Ervaringen bouwgrond kopen en huis bouwen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Ervaringen bouwgrond kopen en huis bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 14:24

Hoi hoi,

Mijn vriend en ik zitten er over te denken om ergens een stuk bouwgrond te kopen en daar zelf een huis op te bouwen.
(We nemen geen paarden aan huis, misschien ooit als de mijn met pensioen gaat, maar dat duurt nog heel lang, hoop ik).

We hebben een leuk stuk gezien.
Maar die moet nog bouwrijp gemaakt worden.
Het ziet er nu uit als een stuk weiland.
En uiteraard moet alles nog aan de nutsvoorzieningen gekoppeld worden.

Ik heb zitten googlen, maar ik kom er niet uit wat er allemaal moet gebeuren en wat de kosten en extra kosten zullen zijn.
Waar we nog meer aan moeten denken.

Om dit stuk als voorbeeld te nemen.
Het is 2500m2 en we willen een huis van ongeveer 150m2.
En uiteraard moet alles nog aan de nutsvoorzieningen gekoppeld worden.

Wie heeft er ervaring mee en kan mij er wat over vertellen?

juval

Re: Ervaringen bouwgrond kopen en huis bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:22

ik denk dat je voor de kosten een aannemer, architect en adviseur van de gemeente moet raadplegen. Zit er al een bouwvergunning op de grond? Wat staat er in het bestemmingsplan? Er komt heel veel bij kijken. Wel een mooi avontuur om dit zelf te willen gaan doen. Veel succes gewenst.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:05

Wij hebben hier ook over na gedacht twee jaar terug. Maar zijn afgehaakt omdat je weinig bouwlui kon vinden toen. Weet niet of dat nu nog zo is.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:24

Is het al een bouwkavel met bestemming?
Dan zul je moeten uitzoeken bij de gemeente wat er gebouwd mag worden.
Aan welke voorwaarde de woning mag voldoen. Je kan niet zomaar alle woningen op iedere kavel neer zetten
Je woning moet ontworpen worden, en getekend. Plannen moeten ingediend worden en hopelijk goedgekeurd (ga daar maar niet van uit dat dat in 1 keer door de welstandscommissie heen komt)
Je zal een aannemer moeten uitzoeken.
Dat wordt al een lastige in deze tijd want ze hebben het druk... Heel druk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:02

Is het al een bouwkavel?
Of zit er überhaupt nog geen woonbestemming op?

Als je een bouwkavel bv van een gemeente koopt, koop je de grond en vaak ook al de aansluiting op de nutsvoorzieningen.

Als het nog helemaal niks is en nog geen bouwbestemming heeft zou ik eerst nagaan of de vergunningen rondkomen.
En daarna een aannemer raadplegen om je te begeleiden in alles en voor een schatting van de kosten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:03

De exacte kosten voor aansluiting op de nutsvoorzieningen is afhankelijk van hoe ver je van de al liggende infrastructuur zit. En of je deel bent van een project of dat alleen jouw kavel aangesloten moet worden.

Bijkomende kosten, los over de duim:
Nutsvoorzieningen €5.000-€10.000
Legeskosten voor de omgevingsvergunning €10.000
Verkennend bodemonderzoek en sondering €7.000 -€10.000
Heien of aanpassingen aan fundering nodig €?????
Badkamer €20.000
Keuken €20.000
Aankleding woning na oplevering, schilderen, behangen, vloeren, raambekleding (sterk afhankelijk van wat je zelf kan en keuzes die je maakt): €5.000 - >€20.000
Aanleg oprit en tuin (sterk afhankelijk van wat jullie willen en zelf kunnen): €5.000 - >€20.000
Onvoorzien: 10% vh totaal

Ga sowieso bij minimaal 3 aannemers kijken en praten en offerte vragen.
Een goede aannemer begeleid je in het hele proces. Voor hun is dat dagelijks werk terwijl het merendeel van hun klanten maar 1x een huis laten bouwen.
Volgens mij zit deze bij jou in de buurt:
https://www.groothuisbouw.nl/

Succes!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:14

Wij hebben van 2020-2021 ons huis zelf gebouwd op een stuk grond van 888 are (wel in België). Ik kan je zo uit het hoofd geen exacte prijzen geven maar uiteindelijk hebben wij het huis kunnen zetten voor 330.000 euro.
Dit was inclusief grond.

Wel exclusief de architectkosten en de notariskosten. Denk daarbij aan nog zeker 10.000 euro. En er kwamen bij ons ook nog 25.000 verkavelingskosten bij (riolering, aanleg wegen etc, maar dit kon wel in de hypotheek geloof ik).

Je moet er wel rekening mee houden dat mijn vriend en ik bijna álles zelf hebben gedaan. Van de fundering tot het dak en alles er tussenin. Dat bespaard immens veel geld. Aannemers kosten nu eenmaal erg veel geld.
Wij hebben enkel het leggen van de welfsels uiteraard niet zelf kunnen doen, het chappen hebben we laten doen en het plakken ook (stucadoren).

Het heeft ons 1,5 jaar tijd gekost om het huis te zetten. Nooit een moment spijt van gehad maar het kost erg veel tijd, moeite, inzet, een aantal serieuze breakdowns en niet elk koppel komt er even ongeschonden uit.

Als je nog vragen hebt - shoot :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:30

juval schreef:
ik denk dat je voor de kosten een aannemer, architect en adviseur van de gemeente moet raadplegen. Zit er al een bouwvergunning op de grond? Wat staat er in het bestemmingsplan? Er komt heel veel bij kijken. Wel een mooi avontuur om dit zelf te willen gaan doen. Veel succes gewenst.

Ja het wordt verkocht als bouwgrong, maar niet bouwrijp.
Maar als iets verkocht wordt als bouwgrond, dan lijkt mij dat de bouwvergunning en bestemmingsplan daar ook op zitten.
We zijn niet van plan om iets raars neer te zetten, gewoon een klein boerderijtje.

Ja lijkt mij erg leuke, maar ook wel weer moeilijk.
Daarom eerst zoveel mogelijk info inwinnen.
Kijken ook naar bestaande bouw.

Aannemen inhuren zal inderdaad nog wel eens lang kunnen duren inderdaad.

Veel tips gekregen inderdaad.
Daarvoor al dank.

Wij zullen niet echt zelf bouwen, hooguit casco opleveren.

Ben zeker nog benieuwd naar ervaringsverhalen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:44

Stap 1: is het echt al omgezet naar bestemming Wonen of moet dat nog?
Want zo niet, dan komen er mogelijk ook nog allerlei kosten bij zoals bodemonderzoek, geluid, ecologie etc. Zoek het perceel op op het Omgevingsloket (was eerst Ruimtelijke plannen). Daar kun je ook de regels vinden wat er wel en niet gebouwd mag worden. Ook dingen zoals dakhelling,nok/goothoogte, inhoud etc. Let ook op of er een welstandscommissie nog een plasje over je plannen mag doen.

Ik weet niet waar het is, maar in Brabant buitengebied, is er ook nog zoiets als een ruimte voor ruimte titel moeten kopen. De prijs daarvan is geloof ik wel gezakt, die was eerst ongeveer 100-150k. Plus alle andere kosten nog.

En dan heb je nog niks in de grond.

Wil je ook riolering? Vergeet dat dan niet ook te onderzoeken, wij zitten hier op druk riolering voor zover ik weet, en de aansluiting is veel duurder als gewone riolering.

En ga je wel zelf bouwen, ontwerp dan van binnen naar buiten. Een mooi huis aan de buitenkant is leuk maar als de indeling voor jou niet werkt dan is het wel erg jammer.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:34

Ik lees mee, wij staan voor ongeveer hetzelfde.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:12

Als er al een vergunning ligt, vraag dan aan de gemeente om het kavelpaspoort. Daarin staan de eisen van het huis (bv maximale grootte, kleuren etc), waar het op de kavel mag of moet gebouwd worden en eventuele verplichtingen qua beplanting.
Als de vergunning nog niet rond is, vraag dan na hoe het met de omwonenden zit. Door de participatiewet hebben zij ook nog wel het een en ander te zeggen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:25

Je kunt en bedrijf inhuren die vrijwel alles voor je doet en die je kan adviseren wat je nog meer moet doen. Bijvoorbeeld Selekthuis doet dit. Die doen echt van ontwerpen tot bouwen, tot vergunningen, tot verduurzaming etc.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:55

Silly1972 schreef:
juval schreef:

Ja het wordt verkocht als bouwgrong, maar niet bouwrijp.
Maar als iets verkocht wordt als bouwgrond, dan lijkt mij dat de bouwvergunning en bestemmingsplan daar ook op zitten.
We zijn niet van plan om iets raars neer te zetten, gewoon een klein boerderijtje.

…. :D

Hier schrijf je toch een paar aannames die toch voor flink wat teleurstellingen kunnen zorgen!!!

Bouwvergunning is gerelateerd aan wat je wil bouwen. Jij hebt nog niets ingediend, dus er zit geen vergunning op wat jullie in gedachten hebben. Gemeente kan niet in de glazen bol kijken.

Bestemmingsplan is er altijd. Wellicht is ie vervangen met een nieuw bestemmingsplan ivm de latere komst van het plan (kavels). Wellicht lag het plan al jaren als mogelijkheid in een bestemmingsplan.

Dan kun je die allemaal inzien op https://www.regelsopdekaart. En dan het adres (of naastgelegen adres als het nog geen adres heeft en dan handmatig locatie opzoeken)

Dan kun je kijken of het bestemmingplan of meerdere bestemmingpsplannen laten zien wat de kaders zijn waarin je kunt bouwen.
En altijd kijken of een eventueel nieuw Bestemmingsplan al onherroepelijk is.

Kijk naar de bestemming (wonen) maar ook naar Bijvoorbeeld bouwvak, goot en bouwhoogte. M2 aan maximale bebouwing. Etc etc. Taaie stof. Vraag een deskundige!!

Als het iets is waar je wat mee kunt, ga je een ontwerp maken. Met die tekeningen kun je alsnog een bouwvergunning en wkb deskundige inschakelen.

Als er afwijkingen zijn ten opzichte van het bestemmingsplan dan kun je mogelijk binnenplans afwijken. Ook buitenplans (BOPA) maar vaak niet op de enkelbestemming maar bijvoorbeeld bouwhoogte of overschrijding van m2.
Slagingskans kun je testen bij de gemeente via een vooroverleg. Let op niet gratis. Vaak wel onder de 300 euro.

Kortom. Aan je post kan ik al lezen dat je echt nog te weinig weet! Vraag echt hulp als die droom er is! Dit voorkomt vele teleurstellingen die ik vaak voorbij heb zien komen omdat men teveel verkeerde aannames doen!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 05-01-25 00:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:05

Om een goed antwoord te krijgen zul waarschijnlijk je geld moeten neerleggen.
Wij hebben ook wel eens naar een stukje land gekeken dat theoretisch ideaal was totdat bleek dat je maar op een piepklein stukje ervan mocht bouwen vanwege verplichte afstand tot weg en bos.
Bij een ander stukje was het niet toegestaan om de uitrit naar de weg er direct langs te maken. Een toegangsweg zou dan heel omslachtig moeten worden via een woonwijk erachter en dat alleen zou een ton extra kosten + aanvraag tot recht op overpad.

Begin met je vraag neerleggen bij de gemeente.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:10

je mag mij pb een adres doen….

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:14

Ga eerst naar de gemeente met je vragen, vooral over wat er gebouwd mag worden volgens de vergunning (oppervlakte, locatie van het bouwblok, bijgebouwen en eisen van de welstandscommissie)

Bij mijn ouders heeft dat uiteindelijk 7!! jaar geduurd door veel gedoe moet een directe buurman.

De kosten zitten ook in vergunning, leges, ontwerp van de woning enz enz.
Daarna komen pas voorzieningen als riool, water en stroom. Hier is het water bv al rond, maar laat het riool een half jaar op zich wachten, aangezien er niets voorlangs het perceel ligt. Kosten zonder extra pomp, mits er voldoende afschot is, 6000 euro, als er toch een pomp tussen moet, max 16.000 euro. En dat is alleen riool....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:15

Silly1972 schreef:

Ik heb in 2023 een nieuw huis laten bouwen.
Op de kavel waar ik al meer dan 20 jaar woon.
Ik heb mijn oude huis laten slopen.

Ik dacht ook "niet iets raars neer te zetten" want had een ontwerp gekozen dat past bij het bouwjaar en de stijl van de andere huizen in de straat.

Nou, die vergunning is achter de spreekwoordelijke helsdeuren vandaan gekomen.

Ofwel: wat wij "niet iets raars" vinden kan een gemeente echt heeeeeeel anders tegenaan kijken. En het zal je verbazen waar ze over kunnen z...en :x >;) :roll: |o 8)7

Als je besluit casco te laten bouwen informeer dan heel goed wat er wel, en vooral ook wat er niet bij zit. Denk aan stopcontacten en bedrading, leidingwerk, trap, installaties (warmtepomp).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:17

MarliesV schreef:
Ga eerst naar de gemeente met je vragen, vooral over wat er gebouwd mag worden volgens de vergunning (oppervlakte, locatie van het bouwblok, bijgebouwen en eisen van de welstandscommissie)

Bij mijn ouders heeft dat uiteindelijk 7!! jaar geduurd door veel gedoe moet een directe buurman.

De kosten zitten ook in vergunning, leges, ontwerp van de woning enz enz.
Daarna komen pas voorzieningen als riool, water en stroom. Hier is het water bv al rond, maar laat het riool een half jaar op zich wachten, aangezien er niets voorlangs het perceel ligt. Kosten zonder extra pomp, mits er voldoende afschot is, 6000 euro, als er toch een pomp tussen moet, max 16.000 euro. En dat is alleen riool....

Dit kun je zelf opzoeken. Veel gemeentes zitten niet meer te wachten op dat mensen vragen stellen over wat gewoon openbaar is gepubliceerd. Welstand is iets minder zwart wit maar ook vaak openbaar.

Bouw, goothoogte, bestemming etc etc
Is echt allemaal op te zoeken.

Niet alle kosten zitten in de vergunning. Vanaf 1 kan 2024 is een nieuwbouw woning wkb gevolgklasse 1. Dus je vraagt de activiteit omgevingplan aan. En het technische deel mag de private markt dus doen.

Dit zit daarom dus ook niet meer in de leges. Omdat de gemeente het ook niet meer mag toetsen.

Echt!!!! Vraag een deskundige. Bokt is daar dus niet de plek voor!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:23

Roodvos schreef:
Silly1972 schreef:

Ik heb in 2023 een nieuw huis laten bouwen.
Op de kavel waar ik al meer dan 20 jaar woon.
Ik heb mijn oude huis laten slopen.

Ik dacht ook "niet iets raars neer te zetten" want had een ontwerp gekozen dat past bij het bouwjaar en de stijl van de andere huizen in de straat.

Nou, die vergunning is achter de spreekwoordelijke helsdeuren vandaan gekomen.

Ofwel: wat wij "niet iets raars" vinden kan een gemeente echt heeeeeeel anders tegenaan kijken. En het zal je verbazen waar ze over kunnen z...en :x >;) :roll: |o 8)7

Als je besluit casco te laten bouwen informeer dan heel goed wat er wel, en vooral ook wat er niet bij zit. Denk aan stopcontacten en bedrading, leidingwerk, trap, installaties (warmtepomp).

Grappig… waar de gemeente over kunnen zeiken? Even in het algemeen;

Of de zoveelste burger moeten vertellen dat ze dingen indienen die in basis al niet kon. En ze weer niet de moeite namen vooraf goed in te laten lichten ipv Herman of klaasje op de verjaardag van Pietje advies te vragen.

Of op een forum vragen hoe het zit. Terwijl niemand het adres weet. En niemand weet wat ze eventueel in gedachten hebben. Het typische “doet u mij maar een frisje… “ of in dit geval “gewoon klein boerderijtje”.

Een goede toets kan een deskundige in een of enkele uren doen. Dat is echt het geld waard. Niet voor het voorkomen van teleurstellingen maar ook weten wat nog meer had gekund. Je kansen optimaal benutten voorzover dat in de mogelijkheden ligt.

Balieafspraak bij de gemeente is vaak mogelijk, maar dan niets op schrift.
Wel is het handig dat je alvast bedenkt wat je ongeveer in gedachte had. Dan krijgt de toets ook echte inhoud.

Vooroverleg is wel op schrift. Dat kun je digitaal aanvragen met je Digid. Ook daar raad ik je een deskundige aan.
Succes TS!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 14:21

Ben best geschrokken van wat jullie allemaal neerzetten.
En nee, het klopt dat wij nog te weinig weten en alles via de officiële kanalen moeten doen.

Maar waarom zou Bokt niet de juiste omgeving zijn voor dit soort vragen?
Wij hebben nog niets gekocht we waren alleen op zoek naar ervaringen.
En die hebben we genoeg gelezen.

Genoeg om er vanaf te zien en te gaan voor een bestaande woning.
We hebben totaal geen haast dus hebben ruim de gelegenheid om ons heen te kijken.

Dus super bedankt voor jullie input, ben er echt wijzer van geworden.

Ik hoop dat anderen ook wat aan het topic hebben.
Dus blijf gerust input geven ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:43

Als je de perfecte plek gevonden hebt, is het natuurlijk altijd het overwegen waard als je echt veel graag zelf je huis zou willen bouwen/ontwerpen. Met een bestaand huis ben je ook niet altijd perfect uit.

Maar als je denkt te gaan besparen door nieuw te gaan bouwen, dan kun je zeker bedrogen uitkomen.

Ga op zoek naar een bestaande woning maar hou het open als optie zou ik zeggen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 14:56

Van onze architect begrepen wij dat je met een goed afwerkniveau al snel op de 500 - 800 de m3 moet rekenen.

Uiteindelijk heb je dan een huis staan maar de 2500m2 zal ook gedeeltelijk bestraat, ingezaaid en eventueel nog bebouwd moeten worden ( garage bijvoorbeeld) en daar kun je ook nog leuk je geld aan kwijt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:03

Alle informatie over de bestemming kun je vinden in het omgevingsloket. Alleen hier staat heel veel informatie en je moet wel weten waar je naar kijkt.

Ik adviseer je om de desbetreffende makelaar van de aangeboden bouwgrond te bellen als je echt overweegt om nieuw te bouwen. Die weet precies wat de huidige bestemming is en met welke extra kosten (naast de bouw en afwerking) je nog rekening moet houden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 15:14

Een kavel kan ook een agrarische bestemming hebben. Dan mag je er alleen bouwen om er een bedrijfswoning neer te zetten voor bij je agrarische bedrijf.

Ik zou eerst kijken naar wat voor grond het is.
Bouwgrond betekent niet per definitie een bouwkavel voor een particuliere woning.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:13

mavantos schreef:
Alle informatie over de bestemming kun je vinden in het omgevingsloket. Alleen hier staat heel veel informatie en je moet wel weten waar je naar kijkt.

Ik adviseer je om de desbetreffende makelaar van de aangeboden bouwgrond te bellen als je echt overweegt om nieuw te bouwen. Die weet precies wat de huidige bestemming is en met welke extra kosten (naast de bouw en afwerking) je nog rekening moet houden.

Misschien heb ik een zeer zwarte kijk op verkopende makelaars, maar bij hen zou ik er niet van uitgaan dat je betrouwbare informatie krijgt. De gemeente is in zo’n geval de meest betrouwbare informatiebron.