Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:ik denk dat je voor de kosten een aannemer, architect en adviseur van de gemeente moet raadplegen. Zit er al een bouwvergunning op de grond? Wat staat er in het bestemmingsplan? Er komt heel veel bij kijken. Wel een mooi avontuur om dit zelf te willen gaan doen. Veel succes gewenst.
Silly1972 schreef:juval schreef:ik denk dat je voor de kosten een aannemer, architect en adviseur van de gemeente moet raadplegen. Zit er al een bouwvergunning op de grond? Wat staat er in het bestemmingsplan? Er komt heel veel bij kijken. Wel een mooi avontuur om dit zelf te willen gaan doen. Veel succes gewenst.
Ja het wordt verkocht als bouwgrong, maar niet bouwrijp.
Maar als iets verkocht wordt als bouwgrond, dan lijkt mij dat de bouwvergunning en bestemmingsplan daar ook op zitten.
We zijn niet van plan om iets raars neer te zetten, gewoon een klein boerderijtje.
….
Silly1972 schreef:We zijn niet van plan om iets raars neer te zetten, gewoon een klein boerderijtje.
MarliesV schreef:Ga eerst naar de gemeente met je vragen, vooral over wat er gebouwd mag worden volgens de vergunning (oppervlakte, locatie van het bouwblok, bijgebouwen en eisen van de welstandscommissie)
Bij mijn ouders heeft dat uiteindelijk 7!! jaar geduurd door veel gedoe moet een directe buurman.
De kosten zitten ook in vergunning, leges, ontwerp van de woning enz enz.
Daarna komen pas voorzieningen als riool, water en stroom. Hier is het water bv al rond, maar laat het riool een half jaar op zich wachten, aangezien er niets voorlangs het perceel ligt. Kosten zonder extra pomp, mits er voldoende afschot is, 6000 euro, als er toch een pomp tussen moet, max 16.000 euro. En dat is alleen riool....
Roodvos schreef:Silly1972 schreef:We zijn niet van plan om iets raars neer te zetten, gewoon een klein boerderijtje.
Ik heb in 2023 een nieuw huis laten bouwen.
Op de kavel waar ik al meer dan 20 jaar woon.
Ik heb mijn oude huis laten slopen.
Ik dacht ook "niet iets raars neer te zetten" want had een ontwerp gekozen dat past bij het bouwjaar en de stijl van de andere huizen in de straat.
Nou, die vergunning is achter de spreekwoordelijke helsdeuren vandaan gekomen.
Ofwel: wat wij "niet iets raars" vinden kan een gemeente echt heeeeeeel anders tegenaan kijken. En het zal je verbazen waar ze over kunnen z...en![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als je besluit casco te laten bouwen informeer dan heel goed wat er wel, en vooral ook wat er niet bij zit. Denk aan stopcontacten en bedrading, leidingwerk, trap, installaties (warmtepomp).
mavantos schreef:Alle informatie over de bestemming kun je vinden in het omgevingsloket. Alleen hier staat heel veel informatie en je moet wel weten waar je naar kijkt.
Ik adviseer je om de desbetreffende makelaar van de aangeboden bouwgrond te bellen als je echt overweegt om nieuw te bouwen. Die weet precies wat de huidige bestemming is en met welke extra kosten (naast de bouw en afwerking) je nog rekening moet houden.