Wat gebeurt er met online retouren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 15:05

Ik bestel af en toe nieuwe online kleding of andere spullen. Altijd met een intentie het te houden, maar soms valt een item tegen of is het de verkeerde maat. Dan is het fijn dat iets retour afzender kan.

Ik heb pas schoenen in twee maten besteld onder het mom van “dan hou ik de best passende en gaat de ander terug”. Nu had ik daar een discussie over met mijn vriend met als argument “Je weet toch dat retouren worden vernietigd?”

Bij webwinkels als Zalando en Temu kan ik me dat voorstellen (al vind ik het eeuwig zonde), maar ik mag toch hopen dat bol.com het retour gestuurde horloge niet in de shredder doet :-)

Online vind ik wel terug dat soms artikelen vernietigd worden en soms opnieuw verkocht. Ik ben wel benieuwd wat voor winkels hun retouren opnieuw verkopen of dat ze in een outlet gaan bijvoorbeeld? (Dat zie je bij coolblue bijvoorbeeld met die tweedekans). Weet iemand dat of heeft er ervaring mee, bijvoorbeeld omdat je in een schoenen- of kledingwinkel werkt?

Nickeltje

Re: Wat gebeurt er met online retouren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:23

https://www.bnnvara.nl/artikelen/copy-o ... rt-daarmee

Dat hangt enorm van de verkopende partij af en waarschijnlijk ook daarmee van het product.
Een horloge zal niet zo snel ongezien de afvalberg op gaan, maar alles aan textiel en schoenen dat je terug stuurt naar een Wehkamp gaat gewoon die grote berg op...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:25

Dat is echt dikke onzin. Kleding als retour wordt gewoon gereinigd, gevouwen en opnieuw verpakt. Alleen als het beschadigd is oid gaat het naar de afvalberg

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:29

Dat is niet wat er uit een heleboel verschillende documentaires komt...
Met in sommige documentaires kleding gewoon nog in de verpakking... H en M heeft daar ook een handje van....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:31

Liselot schreef:
Dat is echt dikke onzin. Kleding als retour wordt gewoon gereinigd, gevouwen en opnieuw verpakt. Alleen als het beschadigd is oid gaat het naar de afvalberg

Bij bonprix heb ik een keer een heel goor kledingstuk binnen gekregen wat duidelijk al even door iemand was gedragen, echt zo'n lijfgeur zat er aan. Wat mij betreft alleen maar goed als ze het nog een keer proberen te verkopen, maar het ook nog reinigen dat gaat denk ik erg ver, mijn verwachting is dat in elk geval niet.
Zo heb ik ook eens elders een 2ekans fitbit gekocht, werd goedkoper aangeboden als 2ekansje omdat hij terug was gekomen met schade, ofwel een penstreep op het bandje. Doekje erover en het was gefixt, dat had de verkopende partij denk ik ook prima kunnen doen maar ik denk dat dat een afweging is of het dat waard is, uurloon vs de waardeverandering van een product.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:34

Ik stond pas bij de mediamarkt en een oudere man kwam een of ander modem (?) Kastje terug brengen want hij snapte er niets van en kreeg m niet aan de praat. Hij kreeg netjes z'n geld terug maar er werd wel verteld dat zo'n ding dus niet terug gaat naar fabrikant om te resetten en weer opnieuw te verkopen, maar wordt vernietigd. Dat is goedkoper. De huidige ellende van onze maatschappij...

Ook bij bol vaker gehad dat ik een artikel mocht houden (weggooien) maar wel geld terug kreeg. Bij meer partijen overigens, ook met kleding en vooral bij goedkopere en merkloze spullen.

Ik ben bang dat dit met heel veel is....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:36

Een nieuw product smerig ontvangen is dan weer het andere uiterste....

Ik hoop van harte dat verkopers een retour product beoordelen op alsnog verkoopbaarheid en het alsnog aanbieden.
Maar dit soort berichten:
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... appij.html

https://www.ad.nl/buitenland/van-ski-ja ... gle.com%2F

Zijn recent en tonen toch ook wel aan dat daar niet alleen oude kleding ligt te vergaan in landen waar wij er zelf zo min mogelijk last van hebben, maar dat daar ook ladingen gewoon totaal nieuwe kleding, al dan niet met de kledinghangers, kaartjes en verpakkingen er nog aan, dagelijks aankomen...

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:58

Er zijn ook weleens docus geweest waarin ze laten zien dat merken collecties die niet verkopen gewoon allemaal vernietigen. Als ze het voor veel minder aanbieden dan levert dat imagoschade op dus dan kan het beter weg. Zo verbrande Burberry in 2018 nog meer dan 28 miljoen pond aan producten die ze niet verkocht kregen. Als je dat weet kan je er wel grotendeels vanuit gaan dat het gros van de producten die teruggestuurd worden de kliko in gaan. Als je de kosten van een product reinigen en opnieuw verpakken doorrekend zijn ze denk ik meer kwijt. Het gaat uiteindelijk gewoon om geld.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:58

Ik heb al een aantal keren iets van Bol gekocht wat als 2ekansproduct gemeld stond. Er staat dan bij vermeld wat er aan mankeert. Vaak is alleen de verpakking open geweest maar soms staat er ook bij dat er wat krasjes op het product zitten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:10

Wat apart dan eigenlijk, dat kleding zo duur is om te kopen.
Er moet dan wel heel veel op verdiend worden, als er net zo makkelijk zoveel wordt vernietigd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:33

Ik heb wel eens van een verkoper gehoord dat artikelen van bv Amazon op pallets worden geveild of gewoon verkocht aan opkopers, die het spul dan weer los verkopen.
Maar kleding, dat wordt in zo'n enorme hoeveelheden teruggestuurd.. ik ben bang dat daar best een groot deel in de afvalbak terecht komt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:42

Ik vind dat echt zonde...genoeg mensen in arme landen die wel kleding kunnen gebruiken...of denk ik dan raar?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:44

Dit wist ik dus echt niet. Ontzettend zonde.
Laatst bijgewerkt door Polar op 12-11-24 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:46

Die 'mensen in arme landen' worden al overspoeld met de goedkope polyester troep die wij hier niet meer blieven, dus dat gaat ook niet op. De kledingindustrie en de afvalberg die daardoor wordt veroorzaakt is echt een serieus probleem. Kijk een paar docu's en je bent voorgoed genezen, niet alleen van de H&M en Primark maar ook (juist) de duurdere merken :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:47

Bellatrix schreef:
Ik vind dat echt zonde...genoeg mensen in arme landen die wel kleding kunnen gebruiken...of denk ik dan raar?

Arme landen zitten er ook niet op te wachten, zeker niet al die plastic synthetische meuk en goedkope kleding die na 3 dragen dragen stuk is. Negatieve gevolgen milieu is immens.

Zo’n winkel als primark maar ook een action en dergelijke zou verboden moeten zijn.* ik kom er dus ook niet.

https://plasticsoupfoundation.org/nieuw ... t-stoppen/
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 12-11-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:47

Bellatrix schreef:

Nee helemaal niet.

Vind het schandalig dat dit gebeurt.

Of gewoon hier in een outlet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:53

https://archive.ph/dA8OK

Hier nog een recent artikel, er wordt zoveel goedkope meuk geproduceerd van zulk slecht materiaal dat het ook gewoon nergens anders meer heen kan dan in de verbrandingsoven :=

Edit, sorry TS, dit is inmiddels wel wat offtopic :+
Laatst bijgewerkt door Foaly op 12-11-24 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:55

Foaly schreef:
https://archive.ph/dA8OK

Hier nog een recent artikel, er wordt zoveel goedkope meuk geproduceerd van zulk slecht materiaal dat het ook gewoon nergens anders meer heen kan dan in de verbrandingsoven :=

En verbranden is zeker ook niet goed? :\

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:58

Maar dat artikel gaat over shein en temu zooi.

Maar artikelen van bon prix bijvoorbeeld gaan toch langer mee.

Maar dat word toch ook vernietigd?

Nu koop ik het meeste gewoon in de winkel. Want ik wil passen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:00

Bellatrix schreef:

Nou niet alleen in arme landen. Het vernietigen van grondstoffen op deze manier, in een tijd waarin we ons met z'n allen (hopelijk) steeds bewuster worden van het feit dat we bijzonder slecht omgaan met onze planeet, is toch eigenlijk niet te verantwoorden?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:04

DuoPenotti schreef:
Maar dat artikel gaat over shein en temu zooi.

Maar artikelen van bon prix bijvoorbeeld gaan toch langer mee.

Maar dat word toch ook vernietigd?

Nu koop ik het meeste gewoon in de winkel. Want ik wil passen.

Klopt, het was meer om te illustreren dat 'maar dan sturen we het toch naar Afrika' geen optie meer is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:09

In Amerika zijn er retourwinkels van bijvoorbeeld Amazon.
Daar kun je heel goedkoop producten shoppen die terug gestuurd zijn.
Dat mogen ze van mij hier ook wel invoeren:

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:12

Mijn zwager is eigenaar van een grote (online en fysieke) schoenenwinkel, daar worden alle retouren bij binnenkomst gecheckt en opnieuw verkocht. Dus dat is al een geruststelling :)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:14

Bij ons op de markt staat een kraam met kleding die retour is gekomen bij o.a. MS mode / C&A. Zij hebben daar dus opkopers voor.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:16

Ik werk bij een bedrijf waar wekelijks honderden huishoudelijke apparaten worden verkocht. Dagelijks komt een tiental apparaten retour. Het is mij een raadsel waarom er, in mijn ogen, zoveel retour komt. De reden van retour zenden is bijna nooit bekend. Ik heb de taak om retour goederen te testen en geschikt te maken als refurbished. Refurbished wordt verkocht met 25% korting. De nieuwwaarde varieert van 100 tot 400 euro.Gemiddeld besteed ik 25 minuten aan elk apparaat. Af en toe gooi ik een apparaat weg wegens teveel beschadigd of vanwege in mijn ogen een wisseltruc, dus een oud apparaat. Mijn werkgever is enorm soepel en betaald snel terug, blijkbaar is het beter om een klant die oplicht terug te betalen dan een negatieve recensie.