De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 21:22

Ik neig er steeds vaker naar om met betrekking tot het wolvendossier in Nederland 'iets' te doen. Maar wat dat iets gaat zijn, heb ik nog geen idee van. Wat ik in dit topic hoop te vinden zijn meer dierenliefhebbers die tegen dezelfde punten aanlopen als ik, zodat we ideeën kunnen uitwisselen. Of misschien zijn er ervaringsdeskundigen die wat tips willen delen. Ik zou graag de wolvendiscussie uit dit topic houden en graag alleen praten over de initiatieven die burgers kunnen ondernemen als ze een standpunt willen inbrengen in de politiek.

Punten die ik graag onder de aandacht wil brengen bij instanties/ de politiek.
    - Wolvenomheiningen en paarden
    De goedgekeurde wolvenomheiningen van Bij12 zijn veelal voor paarden niet geschikt, de gevolgen wanneer paarden door de draden gaan zijn niet te overzien. Wolvenrasters en vluchtdieren is gewoon geen goede combinatie. Ik werk zelf met een meidoornhaag, maar dit zou niet wolfwerend zijn volgens Bij12 en dus zou ik in het nieuwe wolvenplan geen vergoeding krijgen.

Wat ik met dit punt wil bereiken en bij welke instanties weet ik nog niet.

- Vergoedingen van Bij12 op huisdieren en paarden
    Vooral naar aanleiding van de podcast geleidewolf waarin de verhalen van Maarten en Wendela werden verteld steeg voor mij de urgentie om de handen ineen te slaan en een vuist te maken richting de politiek. Het is toch vreemd dat schade aan huisdieren en hulphonden niet wordt vergoed. En ik vind het helemaal van de zotte hoe de casus van Wendela is afgehandeld.

Bij Bij12 worden wel veel fouten gemaakt, hier zouden toch vragen over gesteld moeten gaan worden?

- Beheer van probleemwolven
    Een eindeloos discussiepunt waar al regelmatig is aangeklopt bij de politiek. Wat mij betreft mogen wolven die schapen, koeien, paarden, ezels of zelfs kinderen aanvallen of enkel benaderen als probleemwolf worden aangewezen en dus geschoten worden.

- Veiligheid
    Ik voel mij in mijn eigen omgeving niet veilig om 's avonds alleen over straat te fietsen, door het bos te wandelen met mijn kinderen en eigenlijk voel ik mij zelfs op mijn eigen erf niet veilig in het donker. Ik voel continu een tweestrijd om mijn dieren veilig te houden enerzijds en het waarborgen van hun welzijn anderzijds.

Dit is volgens mij de verantwoordelijkheid van de gemeente? Om burgers zich veilig te laten voelen? Aan de andere kant is dit een punt waar ongetwijfeld veel paardenhouders mee worstelen en zou het niet iets zijn om de krachten te bundelen en dit landelijk aan te kaarten?

Wat kan je doen?

- Petities insturen
- Een burgerinitiatief starten
- Praten met de staten
- Een brief sturen
- Informatieavonden bijwonen
- Demonstreren

Met geen van allen heb ik ervaring, ik hoor graag ideeën van anderen.

Wie doen er al wat aan?

- Stichting Wijs met wolven
- Stichting Annemieke van Straaten

Zijn er nog meer (lokale) initiatieven?

Welke nieuwssites schenken er aandacht aan?
Zijn er paardensites die wolfgerelateerd nieuws overnemen?

Graag krijg ik input van anderen.

Let op! Modopmerking op pagina 2;
Onderwerp: De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)
Moderatoropmerking:
Het vriendelijke verzoek om dit topic niet te laten stranden een volgend discussie topic, daarvoor kunnen jullie terecht in het centrale topic. Hier graag alleen reacties die over de vraag van de OP gaan of daar op inhaken.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 21-12-24 03:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:24

De stichting wij(s) met wolven doet dit al.

Little_Gift

Re: De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 00:37

Hoeveel topics moeten er zo nog op bokt geopend worden in allerhande secties van het forum betreffende de wolf en alles daarrond?

Het gaat er nu toch wel een beetje over hoor...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 01:57

Ik zit ook midden in het wolvengebied en ik deel je mening en zorgen over de wolf. Ik vind tot nu toe de stichting wij(s) met wolven nog het meeste doen. Verder lijken er weinig mensen en organisaties een poot aan de grond te krijgen. Ik denk dat krachten bundelen toch het beste werkt. Je kunt als eenling helemaal niets doen. Ik ga in het donker ook niet fijn meer met mijn hond naar buiten, we wonen ook in het buitengebied achteraf een heel stuk van de weg af. Ik voel me er totaal niet prettig meer bij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 06:57

Little_Gift schreef:
Hoeveel topics moeten er zo nog op bokt geopend worden in allerhande secties van het forum betreffende de wolf en alles daarrond?

Het gaat er nu toch wel een beetje over hoor...

Ach je mag het gewoon negeren hoor geen enkel probleem maar bedankt voor je waardevolle bijdrage!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 07:30

Je zou zelf nog de media kunnen inschakelen. En dan een serieuzer programma als Zembla of Nieuwsuur. Zeker als Bij12 inderdaad veel fouten maakt, kunnen Woo-verzoeken (Wet openbare overheid) worden ingediend om dat boven tafel te krijgen. Daar is de politiek wel gevoelig voor.

Verder heb je harde en onafhankelijke cijfers nodig. Dat kunnen ervaringen uit het buitenland zijn, maar ook bewijzen uit Nederland, bijvoorbeeld dat de wolfwerende omheiningen niet werken (of zelfs schadelijk zijn).
Blijf weg van de facebook-items zolang niet vast staat dat het om een wolf ging. Gebruik alleen informatie als vaststaat dat het geen hond o.i.d. was.

En verder: beperkt je niet tot provinciale staten, maar kijk of je ook kunt inspreken bij Tweede Kamercommissies en de gemeenteraad. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook een politieke partij vragen om dat te doen. Ik weet zo niet welke partij je zou moeten hebben, maar dat is uit te zoeken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 07:32

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:47

Bij12 is niet Woo baar. Het rommelt daarbinnen enorm van de fouten. En na het horen van de podcast van Geleidewolf moet ik zeggen dat het erger is dan ik dacht. Bij12 is misschien ingericht voor landbouwschade, maar dat was het dan. Voor huisdieren niet, voor hulphonden niet en voor bezorgdheid van burgers al helemaal niet.

De lijst die ze hebben klaarliggen voor schade aan paarden is om te huilen en niet reel. Dus voor (sportp)aarden met een hogere waarde dan iets van 3500 euro zijn ze niet thuis. Het is wachten op iemand die een duurder paard verliest en Bij12 gaat aanklagen. Hoop ik dan.

Qua politiek, Harold Zoet van de BBB Gelderland zet zich in, daar kun je op FB mee in contact komen. Landelijk is de PVV op het moment echt een probleem. Geert Wilders zegt dat probleemwolven moeten worden aangepakt. Dion Graus stemt altijd tegen.

Harde cijfers ga je niet vinden, omdat overal anders wordt bijgehouden. En bepaalde dingen niet worden bijgehouden. Dus het niet werken van rasters is allang op grote schaal bewezen, maar waar dat bijgehouden wordt? De pro kant houdt vast aan een wetenschappelijk onderzoek dat rasters werken. Dit onderzoek vond plaats in 2019 in Duitsland, met hele andere aantallen van wolven dan nu, en is dus niet meer representatief.

Zembla en Nieuwsuur kun je vergeten, die gaan hieraan geen aandacht besteden. Het zou me verbazen als ze dat wel doen. Dit heeft te maken met hun achtergrond en wie daar aan de touwtjes trekt.

Je gemeente flink lastigvallen met het feit dat je je onveilig voelt lijkt me nuttig. Er zijn een paar gemeenten die wakker worden, maar een aantal nog niet. De provincie Utrecht heeft nog oogkleppen op, maar hoe die in beweging kan worden gebracht, geen idee. Ik denk dat er echt een kind moet worden aangevallen met serieuze verwondingen voordat ze wat gaan doen? Geen idee, maar ik zou het heel erg vinden.

Ik ben blij dat ik in Oostenrijk woon nu, alle provincies behalve de gene waar ik woon schieten probleemwolven af. En dat is hier als ze te dichtbij komen. Te dichtbij huizen, te dichtbij vee. En in Nederland hebben we al 3! confrontaties gehad met kinderen en er wordt niets gedaan. ;( Voor onze provincie heeft de overheid ook besloten niets te doen. Gelukkig vinden de jagers hier dat ze dat zelf kunnen en moeten oplossen.

Ik ga mijn paarden echt niet laten aanvallen door wolven, gewoon niet. Maar hier in de provincie is iemand een jong paard verloren door een wolvenaanval. Waarde ruim 20.000, vergoeding 1340 Euro? En ook hier laat de politiek het afweten. Hij wilde graag aanklagen, maar zijn rechtsbijstand weigert te betalen. Dus dan sta je.

Ik denk dat je het beste in contact kunt treden met Wijs met wolven en vragen waar je kunt helpen. Met zijn allen bereik je immers meer dan iedereen apart.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 08:57

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:43

Ik had gehoopt dat Wendela zou procederen tot ze er bij neer zou vallen. Haar paard was van hoge waarde. En zij en haar familie hebben de financiële middelen om dit uit te spelen. Vechten tegen de overheid blijft natuurlijk wel vechten tegen de bierkaai. Maar als ik de middelen had en in deze situatie had gezeten, had ik t wel geweten. Als was t alleen al om een statement te maken. En ik denk dat als er 1 keer wel die 50 K afgedwongen wordt te vergoeden, ze toch nog iets meer na gaan denken over hoe handig die wolf in NL is. Ik snap dat ze graag wettelijk vastgelegd willen hebben dat er geen vergoeding is zonder goed wolfwerend hekwerk, want daarmee pleiten ze zichzelf vrij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:47

MyChoice schreef:
Ik had gehoopt dat Wendela zou procederen tot ze er bij neer zou vallen. Haar paard was van hoge waarde. En zij en haar familie hebben de financiële middelen om dit uit te spelen. Vechten tegen de overheid blijft natuurlijk wel vechten tegen de bierkaai. Maar als ik de middelen had en in deze situatie had gezeten, had ik t wel geweten. Als was t alleen al om een statement te maken. En ik denk dat als er 1 keer wel die 50 K afgedwongen wordt te vergoeden, ze toch nog iets meer na gaan denken over hoe handig die wolf in NL is. Ik snap dat ze graag wettelijk vastgelegd willen hebben dat er geen vergoeding is zonder goed wolfwerend hekwerk, want daarmee pleiten ze zichzelf vrij.

Waarop baseer jij dat dat paard van hoge waarde was?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:51

Brieven heb ik gestuurd naar de PVV en Wilders. Die laatste heeft daar ruimte voor gemaakt.
Maar vraag me af of zoiets niet gewoon delete gaat.
Maar je moet wat.
En zo tag ik ook politiekepartijen en gemeentes als media als ik een belangrijk wolvennieuws deel.
Maar denk eigenlijk ook niet dat het wat doet, maar goed je weet nooit natuurlijk.

Ik denk dat misschien dicht bij huis houden nog het beste werkt.
De burgemeester, en daar met meerdere in je buurt je zorgen uiten.
Zodat zij weer hogerop aan de touwtjes kunnen trekken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-12-24 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 09:51

Benzz schreef:
MyChoice schreef:

Luister de podcast van geleidewolf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:02

Benzz schreef:
MyChoice schreef:

Eens met MyChoice.

Benzz, het was haar internationale wedstrijd eventingpaard.
Op een nog zodanige leeftijd dat een youthrider er ook nog mee kon starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:19

Hier in de buurt hangen veel spandoeken van No Wolves Benelux met de leus: Hebben weidedieren geen rechten?

Misschien helpt dat om dit soort spandoeken meer te verspreiden door het hele land? Posters voor de ramen bij mensen thuis?

En voor de rest inderdaad, Harold Zoet en de BBB in het algemeen zet zich hiervoor in maar de PVV ligt steeds dwars wbt wolvenbeleid.

De Hoge Veluwe doet er ook wat aan, zij hebben een paar jaar geleden al de petitie gestart: redt de moeflon. En in hun bezoekerscentrum is er een stuk ingericht over de wolf en de moeflon en de gevolgen voor het park waar mensen kunnen tekenen. Echter is het ook voor hun moeilijk om voet aan de grond te krijgen. Zij zijn ook zeer kritisch op BIJ12.

Ik denk ook dat de krachten gebundeld zouden moeten worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:30

Onali schreef:
Eens met MyChoice.

18 jarige eventing paarden zijn niet zo heel veel meer waard. Tenminste het is maar wat je veel vind.

Emotioneel zal het dier miljoenen waard zijn voor haar. Maar feitelijk niet. Hoe verdrietig het ook is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:39

Er zijn verschillende routes:
De EU gaat er in grote lijnen over. Die maken de overkoepelende regels. Dus slim stemmen bij die verkiezingen.

Dan gaan de provincies over de uitvoering van het wolvenbeleid (binnen de EU wetgeving). Dus die moet je hebben. De gemeenten hebben daar natuurlijk wel een functie is. Dat zijn partijen die je redelijk kunt bereiken. Dus daar zou ik me dan op richten.

En brieven/mails sturen helpt altijd (beetjes). Niet dat ze individuele brieven van voor tot achter zullen lezen. Maar ergens zullen ze wel bijhouden waar mensen ze over aanschrijven. Dus de optelsom heeft uiteindelijk wel een keer invloed.

@Benzz: die koop je niet voor weinig hoor, een 3 sterren eventing paard. Ook niet als ze 18 zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:52

Ik zou zorgen dat je ook wat echte wetenschappelijke professionals op dit gebied erbij hebt, dus niet de luide Facebook roepers, maar echte internationale experts. Het loopt nu ook gewoon lastig vanwege de Europese wetgeving. Om daar iets aan te veranderen moet je met meer komen dan een verslagje van een zelfbenoemde wolven expert.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 10:53

En, de route die ik nog mis: zelf politiek actief worden in bijvoorbeeld een gemeenteraad. Verschillende gemeentes hebben komend jaar de cursus 'politiek actief' om mensen te enthousiasmeren om actief te worden in de politiek. Misschien heeft jouw gemeente deze ook.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:23

Lieser schreef:
Je zou zelf nog de media kunnen inschakelen. En dan een serieuzer programma als Zembla of Nieuwsuur. Zeker als Bij12 inderdaad veel fouten maakt, kunnen Woo-verzoeken (Wet openbare overheid) worden ingediend om dat boven tafel te krijgen. Daar is de politiek wel gevoelig voor.

Verder heb je harde en onafhankelijke cijfers nodig. Dat kunnen ervaringen uit het buitenland zijn, maar ook bewijzen uit Nederland, bijvoorbeeld dat de wolfwerende omheiningen niet werken (of zelfs schadelijk zijn).
Blijf weg van de facebook-items zolang niet vast staat dat het om een wolf ging. Gebruik alleen informatie als vaststaat dat het geen hond o.i.d. was.

En verder: beperkt je niet tot provinciale staten, maar kijk of je ook kunt inspreken bij Tweede Kamercommissies en de gemeenteraad. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook een politieke partij vragen om dat te doen. Ik weet zo niet welke partij je zou moeten hebben, maar dat is uit te zoeken.

Om even het vet gedrukte aan te halen, Bij12 vult soms hond in, terwijl duidelijk was dat het een wolf was en ook door de schadeopnemer dat is bevestigd, Bij12 neemt dat dus niet altijd over. Ook als je een hond op het erf hebt lopen, loop je al gauw kans dat dna wolf is besmet en dan wordt het alsnog op hond gezet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:26

Als de overheid de echte schade zou moeten vergoeden bv van opgepeuzelde duur gefokte veulens, dan gaan ze zich wel eens achter de oren krabben. Tot nu toe nog maar 1 x gebeurd maar gezien de aanfok van wolven gaat dat toch wel vaker gebeuren vrees ik.

Maar enfin, ik weet niet of je in je eentje zoveel effect gaat sorteren. Maar het valt te proberen natuurlijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:30

Benzz schreef:
Onali schreef:
Eens met MyChoice.

18 jarige eventing paarden zijn niet zo heel veel meer waard. Tenminste het is maar wat je veel vind.

Emotioneel zal het dier miljoenen waard zijn voor haar. Maar feitelijk niet. Hoe verdrietig het ook is.

Dat is eigenlijk off topic, vul voor dat paard een paard in van Gal, gaat niet om het specifieke paard, maar om de situatie lijkt me.

Wat ik momenteel vooral tegenaan loop is dat alles rondom het wolvenbeleid, eigenlijk specifiek op schapen is gericht. Bij de gemeente steekt men daarom al gauw de handen in de lucht en excuseert zich al bij voorbaat op hun website en wijst naar de provincie.
Daar loop je ook tegenaan bij subsidie van hekwerk, sommige diersoorten krijg je gewoon geen subsidie voor en de consulent haalt dan de schouders op van zoek het maar uit.
De gemeente gedoogd hoger hekwerk, maar dat is het ook wel, dus ik heb het idee dat je als burger niet zoveel kunt, de gemeente kan ook niets, het enige wat je kan doen is petities tekenen ed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:37

Ik vind dit wel interessant. Is er iemand die al eens met een gemeenteraadslid en/of wethouder heeft gepraat? Zij staan dichter bij de inwoners van hun gemeente dan de landelijke politiek, maar hebben wel connecties met Den Haag. En kunnen vaak meer in eigen gemeente in overleg. Niet alle politici zijn er ontvankelijk voor overigens. Maar daar zou ik starten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 11:54

Daihyo schreef:
Ik vind dit wel interessant. Is er iemand die al eens met een gemeenteraadslid en/of wethouder heeft gepraat? Zij staan dichter bij de inwoners van hun gemeente dan de landelijke politiek, maar hebben wel connecties met Den Haag. En kunnen vaak meer in eigen gemeente in overleg. Niet alle politici zijn er ontvankelijk voor overigens. Maar daar zou ik starten.

Ik denk dat in wolvengemeentes de wolf al wel aardig op de agenda staat, maar dat ook de gemeenten niet zoveel kunnen. De meesten hebben al wel brieven de deur uit gedaan naar de provincie of naar Den Haag, maar in principe staan ook zij met de rug tegen de muur.

Ik denk dat er ook vooral vragen zijn over aansprakelijkheid. Wat als een wolf je paarden door de draden jaagt (en laten we er even vanuit gaan dat het wolfwerend raster is), waar ligt dan de aansprakelijkheid als dat dier een ongeluk veroorzaakt, worden er kosten vergoed, zowel voor veearts als voor aangerichte schade. Gaat de waarde van het paard meetellen of krijg je alleen slachtwaarde vergoed als je paard dodelijk verwond raakt door een wolf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:04

Op korte termijn kan helemaal niemand iets echt substantieels. Maar op de langere termijn heeft het echt wel zin om het via gemeente en provincie aan te kaarten.
Dat zijn de uitvoerende instanties. Die bepalen de invulling van het beleid weer voor de komende jaren (binnen eu regels)

En dat is dan ook de reden dat het zo gedecentraliseerd is. Zodat het dichterbij de lokale bevolking blijft. Of dat echt werkt en handig is, is vers 2. Maar daarmee is invloed kunnen uitoefenen echt wel dichterbij.

Als veel burgemeesters (of wethouders) zich uitspreken over een onhoudbare situatie in het buitengebied gaat dat echt wel radartjes laten draaien. Alleen moeten er dan vervolgens weer aanpassingen komen in plannen en wetten. En dat gaat dan weer wat langer duren.
Op kortere termijn kun je wel verwachten dat zaken zoals subsidies (en projecten) veranderen. Daar kunnen ze iets vlotter mee schakelen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-12-24 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt