Punten die ik graag onder de aandacht wil brengen bij instanties/ de politiek.
- - Wolvenomheiningen en paarden
De goedgekeurde wolvenomheiningen van Bij12 zijn veelal voor paarden niet geschikt, de gevolgen wanneer paarden door de draden gaan zijn niet te overzien. Wolvenrasters en vluchtdieren is gewoon geen goede combinatie. Ik werk zelf met een meidoornhaag, maar dit zou niet wolfwerend zijn volgens Bij12 en dus zou ik in het nieuwe wolvenplan geen vergoeding krijgen.
Wat ik met dit punt wil bereiken en bij welke instanties weet ik nog niet.
- Vergoedingen van Bij12 op huisdieren en paarden
Vooral naar aanleiding van de podcast geleidewolf waarin de verhalen van Maarten en Wendela werden verteld steeg voor mij de urgentie om de handen ineen te slaan en een vuist te maken richting de politiek. Het is toch vreemd dat schade aan huisdieren en hulphonden niet wordt vergoed. En ik vind het helemaal van de zotte hoe de casus van Wendela is afgehandeld.
Bij Bij12 worden wel veel fouten gemaakt, hier zouden toch vragen over gesteld moeten gaan worden?
- Beheer van probleemwolven
Een eindeloos discussiepunt waar al regelmatig is aangeklopt bij de politiek. Wat mij betreft mogen wolven die schapen, koeien, paarden, ezels of zelfs kinderen aanvallen of enkel benaderen als probleemwolf worden aangewezen en dus geschoten worden.
- Veiligheid
Ik voel mij in mijn eigen omgeving niet veilig om 's avonds alleen over straat te fietsen, door het bos te wandelen met mijn kinderen en eigenlijk voel ik mij zelfs op mijn eigen erf niet veilig in het donker. Ik voel continu een tweestrijd om mijn dieren veilig te houden enerzijds en het waarborgen van hun welzijn anderzijds.
Dit is volgens mij de verantwoordelijkheid van de gemeente? Om burgers zich veilig te laten voelen? Aan de andere kant is dit een punt waar ongetwijfeld veel paardenhouders mee worstelen en zou het niet iets zijn om de krachten te bundelen en dit landelijk aan te kaarten?
Wat kan je doen?
- Petities insturen
- Een burgerinitiatief starten
- Praten met de staten
- Een brief sturen
- Informatieavonden bijwonen
- Demonstreren
Met geen van allen heb ik ervaring, ik hoor graag ideeën van anderen.
Wie doen er al wat aan?
- Stichting Wijs met wolven
- Stichting Annemieke van Straaten
Zijn er nog meer (lokale) initiatieven?
Welke nieuwssites schenken er aandacht aan?
Zijn er paardensites die wolfgerelateerd nieuws overnemen?
Graag krijg ik input van anderen.
Let op! Modopmerking op pagina 2;
Onderwerp: De weg naar de politiek vinden (wolvendossier)