Wake up light/ lichtwekker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Wake up light/ lichtwekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 20:08

Hoi,

ik wil graag een lichtwekker kopen - vermoedelijk een wake up light.
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Ik zie het verschil tussen alleen licht en dat het in een half uur steeds lichter wordt, evt extra opties (zoals ook een 'zonsondergang licht'), meer of minder natuurgeluiden en de mogelijkheid om met of zonder app te gebruiken...

Maar ik zie echt niet het verschil tussen de opvolgende modellen van Philips bijvoorbeeld, terwijl er wel 50 euro verschil is...

En heeft zo een dure uitvoering nou echt een meerwaarde?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

DubbelFun

Re: Wake up light/ lichtwekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:32

Ik heb een echte van Philips en ben er erg tevreden mee. Om 7.15 gaat het licht heel zachtjes branden en rond 7.30 is dat op volle sterkte... iig wat je zelf instelt als max. sterkte. De radio staat dan ook nog erg zacht; je hoort de muziek maar als er gepraat wordt kun je het niet goed verstaan. Die zet ik handmatig dan iets harder als ik daar aan toe ben zodat ik het nieuws goed kan verstaan :)
Als de stroom eens uitvalt ben je alleen de tijd 'kwijt' maar de rest van de instellingen blijven aanwezig.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:34

TurdusMerula schreef:
Hoi,

ik wil graag een lichtwekker kopen - vermoedelijk een wake up light.
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Ik zie het verschil tussen alleen licht en dat het in een half uur steeds lichter wordt, evt extra opties (zoals ook een 'zonsondergang licht'), meer of minder natuurgeluiden en de mogelijkheid om met of zonder app te gebruiken...

Maar ik zie echt niet het verschil tussen de opvolgende modellen van Philips bijvoorbeeld, terwijl er wel 50 euro verschil is...

En heeft zo een dure uitvoering nou echt een meerwaarde?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Ik heb al jaren een Philips wake up light, ik denk dat ie al meer dan 10 jaar oud is inmiddels. Hij heeft natuurgeluiden, radio en een zonsondergang functie. Als deze stuk gaat wil ik er weer een! Qua extra functies ik mis het niet om de wekker met een app te kunnen bedienen, ik vind het heel fijn om voordat ik ga slapen na te denken hoe laat ik op moet staan en fysiek de wekker te zetten zodat ik zeker weet dat de wekker goed staat :+
De radiofunctie is stuk, die vond ik fijn, maar heb nu een van de natuurgeluiden en dat is ook heel relaxed wakker worden. De zonsondergang functie is echt fantastisch. Ik lees terwijl het licht langzaam uit gaat en met 10 min doe ik half slapend mijn ereader dicht :+
Kortom top ding! Kijk vooral even wat voor jou handige functies zijn in je dagelijks leven en wat je evt wel of niet zou missen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:47

Ik heb de goedkope van de action maar vind die helemaal niks. Je moet 'm opladen en het display geeft veels te veel licht. Dus die raad ik af.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:34

Ik heb nu al een tijdje eentje van Philips. Daarvoor een ander merk gehad, deze ging echter trapsgewijs omhoog met de lichtsterkte, waardoor ik echt wakkerder werd van het licht wat sterker werd, dan sliep ik weer bijna in en ging hij weer sterker schijnen. Die van Philips gaat heel geleidelijk omhoog met de lichtsterkte waardoor je fijn wakker wordt (zodra het geluid aan gaat)

Zonsondergang gebruik ik soms, vind ik wel fijn als ik moeilijk in slaap val.

Ook heeft de Philips die ik heb een USB aansluiting om je telefoon ofzo op te laden. (gebruik ik dagelijks voor mijn smartwatch)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 21:35

Welk model heb jij FrNo? Als ik vragen mag :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:36

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:56

Ik haak even aan bij de vraag. Heb ca. 15 jaar terug een Phillips wake up light gehad waarvan de bediening naar zijn mallegootjes ging, omdat ik ‘m bijna elke avond moest verstellen, omdat ik 2 verschillende wektijden heb in een werkweek. Vrij snel daarna verhuisd, relatie had nog een wekker staan met 2 wektijden. Dus nieuwe variant is er niet meer gekomen. Maar ik mis het wakker worden met licht eigenlijk steeds meer elke winter.

Ik zit dus even met de vraag of je bij de huidige generatie wake up lights 2 verschillende wektijden kan instellen?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:00

Ik lees even mee, ik heb er vanmiddag toevallig nog naar gekeken. Ik snap het verschil tussen de Philips modellen ook niet meer. 2 lijken er identiek maar ze schelen iets van € 50,- in de prijs maar ik weet niet wat het verschil is :')

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:03

Taucha schreef:
Ik haak even aan bij de vraag. Heb ca. 15 jaar terug een Phillips wake up light gehad waarvan de bediening naar zijn mallegootjes ging, omdat ik ‘m bijna elke avond moest verstellen, omdat ik 2 verschillende wektijden heb in een werkweek. Vrij snel daarna verhuisd, relatie had nog een wekker staan met 2 wektijden. Dus nieuwe variant is er niet meer gekomen. Maar ik mis het wakker worden met licht eigenlijk steeds meer elke winter.

Ik zit dus even met de vraag of je bij de huidige generatie wake up lights 2 verschillende wektijden kan instellen?

Die van mij van 10 jaar oud kan dit, heeft zowel aan de rechterkant als linkerkant een wekker knopje die je op verschillende tijden kan instellen. Dus dan denk ik dat de huidige modellen hier vast ook een functie voor hebben?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:06

Weet iemand toevallig of je zo'n wake up light ook kunt gebruiken zonder geluid? Ik wil mn wekker gewoon op mn telefoon houden namelijk

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 22:08

Taucha schreef:

Ik heb deze vraag ook ergens anders gelezen tijdens het lezen over alle modellen. Er is van Philips een model dat het wel kan en een model dat het niet kan. Niet dat je daar veel aan hebt zo, niet zo concreet, maar het bestaat dus wel maar niet altijd.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:12

TurdusMerula schreef:

Hier zal ik morgen even naar kijken.

De mijne heeft trouwens ook twee wektijden, links en rechts, dus het is voor mij duidelijk hoe laat hij afgaat.
(Links voor de vroege dienst. rechts voor de late dienst en/of vrije dagen)
Ik vind dit een groot pluspunt. (maar werk in een tweeploegendienst)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:15

Licor schreef:
Weet iemand toevallig of je zo'n wake up light ook kunt gebruiken zonder geluid? Ik wil mn wekker gewoon op mn telefoon houden namelijk

Dat moet kunnen ja, in ieder geval met die van Philips

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:20

De loftey ook idd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:29

Hier 2 philips wake up lights, heel fijn en een verademing om wakker te worden. Ik heb op den duur gewoon vogeltjes geluid, maar ik ben ook een snoozer dus is wel fijn, volgens mij kun je hem ook wel zonder licht instellen. Bij mijn meeste recente zit ook een app voor de instellingen

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:30

Hier ook een oud model van philips. Net als Lisa_22 met slapen gaan zonsondergang aan met regengeluid. En wakker worden doordat het licht steeds feller wordt, met uiteindelijk fluitende vogeltjes. Maar 99 van de 100 keer word ik wakker van het licht. Alles is in te stellen, ook qua duur, sterkte, tijd etc. Ik weet alleen niet of zo'n wekker zou werken als je niet alleen slaapt :o
Zeker een aanrader dus :j

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 22:43

https://images.app.goo.gl/65bq8dQGjjes5pG68

Hier heb je van philips een mooi spreadsheet welke wat kan. Beetje verouderd misschien (2021) maar wel handig als je via marktplaats zoekt.

Nadat ik voor 6 euro een heel oud model had gehad, was ik echt enthousiast geworden over lichtwekkers. Dus mp goed in de gaten gehouden en uiteindelijk vond ik het duurste model voor iets meer dan de helft van de prijs.

Ik vind het super fijn om hem via de wifi op de app op mijn telefoon in te stellen, kan tot 8 verschillende preset wekkers maken en apart van elkaar aan of uit, geluid en licht compleet personaliseren veel makkelijker en completer dan op het toestel zelf.

Maar als ik dan 1 maar mag geven op dit toestel, als hij met de wifi is verbonden neemt hij daar ook de tijd van over. En laat ik het nou net erg fijn vinden als die klok een beetje voorloopt :+
Dus staat de wifi meestal uit. Gelukkig hoef ik hem nu die eenmaal ingesteld staat ook niet echt meer aan te passen qua licht temperatuur of lengte van opkomst etc, hooguit de tijd maar dat gaat wel makkelijk op de wekker zelf.

Word ik nu beter wakker dan dat ding van 6 euro? Nee, maar ik ruik de lamp in ieder geval niet :+ maar zoveel verschillende wektijden kunnen instellen is wel echt heel fijn.

Het is net hoe luxe je het wilt maken. Ik merkte dat dit mijn ochtendroutine écht significant verbeterde (nooit meer chagrijnig als de wekker gaat) dus ook gekozen om het geld ervoor neer te leggen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 23:31

Ik wil er ook gerust geld voor neerleggen, maar heb gewoon keuzestress. En het duurste model is over de 200 euro, dus dan wil ik weten of dat het waard is. :)

Bedankt voor alle reacties!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 00:29

Ik kan, zelfs met vergelijken via Bol, niet vinden wat het verschil is tussen de HF3671/01 en HF3672/01. Die tweede is nieuwer en de afmeting is nét anders en verder lijkt er alleen 50 euro verschil?!

(Nog bedankt voor die tabel die is handig!)

Edit: op de site van Philips zelf vergeleken - er is gewoon geen echt verschil. Het ene model is gewoon nieuwer, dat is alles.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:54

Laat ik het dan zo zeggen, deze aanschaf staat voor mij gelijk aan de minivaatwasser, mijn 220x240 dekbed op een 160 bed, de goede bosch grasmaaier die in hoogte verstelbaar was en hoekjes meenam en mijn samshield cap. Om dat in perspectief te brengen mijn telefoon is een ouder model samsung en ook als deze aan vervanging toe is (hopelijk niet snel) dan komt daar nooit de nieuwste S serie voor maar gewoon weer een A serie met goede batterij. En ik kleef meer aan dat ding dan aan de minivaatwasser :+

Ik had nog voor je meegekeken op tweakers voor die twee modellen maar daar kwam ook geen verschil uit behalve dat heel veel specs onbekend of leeg waren van de 2. Wat vaak inderdaad duidt op een nieuwere versie.

Edit; ik heb dan dus ook de 3671 versie, die was destijds nieuw 160 := inflatie -O-

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 01:01

Ik heb er eentje gekocht, na alle vergelijk. :)

Bedankt voor jullie meedenken, enorm gewaardeerd!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:16

Mag ik je vragen voor welke je uiteindelijk bent gegaan?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:38

TurdusMerula schreef:

Ik heb de HF3532.

Maar ik zie dat je er aan eentje hebt gekocht.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:04

Licor schreef:

Je kunt evt. ook een Hue lamp kopen, deze kan je ook instellen met ontwaak en gaan slapen stand.
Ikzelf heb hiervoor gekozen omdat ik dat apparaat niet op mijn nachtkastje erbij wilde. Enkel de lamp vervangen van mijn bestaande nachtkast lampje.