Goede gratis IQ test

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Goede gratis IQ test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 21:16

Ik twijfel een beetje of hij hier hoort of bij school studie en werk. Als hij verkeerd staat mag hij verplaatst worden.

Omdat ik toch wel eens wil meten hoe het met mijn IQ gesteld is ben ik opzoek naar een test. Het liefst natuurlijk gratis dus ik ben benieuwd waar jullie goede ervaringen mee hebben. Ik heb al gegoogled maar kwam niet veel verder alle uitslagen zitten achter een betaal muur en dat is niet wat ik zoek. Dus welke test heb jij goede ervaringen mee?

Earth

Re: Goede gratis IQ test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:18

Ja dat is meestal niet zomaar, want de uitslagen zijn wel wat werk.
Je kunt ook kijken of een psychologie opleiding in je buurt een testpersoon nodig heeft. Dan word je gratis getest :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:32

Echte IQ-testen zijn niet gratis en via internet te doen. Daarvoor moet je je laten doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:36

Écht goed waar je 100% op kunt bouwen is er niet.

De online Mensa test van Noorwegen wordt doorgaans als redelijk goede pittige culture fair test gezien.

Als je die doet zonder vals spelen (de oplossingen zijn ook wel online te vinden) dan zegt die wel ietsje iets.

Maar nooit zo degelijk als de goede officiële geijkte testen die worden afgenomen door een getrainde professional, dus je kunt er zeker níet volledig op bouwen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:41

Er is geen gratis online test waarmee IQ te meten is.

Dat kan met de WAIS door een bevoegd persoon.
Maar dan nog zegt ‘testen om het testen’ niks, en gebeurt dus ook niet zomaar omdat iemand wil weten hoe het met zijn IQ zit.

Waar loop je tegenaan dat je dit graag wil weten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:45

Als je er geen honderden of duizenden aan kwijt wil zijn, maar wel iets degelijker dan gratis online,

Dan zou je ook voor ongeveer 60 a 70 euro mee kunnen doen met een mensa-testdag.

Dat zijn wat langere tests met verschillende onderdelen, waar ook een psycholoog nog naar de resultaten kijkt.

Maar blijft staan dat een echte officiële individuele test natuurlijk altijd meer zegt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:46

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 21:54

Ik ben vroeger getest toen ik 15 was bij de psycholoog. Echter had ik zulke erge faalangst dat ik de meeste antwoorden niet heb ingevuld of na de tijd met de psycholoog wel goed had. Dus er kwam laag begaafd uit. Maar nu ben ik wat verder en dat laag begaafd steekt mij heel erg. Ja ik ben niet de slimste maar toch niet zo dom? Daarom zou ik graag een keer opnieuw willen testen gewoon een beetje weten waar ik sta of het echt zo erg is of mee valt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:57

Dat snap ik nog wel inderdaad. Maar toch moet je dan echt verder kijken dan internet, want die gaan gewoon geen betrouwbaar beeld geven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:59

Lau schreef:
Ik ben vroeger getest toen ik 15 was bij de psycholoog. Echter had ik zulke erge faalangst dat ik de meeste antwoorden niet heb ingevuld of na de tijd met de psycholoog wel goed had. Dus er kwam laag begaafd uit. Maar nu ben ik wat verder en dat laag begaafd steekt mij heel erg. Ja ik ben niet de slimste maar toch niet zo dom? Daarom zou ik graag een keer opnieuw willen testen gewoon een beetje weten waar ik sta of het echt zo erg is of mee valt.

Aller eerst...laag begaafd is niet dom.
Stop met dit zeggen...zowel voor jezelf als voor anderen die laag begaafd zijn.
Je hebt er zelf al gevoel achter zitten, dus moet je helemaal het woordje dom niet gebruiken. :knuffel:

Ik snap dat je een test wilt doen, deze kan je aanvragen bij een psycholoog, wellicht kan je via je huisarts worden doorverwezen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:03

Jolliegirl schreef:
Lau schreef:

Aller eerst...laag begaafd is niet dom.
Stop met dit zeggen...zowel voor jezelf als voor anderen die laag begaafd zijn.
Je hebt er zelf al gevoel achter zitten, dus moet je helemaal het woordje dom niet gebruiken. :knuffel:

Ik snap dat je een test wilt doen, deze kan je aanvragen bij een psycholoog, wellicht kan je via je huisarts worden doorverwezen

Dom is niet misschien het juiste woord, maar het is wel wat veel mensen mij noemen. Gebaseerd op wat? Ja dat ik heel slecht ben met exacte vakken, soms logica in dingen niet zie. En dan vergeten ze mijn andere kwaliteiten zoals mijn creativiteit of probleem oplossend vermogen. Ik heb altijd wel een oplossing voor dingen. Ik kan heel goed handelen in een crisis situatie. Ik raak niet snel in paniek bijv er was brand op het werk iedereen bevroor. En ik pakte de leiding gaf iedereen een opdracht en zorgde dat we veilig het pand uit konden.

Eigenlijk is het vooral dat ik er klaar mee ben dat ik dom genoemd wordt. Ik zeg altijd ik ben op een andere manier slim. Ik kan mij in die test nog wel herinneren dat je aan de hand van plaatjes een verhaaltje moest maken die had ik allemaal goed of de link tussen bepaalde woorden leggen ook die had ik goed. Of het stukje verhaaltjes lezen en interpreteren ook dat ging goed. Maar het stukje wel kriebeltje hoort na dit kriebeltje of welk figuur is de volgende ja daar faalde ik gigantisch op.
Laatst bijgewerkt door Lau op 05-01-25 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:04

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:05

De uitslagen van een IQ test zijn maar 2 jaar "geldig"

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:06

prompter schreef:
Vereniging Mensa voor hoogbegaafden heeft een thuistest, die heb ik destijds ook eerst gedaan voordat ik me bij hen officieel liet testen:

https://www.mensa.nl/doe-de-thuistest

Even snel gekeken, maar ik vind dit heel summier vergeleken met de echte intelligentiebepalingen. TS: Als je ergens tegenaan loopt, dan zou ik adviseren om via de reguliere weg een IQ test af te laten nemen (dus via de huisarts die je kan doorverwijzen). Dan wordt de uitslag ook uitgebreid met je besproken en worden er adviezen gegeven :)) Geef vooral aan dat je faalangst hebt, normaliter wordt er dan ook rekening mee gehouden, door iets makkelijker beginnen, meer pauzes of er worden bijvoorbeeld twee scores berekenen (één met tijdslimiet en één zonder).

En zo'n test is natuurlijk altijd een momentopname en het geldt maar voor 2 jaar. Als je niet lekker in je vel zit, moeite hebt met concentreren of enorme druk voelt, dan heeft dat invloed op de resultaten. Zo'n test is alleen een weergave van hoe je op dat moment scoort. En daarnaast; de woorden als 'laagbegaafd' zijn gewoon vervelende woorden. Het is eigenlijk; je scoort net als 2.4 miljoen andere mensen in Nederland lager dan het gemiddelde qua intelligentie, maar er zijn vast een hoop dingen waar je in uitblinkt. Edit; ik zie je net schrijven dat je ontzettend creatief bent, niet bevriest, allemaal super mooie eigenschappen! :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:10

Creatieve dingen, problemen oplossen, empathie, mensen dingen leren zijn dingen waar ik in uitblink. Maar heel vaak zien mensen dat niet. En wordt ik afgerekend dat ik niet even snel 7x8 kan oplossen. Of dat ik echt soms logica niet zie of dingen niet snap omdat ze voor mij niet logisch uitgelegd worden. En als ik dat dan aangeef ben ik gelijk “dom”.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:12

Als logica en patronen zien niet je sterkste kant is, dan zou ik Mensa Noorwegen níet doen

Die focust vooral op die twee aspecten, en daar zou je dan dus lager uitkomen dan op een test die alle onderdelen pakt.

(Zoals bijvoorbeeld ook taal, algemene kennis, werkgeheugen etc)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:16

Femke_Tweety schreef:
Als logica en patronen zien niet je sterkste kant is, dan zou ik Mensa Noorwegen níet doen

Die focust vooral op die twee aspecten, en daar zou je dan dus lager uitkomen dan op een test die alle onderdelen pakt.

(Zoals bijvoorbeeld ook taal, algemene kennis, werkgeheugen etc)

Taal, algemene kennis, werkgeheugen op die dingen zie ik geen problemen. Maar getallen reeksen en logica en patroon herkenning yikes daar ga ik altijd de mist in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:17

De dingen die jij noemt hangen niet (alleen) samen met IQ.
Ik heb een hoog IQ, maar vraag mij niet om te hoofdrekenen, of idd a la minute te zeggen wat 7x8 is.
Je hebt ook vrij weinig aan het cijfer van je IQ. Ook mensen met hoog IQ hebben hun beperkingen. Sterkte/zwakte analyse is helpende.

Mensen die je dom noemen kan je beter negeren, vaak zijn ze zelf ook niet het helderste licht van de kandelaar.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-01-25 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:18

Helpt het je om te weten dat er nog veel meer is naast IQ? Je hebt bijvoorbeeld ook EQ waar je wellicht juist enorm in uitblinkt. Het kan je misschien helpen om je daar eens over in te lezen zodat je misschien wat minder waarde hecht aan die score van toen. En inderdaad, het is een momentopname dus wellicht is het nu sowieso weer totaal anders.

https://www.deciphergroup.co.nz/blogs/i ... d%20people.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:22

EQ Ken ik die test hebben ze toen ook afgenomen en daar scoorde ik heel hoog op. Er is ook uitgekomen dat ik een enorm gat in mijn functioneren heb ben woordelijk enz heel sterk maar vraag mij niks logisch. Waar mensen dat op een weegschaal redelijk in balans hebben is die van mij uit evenwicht. Daarom was het op school heel moeilijk om mij te plaatsen want voor de exacte vakken moest ik op het laagste niveau zitten maar verveelde ik mij met de rest ontzettend.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:27

Ik heb ooit, lang geleden, eens een gratis online test gedaan waar verschillende aspecten werden meegenomen zoals rekenen/wiskunde, begrijpend lezen/spelling/grammatica en wat dingetjes die je ruimtelijke inzicht bepalen.
Daar kwam toen iets van 105 of 115 uit geloof ik, maar dat is 15 jaar geleden.
Ook via het GPO bij de GGZ een aantal jaar daarvoor kwam er een vergelijkbare uitslag naar voren, nl dat ik meer moeite heb met getallen en sterk scoorde op lezen/grammatica etc, ruimtelijk inzicht, inktvlektest etc en van die tangram-achtige puzzeltjes maken scoorde ik redelijk middelmatig op geloof ik.
En dat is ook wat ik in het dagelijks leven wel terugzie.

Ik moet bijvoorbeeld echt even rustig voor een handleiding (met plaatjes) gaan zitten om een kast in elkaar te zetten en dat even in laten zinken.
Daarna lukt het wel om die op te volgen maar doe ik dat niet dan lijkt het net Chinees voor mij. :')

Maar ik durf mijn handen er ook voor in het vuur te steken dat ik nu lager zou scoren.
Niet dat ik mezelf dommer vind ofzo maar mijn hoofd heeft wat meer moeite om dingen te verwerken tegenwoordig en ik kan als ik voor het blok gezet wordt echt een soort blackout krijgen als ik moet gaan rekenen. :+
Dus als ik monopoly speel met het ouderwetse papiergeld (ipv de moderne met pinpas) dan pak ik er een rekenmachine bij.

Een score zegt mij niet zoveel, ik ken mensen met lagere scores die op hun manier ontzettend intelligent zijn.
En jij, TS, geeft aan dat je erg creatief bent wat ook zeker een mare van intelligentie vereist lijkt mij. :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 22:38

Oooh hou op over handleidingen ik kijk wel een filmpje hahaha die stappen zijn mij vaak iets duidelijker.

Tja is creativiteit intelligent? Ik weet niet het komt vaak tot mij en dan gebeurt er iets en is daar ineens een verhaal of een foto.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:41

Het lijkt mij vrij moeilijk om dingen te creëren wanneer je écht niet intelligent bent ofzo.
Ik bedoelde dan ook niet intelligent als in bestudeerd, goed in leren oid maar vnl als in dingen vanuit andere perspectieven kunnen bekijken etc. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:42

Lau schreef:
Creatieve dingen, problemen oplossen, empathie, mensen dingen leren zijn dingen waar ik in uitblink. Maar heel vaak zien mensen dat niet. En wordt ik afgerekend dat ik niet even snel 7x8 kan oplossen. Of dat ik echt soms logica niet zie of dingen niet snap omdat ze voor mij niet logisch uitgelegd worden. En als ik dat dan aangeef ben ik gelijk “dom”.

Maar word je hier op afgerekend? Of heb je dat zelf tussen je oren zitten? Ik weet uit ervaring dat je beeldvorming over jezelf heel hardnekkig kan zijn en vooral niet waar.

En voor wie wil je jezelf bewijzen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:52

Wat je omschrijft klinkt me eigenlijk meer als ADHD met dyscalculie. Empathisch, kalm in een crisis, goede uitleg vaardigheden etc hangen allemaal samen met ADHD. Maar (hoofd)rekenen, logica, moeite met dingen op een rijtje zetten of houden, dat hangt allemaal samen met dyscalculie. En volgens mij weet ik nog van vorige topics dat je autisme hebt, dat komt vaak samen met nog andere vormen van neurodivergentie dus kan prima.

En dat heeft dus echt níks met domheid of intelligentie te maken. Ik heb een ver bovengemiddeld IQ, maar hoofdrekenen kan ik écht niet zomaar on the spot. Gewoon omdat mijn hoofd niet van A-B-C-D-E gaat, maar van A-D-links-goed-B-anders-3-E. Niks doms aan als je hoofd een andere route loopt dan dat van andere mensen :)