Help, computer werkt plotseling niet meer goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Help, computer werkt plotseling niet meer goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 09:58

Hoi allemaal,

De USB-poorten van mijn computer werken plotseling niet meer. Ik haalde 1 usb stick eruit waarna geen enkele poort het meer deed. Mijn muis en toetsenbord zijn ook verbonden dmv USB, waardoor ik dus mijn computer eigenlijk niet meer kan gebruiken.

Zijn er toevallig mensen gier met verstand van computers die ideeën hebben over wat ik kan proberen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Help, computer werkt plotseling niet meer goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:00

Opnieuw opgestart? Even erin geblazen? Stof eruit zeg maar? Of een hard reset misschien?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:02

Bellatrix schreef:
Opnieuw opgestart? Even erin geblazen? Stof eruit zeg maar? Of een hard reset misschien?

Computer is opnieuw opgestart, maakt geen verschil. Blazen nog niet gedaan, maar ik denk niet dat het om stof gaat. Drie poorten die het plotseling niet meer doen, waarvan twee met een usb stickje van muis/toetsenbord er nog in (die het in mijn laptop nog wel doen, dus daar ligt het niet aan).

Wat is een hard reset en hoe doe je die haha?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:08

Nouja, dat is een soort opnieuw opstarten maar dan als je computer aan is en je gewoon de uitknop ingedrukt houdt tot hij uitgaat. Dus niet alles afsluiten zoals je normaal doet.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:19

als wat bellatrix net zei niet gewerkt heeft dan heb ik de volgende vragen ...

1. heb je net een update gehad? 2. heb je kortgeleden iets gedownload ( plaatje/ haakpatroon/mailinhoud/ documen/iets anders?)
3.heb je al in de bios gekeken of de usb poorten uitgezet zijn als gevolg van eventuele update ?
De bios kun je in komen door je computer helemaal uit te zetten en dan zodra je de aan knop in gedrukt hebt F2 of F10 te gaan spammen vervolgens kun je met pijltjes toetsen navigeren ( lukt vaak niet in 1 keer omdat de kans om de bios te opnenen heel snel voorbijgaat ). de usb poorten staan meestal onder het kopje hardware.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:29

Het is wel bijzonder dat het direct na het verwijderen van een USB stick gebeurt. Dat klinkt een beetje als een hardware probleem. Stekker/kabel los? Hoe degelijk zit de usb poort vast in je computer? Beweegt die een beetje als je de usb stick erin of eruit haalt?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:31

Oh ik heb dan een hard reset gedaan ipv aan/uitzetten want ik kan dus niet typen of ergens op klikken. De bios kan ik dus ook niet inkomen omdat ik geen toetsenbord heb dat werkend is.

Geen update pasgeleden. Downloads alleen van Canva/Canvas/Teams etc. Ook niet net voordat dit gebeurde gedownload. Was gewoon in SPSS aan het werk. Het gebeurde dus echt toen ik een USB eruit haalde, daarna stopte mijn muis en toetsenbord er helemaal mee.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:32

welk merk heb je? Misschien het aanhangende onderhoudsprogamma downloaden en kijken of alles ook kwa drivers up to date is. Lenovo heeft bv Vantage

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:34

Hoe oud is je laptop?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:36

Maar ze kan niets downloaden want haar toetsenbord doet het ook niet...ze kan niets als ik het goed begrijp.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:37

8nnemiek schreef:
Het is wel bijzonder dat het direct na het verwijderen van een USB stick gebeurt. Dat klinkt een beetje als een hardware probleem. Stekker/kabel los? Hoe degelijk zit de usb poort vast in je computer? Beweegt die een beetje als je de usb stick erin of eruit haalt?

Ik zal straks eens voelen. Het is me niet opgevallen dat hij heel los zat. Wel heb ik niet het idee dat het hele goede kwaliteit is. De eerste maand dat ik de pc had was er al een ingang kapot doordat er een stukje in de usb stick bleef zitten.. Maar daarna nooit meer problemen gehad met de andere ingangen.

speedfiets_2 schreef:
welk merk heb je? Misschien het aanhangende onderhoudsprogamma downloaden en kijken of alles ook kwa drivers up to date is. Lenovo heeft bv Vantage

Het gaat om een HP Pavilion TP01-2976nd, gekocht in september 2022 dus ook niet heel oud oid.

Iets opzoeken/downloaden op de pc lukt dus niet omdat ik geen werkende muis/toetsenbord heb. Die zaten beide dmv USB stickje in de pc. Als iemand ideeën heeft om die toch op een of andere manier te koppelen aan de pc dan hoor ik dat graag!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:06

Heeft je computer geen bluetooth waarmee je een draadloze muis kan verbinden?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:13

Soms kun je de muis en het toetsenbord ook aansluiten via USB-poorten in je monitor, heb je dat toevallig? Dan kun je het in elk geval makkelijker oplossen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:17

En anders HP bellen. Ze hebben een goede garantieservice. En zeker als je een care pack hebt afgesloten.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:30

Volgens mij heeft dit model ingebouwde bluetooth en daarom de usb dongletjes niet perse nodig om te verbinden.

Maar daar heb je vrij weinig aan als je een wachtwoord moet intypen natuurlijk om in je computer te komen.

Heb je al een regulier bedraad toetsenbord geprobeerd? Om uit te sluiten dat het niet in de dongels zit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:49

Kun je bij de login niet je virtuele toetsenbord openen? Ik heb geen ervaring met Windows, maar bij de Mac zit dat gewoon in de taakbalk. Mits je dus een bluetooth muis kan verbinden.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:52

8nnemiek schreef:
Heeft je computer geen bluetooth waarmee je een draadloze muis kan verbinden?

Computer heeft wel bluetooth, alleen heeft hij niet eerder verbinding gehad met de muis/toetsenbord. Dan moet je alsnog eerst inloggen voordat je verbinding moet maken helaas.

Konstantine schreef:
Soms kun je de muis en het toetsenbord ook aansluiten via USB-poorten in je monitor, heb je dat toevallig? Dan kun je het in elk geval makkelijker oplossen.

Hier zal ik wanneer ik thuis ben eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Suzanne F. schreef:
En anders HP bellen. Ze hebben een goede garantieservice. En zeker als je een care pack hebt afgesloten.

Ik weet eigenlijk niet zeker of ik een care pack heb afgesloten. Ik weet ook niet of er langere garantie dan 2 jaar op zit. Maar ik ga dit uitzoeken en kan morgen bellen wanneer ik bij de computer ben.

Unwritten schreef:
Volgens mij heeft dit model ingebouwde bluetooth en daarom de usb dongletjes niet perse nodig om te verbinden.

Maar daar heb je vrij weinig aan als je een wachtwoord moet intypen natuurlijk om in je computer te komen.

Heb je al een regulier bedraad toetsenbord geprobeerd? Om uit te sluiten dat het niet in de dongels zit?

Ik heb geen regulier bedraad toetsenbord geprobeerd, maar heb wel de muis en het toetsenbord geprobeerd op mijn laptop en dan doen ze het prima. Ik denk dus niet dat het daaraan ligt.

8nnemiek schreef:
Kun je bij de login niet je virtuele toetsenbord openen? Ik heb geen ervaring met Windows, maar bij de Mac zit dat gewoon in de taakbalk. Mits je dus een bluetooth muis kan verbinden.

Ik kan thuis eens kijken, maar volgens mij staat er bij de login niet zoveel meer dan nog een aan/uit knop.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:44

Waarschijnlijk heeft je pc aan 2 kanten usb poorten, aan de achterkant (direct in het moederbord) en aan de voorkant (niet direct in moederbord). Ik verwacht dat je het al geprobeerd hebt, maar zo niet: probeer beide kanten.
Ik weet het ook niet precies, en kan zijn dat ik het verkeerd zeg, maar ik weet dat USB uitgangen allemaal op 5volt werken, en als bij de stroomtoevoer naar dat deel op je mobo iets mis gaat, dan doen ze het allemaal niet. Ik zou verder dan ook kijken naar garantie of iets van andere hulp want ik ben bang dat je zelf misschien niet veel verder komt, tenzij je je pc open wil maken en op wil starten om te kijken of het mobo misschien iets van een error geeft, maar ik weet daar ook veel te weinig van.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 14:06

Lunameyza schreef:
Waarschijnlijk heeft je pc aan 2 kanten usb poorten, aan de achterkant (direct in het moederbord) en aan de voorkant (niet direct in moederbord). Ik verwacht dat je het al geprobeerd hebt, maar zo niet: probeer beide kanten.
Ik weet het ook niet precies, en kan zijn dat ik het verkeerd zeg, maar ik weet dat USB uitgangen allemaal op 5volt werken, en als bij de stroomtoevoer naar dat deel op je mobo iets mis gaat, dan doen ze het allemaal niet. Ik zou verder dan ook kijken naar garantie of iets van andere hulp want ik ben bang dat je zelf misschien niet veel verder komt, tenzij je je pc open wil maken en op wil starten om te kijken of het mobo misschien iets van een error geeft, maar ik weet daar ook veel te weinig van.

Ik ga straks even goed kijken aan de achterkant. Garantie moet ik even naar kijken, maar als het de 'standaard' garantie van 2 jaar is, dan is die net een aantal maanden voorbij helaas. Ik ben zelf helemaal niet technisch dus zomaar uit elkaar halen durf ik zelf niet, dan laat ik het liever iemand doen die daar verstand van heeft :')

Als de USB poorten achterin wel nog werken, dan kan ik in ieder geval de PC leeghalen en naar fabrieksinstellingen terugzetten om te kijken of dat wel helpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:18

Ik heb de pc even gegoogled, en ik zie dat er aan de voorkant ook een USB-C poort zit.
Heb je die al geprobeerd? Met een adapter kun je daar USB-A apparaten op gebruiken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 15:53

De USB-poorten aan de achterzijde werken gelukkig wel. Dus ik kan nu in ieder geval tijdelijk werken, maar dit is helaas geen permanente oplossing.

Ik heb nu via HP support alle updates uitgevoerd. Ik heb ook in de bios gekeken, maar kan daar niet vinden wat hier beschreven wordt. Ik heb daar wel een USB-test gedaan met alle drie de poorten die het niet doen en daar komt steeds dezelfde foutmelding uit.

Afbeelding

De SD-kaart en USB-c poort doen het wel gewoon, enkel de normale USB poorten niet. De poorten lijken niet los te zitten oid.

De garantie is helaas net een aantal maanden verstreken (sept 2024). Ook het care pack is verlopen, die is blijkbaar ook een half jaar voordat ik mijn pc kocht al ingegaan (beetje vreemd, maar het maakt geen verschil).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:57

Dit klinkt imo toch eerder alsof er tijdens het verwijderen van je usb stick een korstluiting oid heeft plaatsgevonden waardoor je usb-poorten aan de voorkant stuk gegaan zijn...

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 15:59

Ja zoiets denk ik ook helaas. Ik kom er met de HP support website ook niet uit, want er is geen mogelijkheid om contact op te nemen op een of andere manier en de informatie is niet echt helpend. Helaas zitten de support centra erg uit de buurt. Ik laat het vanavond nog even door mijn vader checken en besluit dan wat te doen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:06

Fijn dat de USB poorten in de achterkant iig wel werken! Ik ben ook een beetje bang dat er iets hardwarematigs kapot is gegaan aan de voorkant. Je kan nog googlen op de foutcode, en kijken naar de logboeken zoals de bios al aangeeft. Logboeken zoeken in search, dan windows-logboeken, dan systeem (of andere dingen aanklikken om te kijken of je iets opvalt) in systeem dan even zoeken naar de datum en tijd dat het gebeurd is en misschien zie je daar fouten of kritiek tussen staan, die zouden wat kunnen helpen met zoeken naar de oorzaak.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 16:51

Als ik google op de foutcode vind ik niets. De logboeken zal ik vanavond eens bekijken.

Oh ja, nog iets vergeten te melden :') Ik heb naast muis/toetsenbord getest met een oude USB-stick met een lampje erin. Bij 2 vd 3 poorten gaat het lampje wel branden, maar de computer ziet daarin niets. De andere poort, waar ik gisteren de harde schijf uitgehaald heb, lijkt het helemaal niet te doen.