Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:13

Kennis van mij heeft per 1 januari haar baan opgezegd en heeft nog genoeg vakantie uren om de hele opzegmaand thuis te blijven. Ze wil ze niet uit laten betalen ivm hogere belastingtarrief. Zij is van mening dat ze gewoon thuis kan blijven na 1 januari. Maar ik heb gezegd dat dat niet verstandig is en gewoon moet gaan werken. Ze heeft ivm de feestdagen nog geen contact met haar werkgever gehad en heeft dus nog geen officiele toestemming gekregen om weg te blijven. Manager heeft aangegeven dat ze haar het liefst de hele maand nog zien werken, ivm ernstig personeelstekort als zij wegblijft. En die heeft gezegd er alles aan te zullen doen om haar tegemoet te komen.
Ik heb haar geadviseerd om dit toch maar even netjes af te wachten maar ze is koppig en zegt per 1 januari al bij haar nieuwe werkgever te gaan beginnen. Verspeelt ze daarmee niet al haar rechten op een uitkering mocht het onverhoopt niet goed uitpakken bij haar nieuwe werkgever?
Laatst bijgewerkt door vilheide op 29-12-24 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:15

vilheide schreef:
Verspeelt ze daarmee niet al haar rechten op een uitkering mocht het onverhoopt niet goed uitpakken bij haar nieuwe werkgever?

Nee, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

In principe moet een werkgever haar verlofaanvraag goedkeuren mits geen zwaarwegende bedrijfsbelangen. Echter moet ze wel haar verlof aanvragen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:18

Benzz schreef:
vilheide schreef:
Verspeelt ze daarmee niet al haar rechten op een uitkering mocht het onverhoopt niet goed uitpakken bij haar nieuwe werkgever?

Nee, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

In principe moet een werkgever haar verlofaanvraag goedkeuren mits geen zwaarwegende bedrijfsbelangen. Echter moet ze wel haar verlof aanvragen.

Ze heeft nog geen vakantieaanvraag ingediend omdat ze van mening is dat ze weg mag blijven per 1 januari.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:18

vilheide schreef:
Ze heeft nog geen vakantieaanvraag ingediend omdat ze van mening is dat ze weg mag blijven per 1 januari.

Dat is niet alleen dom, maar ook vrij asociaal.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:21

Benzz schreef:
vilheide schreef:

Dat is niet alleen dom, maar ook vrij asociaal.

Heb haar ook gezegd dat ze beter eerst met haar werkgever kan gaan praten en het niet via de manager doen. Die zegt ook tegen haar dat ze daarvoor echt bij haar werkgever moet zijn.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:22

Nee je moet wel vrij vragen ( tenzij er voor haar andere regels zijn vastgelegd). Maar betwijfel of een bedrijf je dan een maand vrij moet geven.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:23

Daarom ook mijn vraag, stel dat haar nieuwe werk niet bevalt of haar nieuwe werkgever vind haar niet goed genoeg. Verspilt ze dan niet al haar rechten op een eventuele uitkering omdat ze eigenlijk als het ware een soort contractbreuk pleegt met haar huidige werkgever?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:24

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij;

De uitwerktijd is juist bedoeld om de werkgever een vervanger te zoeken/ aan te nemen.

En als er een personeelstekort is, heeft de werkgever het recht om het verlof niet goed te keuren.

Ik vind het ook niet netjes van haar.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:24

Ik zou het laten rusten. Het is niet jouw probleem en blijkbaar word je advies gelijk weggewuifd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:25

vilheide schreef:
Daarom ook mijn vraag, stel dat haar nieuwe werk niet bevalt of haar nieuwe werkgever vind haar niet goed genoeg. Verspilt ze dan niet al haar rechten op een eventuele uitkering omdat ze eigenlijk als het ware een soort contractbreuk pleegt met haar huidige werkgever?

Nee, dat staat echt totaal los van elkaar. Bij ontslag in proeftijd heb je gewoon recht op een ww uitkering. Hoe je bij je vorige werkgever weg bent gegaan gaat het UWV niet over.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:28

furious schreef:
Nee je moet wel vrij vragen ( tenzij er voor haar andere regels zijn vastgelegd). Maar betwijfel of een bedrijf je dan een maand vrij moet geven.

Ik denk dat er best van je verwacht kan worden dat je in die periode je werk afrondt en overdraagt.
Kennis komt een beetje dommig over eerlijk gezegd, natuurlijk kan je niet zomaar wegblijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:28

Vakantiegeld en overuren worden niet zwaarder belast dan regulier loon, maar het lijkt soms wel zo vanwege de progressieve belastingschijven en het feit dat deze extra bedragen in één keer worden uitbetaald waardoor er meer belasting kan worden ingehouden die maand.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:32

Ze kan niet zomaar wegblijven. Ondanks dat ze haar ontslag heeft ingediend is ze nog gewoon in dienst, en dient ze de gewone routes te volgen als het gaat om verlof. Veel werkgevers zijn heel bereid daar flexibel in te zijn als het gaat om een laatste maand, maar het is zeker geen recht om gewoon niet op te komen dagen.

Het zou me niet verbazen als 'gewoon' niet op komen dagen gezien kan worden als werkweigering, en dat kan dan wel weer vervelende gevolgen hebben.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-12-24 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:33

Dat is een goede aanvulling Vjestagirl. Ze heeft namelijk niet per 1 januari opgezegd, maar per 1 februari.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:34

Die fabel dat het allemaal zwaarder belast is... Onzin!

Maar verder is het best asociaal om te zeggen "Joh, ik zeg op en kom morgen niet meer, succes ermee!"; je wilt toch ook voor je collega's / klanten dingen goed afronden.

Ik heb zelf gehad dat ik graag 2 weken vakantie wilde (had nog 10+ weken staan... (elke zaterdagochtend werken was normaal, dus dan lopen de overuren/tvt op) en dat ze daar al moeilijk over deden. Uiteindelijk wel gekregen en nog 3 dagen extra doorgewerkt zelf, maar dat vonden ze al "vervelend".

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 17:36

Tiggs schreef:
Kennis komt een beetje dommig over eerlijk gezegd, natuurlijk kan je niet zomaar wegblijven.

Dat dus :j .
Ze heeft haar nieuwe werkgever zelfs al gezegd dat ze volgende week gaat beginnen!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:37

Maar je bespreekt je laatste werkdag toch wanneer je je opzegging doet? Ik vind het iig een rare actie om totaal niet te communiceren en maar gewoon weg te blijven :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:39

Meer doen dan waarschuwen kun je niet. Als ze dan zo dom is, moet ze zelf op de blaren zitten.

Wordt ze volwassen en verstandig van moet je dan maar denken....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:40

vilheide schreef:
Tiggs schreef:

Ze heeft haar nieuwe werkgever zelfs al gezegd dat ze volgende week gaat beginnen!

Maar dan is ze nog in dienst bij de werkgever waar ze heeft opgezegd. Naast dat het inderdaad verre van netjes is, heeft ze dan ook twee banen. Kan, maar ze kan niet bij beide werkgevers haar loonheffingskorting aan hebben staan. Weet ze dat?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:42

Hou je ons op hoogte hoe dit afloopt? Zet ik de popcorn klaar O:)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:44

Zonder toestemming niet gaan werken kan als werkweigering worden aangerekend. Ik denk dat ze zichzelf heel erg in de vingers snijd als ze dit doorzet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:52

Ik vind dit zo asociaal tegenover collega's en ook niet eerlijk naar de werkgever.

Ik snap niet hoe iemand zo kan zijn. Je kunt niet zomaar je vakantiedagen opnemen, dat gaat in overleg. Ik vraag me ook af hoe dat met loonbetaling zit? In principe is dit werkweigering en hoeven ze de maand januari ook niet te betalen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:59

Autumnn schreef:
vilheide schreef:

Maar dan is ze nog in dienst bij de werkgever waar ze heeft opgezegd. Naast dat het inderdaad verre van netjes is, heeft ze dan ook twee banen. Kan, maar ze kan niet bij beide werkgevers haar loonheffingskorting aan hebben staan. Weet ze dat?

Ik ben geen deskundige op dit vlak maar mij is ooit uitgelegd dat je niet twee werkgevers tegelijk kunt/mag hebben (ging wel om voltijd baan).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:00

ikke schreef:
Ik ben geen deskundige op dit vlak maar mij is ooit uitgelegd dat je niet twee werkgevers tegelijk kunt/mag hebben (ging wel om voltijd baan).

Dat mag wel, maar je mag maar 1 keer de loonheffingskorting toepassen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:02

Verlof moet je altijd aanvragen. Zelfs al zou het mogen van de werkgever, je moet het op zijn minst wel laten weten.
Hoe komt ze erbij dat ze gewoon kan thuisblijven. :')