Auto terug gekregen met schimmel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Auto terug gekregen met schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:27

Hallo bokkers,

Onder het mom van "bokt weet raad"...

Mijn in februari aangekochte auto heeft helaas de afgelopen 11.5 week stil gestaan, waarvan 9.5 week bij de servicepartner van het bedrijf waar de auto is aangekocht.
Na helaas een hoop gedoe, waarbij mijn geduld behoorlijk op de proef gesteld werd, kon ik vandaag eindelijk de auto ophalen.

Helaas was niet het hele onderdeel vervangen (ondanks dat dit wel in de mail werd gezegd), maar slechts een deel hiervan. De vraag is nu dus of het probleem is opgelost of dat het symptoom is bestreden. Ik vrees dat de tijd dit zal moeten uitwijzen.

Naast bovenstaand probleem kreeg ik de auto terug vol met schimmel op de achterbank. De auto heeft natuurlijk ruim 11 weken stilgestaan (buiten) en het vocht heeft kunnen zegevieren..
Ik heb niet de illusie dat de verkoper of de servicepartner hier iets mee gaat doen (uiteraard wel aangegeven bij het ophalen én de verkoper op de hoogte, maar tot nu toe geen reactie). Ik zal dit zelf moeten schoonmaken, maar heb geen idee hoe ik dit het beste kan doen..
Kan ik er een doekje overheen halen, het goed laten drogen en is het dan opgelost?
Of moet ik de auto wegbrengen om professioneel te laten reinigen?
Of zijn er wellicht nog andere opties?

Hier wat foto's van een aantal plekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat er autoliefhebbers zijn die mij kunnen helpen!

Alvast bedankt.

Groetjes Jacyntha

Roulette_

Re: Auto terug gekregen met schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:35

Bij ons in de buurt is een carwash waar ze ook de bekleding kunnen stomen. Doen zij dan voor je, dus ik zat rustig met een kopje thee te lezen en kreeg een auto terug die zo schoon en schimmelvrij was dat hij zo de showroom in had gekund. Kosten vielen me mee, niet onthouden hoeveel het was.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:43

Ik denk dat de vraag eerder moet zijn, hoe komt de auto zo nat? Buiten staan en stilstaan zou niet zo'n natte auto moeten geven. Mijn vorige auto had wel regelmatig schimmel, maar dat ding was zo lek als een mandje.... (Ook hoofdreden dat die uiteindelijk een doosje is geworden)

Ik ging er zelf altijd met een doekje overheen, maar ik wist dat het toch een verloren zaak was bij die auto

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:53

Ooh, wat balen zeg... Heb je van te voren ook een offerte gekregen van de reparaties? Niet dat jij voor een hele vervanging betaald die jij niet gekregen hebt. Ontzettende slechte service, altijd makkelijk om niet te reageren in de hoop dat je ophoudt met "zeuren".
Misschien kan je met iemand die stevig in de schoenen staat langsgaan om te praten (ja, praten, niet dreigen, geweld gebruiken oid). En dan eventueel juridisch als het nodig is (juridisch loket)? Als die schimmel diep in de stoel zit, zou het hoogstwaarschijnlijk vervangen moeten worden. Dit is niet okay.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:59

Bedankt voor de reacties.

Roulette_: ik zal eens even googlen, dankjewel!

Bowo: op internet lees ik dat het wel voor kan komen bij slecht weer + lang stilstaan... Maar je zou verwachten dat een garage (zeker na 11 weken ellende) dat wel even netjes schoon zou maken..

Heidy_wilco: de reparatie is uiteindelijk onder garantie gedaan (ivm non-conformiteit). In eerste instantie wilde de garage de factuur/bevestiging van wat gedaan was niet laten zien en ook niet met mij delen. Aangezien ik 1 jaar garantie heb op de reparatie, wilde ik wel perse een bewijs en heb dat uiteindelijk (zonder bedragen, maar met kenteken en datum) op de mail gekregen.
Rechtsbijstand heb ik na een aantal weken gebeld, maar die konden niets doen omdat het verkopende bedrijf niet is aangesloten bij de Bovag.
Mogelijk kunnen zij wel iets met de schimmel kwestie, maar of dat de moeite waard is..?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:02

Jasia schreef:
Bedankt voor de reacties.

Roulette_: ik zal eens even googlen, dankjewel!

Bowo: op internet lees ik dat het wel voor kan komen bij slecht weer + lang stilstaan... Maar je zou verwachten dat een garage (zeker na 11 weken ellende) dat wel even netjes schoon zou maken..

Heidy_wilco: de reparatie is uiteindelijk onder garantie gedaan (ivm non-conformiteit). In eerste instantie wilde de garage de factuur/bevestiging van wat gedaan was niet laten zien en ook niet met mij delen. Aangezien ik 1 jaar garantie heb op de reparatie, wilde ik wel perse een bewijs en heb dat uiteindelijk (zonder bedragen, maar met kenteken en datum) op de mail gekregen.
Rechtsbijstand heb ik na een aantal weken gebeld, maar die konden niets doen omdat het verkopende bedrijf niet is aangesloten bij de Bovag.
Mogelijk kunnen zij wel iets met de schimmel kwestie, maar of dat de moeite waard is..?

Je kan het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis!

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:12

Bowo schreef:
Ik denk dat de vraag eerder moet zijn, hoe komt de auto zo nat? Buiten staan en stilstaan zou niet zo'n natte auto moeten geven. Mijn vorige auto had wel regelmatig schimmel, maar dat ding was zo lek als een mandje.... (Ook hoofdreden dat die uiteindelijk een doosje is geworden)

Ik ging er zelf altijd met een doekje overheen, maar ik wist dat het toch een verloren zaak was bij die auto

Naar mijn gevoel wel, mijn auto heeft 6 maanden stil gestaan.
En vocht komt binnen via de ventilators.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:27

Mijn vraag zou ook zijn: waar is deze auto lek?!? Ik heb dit zelf een keer aan de hand gehad en die auto was lek en er stond toen 4 liter water bij het reservewiel. Uiteindelijk heb ik de auto binnen dagenlang met elektrische blowers gedroogd, de bekleding is daarna gestoomd en het punt waar water binnenkwam is daarna gedicht.

Mijn huidige auto heeft vorig jaar 5 maanden stilgestaan op de oprit en dit was kurkdroog. Stilstand hoeft geen schimmel te betekenen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:28

Ik poets auto's aan de binnen en buitenkant en wij zien dit ook wel eens. Het is inderdaad meer de vraag hoe je auto zo nat kan worden van binnen, meestal is die wel ergens lek dan. Ik zou aanraden het sowieso professioneel te laten reinigen, maar als je dus niet het probleem oplost heb je dit wel alsnog weer over een paar weken. Ligt niet per se aan het stil staan, alleen als je erin rijd doe je in deze tijd van het jaar de kachel aan en dat zal wel helpen. Maar er moet ergens iets zijn waardoor het zo vochtig word en dat is wat de schimmel veroorzaakt en ook weer gaat veroorzaken zeg maar. :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:34

Dankjewel. Zijn er plaatsen waar de lek zich meestal bevindt of zal ik de hele auto binnenste buiten moeten keren?

Ik heb dit zelf niet gehad in de 7 maanden dat ik erin gereden heb (vanaf februari), ook niet na een paar dagen (nooit langer dan 1 week overigens) stilstaan..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:47

Jasia schreef:
Dankjewel. Zijn er plaatsen waar de lek zich meestal bevindt of zal ik de hele auto binnenste buiten moeten keren?

Ik heb dit zelf niet gehad in de 7 maanden dat ik erin gereden heb (vanaf februari), ook niet na een paar dagen (nooit langer dan 1 week overigens) stilstaan..

Als dienst lang stil staat ventileert die niet. Als je er mee rijd wel.

Vervelend dat het gebeurd maar niet perse heel vreemd.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:50

Belle_boef: ik dacht inderdaad ook dat dit het gevolg is van lang stilstaan. Neemt niet weg dat het niet getuigt van service om de auto zo mee te geven (en er ook na het ter plekke aangeven niets mee te doen) :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:58

Jasia schreef:
Belle_boef: ik dacht inderdaad ook dat dit het gevolg is van lang stilstaan. Neemt niet weg dat het niet getuigt van service om de auto zo mee te geven (en er ook na het ter plekke aangeven niets mee te doen) :=

Tja weet niet. Je bracht hem voor reparatie van wat stuk was niet voor extra’s zoals de bekleding schoonmaken.
Heel zwart wit, de betere garage zal dat doen maar vele niet.
Zeker als het contact al niet vlekkeloos is verlopen kan je pech hebben dat die service er niet meer bij komt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:01

Met mijn vorige auto waren de tekenen al rijdend ook wel aan de wand, ik had bij regenachtig weer heel vaak beslagen ramen en moest dan vol met de blowers aan rijden. Zeker wanneer ik met weer als deze week het type auto wat ik had zie rijden met beslagen ramen dan wil ik niet weten hoeveel water er in zit. Het was bij dat type een bekend probleem.

Maar ik zou eerst eens kijken waar het vochtig is in de auto (bijvoorbeeld onder de kofferbak, bij het reservewiel) voordat je gaat drogen en reinigen. Anders blijf je bezig.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:04

Belle_boef: die service verwacht ik helaas niet. Al is de auto 7 maanden na aankoop (voor een toch wel aanzienlijk bedrag) stuk gegaan (dusdanig dat ie op transport moest naar de servicepartner van het verkopend bedrijf en ik hem niet rijdend kon brengen), vervolgens heeft ie daar ruim 9 weken gestaan, waarbij ze pas in week 7 naar de auto hebben gekeken... Waarna ik de auto na 2 weken op haal, de beloofde reparatie niet blijkt te zijn uitgevoerd én de auto zich in deze staat bevind. Persoonlijk vind ik daar heel veel van, maar goed een oplossing zal door het betreffende bedrijf niet geboden worden dus die zal ik zelf moeten zoeken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:36

https://www.bissell.nl/producten/spotcl ... ign=Brand-[adv:BISA][cou:NL][chn:PPC][fun:r][plt:G][cam:Q4-24][ini:portfolio][obj:S][opt:GArev][kpi:ROAS][str:kw_b]&utm_content=brandsearch&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9IC6BhA3EiwAsbltOEgNebQpz5fb_JDN5AwJ5iJqa7rzP_MTYMYReXMGM8EMIqolHDRyCRoCtI0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ideaal ding. Is trouwens ook wel goedkoper te krijgen dan dit.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:38

Heel eerlijk, ik kan me niet voorstellen dat dit puur gebeurd is door 11,5 week stilstaan. Dit ziet er eerder uit alsof ze een keer zijn vergeten de ramen te sluiten en er een vette bui overheen is gekomen.

Heb je rechtsbijstand TS? Vooral omdat de reparatie niet naar behoren is uitgevoerd zou ik eerst het gesprek aangaan, maar mocht dat niets opleveren dan is rechtsbijstand betrekken geen verkeerde optie.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:55

Renee1991: ja ik heb rechtsbijstand en heb deze al benaderd na een aantal weken, maar omdat het verkopend bedrijf niet is aangesloten bij de Bovag konden zij toen niets betekenen. Misschien nu inmiddels wel dus ik zal ze maandag nog eens bellen.
Zo bel je ze in 31 jaar nooit en zo bel je ze voor de 2e keer in 3 maanden:=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:59

Even los van de oorzaak: gewoon met een handdoek wegpoetsen en dan is er verder niet zoveel aan de hand is mijn ervaring.

edit: En de komende tijd je auto even lekker warm stoken als je onderweg bent.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:37

Heeft de auto in de buurt van bomen gestaan afgelopen maanden? Zo ja, laat de paravan even checken, die wil nog weleens verstopt raken, vooral bij kleinere auto's, en dan heb je kans dat het water van de vooruit bij een flinke bui je auto inkomt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:03

Is dit een tweedehands auto of nieuw gekochte auto?

Indien tweedehands... Is deze ooit in het water terecht gekomen?
De schimmel op de gordels doet daar wel aan denken namelijk...

En indien niet, dan is deze auto inderdaad ergens lek, dat kan simpel deur - of raamrubbers zijn maar kan ook van onder de auto via het chassis/carrosserie omhoog trekken of via de kofferbak.

Eventueel slecht sluitend zonnedak ofzo?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:52

Die van mij lekte toen voornamelijk via de voorruit, maar ook bij 1 van de ramen wel eens water naar binnen zien komen in de wasstraat (hoewel dat de keren daarna niet meer gebeurde terwijl het raam alle keren volledig dicht zat.
(Voorruit was dusdanig erg, dat als het hard geregend, ik bij de eerste bocht naar rechts moest zorgen dat mijn linkervoet niet in de buurt van de pedalen was, want dat had ik een natte voet. Later ook natte spullen in het handschoenenvak. Zoals ik zei, zo lek als een mandje)

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:32

Ik heb pas een heel flesje water laten lekken op een autostoel en had toen binnen een dag schimmel erop.
Heb toen met azijn/water-oplossing het schimmel eraf gedept en toen met een föhn een lange tijd gedroogd. Daarna bleef de schimmel weg.
Als het oppervlak te groot is voor mijn aanpak, zou ik voor professionele reiniging gaan...
En idd wel op zoek gaan naar een lek.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:38

Onze auto ging juist schimmelen na proffesionele reiniging -O-
Dus dat doen we nooit meer.

Ik heb alle plekken afgenomen met pure azijn.
Daarna genoeg rijden met airco aan (als je die hebt), en de auto goed warm maken en indien geen airco met de ramen ventileren.

Dat afnemen met azijn heb ik een paar keer moeten doen, vooral de gordels achterin, helemaal uittrekken want dat vergeten is zonde van je werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:35

Hier pas geleden auto uit 2010 per ongeluk het raam een stukje open laten staan en pas achter gekomen na regenbui. Poosje daarna (we rijden er nog maar eens per week mee denk ik, staat soms ook wel 2 weken stil) zelfde soort schimmel op stoel en gordel. Je rook het ook echt :r

Ik heb het gewoon met een vochtig washandje schoongepoetst. Vochtvreter gehaald en in de auto gezet. En sindsdien geen problemen meer gelukkig. Auto heeft sowieso al een paar jaar moeite met dit soort weer (ramen aan binnenkant beslagen) en airco is kapot dus hij heeft zijn beste tijd wel gehad :(:)

Maarja we rijden hem op dus maar zien of hij het nog een poosje volhoudt....is wel een hele fijne auto verder :)