No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 16:05

Wie doet er mee? :D

Een challenge om het nieuwe jaar goed te beginnen; niks kopen in januari!
Je mag zelf je regels bedenken, maar het doel is natuurlijk om geen onzinaankopen te doen :j

In dit topic kunnen we elkaar misschien motiveren om door te zetten :D

Mijn uitzonderingen:
  • Voeding en drinken
  • Voer voor de katten
  • Huishoudartikelen die op zijn
  • Verzorgingsproducten die op zijn
  • Cadeaus voor mensen die in januari of februari jarig zijn
  • Het pakket voor de GSBS
  • Doorlopende abonnementen

Ik koop dus GEEN:
  • Spellen
  • Boeken (ook geen e-boeken)
  • Lego
  • Kleding
  • Speeltjes etc voor de katten
  • Alles wat ik eigenlijk niet nodig heb

Wat zijn jullie uitzonderingen? En hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk niets koopt?

dierenfan

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:14

Het is uitzonderlijk dat ik uitzonderingen zoals spellen, boeken, kleding enz koop dus ik sla over voor mij geen uitdaging. Wij hebben juist ons de uitdaging gesteld elke wintermaand 1x uit eten. Gewoon eenvoudig pannenkoekhuis oid maar wel elke maand 1x erop uit liefst steeds met andere vrienden of familie om de winterperiode beetje te doorbreken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:40

dierenfan schreef:
Het is uitzonderlijk dat ik uitzonderingen zoals spellen, boeken, kleding enz koop dus ik sla over voor mij geen uitdaging. Wij hebben juist ons de uitdaging gesteld elke wintermaand 1x uit eten. Gewoon eenvoudig pannenkoekhuis oid maar wel elke maand 1x erop uit liefst steeds met andere vrienden of familie om de winterperiode beetje te doorbreken.

Dit zijn de uitzonderingen van Marjo, de bedoeling is dat je je eigen regels maakt.

Ik zou als uitzondering bijvoorbeeld Onyx Storm neerzetten, omdat ik al ruim een half jaar op de boek wacht en ik geen challenge aan ga die mij belemmert dat boek te kopen :')

Rest ga ik nog even over nadenken :') _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:43

Ik doe niet aan challenges. Je hebt ze tegenwoordig overal voor geloof ik. Ik heb ze niet nodig, als ik iets wil veranderen aan mijn leven doe ik dat in mijn eigen tempo :).

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:47

Ah leuk, ik doe mee. Ik koop (uiteraard) wel gewoon eten en drinken, eten en kattenbakspul voor de kat (en evt dierenartsbehandelingen mocht dat nodig zijn). En huishoud en verzorgingsproducten als ze echt op zijn. En ook kadootjes en avondjes uit enzo blijf ik gewoon doen.

Maar geen kleding/ schoenen, teken- of schilderspullen, spullen om 'op voorraad' te hebben, sportspullen. Dat zijn wel de dingen waar ik nog wel eens in los ga O:)
Vorig jaar heb ik het best lang volgehouden, maar vooral de afgelopen 2 maanden kon het wel weer een tandje minder. Goed initiatief dus wat mij betreft +:)+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:55

M_D_H schreef:
Dit zijn de uitzonderingen van Marjo, de bedoeling is dat je je eigen regels maakt.

Ik zou als uitzondering bijvoorbeeld Onyx Storm neerzetten, omdat ik al ruim een half jaar op de boek wacht en ik geen challenge aan ga die mij belemmert dat boek te kopen :')

Dat valt me nou tegen van je. Wat zijn nou 6 dagen >;)

Ik moet eens goed gaan zitten. Ik ben meestal nogal impulsief met uitgaven waardoor ik de ene maand geld van m’n spaarrekening moet trekken en de maand erop niets uitgeeft behalve vaste lasten en al het overschot naar mijn spaarrekening gaat. Ik heb dus momenteel eigenlijk niets op mijn “verlanglijstje” staan behalve wat uitrusting die ik in september nodig heb voor een trektocht. En aangezien dat best prijzig is wil ik kijken of ik dat in de aanbieding ergens kan kopen. En ik weet niet wanneer die aanbiedingen zijn.

Maar goed, met mijn impulsiviteit zou ik dan eigenlijk best rigoureus moeten zijn door alles buiten de vaste lasten en verjaardagen op de no buy list te zetten. Dus we denken er nog even over na.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:50

Ik vraag me af of je dan in februari alsnog alles gaat kopen wat je in januari niet hebt gekocht. Schuif je het dan voor je uit of koop je het helemaal niet?

Ik ben zelf helemaal niet van de impulsieve aankopen (ik zou best wat vaker iets voor mezelf mogen kopen wat dat betreft) dus dit gaat verder aan me voorbij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 17:58

Goof schreef:
Ik vraag me af of je dan in februari alsnog alles gaat kopen wat je in januari niet hebt gekocht. Schuif je het dan voor je uit of koop je het helemaal niet?

Ik ben zelf helemaal niet van de impulsieve aankopen (ik zou best wat vaker iets voor mezelf mogen kopen wat dat betreft) dus dit gaat verder aan me voorbij.

Als ik dat doe, dan is het wel meer een doordachte aankoop. Ik heb nu nog wel eens dat ik iets gekocht heb en achteraf spijt heb van de aankoop namelijk. Dus als ik het dan in februari wel koop, dan wil ik het wel écht hebben.

Dus het is een manier om impulsaankopen de kop in te drukken.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:06

Ik volg dit topic want moet echt op mijn financiën gaan letten !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:54

Ik do altijd aan het begin van het jaar een pantry challenge, in dit geval heb ik gisteren mijn laatste grote boodschappen gedaan voor de komende 3 weken, al heb ik wel een budget van 10 euro per week voor eventuele kleine boodschappen, maar die wil ik zo min mogelijk gebruiken. Het doel is om een aantal rondes te gaan doen in 2025, maar laat ik beginnen met de eerste.

Mijn uitzonderingen:
Voer voor de dieren
Doorlopende abonnementen (maar wel flink in uitgedund)
Boodschappenbudget 10 euro/week
Kleding: min. 3 goede broeken en 2 goede vesten (goed = geen gaten/scheuren)
Bouwmateriaal
Weekendkrant
Medische zorg (zelf+dieren)
Autoreparatie (hopelijk al in januari, auto is out of order)
Brandstof (reserveauto kost 10ct/km meer, maar het rijdt)

Ik koop dus geen spullen die niet strict noodzakelijk zijn, met nadruk op:
- Boeken
- E-books
- Notitieboeken/journals
- Hondenspullen (gaat het ene tuigje kapot, dan pak ik het volgende tuigje. Idem dito met alle andere spullen)

Mijn methode om onnodige uitgaven te voorkomen is 50 euro voor nood en 10 euro voor boodschappen in mijn portemonnee te stoppen en verder mijn pinpas niet mee te nemen, behalve als ik bewust één van de afgesproken dingen ga doen (de krant betaal ik contant als ik hem haal).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:58

Voor mij ook niet echt een uitdaging, heb een hekel aan shoppen en koop weinig nieuwe kleren (uniform verplicht op het werk) en alles wat ik van plan was binnenkort te kopen, lag onder de kerstboom. :) (behalve een nieuwe stofzuiger, maar dat stel ik met plezier een maandje uit, heb een hekel aan stofzuigen :) )

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:01

IK DOE MEE!

Iets met geld willen sparen maar daar niet goed in zijn :') Maandje niks kopen is wel verstandig!

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:28

Ik doe ook mee! Kijken of we (ik) het kunnen verlengen naar februari of ben ik dan wat voorbarig? Eerst januari maar doorkomen haha! Ik hou dezelfde regeltjes aan als hierboven al genoemd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:55

Ik heb al het leuke uit de nieuwe collectie qua kleding al, dus dat zal in januari geen probleem zijn :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:58

Ik doe sowieso mee want ik ga in februari naar Dubai en de Malediven en dan is het wel handig als ik daar geld voor heb :+

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:03

Ik doe ook mee! Ik kan na een vreselijk dure decembermaand wel een uitgavepauze gebruiken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:15

Wat eet je, wanneer je 10 euro per week aan boodschappen uitgeeft??

Ik ben de laatste maanden ook behoorlijk aan het spenderen, eens bedenken of ik hieraan mee ga doen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:41

Horsejansdam schreef:
Ik doe ook mee! Kijken of we (ik) het kunnen verlengen naar februari of ben ik dan wat voorbarig? Eerst januari maar doorkomen haha! Ik hou dezelfde regeltjes aan als hierboven al genoemd.

Neehoor, ik wil er proberen mijn levens stijl van te maken haha.
Niet niks kopen.
Maar wel bewuster geld uitgeven

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:48

marleen_88 schreef:
Wat eet je, wanneer je 10 euro per week aan boodschappen uitgeeft??

Ik ben de laatste maanden ook behoorlijk aan het spenderen, eens bedenken of ik hieraan mee ga doen.

Voorraad (de hint zat in de term 'pantry challenge'). Die 10 euro per week zijn voornamelijk voor de yoghurt en eieren, en mogelijk een zak appels (ik heb nog een zak liggen, en 2 reuze-mango's + 2 trossen bananen). Verder heb ik zo'n 500L vriesruimte waarvan zo'n 350-400L in gebruik is, waar overigens ook nog gedeeltelijk fruit in ligt, een plank met allemaal droge ingrediënten (dadels, rijst, meel, droogbonen) en een voorraadkast met zowel droge ingrediënten als blik/pak-producten. Daarnaast ook nog aardappelen, uien, peen, pompoenen en een paar losse groenten vers die de komende weken sowieso op moeten.

Als er nood aan de man zou zijn, zou ik waarschijnlijk een maand of 3 met mijn voorraad kunnen doen, als het niet langer is. Maar een gedeelte van die voorraad wordt te oud, dus ik moet hem nu echt gaan gebruiken en dan aanvullen met producten die ik werkelijk gebruik (gedeeltelijk al gedaan, maar gedeeltelijk moet dat nog. Ik ga me proberen te focussen op het deel dat nog moet, in plaats van alleen maar de recente voorraad op te eten).

Ps. ik woon op 21m2, het is dus geen kwestie van een groot huis.

Horsejansdam schreef:

Ik werk in principe in blokken van 3 weken. Maar ik wil de komende maanden sowieso zuinig doen, dus waarschijnlijk krijgt februari ook een blok.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:37

Maar dan heb je toch je vol geshopt de afgelopen tijd? Kun je niet beter maandelijks wat beter opletten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 23:45

Ik herken dat wel ja. Ik heb ook redelijk veel in de diepvries liggen waarvan ik vaak vergeet dat ik het heb :')
Ik wil dus sws vaker uit de diepvries eten en bewuster inkopen volgend jaar. Ik doe soms een box van HelloFresh voor recepteninspiratie ook, al is dat wel prijzig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:58

Benzz schreef:
Maar dan heb je toch je vol geshopt de afgelopen tijd? Kun je niet beter maandelijks wat beter opletten?

Nee en nee.

Het gaat geleidelijk, niet door vol te shoppen. En daarnaast vind ik het aangenaam om een paar maanden voorraad in huis te hebben. Sommige dingen komen ook uit eigen tuin/van eigen dieren. Maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het gebruikt wordt, ook als het toch niet mijn ding blijkt te zijn, dan wordt het alleen niet meer gekocht.

Los daarvan, het gaat niet om het verleden, het gaat om wat de insteek voor komende maand is.

Jij hebt het over 'al het leuke van de nieuwe collectie qua kleding', daar heb ik weer niets mee. Waarom zou je van de nieuwe collectie willen hebben uberhaupt als je je nog gewoon kan aankleden met de spullen van de vorige collectie. Bij mij staat kleding dan ook niet in het lijstje focus-gebieden wat ik niet wil kopen, maar juist in het lijstje uitzonderingen. Omdat ik daar niet genoeg voorraad van heb om bij een versleten broek nog 3 intacte broeken over te hebben.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:10

De challenge is toch voor een heel jaar? Met 1 maand heb je toch nauwelijks effect?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:19

foxy80 schreef:
De challenge is toch voor een heel jaar? Met 1 maand heb je toch nauwelijks effect?

Nee, de No-Buy January is alleen voor januari. Je bent in de war met No Spend 2025.

En ja, ook 1 maand heeft effect, niet zoveel als een heel jaar, maar wel degelijk effect. Daarnaast is het manier van bewustwording.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:22

Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.