Moeder inschrijven op mijn adres

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Moeder inschrijven op mijn adres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 04:13

Hoihoiii,

Ik zit een beetje met een dilemma..
Mijn moeder (samen met haar getrouwde partner) woont op Rhodos sinds mei dit jaar, maar is echter nooit officieel geregistreerd als geëmigreerd (of hoe je dit ook wilt noemen, ben totaal niet thuis in dit soort dingen).
Omdat ze een uitkering krijgt (wia), moet je in Nederland geregistreerd staan. Eerder stond ze bij mijn broer ingeschreven, maar deze is kort geleden verhuisd en het is niet mogelijk om mijn moeder op dat adres ingeschreven te krijgen. Lang verhaal waarin meerdere partijen, waaronder mijn vader, in betrokken zijn. En zoals zij het speelt, sta ik er ook niet achter... Maar nogmaals, dit is een lang verhaal en niet van toepassing in deze.
Nu kreeg ik de vraag van mijn oudste broer of mijn moeder bij mij op het adres kan worden ingeschreven. Ik woon in een sociale huurwoning, verdien inmiddels nèt te veel voor huurtoeslag en krijg nog geen €1000,- op jaarbasis aan zorgtoeslag.

Wat zijn voor mij de consequenties, wanneer ik haar inschrijf op mijn adres, zonder dat ze echt inwonend is? Ik vermoed dat oa de gemeentelijke belastingen omhoog gaan en ik niet meer in aanmerking kom voor zorgtoeslag, ivm een hoger gezamelijk inkomen. Maar krijg ik eventueel ook problemen met bijvoorbeeld de belastingdienst, wanneer ze op een 1 of andere manier erachter komen dat mijn moeder niet meer in Nederland woont, maar wel op mijn adres is ingeschreven?
Voor ik volmondig "ja" zeg en haar laat inschrijven, wil ik mijzelf een soort van indekken.. En aangezien er hier best wel wat mensen zitten die het 1 en ander weten over regels, wetten en dergelijke, drop ik mijn vraag even hier O:)

Little_Gift

Re: Moeder inschrijven op mijn adres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 05:22

Dit kan alleen maar narigheid meebrengen. Veel te riskant.
Zéker gezien je sociale huurwoning en zorgtoeslag.

Als dit ontdekt wordt, kun je beide verliezen en nog alle tegemoetkomingen qua verminderde huur en uitkering mogen terugbetalen.

Bovendien zal ook het inkomen van de gehuwde partner samengerekend worden met dat van moeder en van jou...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 05:53

Met wia mag je in bepaalde situaties gewoon naar het buitenland verhuizen en de uitkering mee nemen. Als moeder zijnde zou ik dit fatsoenlijk oplossen ipv mijn kinderen hiermee opzadelen. Geen idee of sociale huurwoning via gemeente gaat maar sommige gemeenten kennen 0 coulance als blijkt dat er bewust gelogen is. Overigens UWV kan er ook (terecht) wat van vinden als dit al jarenlang gebeurd en ze komen er dan achter. De verrader slaapt nooit en maar 1 persoon nodig.
https://www.uwv.nl/nl/buitenland/uitker ... ia-wao-waz

Is er geen verdrag stopt kennelijk de uitkering en lijkt mij dat dit ook met terugwerkende kracht kan gebeuren. Waarom zo'n groot risico nemen eigenlijk...

Overigens stel he jij wordt onverhoopt werkloos en moet WW aanvragen. Als je nu net genoeg verdient voor geen toeslagen wordt je uitkering mogelijk dus onder sociaal minimum gezien gemiddelde en percentage daar van enz. Je kan dan toeslag er naast krijgen tenzij....daar wordt je moeder dan ook in mee genomen. Gaat zij dat verschil dan zo bijleggen? Ook mocht je geen werk vinden en uiteindelijk in bijstand terecht komen? Het inschrijven kan in de toekomst dus ook nog eens grote verschillen maken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 07:56

Dit lijkt me een veel te groot risico met mogelijk alle ellende van dien.
Bijzonder dat je moeder dit risico op haar kinderen wil gooien terwijl ze zelf haar zaakjes niet op orde heeft.
Ik zou het absoluut niet doen en haar vertellen dat ze haar zaken zelf op orde moet maken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:30

Gemeentelijke belastingen gaan omhoog en je gezamenlijke inkomen kan worden gepakt bij recht op toeslagen en uitkeringen. Wellicht dat je moeder hier dus ook nog nee komt te zitten. Jij hebt nu dan misschien geen recht meer op huurtoeslag maar als jouw inkomen in de toekomst daalt en je zou het wel weer nodig hebben realiseer je dan dat jij mogelijk met de gebakken peren zit. Op je andere toeslagen kan je gekort worden.

Verder is dit uiteraard een vorm van fraude en je moeder en jij (jij stelt iemand immers in de gelegenheid fraude te kunnen plegen) kunnen hier boetes voor krijgen. Als er onrecht financieel voordeel is ontstaan kan dit met terugwerkende kracht worden teruggevorderd. En bij ontdekken zal zij uiteraard alsnog worden uitgeschreven.
Dit is een vorm van fraude die steeds meer aandacht krijgt en opgespoord wordt door gemeenten en uiteraard gemeld kan worden door derden als hier vermoedens van zijn. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met dit irl melden of met mensen die hier mee kunnen lezen en jou irl kennen… dit blijft ook gewoon op internet staan als je het topic laat staan en nogmaals; dit is een vorm van fraude plegen. Al zal je niet zo snel voor een rechter staan met dit ene akkefietje.

Lang verhaal kort; niet doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:38

Ik vind het een behoorlijk bijdehandte vraag, als ik eerlijk ben. Dit kan voor jouw én haar situatie alleen maar problemen veroorzaken. Ik zou het dus ook zeker niet doen.

Zij kiest ervoor om te verhuizen naar Rhodos, dan moet ze haar WIA maar stopzetten of weer in NL komen wonen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:39

Misschien even de knuppel in het hoenderhok, maar ze woont nu toch in Griekenland? Waarom zou ze dan beroep doen op de sociale dienst in Nederland?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:42

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:50

Niet doen. In Nederland moet je je inschrijven op het adres waar je woont (en moet je wonen op het adres waar je ingeschreven staat). Als je moeder feitelijk op Rhodos woont, pleegt ze fraude door zich bij jou in te schrijven. En dan ben jij medeplichtig.

Ze zou eventueel jouw adres wel kunnen gebruiken als briefadres/postadres, als de gemeente daarmee instemt. Maar dan zou ik eerst even bij de verhuurder informeren of zij dat goed vinden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:51

Ik zou ermee uitkijken.
Als er meerdere inkomens in 1 huis ingeschreven staan, kan dat invloed hebben op je toeslagen.

Toen mijn zus en ik nog thuiswoonden hadden mijn ouders geen recht op huurtoeslag, want wij verdienden geld.

Daarnaast moet je uitkijken dat je niet medeplichtig raakt aan een fraude zaak. Waarin jij straks alles kwijt raakt ofzo.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:55

Oef das nou niet zo als ik het zou spelen in het leven als rolmodel en verstandige ouder.
In iedergeval gaan jouw afvalkosten omhoog van 1 naar 3 personen. Is geloof ik geen 2 in die toeslag). Kun jij straks inderdaad controle krijgen van instanties.
Zoeken ze zich bij een ramp te pletter naar overlevende die niet op dit adres wonen , ja vraag me niet waarom ik.juist daaraan denk.
Ah kortom. Super leuk bedacht van broer en moeder maar ik speel liever op safe.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:57

Google eens op postadres of briefadres.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:05

Mjetterd schreef:
Misschien even de knuppel in het hoenderhok, maar ze woont nu toch in Griekenland? Waarom zou ze dan beroep doen op de sociale dienst in Nederland?

In de EU mag je je WIA gewoon meenemen.
Ik snap niet waarom ze per se hier ingeschreven wil blijven. Hoe doe je dat dan met zorgverzekering enzo…

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:12

Niet doen. Je moeder moet zelf haar zaken regelen. Als fraude de enige manier is om haar inkomen te behouden en ze daar hulp bij verwacht van haar kinderen zou je dat je moeder ernstig kwalijk mogen nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:16

Met een wia of wao zit ik tenminste vast aan een nl zorgverzekering, al dan niet de buitenlandse tak. En moet ook belasting aangifte blijven doen in nl ook. Wao mag gewoon mee maar een land dat de juiste afspraken heeft met nl.

Maar in jou geval zou ik niet meewerken aan haar inschrijving. Je betaalt meer gemeentelijke lasten. Mogelijk telt haar inkomen mee maar dat hoeft niet. Daar zijn zoveel verschillende regels voor. En ik weet niet of dat kwa huur nog een probleem kan geven.

Ik heb destijds gekeken naar inschrijven en wonen bij mijn vader. Maar hij zou zijn huurtoeslagkwijt raken, zorgtoeslag voor beiden nagenoeg weg en voor hem ook nog zijn aow gekort. En de hogere gemeentelijke lasten. Dat was met mijn wao en zijn aow.

Geen idee wat de reden is van willen sjoemelen? Meestal ben je beter af met uitschrijven en over de grens wonen. Alleen je aow opbouw stopt en krijg je na je pensionering een lager bedrag

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:23

Het heeft gevolgen voor toeslagen en gemeentelijke belastingen. Allemaal ten nadele van jou. Ik zou het niet doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:30

Volgens mij is TS ook op zoek naar een rekenvoorbeeld waarom dit voor haar nadelig is zodat ze onderbouwing heeft voor een nee en de relatie daarmee minder onder spanning komt te staan.

Ik ben helemaal niet thuis in die materie, maar misschien is er iemand die daarmee kan helpen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:32

Dorus schreef:
Volgens mij is TS ook op zoek naar een rekenvoorbeeld waarom dit voor haar nadelig is zodat ze onderbouwing heeft voor een nee en de relatie daarmee minder onder spanning komt te staan.

Ik ben helemaal niet thuis in die materie, maar misschien is er iemand die daarmee kan helpen?

Hoezo moet je onderbouwen om nee te zeggen :?
Nee is toch gewoon nee in deze wereld? En ‘nee, ik wil niet meewerken aan fraude’ lijkt me onderbouwing genoeg.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:38

Om de familie relatie minder op spanning te zetten. Daarmee maak je de nee minder persoonlijk en meer feitelijk en daar is veelal meer acceptatie voor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:41

Je moeder pleegt nu al fraude, want ze bouwt hier aow uitkering op door ingeschreven te blijven staan in Nederland, terwijl ze hier niet woont.

Ik zou haar echt niet inschrijven als bewoner. Mocht het echt nodig zijn tijdelijk als briefadres kan dat wel. Dat heeft voor jezelf geen financiële gevolgen namelijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:43

karuna schreef:
.

Ik heb destijds gekeken naar inschrijven en wonen bij mijn vader. Maar hij zou zijn huurtoeslagkwijt raken, zorgtoeslag voor beiden nagenoeg weg en voor hem ook nog zijn aow gekort. En de hogere gemeentelijke lasten. Dat was met mijn wao en zijn aow.

Geen idee wat de reden is van willen sjoemelen? Meestal ben je beter af met uitschrijven en over de grens wonen. Alleen je aow opbouw stopt en krijg je na je pensionering een lager bedrag

Nu weet ik niet hoe lang dit geleden is, voor huurtoeslag geldt dit inderdaad, maar voor de zorgtoeslag niet, nu niet in ieder geval.
Ik woon door omstandigheden tijdelijk bij mn moeder en krijg zorgtoeslag, zij krijgt geen zorgtoeslag omdat haar inkomen sowieso te hoog is daarvoor, ook wordt ze niet gekort op haar aow oid.

Maar dat gezegd hebbende, ik snap nog steeds niet waarom moeder van TS ingeschreven zou willen staan bij dochter.
Zeker wanneer je in de sociale huurwoningen sector zit zou ik geen risico willen lopen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:45

De schrijvers boven mij gaan uit van fraude.
Mijn buikgevoel geeft dit ook aan...
Maar het is een aanname!

Wellicht is het goed dat ik je eerst een vraag stel TS.
Wat is voor je moeder de reden om in Nederland ingeschreven te blijven?

Want hetgeen je zegt; dat ze voor de WIA in Nederland ingeschreven moet zijn, dat is onjuist. Wellicht is die info voor je moeder al voldoende waardoor inschrijven bij jou overbodig wordt...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:47

karuna schreef:
Maar in jou geval zou ik niet meewerken aan haar inschrijving. Je betaalt meer gemeentelijke lasten. Mogelijk telt haar inkomen mee maar dat hoeft niet. Daar zijn zoveel verschillende regels voor. En ik weet niet of dat kwa huur nog een probleem kan geven.

Dit zijn inderdaad best dingen die meetellen. Mijn zus heeft tijdelijk hier ingeschreven gestaan voordat ze gingen emigreren. Nu hebben wij een koopwoning, geen toeslagen en was het tijdelijk dus geen probleem.
Als je financieel zwaarder komt te zitten zou ik zeggen prima dat je je hier in wilt schrijven maar vul jij dat dan aan? Plus je moet goed voor jezelf er achter staan dat ze dit zo aanpakt.
Persoonlijk keek ik liever naar de mogelijkheden om de wia mee te nemen zoals in eerdere reacties is aangegeven met een mooie link erbij.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:49

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar je moeder kan een briefadres bij jou aanvragen. Dit heeft geen gevolgen voor toeslagen of gemeentelijke belastingen. Ze woont dan niet bij je in, maar alleen de post komt naar je toe.
Je zult wel bij de gemeente dit aan moeten vragen en er zitten voor je moeder wel plichten aan.
Ik zit zelf ook in zo’n situatie. Ik woon op een boot, zonder vast woon of verblijfadres en onze post komt bij mijn dochter aan. Hiervoor kwam het bij een andere gemeente op het gemeente huis aan, maar hier moesten we iedere 2 weken naar toe om de post op te halen. Daarnaast overwinteren wij in het zuiden.
Nu moeten we een logboek voor de nieuwe gemeente bij houden. Dus zou zeggen, vraag info bij je gemeente wat zij voor een regels hanteren. Het heeft iig GEEN GEVOLGEN voor je toeslagen, uitkering etc. Omdat het alleen een briefadres betreft en geen woonadres

De antwoorden die hier boven staan kloppen niet, wil je meer info, stuur me dan even een pb met evt je telefoonnummer, dan kan ik het je precies uitleggen.
Laatst bijgewerkt door Yavanna op 14-12-24 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:51

Voor inschrijven bij een huurwoning heb je toestemming van de verhuurder nodig. Anders loop je kans je woning te verliezen. Je gemeentelijke belastingen zoals reinigingsrecht gaan ook omhoog. Ik zou er niet aan beginnen.