Auto gekocht, die taxi blijkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Auto gekocht, die taxi blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 22:07

Omdat het weekend is en ik er toch een beetje onrustig van ben besluit ik jullie om ervaringen en advies te vragen. Uiteraard ben ik de eerste die maandag ochtend aan de telefoon hangt }:0

Vandaag zijn we bij een auto wezen kijken. Eigenlijk heel positief en dus de auto gekocht. Ze waren zelfs zo vriendelijk om er een beetje haast achter te zetten, komende dinsdag kan ik hem al ophalen. Dat bespaard me dan weer 8 kilometer op de fiets :D

En dan ga je er even voor zitten. Betaling moet nog plaats vinden en zo ook de verzekering. Bij die verzekering gaat het mis. Je kunt geen reguliere, particuliere verzekering afsluiten voor een taxi. Via de garage kan ik de auto dan weer wel verzekeren? Dat voelt gek.. Klopt dit wel, is die verzekering dan wel legitiem?

Iemand hier ervaringen mee? Heeft dit gevolgen voor mijn aankoop? Of maak ik me druk om niets?

De auto heeft nog geen 130.000km gelopen en ziet er ook nog netjes uit. In dat opzicht zie je er niet aan af dat het een taxi is en maak ik me ook niet zo'n zorgen over de staat van de auto. Ook heeft hij gewoon gele kentekens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:21

Taxi valt in een aantal opzichten onder een ander regime. Het stelt andere eisen aan de staat van de auto (APK) en de chauffeur (vergunningen en diploma's).

Blijkbaar is er iets mis gegaan bij het omzetten of er het is rare handel en zijn de gele platen illegaal.

Eerste actie: RDW kenteken invoeren: www.rdw.nl
Maandag eerst de RDW bellen en vragen wat zij weten over de auto. Op basis van die uitkomst verder kijken.

Mooblie

Re: Auto gekocht, die taxi blijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 22:26

Dat had ik ook gevonden. Maar heeft een Uber ook geen geel kenteken?

Als ik op ovi.rdw.nl kijk zie ik een extra kopje met 'bijzonderheden' waar staat aangegeven dat het inderdaad om een taxi gaat.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:30

Mooblie schreef:

Als ik op ovi.rdw.nl kijk zie ik een extra kopje met 'bijzonderheden' :x waar staat aangegeven dat het inderdaad om een taxi gaat.

Je gaat toch ook vóór de koop informatie zoeken over een auto waar je interesse in hebt? Dus Ovi, kentekencheck, rapportje opvragen.

Goeie les voor de volgende keer ipv halsoverkop een auto kopen +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:34

Mooblie schreef:

Als ik op ovi.rdw.nl kijk zie ik een extra kopje met 'bijzonderheden' waar staat aangegeven dat het inderdaad om een taxi gaat.

Maakt niet uit; als er bij de bijzonderheden staat dat het een taxi is, is het een taxi en zijn alle eisen van toepassing. Wat staat er bij de data? Blijkt daaruit dat de auto over geschreven is (recente overschrijvingsdatum)?

Die garage kan die auto wel verzekeren maar daar zit jij helemaal niet op te wachten. Om met die auto te mogen rijden moet jij voldoen aan de eisen van een taxichauffeur. Moet je helemaal niet willen als particulier! Die garage regelt maar dat de vermelding "taxi" eraf gaat en anders geld terug!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:44

SweetVanille schreef:
Mooblie schreef:

Als ik op ovi.rdw.nl kijk zie ik een extra kopje met 'bijzonderheden' :x waar staat aangegeven dat het inderdaad om een taxi gaat.

Je gaat toch ook vóór de koop informatie zoeken over een auto waar je interesse in hebt? Dus Ovi, kentekencheck, rapportje opvragen.

Bedankt voor deze nuttige toevoeging.

Persoonlijk zou ik met gele platen ook weinig gekkigheid verwachten. Ik heb al vaak zat autos gekocht en nog nooit enig rapport opgevraagd. De staat van de auto is normaliter veel belangrijker, dit is echt een uitzonderingssituatie. Dus die sneer is echt nergens voor nodig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:49

SweetVanille schreef:
Waarom heb je de behoefte om zo onaardig te zijn?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:00

Mooblie schreef:

Uber moet zich in Nederland ook aan de taxi wetgeving houden en dus met blauwe plaat rijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:02

Wat is daar nou weer onaardig aan ?
Als t een paard was geweest waren deze reacties er veel meer geweest.
Juist bij dit soort dingen handig om te checken idd. Mag iemand best iets van vinden.

Desalniettemin hoop ik dat je eruit komt ts !
Misschien bij je eigen garage eens vragen of zij weten hoe of wat ?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 23:11

Als ik op de website van RDW kijk is de status van taxi makkelijk eraf te halen. Maar goed om ook even door te vragen naar de blauwe kentekens!

SweetVanille schreef:
Mooblie schreef:

Was dit nodig? Ik voelde me al een beetje naïef :') Ik heb nog nooit iemand gehoord die per ongeluk een taxi heeft gekocht, wist oprecht niet dat dit überhaupt mogelijk was. Volgens mij niet zo gek dat je hier overheen kijkt? Laat het dan in iedergeval een les zijn voor de volgende die hier op Googled :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:12

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:50

Een auto is geen taxi, maar een auto die als taxi gebruikt wordt. Dus als hij nu gewoon voor particulier gebruik is, is het geen taxi meer. Kennelijk is er bij de garage met in en uitschrijven iets mis gegaan. Maandag gewoon de garage bellen hoe of wat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:10

Mooblie schreef:
Was dit nodig? Ik voelde me al een beetje naïef :') Ik heb nog nooit iemand gehoord die per ongeluk een taxi heeft gekocht, wist oprecht niet dat dit überhaupt mogelijk was. Volgens mij niet zo gek dat je hier overheen kijkt? Laat het dan in iedergeval een les zijn voor de volgende die hier op Googled :+

De auto is nog niet betaald dus ik zou de verkoop terugdraaien. Helemaal omdat ik de km stand voor een taxi dubieus vind.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:41

Ik zou hem ook niet kopen als blijkt dat het een taxi is geweest. En al helemaal niet als dat door de garage is verzwegen.
Dat vind ik eigenlijk het meest bezwaarlijk.

Ik heb ooit een auto bekeken die origineel Nederlands zou zijn volgens de advertentie.
Ik kwam er achter dat dat niet zo bleek te zijn.
En dat zou voor mij geen bezwaar zijn geweest als de garage er transparant over was geweest.

Maar als dat niet zo is, dan denk ik: wat klopt er nog meer niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:45

daantjuhhh schreef:
Ik zou hem ook niet kopen als blijkt dat het een taxi is geweest. En al helemaal niet als dat door de garage is verzwegen.

Ik heb ooit een auto bekeken die origineel Nederlands zou zijn volgens de advertentie.
En dat zou voor mij geen bezwaar zijn geweest als de garage er transparant over was geweest.

Dit plus het feit dat ze er haast achter zetten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:17

BigOne schreef:
daantjuhhh schreef:

Dit plus het feit dat ze er haast achter zetten.

Als ik het goed lees is het haast erachter op verzoek van TS, omdat het haar fietsen scheelt

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 04:14

RDW bellen.

Ik werk in de taxibranche, wij lopen bijna dagelijks tegen het probleem dat de RDW niet bijster vlot gegevens verwerkt, omgekeerd is namelijk ook regelmatig aan de orde.
Wellicht is het voertuig al afgemeld als taxi maar nog niet verwerkt. (Overheids)instanties gebruiken de RDW als leidraad.

Heb je de betreffende garage niet gevraagd waarom de auto nog taxi geregistreerd staat en hoe zij de auto wél particulier zouden kunnen verzekeren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 08:43

Ik zou een auto wel particulier willen kunnen verzekeren. Dat het een ex taxi is, dat zou ik niet zo'n probleem vinden. Mijn eerste auto was een ex-lesauto. Maar op het moment van koop moet het wel een 'gewone' auto zijn. Anders ging de koop niet door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:22

Forcalquier schreef:
RDW bellen.

Ik werk in de taxibranche, wij lopen bijna dagelijks tegen het probleem dat de RDW niet bijster vlot gegevens verwerkt, omgekeerd is namelijk ook regelmatig aan de orde.
Wellicht is het voertuig al afgemeld als taxi maar nog niet verwerkt. (Overheids)instanties gebruiken de RDW als leidraad.

Heb je de betreffende garage niet gevraagd waarom de auto nog taxi geregistreerd staat en hoe zij de auto wél particulier zouden kunnen verzekeren?

Ik heb in mijn leven al best wat auto’s gekocht en verkocht, mijn ervaring is ook dat er best vaak wat mankeert aan de info bij de RDW. Kans bestaat dus inderdaad dat het nog niet verwerkt is… óf dat het helemaal geen taxi blijkt te zijn (geweest). Ik zou eerst bellen met de garage, laat die het maar oplossen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 10:30

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Heel fijn om te lezen dat mijn zorgen en het deukje in vertrouwen niet gek is. En anderzijds ook fijn om te lezen dat het allemaal niet zo spannend is. :j

Goede toevoeging is wellicht dat de auto gekocht is bij een BOVAG garage met erg veel goede reviews op o.a. Google. En de haast komt van mijn kant. Een beurt en APK hoeft toch geen week te duren? :o

Ik ga er voor nu even vanuit dat er een vertraging bij RDW is die wat onhandig uitpakt.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:36

Over de vraag waarom een garage een taxi wel kan verzekeren, die melden ze aan als handelsvoorraad op kenteken.
Het particulier verzekeren is een probleem omdat een taxi een bedrijfswagen is, zal er vroeger nog weleens door geslipt zijn bij de verzekering maar tegenwoordig zijn al die systemen gekoppeld en dan komt er een ‘niet acceptabel’ melding bij een taxi. Dus oplossing , laat de taxi aantekening weghalen op kentekenbewijs, dan is het weer een particuliere auto en geen bedrijfswagen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:40

Mooblie schreef:
En de haast komt van mijn kant. Een beurt en APK hoeft toch geen week te duren? :o

Nee, maar je bent niet de enige klant ;)
Ze doen het wanneer ze tijd hebben, ze vast ook andere afspraken staan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:50

Vind je het dan niet erg dat ze het verzwegen hebben?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:52

janderegelaa schreef:
Helemaal omdat ik de km stand voor een taxi dubieus vind.

Ja dit, zou wel de kmstand controleren. Dat is zo gepiept ook.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:09

Als je nog niet hebt getekend, kan je er onder uit en dat zou ik zeker doen. Het is wel verstandig om eerst research te doen voordat je de auto koopt. Ik heb recent een tweedehands auto gekocht, mijn tweede. Nou dan ga ik niet gelijk hand erop en klaar, maar zeg ik dat ik er een nachtje over slaap en ga Googlen.

Maar goed, ik zou de auto laten staan omdat er zoveel haast achter zit. Waarom?
Ik vind twee dagen, echt belachelijk snel en zou het niet vertrouwen.

Toen ik mijn eerste auto kocht, moest ik een week wachten. En voor mijn huidige auto zelfs twee weken, ivm drukte. (spreken dan over een reiniging en grote beurt).

Ik zou morgen even bellen, wellicht is er inderdaad iets niet goed gegaan met overzetten. Maar dinsdag moet de auto wel verzekerd zijn op jouw naam, anders kan en mag je niet wegrijden...