Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 15:59

Waar ik woon hebben we dus extreem hard water, werkelijk alles komt hoe dan ook onder de kalk te zitten. Nu zijn er mensen die zweren bij een waterontharder en anderen totaal niet.
Nu komen er wat nieuwe kranen in de woning over een paar weken en tja, ergens wil ik die wel graag mooi houden.
Dus komt de waterontharder weer om de hoek kijken.

Heb je er 1 en bevalt het of juist niet? En van welk merk? Wat zijn de installatiekosten en de onderhoudskosten per jaar? Ervaar je ook nadelen?

Ipsilonka

Re: Waterontharder, ja of nee? Nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:07

Ik lees even mee, onze buurman werkt in het water die vind het niet nodig. Onze klusjesman wilde het wel ivm kalk. Ik hou niet van schoonmaken dus ik zou het wel willen proberen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:12

Wij hebben er ook eentje. En ons bevalt het goed. Veel minder kalk in je machines.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 16:24

Ipsilonka schreef:
Ik lees even mee, onze buurman werkt in het water die vind het niet nodig. Onze klusjesman wilde het wel ivm kalk. Ik hou niet van schoonmaken dus ik zou het wel willen proberen.

Ik hou ook niet van schoonmaken en met een nieuwe badkamer straks betekent het dat je hier wegens het harde water gegarandeerd vlekken krijgt, dat is gewoon niet te voorkomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:25

Zeker een ja.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:27

OH ik vind het echt een oplossing! Veel minder kalk inderdaad, de douchewand blijft veel langer goed. Je huid voelt ook zachter. Ik wil niet meer anders.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:28

Al jaren een waterontharder en ik kan het je echt aanbevelen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:29

Zelf vind ik het water wat uit een waterontharder komt echt niet lekker.
Ik heb er geen, maar een vriendin wel. Normaal drink ik altijd kraanwater, alleen bij haar drink ik frisdrank of limonade doordat het water zo anders smaakt.

Over de voor of nadelen met schoonmaken kan ik niks zeggen, maar let er dus wel op dat ook de smaak van het water erg veranderd.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:32

kosseh schreef:
Zelf vind ik het water wat uit een waterontharder komt echt niet lekker.
Ik heb er geen, maar een vriendin wel. Normaal drink ik altijd kraanwater, alleen bij haar drink ik frisdrank of limonade doordat het water zo anders smaakt.

Over de voor of nadelen met schoonmaken kan ik niks zeggen, maar let er dus wel op dat ook de smaak van het water erg veranderd.

Ik proef ook zeker verschil, maar het went wel. Toen wij nog geen ontharder hadden vond ik het water bij mijn ouders (met ontharder) ook niet lekker, inmiddels is het prima.
Ik ben erg blij met onze ontharder, om de redenen die hierboven ook al staan. Nooit meer waterkoker onthardenen je badkamer blijft mooier. Je hebt ook minder afwasmiddel e.d. nodig, dat scheelt ook iets.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:18

Wij hebben een Amfa ontharder om de leiding en dat werkt echt.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:29

Wij hebben hem van www.Lubron.eu
Met service en onderhoudscontract.
We zijn heel erg tevreden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:30

De gebruikelijke waterontharder wisselt calcium uit voor natrium. Dat doet iets met de smaak, maar er zijn ook mensen die ervaren dat de tegels/vloer in de badkamer gladder worden. En vanuit het oogpunt van hart- en vaatziekten is het ook zaak de inname van natrium te beperken.

Een oud-collega van mij heeft een keramische waterontharder laten plaatsen, om precies te zijn deze:
*KLIK*
Hij was daar erg tevreden over.

Ik overweeg zelf ook een keramische ontharder i.v.m. de natrium bij de normale zoutontharders.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:33

Ja het is bij ons ook wel iets gladder dan normaal. Van de week had ik enkel gauw mijn haar gewassen en daar zat conditioner in. Toen in 's avonds ging douchen was het nog gladder dan ijs, echt levensgevaarlijk _O-
Ik vond de smaak in het begin ook niet lekker, maar ik ben er inmiddels aan gewend.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:04

Wij hebben ook al paar jaar een waterontharder. Vind het ideaal.
Over glad worden van vloeren enzo. Heb ik nog niet gemerkt. Wellicht gebruiken jullie teveel zeep/conditioner?
Want daar is wel voor gewaarschuwd. Dat je heel weinig product nodig hebt. Theelepel vaatwaspoeder i.p.v. een blokje en klein beetje poeder/vloeibaar wasmiddel voor de wasmachine.
Over de smaak. Was maar heel even wennen, nu vind ik ons eigen water eigenlijk lekker dan bij een ander.
En het allerbelangrijkste is geen jeuk meer na douchen. Het is gewoon veel zachter voor de huid.
Wij hebben deze: https://waterontharder-waterluxe.nl/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:37

Ehm, letten jullie er wel op dat water aan voorwaarden moet voldoen en dat (drink)water daarvoor een bepaalde hoeveelheid calcium MOET bevatten? Die waterkwaliteit ligt vast in normen. Ga je eigenhandig knutselen aan de waterkwaliteit, trek je dus ook de verantwoording naar je toe dat jouw drinkwater binnen de norm blijft.

Dat gezegd hebbende verbaas ik mij over de onzin en zin van ontharders die straffeloos door elkaar gegooid wordt zonder enige vorm van uitleg.

Aan de andere kant ben ik dan ook wel weer verbaast dat met al dat gezemel over het milieu blijkbaar niemand het van belang vindt om daar iets voor te regelen.

Mijn tip: drinkwater niet behandelen, overig water behandelen daar waar zinvol want minder hard water heeft inderdaad (veel) minder reinigingsmiddel nodig en geeft minder/geen aanslag.

Allemaal halleluja? Nou nee, er zit ook een keerzijde aan in de vorm van de (meestal) verlaging van de pH waarde. Te lage pH waardes zijn dan weer de moord voor je installatie. Hoor je niemand over.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:16

Ik werk in de watersector en zeg ook nee, niet doen. Zeker voor drinkwater niet gezond. Je hebt calcium en magnesium in je water nodig, ook om de kans op bacteriegroei te verkleinen. Ik ben zeker niet roomser dan de paus en begrijp dat als je in een gebied woont met harder water dit niet altijd handig is. Maar het water in Nederland is van extreem goede kwaliteit en daar hoef je geen waterontharder of filter voor te gebruiken. Het is een commercieel iets waar bedrijven graag op inspelen. En ja je moet wel schoonmaken, zeker als je water iets harder is. Maar dat weegt voor mij niet op tegen de goede kanten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:23

Ik ben van team JA!
Voor mijn huid is het ene verademing!
Van snel snel max 30 seconde tot 1 minuut kunnen douchen met lauw water naar 5-10 douchen met WARM water. Een wereld van verschil!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:11

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:21

Mungbean schreef:
Ik vond het helemaal niets. Niet lekker. Het gaf ook een andere vage witte waas die lastiger is dan kalk.
Daar is een ouder topic over en daarin vond ik toen dit:
https://sanischoon.nl/vervuiling-door-waterontharder/

Vreemd, zou dat komen door het natrium? Ze gaan er verder niet op in hoe je het dan wegkrijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:34

Suzanne F. schreef:
Mungbean schreef:
Ik vond het helemaal niets. Niet lekker. Het gaf ook een andere vage witte waas die lastiger is dan kalk.
Daar is een ouder topic over en daarin vond ik toen dit:
https://sanischoon.nl/vervuiling-door-waterontharder/

Vreemd, zou dat komen door het natrium? Ze gaan er verder niet op in hoe je het dan wegkrijgt.

Nee, niet helemaal vreemd want natrium zou dat best kunnen doen, waarschijnlijk in combi met een restant aan mineralen dat nog in het water zit.

Zo'n ionenwisselaar haalt maar een deel van de mineralen uit het water. Je kunt wel bijna alle mineralen eruit halen maar dan heb je echt wat meer verlies dan de 5 of 10% die je hier en daar leest. Bovendien voldoet het water dan niet meer aan de drinkwatereisen, sterker nog; het is slecht voor je gezondheid en je gaat er uiteindelijk dood aan!

Lang niet compleet maar het geeft wel een beeld van de apparatuur die nodig is om water ècht te ontdoen van mineralen (en de rest): https://www.veoliawatertechnologies.nl/ ... hnologieen
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-11-24 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:36

Ik weet hoe waterzuivering werkt want ik werk in de watersector. Ik vroeg me alleen af waar die waasvervuiling vandaan zou kunnen komen.
Ik ben geen voorstander van een waterontharder, het is voornamelijk commercie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:39

Suzanne F. schreef:
Ik weet hoe waterzuivering werkt want ik werk in de watersector. Ik vroeg me alleen af waar die waasvervuiling vandaan zou kunnen komen.
Ik ben geen voorstander van een waterontharder, het is voornamelijk commercie.

Jij wel, andere lezers waarschijnlijk niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:58

Wij hebben er eentje van Amysoft. Echt fantastisch. Zou nooit meer zonder willen. Hebben 1700 euro betaald geloof ik. Incl heel erg veel zout. Zout moeten we eens per jaar bijvullen en ze raden ieder jaar wel even onderhoud aan omdat het apparaat wel gewoon je drinkwater filtert dus daar wil je geen gekkigheid mee.

Alles droogt perfect op zonder afdrogen, onze zwarte wc en kranen blijven perfect en de oude kalkaanslag in de douche is ook automatisch verdwenen.

En de donkere was ruikt nu ook altijd fris etc. Geen aanslag meer in de vaatwasser. Echt geen nadeel te bedenken hier.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 00:51

Ja zo ervaren wij het ook Gnome. Ook zwarte kranen en een zwarte wasbak in de keuken en dat blijft gewoon als nieuw. Momenteel wordt de bovenverdieping verbouwd en wat vind ik het heerlijk dat het daar straks niet vol met kalk komt te zitten. Herinner me het schrobben op de douchecabine in ons vorige huis nog erg goed.

Ook onze nieuwe apparaten komen niet vol kalk te zitten en heb het idee dat het beter is voor mijn huid. Kan geen nadelen bedenken.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 03:29

In ons 2e thuis in Zuid-Kreta bevat het kraanwater extreem veel kalk. Dat was het meest zichtbaar op de bodem van de waterkoker. Die kon ik blijven ontkalken. Met waterontharder (blauwe cilinder met een zoutbak) komt er nauwelijks nog aanslag in de waterkoker, uiteindelijk een lichte andere aanslag die er ook met azijn uitgaat. Als er wel kalkaanslag in de waterkoker komt, is het tijd om het zout aan te vullen :D
Het kraanwater vind ik niet meer lekker sinds we een waterontharder hebben, het smaakt wat zuur, vind ik. Anderen proeven niks geks aan het kraanwater. Ik proef het direct als mij kraanwater wordt voorgezet. Proef ik het niet, dan is het zout op :D Ik koop nu drinkwater in de supermarkt. .
Je hebt inderdaad heel weinig zeep, shampoo e.d. nodig met acht water. Anders blijft het glibberen.