Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 10:42

Ik dacht open hier even een toppic over omdat dat er volgens mij nog niet is.

Maar ik vroeg me af zijn er bokkers die in een tiny house of chalet wonen?

Ik ben op zoek naar een woning en zou het liefst wat meer richting natuur gaan. Nou zie ik soms op funda ook chalets-recreatie woningen met echt woonbestemming en woonvergunning waar je dus permanent mag wonen. Het gaat om chalets op eigen koop grond wel soms op een park en soms erbuiten.

Ik heb huisjes gezien van 40m2 maar ook van 65m2 woonoppervlak. Vallen niet onder echte tiny houses maar 40m2 is natuurlijk wel echt klein (laat ik nou wel echt een leuk huisje van 40m2 hebben gezien op funda).

Wat voor mij het extra aantrekkelijk maakt is dat alles gelijkvloers is en het onderhoud een stuk makkelijker is dan een groter huis. Het is vrijstaand met een stukje grond eromheen.
Ik overweeg meerdere opties maar dus ook het wonen in een chalet en ik neig er steeds meer naar omdat het mij heerlijk lijkt om de natuur als achtertuin te hebben.

Maar ik woon nu in een heeeel groot huis. En de huisjes die mij aanspreken zijn wel heel practisch ingericht, practische keuken enzo.

Maar ik vroeg me toch af, hoe bevalt het "klein" wonen?
En ook wel hoe bevalt het wonen op een park?

Elisa2

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:44

Op een park heb ik nooit gewoond maar wel vaak geweest, denk dat het goed is om te beseffen dat het daar ook best wel druk kan zijn met veel mensen. Het ligt heel erg aan het park en waar het huisje staat of het rustig is of niet.

Klein wonen heb ik wel gedaan en dat beviel prima, met huishouden ben je zo klaar en als je alleen bent heb je niet veel ruimte nodig. Qua meubels is het soms iets minder praktisch, wel goed kijken wat wel of niet past maar dat is eigenlijk het enige.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:48

40 m2 is niet echt klein en zelfs aan de grote maat voor een 'tiny house' :)
Echt klein is 10 m2 en rond de 30 m2 is redelijk normaal.

Ik ken diverse mensen die op een park gewoond hebben en die huisjes waren heel leuk en ruim om in te wonen. Voordeel is dat je vaak een kampwinkeltje en een zwembad in de buurt hebt, nadeel is dat die huisjes niet gebouwd zijn om 100 jaar te worden en ook qua isolatie vaak niet van deze tijd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:53

Ik heb met twee personen op 42m2 gewoond, ging prima. Wel fijn als je een schuurtje hebt voor wat bergruimte.

Ik vraag me vooral af hoe deze huisjes het houden qua bouw op de lange termijn. Koopwoningen van steen kunnen 100en jaren meegaan(natuurlijk heeft het wel af en toe aanpassingen nodig). Ben wel benieuwd naar ervaring wat dat betreft qua chalets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:56

Bij mijn weten mag je officieel op geen enkel vakantiepark in Nl wonen (alhoeeel daar wel steeds meer over gesoroken wordt), maar wordt het op veel parken gedoogd om er het jaar rond te recreëren. Dan heb je elders een officieel adres nodig dus.
Op het parkje waar ik mijn stacaravan heb is er een enkeling die er inderdaad het hele jaar verblijft. Vergis je niet, er zijn gewoon gemeentelijke controles!

Voor wat betreft wonen in een klein chalet; heerlijk bij goed weer, omdat je dan alles open hebt staan en veel buuten bent. Bedenk wel dat het in de winter in je uppie misschien wel erg opgesloten en alleen is.
Maar ik zou ervoor tekenen, zodra het officieel mag laten mijn man en ik de caravan vervangen door een winterhard chalet en verkassen we meteen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:09

Het betreft wel huisjes met een eigen adres. Het is niet zozeer goedkoper dan bijv een rijtjes huis. Die van 65m2 kost 325k dus best aan de prijs die van 40m2 kost 269k. Ze staan op het zelfde park. Volgens mij staan er alleen nog maar koop chalets met eigen adres. Iig op dat stuk.

Echte camping drukte hou ik niet van. Maar ik vermoed dat dit hier niet echt meer aan de orde is ivm woonbestemming en op de huisjes.

Ze noemen het ook wel een appartementen complex maar dan in de vorm van een park met tiny houses-chalets. Er staat een mix van verschillende chalets ook kwa grote. Er zijn ook nog Losse kavels waar je een tiny house of chalet op mag plaatsten. Alle kavels hebben dus een woonbestemming.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-12-24 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:13

Wat een geld zeg :oo Je zou haast eerder kijken naar een klein stukje grond en een nieuw tiny house kopen en daar neer zetten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:16

DubbelFun schreef:
Wat een geld zeg :oo Je zou haast eerder kijken naar een klein stukje grond en een nieuw tiny house kopen en daar neer zetten.

Ik heb het even aangepast. Dat kan dus ook. Maar grond is duur en het laten maken/bouwen van een tiny house ook niet meer goedkoop dan ben je waarschijnlijk uiteindelijk duurder uit.

Ik heb toevallig afgelopen week een woning bezocht in gouda van 69m2 een rijtjes woning en die zou 369 kosten nouja dat was de vraagprijs maar wordt wel 4ton. Ik zie het zo voor het zelfde geld ben je weg uit de stad en zit je in de natuur.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:22

Ik doe toch maar de linkjes erbij dan hebben jullie er beeld bij

Dit is de grotere ligt aan het water maar van binnen moet nog best wat gebeuren "moderniseren" en daardoor vind ik deze daadwerkelijk duur, kavel wel mooi.
https://www.funda.nl/detail/89166085

Dit is de kleinere en hoeft niks aan te gebeuren.

https://www.funda.nl/detail/89141173
Je koopt dus de grond met daarom een woning in de vorm van een chalet.

Dit is het park

https://uwdroom.com/

Voorheen was het een camping met hele slechte reviews maar het park is over de kop gegaan en sinds twee jaar bestaat het als appartementen complex dus er zijn geen camping gasten meer. Misschien wensen die een soort tweede huis hebben daar. Maar op elke kavel zit een woonbestemming :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-12-24 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:29

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-12-24 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:30

DubbelFun schreef:
Zoek via google eens op tiny ho0uses. ik heb o.a. deze gevonden
https://stock-units.nl/products/tiny-ho ... NYQAvD_BwE
en die prijzen liggen toch wel even wat lager :)

Jaa maar een stukje grond betaal je snel 2,5 ton voor als je geluk hebt en dan moet dat huis er nog op :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-12-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:34

Ik lees bedragen tussen de 200 en 500 euro per m2, maar in sommige gemeente is er ook grond op lease-basis of misschien zijn er kennissen die een hele grote tuin hebben waar hij op mag staan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:36

Het zijn 3 dezelfde linkjes.

Maar er staat permanent wonen toegestaan, is dat omdat het gedoogd wordt of is dat ook het bestemmingsplan?

Als het alleen gedoogd wordt is een hypotheek wel lastiger.

Zo hadden wij een woning met agrarische bestemming. Wij deden niks agrarisch en wonen was er gedoogd.
Hypotheek krijgen was echt een ding toen wij hem te koop hadden aangeboden.
Mensen die normaal een hypotheek kregen van 5 ton, kregen voor onze woning nog geen 3 ton.

Ik zelf zou wel bang zijn dat je veel mensen krijgt die er tijdelijk wonen.
Dus dat mensen z’n chalet in de verhuur doen en dan krijg je dus van alles op het park.
Van misschien groepen Poolse/roemeense arbeiders tot mensen die in scheiding liggen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 26-12-24 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:37

Nou ik wil geen lease ik wil eigenlijk grond.
En waar lees je die bedragen?

Mij gaat het in dit geval om wonen bij de natuur. Anders kan ik net zo goed idd gewoon een woonhuis elders kopen. En ik ken niemand die dichtbij de natuur woont.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:38

Op zo'n oppervlakte wonen is te doen, echter zou ik er nooit meer voor kiezen.
Ik woon samen met mijn man en 2 honden en 't is gewoon heel snel heel rommelig.

Daarnaast zou ik persoonlijk wel in een chalet in een bos durven gaan wonen, maar op zo'n park, nee dank je.

Ik huurde regelmatig zo'n chalets voor de vakantie en zoals daantjuhhh aangeeft, je krijgt soms bijzondere buren...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:42

Ik heb de linkjes aangepast, bedankt :j

Wat betreft die groepen "andere bewoners" zo noem ik het maar even. Dat is wel wat mij dus wat huiverig maakt.

Het bestemmingsplan is daar idd gewijzigd in wonen. Het is geen camping meer maar een appartementen complex op het camping terrein. De voorzieningen zijn er ook op aangepast. Het is dus niet gedoogd maar echt woonbestemming.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:49

Ik ken het park, woon er vlak bij en trim een hond van mensen die op dat park wonen, deze mensen wonen er ook permanent. Geen idee idd of het gedoogd is, of echt via het bestemmingsplan.

Het is een super mooi park, Nijmegen en Arnhem zijn beide in principe per fiets te bereiken en je zit idd lekker in de natuur, bijna direct aan de waal.

Maar je hebt idd wel echt mensen uit alle lagen van de bevolking in zo'n park wonen.. En met sommige moet je om kunnen gaan.

Het chalet waar ik dus binnen ben geweest zou ik (zeker voor 1 persoon) echt meer dan ruim genoeg vinden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:53

Ik ben zelf graag op mezelf. Dus zit in mijn tuintje of ga lekker aan de wandel of trek de deur achter me dicht en zit binnen ben niet zo van het bemoeien met anderen en andersom hou ik daar ook niet van.

Maar veilig wonen is wel belangrijk en dat er geen lui wonen/verblijven die snachts veel herrie maken etc want dat heb je daar natuurlijk snel. Denk ik.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:57

Ik volg even!
Mijn vriend en ik hebben ook de wens om te wonen in een chalet of tiny house. Wij vinden klein wonen heerlijk, gezellig en knus. Je hebt niet veel spullen en wordt haast 'gedwongen' om goed na te denken over wat je koopt. Gelukkig zijn wij ook niet materialistisch.

We hebben samen gewoond in een studio voor 3 jaar, samen met een kat. De woonkamer daarvan was 30m2. Opzich hadden we het daar prima volgehouden voor langere tijd, alleen we hadden geen balkon en woonde in een stadse omgeving. Nu zijn we verhuist naar een appartement met meerdere kamers en een balkon. Het is 58m2 en voelt zo ruim ineens! We hebben nu 2 katten die gelukkig op het balkon kunnen.

Ik zou prima weer kunnen wonen op een kleinere oppervlakte zolang ik wel een stuk grond erbij heb om buiten te kunnen zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:02

Gedaan, jaren.

Wat je ook doet, zorg dat je een koopcontract / contract voor staanplaats op een park heel, héél goed laat nakijken door een advocaat voordat je ook maar iets tekent.

Heel veel parken zijn heel leuk en prima voor nieuwe mensen, maar oh wee als je weer wil verkopen. Of als ze om wat voor reden dan ook van je afwillen.

Daar wordt ontzettend veel en vals gewerkt.

Mij heeft het mijn chalet en al mijn spaargeld gekost in de rechtszaken eromheen.
En hoewel ik ethisch en moreel 100% in het gelijk stond, zelfs volgens rechter... heb ik alles verloren door wat bijzonderheden in contracten en voorwaarden.

Zorg ook dat je alles, álles dat je afspreekt op papier hebt.
Dat is 1 van de dingen die bij mij ook fout gehaald zijn, dingen die toegezegd en beloofd waren (mét getuigen...) maar die niet op papier stonden, die volledig van tafel geveegd werden.

Op zich is klein wonen, tiny house, chalet etcetera prima.
Ik wil niet anders meer.

Maar maak alstjeblieft níet de fouten die ik gemaakt heb.

Hoe vriendelijk, joviaal, familiair de mensen ook overkomen, veel parken zijn in handen van een paar bepaalde families (en daar kom je alleen achter als je écht zoekt) waar heel veel criminaliteit speelt.
En dat is zéker ook op de mooie luxe chique parken, echt niet alleen de kleine simpel aandoende parkjes.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:07

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:09

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:11

Ja dat is 2019.
Dat klopt.
Het park is over de kop gegaan en is nu een appartementen complex met andere eigenaar.

Sinds 2022 rust er op het hele park woonbestemming

En wordt het park netjes onderhouden.

Maargoed dat zijn wel hele goede tips en dingen waar idd rekening mee gehouden moet worden. Ik wil ergens fijn wonen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:23

Ik woon tiny, 23m². Eigen grond, geen buren dichtbij en volle natuur. Ik heb alles, ik kan slapen, douchen, koken, wassen. Maar ik denk wel 3 keer na bij alles wat ik koop.
Als je je kunt aanpassen aan minimalistischer leven zeg ik doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:25

Ja, dat soort verhalen ken ik...

Echt, kijk als je het wil doorzetten, jouw keus en dan hoop ik oprecht dat jij níet tegen dit soort ellende aanloopt.

Maar ik ken de spelletjes die gespeeld worden en ook hoe het er aan de voorkant (de consumentenkant) uitziet.

Please please wees voorzichtig.
Ik gun jou niet de ellende die ik gehad heb.

Àls je dit doet, laat de contracten alstjeblieft goed nakijken door een jurist mét ervaring met recreatieparken, en liefst ook nog even door iemand die de spelletjes kent.

Niet vrij mogen verkopen is zo'n spelletje.
Eerst moeten aanbieden aan park, die vervolgens vér onder de eigenlijke waarde bieden.
En die niet akkoord gaan met verkoop aan een ander.
Dan zit je...

Of die wel akkoord gaan met verkoop aan een ander op zich, maar vervolgens de ene na de andere koper afwijzen op basis van onzin dingen.

Of als je er eenmaal woont allerlei parkregels aanpassen (je mag ineens niet meer met een auto op het park, je mag ineens niet meer zonnepanelen hebben, of bijvoorbeeld de prijs van Electra, gas, water (die je uiteraard alleen via de infrastructuur van het park kunt afnemen) gaat ineens 4 x zo duur worden, en je kunt er niets aan doen.

Regels over aanzien park veranderen ineens waardoor je gedwongen wordt om je tuin totaal anders in te richten

En de enige hovenier die toestemming krijgt om op het park te werken is een vriendje van de eigenaren die fantasieprijzen vraagt

Ineens veranderen de regels waardoor je houtkachel niet meer mag. Of honden niet meer toegestaan zijn.
Of alleen tegen extreme meer kosten.

En ik wou dat ik dit allemaal verzon...
Maar dit zijn écht de spelletjes die op veel parken gespeeld worden.
(En ik ken dit dus echt uit eigen ervaring, maar het gebeurt op veel parken, ik heb uiteraard ervaringen uitgewisseld inmiddels met kenissen op verschillende parken.)

Als je dit daadwerkelijk wil, laat het contract nakijken door een jurist, en geef mijn voorbeelden erbij.

Het heeft mij (en tenminste 5 anderen die ik ken) àlles!! gekost.