Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sourire schreef:Dat is echt te kort door de bocht.Ook daklozen ontvangen een uitkering (hetzij iets lager dan een reguliere uitkering maar verhoudingsgewijs, hoeven geen huur te betalen, zouden ze meer over kunnen houden). Voorwaarde is wel dat ze een postadres hebben. In sommige gemeenten krijg je alleen een postadres wanneer je een x aantal nachten per week in de nachtopvang doorbrengt. En dat wil niet iedereen. Maar de meeste daklozen hebben vaak wel een uitkering.
In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.
Sheran schreef:Ik heb wel eens geld voor de opvang gegeven, en ook neem ik wel eens dingen mee uit de supermarkt, maar eigenlijk weet ik echt niet wat ik moet doen. Waarom worden de mensen dakloos? Hebben ze écht geen andere opties op dat moment dan bedelen, of is het een makkelijke oplossing?
Sourire schreef:In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.
Shadow0 schreef:(...)
Maar verder is het aan jou. Als je iets wilt geven, geef dan iets, en als je niets wilt geven geef je niets. Je kunt het nooit allemaal oplossen dus het is allemaal ok. Voor geld geldt hetzelfde: dat kun je geven, of niet. Geld geeft mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen: onderdak, eten, telefoonsaldo en jawel, ook drugs of drank. Dat zijn middelen die vaak een rol spelen in de problemen, maar ook in het overleven tijdens die problemen. Ik ben als voorbijganger niet echt degene die daar heel veel oordeel over hoeft te hebben denk ik dan.
Dus soms geef ik wat en soms niet - maar als ik geef, geef ik geld.
Nienke1979 schreef:Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?Ik gaf al nooit geen geld
Met geld kan je nl ook een verslaving in stand houden
Daarnaast weet je nooit waarom iemand dakloos is geworden….bv zou je iemand willen helpen die uit huis is gezet door politie ivm stelselmatig mishandeling van partner?
Sourire schreef:Ook daklozen ontvangen een uitkering (hetzij iets lager dan een reguliere uitkering maar verhoudingsgewijs, hoeven geen huur te betalen, zouden ze meer over kunnen houden). Voorwaarde is wel dat ze een postadres hebben. In sommige gemeenten krijg je alleen een postadres wanneer je een x aantal nachten per week in de nachtopvang doorbrengt. En dat wil niet iedereen. Maar de meeste daklozen hebben vaak wel een uitkering.
In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.
Polar schreef:Nienke1979 schreef:Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?Ik gaf al nooit geen geld
Met geld kan je nl ook een verslaving in stand houden
Daarnaast weet je nooit waarom iemand dakloos is geworden….bv zou je iemand willen helpen die uit huis is gezet door politie ivm stelselmatig mishandeling van partner?