feestdagen menu's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

feestdagen menu's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 16:16

Normaal zag ik zo'n topic al in oktober/november voorbijkomen geloof ik, nu zie ik hem nog niet.
Dus heb ik er maar een geopend.
Ik geniet nl elk jaar vd vele menu's en het elkaar helpen en inspireren bij het in elkaar zetten van een menu. <3

Ik zal zelf aftrappen:

Ik ben alleen met de kerstdagen en hoef daardoor geen rekening te houden met anderen, vind ik heerlijk en ik maak er een feestje van voor mezelf. *D
Traditie is brunchen met afbakbroodjes (vaak brunchbroodjes), mini stol met roomboter, luxere belegjes, koffie, thee, sapje, fruit, gekookt eitje, dat idee zegmaar.

's Avonds ga ik gourmetten.
Daarvoor heb ik al diverse gourmetvleesjes in de vriezer liggen en dat vul ik aan met gebakken champignons in kruidenboter (met wat kaas erdoor :9), komkommer, ananas, salade/slaatje, stokbrood met kruidenboter/zeezoutboter/knoflookboter/roomkaas, grillworst kaas en geitenkaasjes in spek.
En natuurlijk wat te drinken en sausjes erbij.

Mss nog een dag kaasfondue met diverse soorten (afbak)broodjes (Italiaanse bol, bruine tijgerbol, pistoletje, pompoenpitbroodje, ciabattina, focaccia oid), gebakken champignons in kruidenboter, komkommer, broccoli/bloemkoolroosjes, worteltjes, paprikareepjes, sperzieboontjes en gehaktballetjes ofzo.

Er is ook nog een kans dat ik (ipv kaasfonduen) een biefstukje bak met champignons en ui en daar (stok)brood bij eet of dat ik minikrieltjes in romige kaassaus maak met ham/spekblokjes, bloemkoolroosjes en doperwten erdoor. :9

Whizz

Re: feestdagen menu's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:28

Klinkt goed! Ik vind het dit jaar wat ingewikkeld. Ik krijg de 24e eters en ik ben het weekend tot en met 23 december weg. Onder de gasten is één moeilijke eter en een ander die er nooit van geniet. (Die zou het liefste niet eten.) ik denk voor het hoofdgerecht aan aangeklede zuurkool en hertebiefstuk. Veel verder dan dat ben ik nog niet. Als dessert wil ik een pavlova maken als ik daar tijd voor heb.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:34

Ga je dat allemaal voor jezelf klaar maken? Chapeau!!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 18:20

Jep.
Maar is weinig voorbereiding hoor, gewoon saus, boter, ananas, slaatje, evt toetje etc uit flesje/bakje/blikje. :+
Hoef enkel groentjes en grillworst te snijden, brood af te bakken en na afkoelen snijden en de schaal met vleesjes opmaken.
Kwartiertje werk denk ik inclusief tafel dekken. :P
Tafel dekken, frisdrank, sausjes etc neerzetten en gourmetstel klaarzetten doe ik vaak al een paar uur daarvoor.
Wanneer je afsluitbare bakjes gebruikt kun je veel groenten etc ook al een aantal uur tot een dag ervoor snijden. :)
Wanneer ik zelf het vlees snijd voor gourmetten etc doe ik dat vaak ook al een dag ervoor, ook ivm evt marineren van vlees.
Dan zet ik hetgeen wat gesneden is op een schaal afgedekt met folie in de koelkast. :)

Voor de brunch hetzelfde; wat voorbereid kan worden voorbereiden en dan tijdens het bakken vd broodjes eitje koken, tafel dekken, koffie en thee zetten etc.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:28

Wij zijn 2e Kerstdag met 17, het worden een aantal grote stukken vlees van de bbq, rosbief, spareribs en hele kippen, zalmzijde denk ik. Bijgerechten erbij zoals stoofperen, salades, stokbrood etc.
Na een grote schaal trifle en een grote apple crumble met vanille ijs.

1e kerstdag zijn we met zijn tweetjes en wordt het iets simpels.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:39

1 dag maken wij beef wellington met luxe aardappelkroketjes en geroosterde groenten, 1 dag uiteten en 1 dag maken wij alleen het dessert; waarschijnlijk huisgemaakte pecan-caramel ijs met een 'kerst' cake, precieze vulling moeten we nog over nadenken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:04

Dit jaar ben ik aan de beurt.
Dus 1e Kerstdag komt de familie bij mij. Dit jaar zijn we met 7.

Sinds het overlijden van mijn moeder doen we aan een soort fusion cooking. Iedereen neemt wat mee.
Ik zorg dit jaar voor het voorgerecht en het vlees bij het hoofdgerecht.
Voor het voorgerecht heb ik al een paar hertenvleespie's (van de Lidl) in de vriezer.
Het vlees voor het hoofdgerecht moet mals en makkelijk te kauwen en slikken zijn voor mijn vader. Dat zal een karbonade omwikkeld met spek worden. Hij gaf laatst aan deze uitvoering van zijn slager zo lekker en mals te vinden.

De rest weet ik ook nog niet.

Tweede kerstdag maakte mijn moeder altijd stamppot boerenkool. Ik vind dat een mooie traditie :Y) .

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:08

Ben sinds kort alleenwonend omdat mijn man augustus opgenomen is in verpleeghuis. Kerstavond en 1e kerstdag avond werk ik , 2e kerstdag wil ik gewoon lekker thuis zijn en naar het verpleeghuis kunnen. Zal ws sushi bestellen of tapas hapjes halen. Lekker en lekker makkelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:23

Crow sterkte dat is een rot kerst dan de eerste keer niet samen thuis eten :knuffel: al is sushi wel een heel goed idee :Y)

Lor1 en beste hap in je eentje dan. Wel fijn toch feestelijk :D

Koken voor 17 mensen? :oo ik krijg al een rolberoerte van meer dan 4 :+

Ik heb nog geen idee over het hoe en wat en waar en met wie en met hoeveel. Dit jaar is er niet te plannen en zal het laatste moment voorbereiding worden.

Er zijn meer opties
-ik ben in frankrijk in principe samen met mijn papa en mijn partner. Dan wil ik denk ik iets echt kerst frans gaan maken. Of als de slager het heeft haas of patrijs of zo, nog nooit gemaakt maar hee eens is de eerste keer toch. :D maar in ieder geval niervriendelijk met zo min mogelijk kalium gerechten,

-ik ben in nederland en dan of met zijn tweeen, of met zijn drieen, vieren of vijven. En waarvan dan geen idee hoe de gezondheidstoestand van iedereen is. Dan wordt het denk ik hetzelfde als vorig jaar (nou ja vorig jaar was het twee dagen voor kerst en was onze kerstmaaltijd een mac de onderweg in diep duitsland :') ) , gourmet/steengrill en bouillon fonduee doe het zelf van iedereen al dan niet met een handje hulp.

- ik ben ergens onderweg van frankrijk naar nederland (al dan niet gestrand door het weer :+ ) met mogelijk zijn drieeen in een kleine camper. Dan is het simpele hap klaargemaakt op een drie pits gasstelletje met weinig ruimte en weinig pannen. :P

Alle drie de opties zijn mij best.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:44

Wat goed dat je zo kerst in je eentje viert! Daar zou ik mezelf heel erg op kunnen verheugen.

Crow, veel sterkte. Dat zal een andere kerst als andere jaren worden.

Mijn kerst:

Dinsdag werk ik tot 16 of 17 u waarschijnlijk in een filiaal in het centrum van de stad. Dan heb ik het vast beredruk gehad, dus ga ik na het werk wat drinken met mijn man in een van onze favoriete cafes. Daarna eten in een goed restaurant, waar we een 4 gangen keuze menu hebben.

Woensdag naar mijn schoonmoeder die twee uur treinen verderop woont. Daar zorgt zij voor de traditionele Flappie, mijn man zorgt voor het nagerecht en ik ga het voorgerecht maken. Ik weet nog niet precies wat. In ieder geval iets kouds en met vis.

Donderdag na de brunch naar huis en dan halen we lekkere hapjes voor het avondeten.

Vrijdag weer een beredrukke dag op het werk en dan zaterdag naar mijn ouders die op een uur treinen wonen.

Zondag weer naar huis.

Ik ben blij als de feestdagen weer achter de rug zijn!! Al is het meestal ook wel gezellig en zolang er lekker eten en drinken is, ben ik al blij.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:51

Sinterklaas doen wij niet (meer) aan, maar ik vind het wel gezellig om even met dochterlief te gourmetten dan.

Wij zijn met kerst met z'n drietjes. Mijn vader, mijn dochter en ik.

Op kerstavond doen we gewoon wat hapjes op tafel en is het cadeautjes-avond bij ons.

Eerste kerstdag heb ik Grieks als thema dit jaar. Aangezien ik dit jaar naar Griekenland ben geweest en het eten daar heerlijk was, leek me dat wel iets. Normaal is het altijd vrij traditioneel kalkoen e.d.

Ik ben nog op zoek naar voorafjes, maar ik denk iets met bladerdeeghapjes. De griekse soepen trekken mij niet.

Dan als hoofdgerecht:
- griekse gehaktballetjes
- gyros
- gevulde kip met feta/tomaat
- griekse salade
- groenten uit de oven
- tzatziki-saus (uiteraard)

Daarnaast frietjes of aardappelkroketjes.

Toetje mag mijn dochter bedenken en verzorgen. Ik vermoed iets met ijs, vers fruit en slagroom :)

Alle kruiden, verse olijven en griekse olijfolie heb ik al binnen. Dit heb ik besteld bij Tomagazaki.

Tweede kerstdag werk ik normaal altijd, maar ik zit nu in de ziektewet dus dat is vreemd voor mij. Ik heb nog geen idee of mijn dochter naar haar vader gaat of wat verder de bedoeling is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 20:59

Ik zie lekkere ideeën voorbijkomen. :9

@karuna en daarom ook wat vroeger brunchen en de rest vd dag weinig tot niets eten rondom het gourmetten. :D
En dat gourmetten duurt ook minimaal 2 uur ofzo, met pauzes tussendoor en tijdens het kijken van een film. :))

Fohadie:
Ik heb een zeer kleine sociale kring en mijn moeders andere dochter heeft tweede kerstdag al opgeëist dit jaar, gaat hem niet worden om ons samen in één ruimte te hebben, dus ik heb vriendelijk bedankt voor de uitnodiging om mee uit eten te gaan en blijf lekker thuis.
Ga een filmmarathon houden, gourmetten, lekker wandelen met de honden, uit/bijslapen, lekker brunchen, cadeautjes uitpakken, overal kaarsjes en fairy lights aan en met een deken/dekbed op de bank en een pot thee op het rechaud erbij met een stuk speculaasbrok of chocolade kruidnoten ofzo.
Oftewel puur genieten. <3

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:25

wij zullen met eerste Kerstdag met vier zijn, mijn ouders komen vieren.
gevulde kalkoen en buiten dat is er nog niets bekend over wat we zullen eten.

Ik ga waarschijnlijk dit weekend een taart recept uitproberen en als dat slaagt misschien als dessert maken. Buiten dat kook ik niet, mijn man is de kok hier thuis.

Dus nog veel mogelijkheden al hoop ik op gestoofd witlof als groente bij de kalkoen, dat vind ik super lekker.
Rest van de feestdagen geen plannen gemaakt of iets sociaals gepland.
Ik wil op 1 Januari naar de zee/strand om te gaan uitwaaien. Dat wil ik al jaren terug doen maar het komt er nooit echt van jammer genoeg. Hopelijk dit jaar wel dus.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:32

lor1_1984 schreef:
Ik zie lekkere ideeën voorbijkomen. :9

@karuna en daarom ook wat vroeger brunchen en de rest vd dag weinig tot niets eten rondom het gourmetten. :D
En dat gourmetten duurt ook minimaal 2 uur ofzo, met pauzes tussendoor en tijdens het kijken van een film. :))

Fohadie:
Ik heb een zeer kleine sociale kring en mijn moeders andere dochter heeft tweede kerstdag al opgeëist dit jaar, gaat hem niet worden om ons samen in één ruimte te hebben, dus ik heb vriendelijk bedankt voor de uitnodiging om mee uit eten te gaan en blijf lekker thuis.
Ga een filmmarathon houden, gourmetten, lekker wandelen met de honden, uit/bijslapen, lekker brunchen, cadeautjes uitpakken, overal kaarsjes en fairy lights aan en met een deken/dekbed op de bank en een pot thee op het rechaud erbij met een stuk speculaasbrok of chocolade kruidnoten ofzo.
Oftewel puur genieten. <3

Heerlijk joh. Ben bijna jaloers op je! Tenzij je graag toch onder de mensen wilt zijn, dan is het wel minder leuk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 21:57

Nou ja, ik baalde heel even omdat ik me erop verheugde tweede kerstdag 1-2 nachtjes naar mijn moeder te gaan maar na een half uurtje sippen was ik daar grotendeels overheen. :)
Ik weet gelukkig hoe ik er voor mezelf een feestje van kan maken en kan daar ook echt naar uitkijken. :D
Heb als troost een paar cadeautjes voor mezelf besteld en vandaag de bladerdeeghapjes vd Aldi uitgeprobeerd (had ze nooit eerdwr gehad) en goed bevonden dus daarvan haal ik eerdaags weer een paar doosjes voor tijdens het films kijken in de late avond. :9

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:07

Zijn er ook nog bokkers die vegetarisch eten met Kerst? Ben nog wel op zoek naar inspiratie daarvoor. :)

Vlees eten past zo niet bij mijn kerstgedachte. :n

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:23

Ik maak voor kerst dit jaar hetzelfde als de vorige 4 jaar :+
Verse aspergesoep, stamppot zuurkool met spekjes, hertenstoof en warme kweeperencompote met vanille-ijs en slagroom.
Mijn vader blijft dat lekker vinden, dus we maken het gewoon weer :D

Wel hoop ik één van de kerstdagen lekker alleen thuis te kunnen blijven, al zal m'n zus wel weer willen dat we komen. Het is wel gezellig, maar voor mij gewoon veel te druk, en ik ben dan liever lekker alleen. Net als lor1-1984 maak ik er dan gewoon een leuk klein feestje van :j

@Myfairytale, zelf ben ik niet vegetarisch, maar ik had een zwager ooit die dat wel was. Ik maakte voor hem eens in een muffinbakblik kleine bladerdeeghapjes met tomaat, ei, creme-fraiche en wat kaas. Dat ging er goed in bij hem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:36

Myfairytale schreef:
Zijn er ook nog bokkers die vegetarisch eten met Kerst? Ben nog wel op zoek naar inspiratie daarvoor. :)

Ik heb vorige week na heel lang weer de heerlijke dikke paddenstoel weergevonden waar ik die kan kopen. Dik vlezig en de paddenstoel blijft ook stevig en verliest bijna geen vocht, de koningsoesterzwam :Y) daar ben ik lekker mee aan het experimenteren, eigenlijk past erzoveel bij. Ik behandel het nu vooral als kip

https://www.odin.nl/producten/aardappel ... terzwammen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 22:39

Myfairytale schreef:

De krieltjes in roomsaus in mijn eerste post zijn door het weglaten vd ham/spekblokjes vegetarisch te maken en als je zuivelvervangers gebruikt ook wel vegan gok ik. :)

Het is een heel simpel recept:
Zak minikrieltjes (450 gram? Ik gebruik meestal de eenpersoonszakjes)
Een pakje slagroom
200ml melk
Doperwten (vriezer)
Gesnipperd uitje
Bloemkool/broccoli
Grana padano
Geraspte kaas jong belegen/mild
Tijm
Peterselie
Peper
Zout
Paprikapoeder

Ovrn voorverwarmen op 180-200°c
Meng de melk, slagroom, een eetlepel tijm, een eetlepel peterselie en naar smaak zout, peper en evt paprikapoeder door elkaar.
Voeg 1-2 eetlepels grana padano en 1-2 eetlepels geraspte kaas toe en schep de krieltjes en de groenten erdoorheen.
Schenk het geheel in een ovenschaal en bestrooi met een eetlepel grana padano en een eetlepel geraspte kaas
Evt afdekken met wat folie en ±30 minuten in de oven laten garen, daarna het folie eraf en nog 10-15 minuten in de oven.

Kijk gerust welke groenten en kaassoorten jij het lekkerst vindt.
Als je het in een grote ovenschaal doet wordt het meer een gratin trouwens, in dat geval zou ik persoonlijk de bloemkool/broccoli er apart bij serveren.

Wat ik ook nog weleens maak is een paddenstoelensoep, daarvoor gebruik ik het recept voor champignonsoep maar gooi ik er diverse soorten paddenstoelen (die ik in de supermarkten tegenkom) in.
Niet heel luxe ofzo, wel aparter dan de standaard champignonsoep en ik mik er zelf een royale eetlepel kerriepoeder bij. :9

Het recept is:
400gr champignons (of diverse paddestoelen)
Een gesnipperd uitje
± 50gr boter
± 3 eetlepels bloem
Bakje crème fraiche
1l water
2-3 bouillonblokjes kip (voor vega pak je groenten)
Peper
Zout
Eetlepel kerriepoeder

Boter smelten, ui erin tot deze glazig wordt.
Champignons erbij, minuut of 3-4 bakken
Bloem erdoor scheppen en een paar minuten meebakken.
Water erbij en aan de kook brengen
Bouillonblokjes toevoegen
Naar smaak zout en peper toevoegen
Kerriepoeder en crème fraiche toevoegen
Minuut of 10-15 laten koken.

De kerriepoeder kun je achterwege laten als je dat wil en de boter en crème fraiche zijn er ook in plantaardige versies te vinden mocht je vegan zijn of lactose intolerant oid.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:43

Oh geweldige tips en gerechten komen er al voorbij voor mij!

Super, dank jullie wel! <3

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:05

Vega ga ik vaak voor recepten van Ottolenghi, bijv uit plenty more.
De tagliatelle met walnoten, salie…. Zo lekker. Staat hier voor een van de kerstdagen weer op t menu. Als voorgerecht bijv de uien/geitenkaas uit de oven of een van de heerlijke salades. Grapefruit/roodlof vind ik heel lekker. Maar ben er hier voor de vega ook niet uit, er zijn ook veel leuke gerechten met vijgen, pompoen etc die ook leuk in het seizoen passen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:35

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:43

Wat een heerlijk topic!
Wij hoeven alleen het voorgerecht te maken, ik dacht aan een lekker pompoensoepje! Maar ik blijf meelezen voor inspiratie want ik wil er misschien nog wat bij doen :9

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:20

Roodvos schreef:
@Muronia, de tzatziki hoort (eigenlijk) bij het voorgerecht.

Als je nog inspiratie zoekt:
https://www.grieksegids.nl/gerechten/grieksegerechten-voorgerechten.php

Misschien niet typisch Grieks maar ook leuk/lekker: gefrituurde uienringen. Ook voor de vega(n) onder ons.
https://www.eefkooktzo.nl/uienringen/

@Myfairytale: deze is echt belachelijk lekker:
https://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/bloemkool/bloemkool-mosterd-kaas

Echt? Ik lust dat graag bij mijn vlees hoor. Op Rhodos kregen we het ook bij de hoofdgerechten.

Van die website heb ik al mijn inspiratie tot nu toe :D

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:39

Wij zijn meestal de toetjesmakers in de familie. Dus met onze sintviering wordt het rijstevlaai.
Kerstavond komen mijn schoonouders en doen we wel het hoofdgerecht. Het idee is nu een spruitjes risotto, varkenshaasmedaillons met pepersaus en voor schoonzus zalm in bladerdeeg.
Voor 2de kerstdag hebben we nog niks toebedeeld gekregen, maar ik hoop weer het toetje want we hebben nog bergen lekkere uitprobeer recepten!

@myfairytail. Vorige jaren vega wellington gemaakt.
Ik eet vandaag: Vega Wellington #AlbertHeijn https://www.ah.nl/r/1193230 met paarse zoete aardappel of pastinaak ipv ube.
Er is ook eem variatie met champignons, helaas is mijn man geen champignon fan, dus nog niet kunnen uitproberen.
https://smaakmenutie.nl/vegetarische-be ... ampignons/