ook iets voor jou?

Ergens in een verhuisdoos moet ik nog een houder voor keukenrol en alu-/vershoudfolie zitten.
Zoiets:
https://www.vikingdirect.nl/nl/p/1194242

Die moet ik maar eens gaan opzoeken en beslissen of ik die weer aan de wand wil. Of dat ik hem na >20 jaar trouwe dienst teveel verkleurd vind en een nieuwe ga kopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 18:01

CairnTerrier schreef:
Spullen op het aanrecht/kookeiland krijg ik echt error van :+ Hier alleen een zeeppompje en onze Barista. Verder geen snijplanken, messenset etc. Staat vaak zo rommelig. Alles gaat in lades. Zelfs het fruit is opgeborgen. Afwasborstel in de la onder de gootsteen.

Dat is mij juist weer te steriel. En als ik mijn fruit opruim, dan eet ik het ook niet meer vrees ik :') Dan vergeet ik het :')

Eer mag best geleefd worden in een keuken, en ik vind het niet erg als mijn sleutels er liggen. Als het er maar netjes uit ziet. De sleutels passen er echter niet echt, daarvoor ligt bij de voordeur een schaaltje. :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:28

Dan is kennelijk de plek van het schaaltje bij de voordeur geen logische plaats. Waarom niet?
Kom je ook binnen via de voordeur? Of gebruik je, zoals ik, altijd de achterdeur. Dan kan je beter daar in de buurt dat schaaltje neerzetten.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:51

Janine1990 schreef:
CairnTerrier schreef:

Dat is mij juist weer te steriel. En als ik mijn fruit opruim, dan eet ik het ook niet meer vrees ik :') Dan vergeet ik het :')

Eer mag best geleefd worden in een keuken, en ik vind het niet erg als mijn sleutels er liggen. Als het er maar netjes uit ziet. De sleutels passen er echter niet echt, daarvoor ligt bij de voordeur een schaaltje. :')

:)* Hang je sleutels aan de kapstok. Doen wij hier ook. Scheelt weer bakjes etc. :=

Of zorg in jouw geval dat je op je aanrecht een hoekje creëert met “rommel”. Dus, de keukenrol, messenset etc. Dat netjes bundelen en bij elkaar zetten. Dan kan het ook al overzichtelijker ogen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:57

Ik heb een gave koekjespot op het aanrecht staan waar het losse spul, bonnetjes, e.d. in gaat. Eens in de zoveel tijd ga ik er doorheen en gooi dingen weg of ruim het elders op.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:32

Ik zou ook zeggen accepteer het. Rommeltjes hou je toch vaak.

Ik ben echt jaloers op de keukens die voorbij komen. Ik heb echt chronisch ruimte te kort, kan niet eens echt wat bakken, dat moet vaak op mijn eettafel :+
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:38

Wauw, Biebz, wat een boiler! :wow:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:42

Een goede indeling van de kasten, waarbij alles een logische en toegankelijke plaats heeft, is handig. En niet teveel spullen a la minimalisme.
Dan ruim je ook sneller op.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:54

Cayenne schreef:
Wauw, Biebz, wat een boiler! :wow:

Ja helaas huurwoning, dus zelf verder geen keus over gehad :+ hij hangt mij verschrikkelijk in de weg -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:55

Dat begrijp ik helemaal! Hij neemt gewoon een kwart van de bovenkant van je keukenruimte in -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:15

senna21 schreef:
Een goede indeling van de kasten, waarbij alles een logische en toegankelijke plaats heeft, is handig. En niet teveel spullen a la minimalisme.
Dan ruim je ook sneller op.

Dat dus!! Ik ben af en toe zo op zoek naar het hoe daarin!

Roodvos schreef:
Dan is kennelijk de plek van het schaaltje bij de voordeur geen logische plaats. Waarom niet?
Kom je ook binnen via de voordeur? Of gebruik je, zoals ik, altijd de achterdeur. Dan kan je beter daar in de buurt dat schaaltje neerzetten.

Meestal via de voordeur. Het is gewoon een kwestie van discipline :')
Maar die sleutels zijn er na een halve dag weer weg, dan zijn ze terecht gekomen in het schaaltje of op de tafel tijdens een van de uitstapjes in die tijd :') Dus die zijn niet het grote probleem hoor.

CairnTerrier schreef:
:)* Hang je sleutels aan de kapstok. Doen wij hier ook. Scheelt weer bakjes etc. :=

Of zorg in jouw geval dat je op je aanrecht een hoekje creëert met “rommel”. Dus, de keukenrol, messenset etc. Dat netjes bundelen en bij elkaar zetten. Dan kan het ook al overzichtelijker ogen.

Dan moet ik eerst een nieuwe sleutelhanger :P
Afbeelding

Er mag best een bakje op die sidetable staan, misstaat niet :)

_San87_ schreef:
Ik heb een gave koekjespot op het aanrecht staan waar het losse spul, bonnetjes, e.d. in gaat. Eens in de zoveel tijd ga ik er doorheen en gooi dingen weg of ruim het elders op.

Dat vraagt om een foto! :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:09

Oh ik lees even mee! Ik heb een nog veel kleinere keuken dan iedereen die hier heeft gepost, dus alle opruim tips kan ik wel gebruiken :')

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:23

Wat een mega keukens hebben sommige hier zeg, daar past mijn woningbouwkeuken wel 10x in, dan weet ik ook wel hoe ik eea goed kan organiseren :Y)