Omgaan met een erfenis en de gevolgen hiervan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anononiem

Omgaan met een erfenis en de gevolgen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 18:44

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount, mocht iemand denken te weten wie ik ben, stuur me een pb-tje.

In het kader van anonimiteit heb ik enkele details veranderd, maar de strekking van het verhaal klopt wel.

Begin zomer vorig jaar, mijn ouders staan voor mijn neus op mijn werk. De boodschap? Mijn favoriete “oom” (familievriend), in dit verhaal N, is overleden. In elkaar gezakt terwijl hij met mijn broertje op de sportclub was.

Op dit moment had ik nog niet verwacht in wat voor bende we terecht zouden komen.

De ellende begint 5 minuten na de begrafenis. N zijn zus komt naar me toe met de vraag, “Jij bent executeur toch?”. Uh, huh, ben ik executeur van het testament?

De dag erna ben ik met mijn vader naar de notaris gegaan, waar we erachter kwamen dat ik inderdaad in het testament benoemd werd. Niet enkel als executeur maar ook als erfgenaam. Eén van de twee erfgenamen, de andere was zijn neef. De verdeling komt flink in mijn voordeel uit.

Er miste echter iemand, zijn partner, W.
Ze waren nooit officieel getrouwd, er was nergens een samenlevingscontract te vinden, en zelfs bij de pensioeninstantie had hij aangegeven dat ze een vriendin was ipv zijn partner. Het huis, de auto’s, alles stond ook in zijn naam, ze had dus eigenlijk niets meer.

Ik wil me echt niet voorstellen hoe ze zich gevoeld moest hebben toen we dit vertelden. Niet alleen verlies je je partner, maar je hoort achteraf ook nog dat hij je zo achterlaat. Zacht uitgedrukt is ze niet de makkelijkste, en heeft hij het soms echt zwaar gehad met haar, maar dit zag niemand aankomen.

Dit was het begin een bak ellende waar we nu al 1,5 jaar mee zitten. Mijn vader heb ik benoemd tot mede-executeur, want dit kon ik niet zelf. Daar heb ik met mijn 25 jaar echt de levenservaring niet voor. We zijn koortsachtig alles uit gaan zoeken, hoe stak dit hele verhaal in elkaar? Na anderhalve maand verbrak W al het contact, volgens haar hadden we dit zelf georganiseerd, zodat wij ervan konden profiteren.

Toen kwamen er advocaten bij kijken, want ze woonde nog in de boerderij, die uiteindelijk verkocht moest worden om de belasting te betalen. We wilden haar niet uitzetten, en samen zoeken naar een oplossing. Door flink graven kwamen we erachter dat er waarschijnlijk geld van haar in het huis zit. Dit krijgt ze wanneer het verkocht is. Bijna een jaar na het overlijden hebben we eindelijk de sleutel gekregen. Alles, maar dan ook echt alles wat ook maar enigszins waarde had heeft ze meegenomen of verkocht. Ik kan het haar eigenlijk niet eens kwalijk nemen.

Na een maand puinruimen zijn we nu eindelijk met de gemeente in gesprek, want blijkbaar hebben zij recht op eerste koop van de grond. We hebben ze het geheel maar aangeboden, inc. huis. Dit loopt nu ook al maanden, want tja, gemeentes en hun procedures. Het zure is, dat er kopers genoeg zijn, het is een karakteristiek, groot pand in één van de meest gewilde straten van het dorp, maar ja, de gemeente heeft voorrang.

Wat klaag je, zal je denken, je krijgt straks genoeg geld om een huis mee te kopen, maar ik ben echt helemaal op. Het geld op de ervenrekening begint op te raken. Er hangt me een belastingschuld boven mijn hoofd van bijna 3 ton, die ik niet kan betalen zolang de boerderij niet verkocht is, en dat schiet ook niet op. Ik ben 3 familieleden kwijt, niet alleen N, maar ook W en haar zus, want die spreken we niet meer, en ik kan nog steeds niet echt starten aan het rouwproces. Als klap op de vuurpijl valt de erfenis voor dit belastingjaar onder box 3, en mag ik volgend jaar dus ook een klap geld betalen aan vermogensbelasting. Geld wat er niet is, maar waar ik nu heel hard voor spaar om het bij elkaar te krijgen. Mijn hele leven staat op zijn kop.

Het vervelendste is dat ik er met niemand over kan praten, het is immers niet verstandig om mensen te vertellen dat je een flink geldbedrag gaat krijgen.. Maar heel eerlijk, ik weet niet of ik het het waard vind, alle ellende en al het verdriet, daar kan geen geld tegenop.

Het doel van dit topic weet ik zelf eigenlijk ook niet echt. Gewoon mijn ei kwijt raken, en misschien zien of er mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt? Misschien heeft iemand hier tips om er mee om te gaan? I’ll take anything…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:51

Dat is met erfenissen zo. Het is zo jammer dat er niet voer wordt gesproken bij leven. Dus het kan een waardevolle tip voor jou en ieder ander zijn: praat.

En voor jou een tip; zit de gemeente achter de broek aan. Dat is het enige wat helpt.

Heel veel succes komende tijd. Gecondoleerd en ook veel sterkte.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:59

Ik heb vorig jaar te maken gehad met een erfenis maar dan van mijn ouders.

Het is idd niet allen rozengeur en maneschijn wat sommige mensen denken.

Maar waarom heeft de gemeente het eerste recht op aankoop van het pand?

Heb je al een makelaar ingeschakeld die je misschien hiermee kan helpen.
Want bij ons heeft deze echt werelden verzet waar wij echt geen kaas van gegeten hadden.

Maar idd de belastingdienst is er snel bij om hun 10% erfgename belasting te komen innen maar wij hebben gelijk uitstel aangevraagd want ook wij moesten eerst nog het huis ontruimen etc.

Bij mij weten een aantal mensen dat ik een helft van het huis heb geërfd (min de kosten) maar bijna niemand weet hoeveel ik kreeg want dat gaat echt niemand wat aan.

Ik heb buiten het tekenen van verkoop van het huis alles via een online notaris gedaan want dat scheelde echt een hoop geld.

veerledec

Re: Omgaan met een erfenis en de gevolgen hiervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:04

Zit er geen termijn aan waarbinnen de gemeente moet beslissen wel of niet te kopen? Zo nee, kan je die alsnog stellen?

Box 3 belasting zou je op werkelijk rendement moeten kunnen stellen, dus dat zou qua heffing goed moeten kunnen gaan. Wel zelf opletten uiteraard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:29

Phoe joh, wat een ellende ben je in terecht gekomen.
Veel sterkte!

Ik ben ook benieuwd waarom de gemeente die rechten heeft. En ook hoe bindend dat is.
En heeft de gemeente recht op alle grond of is het huis eventueel apart te verkopen met een normale perceelgrootte?

Ik zou er scherp in gaan bij de gemeente en proberen uitstel te krijgen bij de gemeente.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:32

Sterkte TS….ik kan er over mee praten helaas maar dan als partner van een erfgenaam…. Wat een ellende was dat zeg, heeft ook jaren geduurd voordat alles was afgehandeld. Ik had er een lieve som geld voor over gehad om het snel te kunnen oplossen…..het was imo echt alle stress en narigheid niet waard.

Ik heb geen tips voor je behalve dat wat hierboven staat; blijf de gemeente bestoken met telefoontjes en berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:36

Bah! Echt heel naar. Ik heb ook een draak van een erfenis aan m’n broek gehad. De band met sommige familieleden is voorgoed veranderd. Achteraf gezien? Het zat toen ook niet 100% Ok. De erfenis bracht het aan het licht maar was niet de echte oorzaak.
Ook deze periode gaat voorbij. Blijf sparren met je vader. Ga in gesprek met de belastingdienst over een betalingsregeling of uitstel.
Het duurt allemaal lang, maar aan alles komt een eind. Ook hier aan.
Sterkte , als je wilt sparren: gooi maar een PB deze kant op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:37

Zo te lezen heeft de gemeente het eerste recht op koop van de grond; niet van het pand. Maar daar zou toch een redelijke termijn aan gehangen moeten zijn of kunnen worden.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:39

Ook ik kan er over mee praten helaas zelfs een minimaal te erven bedrag maar we wilden dit wel netjes doen

Erven lijkt leuk. Is prima als alles van een leien dakje verloopt maar slopend als het niet gaat volgens het boekje

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:49

Mijn tip: zoek een goede advocaat en/of notaris die je hierin bij kan staan en de regels kent.
Het kan niet zo zijn dat jij jezelf in de schulden steekt omdat een gemeente traag reageerd.
Je kunt ze in dit geval een ultimatum stellen, waarna het huis daarna de markt op gaat.
Ik snap dat het je overweldigd voelt en dat alles tegelijk komt, maar, in Nederland zijn er heel veel regeltjes voor dit soort zaken die je houvast kunnen geven.
Zorg dat je, je omringt met mensen met (juridisch) verstand van zaken die deze regeltjes kennen!
En, mocht je opnieuw in een soortgelijke situatie komen... ga voor beneficiaire aanvaarding. Dat geeft je 6 maanden de tijd om uit te zoeken of je wilt aanvaarden.
Veel sterkte gewenst, je kunt dit!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:02

Voor zover ik weet hangt er aan zo'n eerste recht wel een termijn vast. Zou wat zijn als ze je bij wijze van spreken 20 jaar zouden laten wachten.

Ik denk dat voor nu een notaris het beste is. Het testament lag, neem ik aan, ook bij een notaris dus die zou je kunnen inschakelen. Dat kost wat maar dat verdient zichzelf ruim terug.

Sterkte ermee!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:14

veerledec schreef:
Zit er geen termijn aan waarbinnen de gemeente moet beslissen wel of niet te kopen? Zo nee, kan je die alsnog stellen?

Box 3 belasting zou je op werkelijk rendement moeten kunnen stellen, dus dat zou qua heffing goed moeten kunnen gaan. Wel zelf opletten uiteraard.

Die is er wel. De gemeente moeten binnen 6 weken beslissen. Als zij dit niet gedaan hebben ben je vrij om te verkopen.

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/rec ... 0beslissen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:23

Ik ben niet bekend met het erfrecht in NL,wat is een executeur?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:23

Is het een idee om de afhandeling te laten doen, door een notaris, scheelt je een hoop stress en gedoe. Doen wij momenteel ook, ook de verkoop van het huis en alles wat er bij komt kijken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:46

janderegelaa schreef:
veerledec schreef:

Die is er wel. De gemeente moeten binnen 6 weken beslissen. Als zij dit niet gedaan hebben ben je vrij om te verkopen.

En 6 weken uitstel beslistermijn.

Maar in je link staat;

“Als een eigenaar besluit het perceel te verkopen en het aan de gemeente, provincie of het Rijk heeft aangeboden, heeft de betreffende overheidsinstantie een termijn van zes weken om te beslissen.”

Verschil is dat ze niet besloten heeft het aan te bieden maar de gemeente heeft recht van eerste koop,in dat besluit staat wellicht een termijn opgenomen?

Dat is net iets anders, toch? Recht van eerste koop en iets zo aanbieden aan de gemeente.

Kortom ik zou er een deskundige bij halen!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:53

Het is natuurlijk een ‘eer’ (gebaar van vertrouwen) wanneer je wordt aangewezen als executeur, maar de taak moet niet worden onderschat. Een erfenis zorgt vaak genoeg voor veranderende familiebanden, en nog meer wanneer een ‘bekende’ (binnen of buiten familie) is aangewezen als executeur.

Je bent niet verplicht om het executeurschap te aanvaarden. Je kunt zelfs nu nog een verzoek tot ontslag indienen bij de kantonrechter. Je geeft aan je vader als mede-executeur te hebben benoemd voor ondersteuning en hulp. Heb je ook overwogen een professionele partij hiervoor te benaderen? Zij kunnen je goed adviseren en ondersteuning bieden.

Een erfenis lijkt leuk, maar zeker de afwikkeling kent een andere kant.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:34

Ts , ik denk dat er meer aan de hand was dan je ooit zal weten.
Anders zou zijn vriendin toch echt wel ergens vermeld hebben staan.
Zeker als zij ook geld in het pand heeft gestoken.

Dus dat gedeelte zou ik echt al een plaatsje beginnen geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:34

Anomien schreef:
janderegelaa schreef:

Maar in je link staat;

“Als een eigenaar besluit het perceel te verkopen en het aan de gemeente, provincie of het Rijk heeft aangeboden, heeft de betreffende overheidsinstantie een termijn van zes weken om te beslissen.”

Verschil is dat ze niet besloten heeft het aan te bieden maar de gemeente heeft recht van eerste koop,in dat besluit staat wellicht een termijn opgenomen?

Dat is net iets anders, toch? Recht van eerste koop en iets zo aanbieden aan de gemeente.

Je leest niet goed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:38

Ik zou een goede jurist zoeken die je hierbij kan helpen.
Dit is zo n ingewikkelde materie dat je er echt iemand met verstand van zaken bij moet hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:40

Anomien schreef:
janderegelaa schreef:

Maar in je link staat;

Je moet wel het hele artikel lezen. In het voorkeursrecht heeft de overheidsinstantie 6 weken om te beslissen nadat de grond/het perceel aangeboden is voor verkoop. Dat heeft TS gedaan als ik de OP goed lees, en het duurt al maanden.

Ik zou een advocaat in de hand nemen, zoals velen hier al zeggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:43

Kmbrly schreef:

Hoeft niet. Familie van me heeft de relatie ook nooit op papier officieel gemaakt, maar woonde al een jaar of 12 (zo niet langer) samen. Gewoon, gemak, komt wel, regelen we nog wel een keer, komt wel goed.
En toen overleed mijn familielid en stond partner ook met lege handen.
Een gedeelte van de familie heeft dat toen financieel wel goed met deze partner willen regelen, deze heeft immers jarenlang intensief voor het familielid gezorgd en was inmiddels ook gewoon onderdeel van onze familie geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:48

Eigenlijk jammer dat jij als executeur na het horen dat jij erfgenaam was het niet uit handen aan de notaris hebt gegeven. Die had alles waarschijnlijk goed volgens de wet geregeld. Hele toestand waar je inzit en er is maar 1 goed advies, schakel alsnog notaris en/of juridische bijstand in, zo snel mogelijk.

Anononiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:36

Wat een reacties al, sowieso bedankt voor alle tips allemaal.

Ik ga even kort wat zaken op een rij die veel vragen beantwoorden.

1. We hebben gelukkig een fijne notaris en advocaat die ons hier in bij staan. Ook is er een makelaar betrokken bij het proces.
2. Er is ooit door de gemeente voorkeursrecht op de grond gelegd, waar N destijds ook akkoord mee is gegaan. De gemeente wil de grond hebben omdat ze er misschien iets mee willen doen. Dit plan staat nu op losse schroeven en sindsdien loopt alles trager omdat ze dus geen beslissing willen nemen.
3. Mijn vader is nu in feite de executeur, we hebben besloten om het zo te doen omdat we geen zin hadden in de procedure bij de rechter. Gelukkig is hij iemand die goed gaat op dit soort uitdagingen en mensen in zijn omgeving heeft die hier nog tips/tricks voor hebben. Afhandelen door de notaris was destijds niet mogelijk omdat de notaris daar de ruimte niet voor had. We hadden al geluk dat we een notaris vonden die ons vlot kon helpen. De notaris zit ook een eind verderop, alles binnen de stad zat vol tot minimaal oktober.

Maar juridisch en notarieel advies is er zeker, beiden zijn nauw betrokken bij het proces.

Goof schreef:
Kmbrly schreef:

Hoeft niet. Familie van me heeft de relatie ook nooit op papier officieel gemaakt, maar woonde al een jaar of 12 (zo niet langer) samen. Gewoon, gemak, komt wel, regelen we nog wel een keer, komt wel goed.
En toen overleed mijn familielid en stond partner ook met lege handen.
Een gedeelte van de familie heeft dat toen financieel wel goed met deze partner willen regelen, deze heeft immers jarenlang intensief voor het familielid gezorgd en was inmiddels ook gewoon onderdeel van onze familie geworden.

Wij hebben alles goed en samen willen afhandelen, helaas wilde de andere kant dat dus niet. Sterker nog, we zijn nog steeds heel coulant geweest door haar de hele inboedel inc. auto's te geven. Dit had niet gehoeven namelijk. Dit was echter in overleg met de advocaat en notaris de beste optie. Ik denk dat de reden dat er niets vastgelegd was over haar investering is omdat ze hier nooit bij stilgestaan hebben, ook mijn oom niet.

Er is overigens een hele goede reden waarom ze uitgesloten is. Ik weet namelijk wel een beetje wat er achter gesloten deuren gebeurde, dat was niet fraai. Maar vind het verder niet nodig om iemands vuile was buiten te hangen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:59

_San87_ schreef:
Anomien schreef:
[//quote="janderegelaa"]

[//quote]

Maar in je link staat;

Je moet wel het hele artikel lezen. In het voorkeursrecht heeft de overheidsinstantie 6 weken om te beslissen nadat de grond/het perceel aangeboden is voor verkoop. Dat heeft TS gedaan als ik de OP goed lees, en het duurt al maanden.

Ik zou een advocaat in de hand nemen, zoals velen hier al zeggen.

Ik had het idd helemaal moeten lezen, jullie hebben gelijk.
Maar ik kom daar zo niet helemaal uit. Niet mijn vakgebied en droge stof. Daar moet ik echt heel goed voor zitten. En ts denk ik ook.

Dus dan blijft mijn advies over.. er een deskundige bij halen. Niet alleen voor dit onderdeel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:03

Wij zitten ook al 1,5 jaar in de afwikkeling van een erfenis en dat is heel slopend. Ben al bijna afgestudeerd in erfrecht inclusief belasting. ;)

Maar wat andere ook al aangeven. Je moet er doorheen, ooit is het klaar. Tijd voor rouwen en verdriet heb ik dus ook nog niet gehad. Alles duurt lang, overal moeten we achteraan of is ergens weer mis gegaan. Soms is het een paar weken rustig en de begint de hele karavaan weer en natuurlijk altijd op het moment waarop het totaal niet uitkomt.

Ik voel me je mee.