Daklozen en mensen die hulp vragen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Daklozen en mensen die hulp vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 17:36

Hoi allemaal,

Ja, hier wil ik wel eens meningen over, want ik weet werkelijk niet wat het goede is om te doen. Ik zie vaak mensen bij bijvoorbeeld de supermarkt staan, en het station, en soms ook gewoon op straat, en dan vragen ze dingen. Van concrete dingen zoals 'wil je iets meenemen uit de supermarkt' tot 'ik heb geld nodig voor de daklozenopvang' (iets vager) en 'ik heb geld nodig' (heel erg algemeen).
Ik heb wel eens geld voor de opvang gegeven, en ook neem ik wel eens dingen mee uit de supermarkt, maar eigenlijk weet ik echt niet wat ik moet doen. Waarom worden de mensen dakloos? Hebben ze écht geen andere opties op dat moment dan bedelen, of is het een makkelijke oplossing? Wat gebeurt er als niemand wat geeft? Hoe zit het überhaupt met dakloosheid in Nederland, en dan vooral dakloosheid op die manier dat je écht op straat staat, niet van huis naar huis gaat of bij familie terecht kan.

Ik heb er (gelukkig!!!) heel weinig ervaring mee, maar anderen hier misschien wel. Wat doen jullie?
Laatst bijgewerkt door Sheran op 03-11-24 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:45

Ik ben normaal niet zo van het helpen doordat ik voornamelijk ervaringen heb uit het buitenland ( Zuid Afrika) en daar wordt heel sterk afgeraden om zulke mensen iets te geven.
Toen een keer in Utrecht iemand willen helpen. Zag er fit uit (alsin: niet overduidelijk een alcoholist of verslaafde). Hoe en wat weet ik niet meer precies maar hij moest eigenlijk contant hebben om z'n fiets mee te nemen in het OV? Hadden we niet, we halen wel iets voor je in de supermarkt. Nou was niet goed genoeg; hij wilde perse een Red bull en nog iets. Nee, blikje Cola en een appel kun krijgen maar werd niet in dank afgenomen. En vooral over de zeik dat ik geen geld voor hem ging pinnen in de supermarkt om hem dus contant te kunnen geven.
Doen we dus ook niet meer. Want zulke verhalen hoor ik vooral.

Hoe mensen op straat raken? Vriend van me werd uit z'n woning gezet. Had het een en ander ook niet op orde door een zware depressie (met ellendig lange wachtlijsten). Kon vervolgens niet terecht bij de dakloze opvang want hij was geen gevaar voor zichzelf en had geen alcohol of drugs problemen.. 8)7 dus heeft toen inderdaad nachten op straat geslapen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:46

Ik denk dat je heel veel reacties gaat krijgen, van mensen die ook geven tot aan mensen die zeggen dat die mensen met dure auto's gebracht en gehaald worden.

Mensen worden vaak dakloos buiten hun eigen schuld om, zelfs als het hun eigen 'schuld' is.
Het is heel moeilijk om vanuit een dakloze positie weer terug te komen naar een normaal leven.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:47

Ook daklozen ontvangen een uitkering (hetzij iets lager dan een reguliere uitkering maar verhoudingsgewijs, hoeven geen huur te betalen, zouden ze meer over kunnen houden). Voorwaarde is wel dat ze een postadres hebben. In sommige gemeenten krijg je alleen een postadres wanneer je een x aantal nachten per week in de nachtopvang doorbrengt. En dat wil niet iedereen. Maar de meeste daklozen hebben vaak wel een uitkering.

In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:51

Sourire schreef:
Ook daklozen ontvangen een uitkering (hetzij iets lager dan een reguliere uitkering maar verhoudingsgewijs, hoeven geen huur te betalen, zouden ze meer over kunnen houden). Voorwaarde is wel dat ze een postadres hebben. In sommige gemeenten krijg je alleen een postadres wanneer je een x aantal nachten per week in de nachtopvang doorbrengt. En dat wil niet iedereen. Maar de meeste daklozen hebben vaak wel een uitkering.

In Nederland hoeft niemand dakloos te zijn. Er is veel hulp voor deze mensen beschikbaar maar daarvoor moet je je soms wel een beetje aanpassen. Of dat kunnen. En daar gaat het vaak mis.
Dat is echt te kort door de bocht.
In Nederland zijn er inderdaad voorzieningen voor daklozen, zoals opvang en begeleiding, maar niet iedereen kan hier direct gebruik van maken.
Er zijn vaak wachttijden, beperkte capaciteit en voorwaarden waaraan men moet voldoen, zoals afspraken over gedrag en middelengebruik.
Hierdoor kan niet iedereen die hulp zoekt deze ook meteen krijgen en leven mensen soms echt jarenlang gedwongen op straat.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:59

Mensen worden niet dakloos omdat ze dat willen. Mensen die moeten bedelen, moeten hun hele eigenwaarde en trots opzij zetten om zoiets vernederends te doen als bedelen. Er zullen inderdaad een paar 'neppe daklozen' tussen zitten maar dat is een grote minderheid.
Hoe worden mensen dakloos? Mensen verliezen hun job, hun relatie en geraken in een diepe depressie waardoor ze rekeningen niet meer kunnen betalen. Ze worden uit huis gezet en zijn dakloos en dit is nog maar 1 voorbeeld hoe je dakloos kan worden, elke situatie is uniek.
Als je arm bent, ben je ook vaak minder waard in de maatschappij dus dat vreet aan je zelfvertrouwen en aan je eigen beeld. Dit geeft enorm veel schaamte ook, mensen zijn hierdoor minder geneigd om hulp te zoeken. Je hebt ook het compleet idiote idee dat armoede je eigen schuld is. Armoede is niemands eigen schuld. Armoede is de schuld van hoe het huidige politieke en kapitalistische systeem in elkaar zit. Niemand wil arm zijn!
Als je echt interesse hebt kan je misschien het boek schaarste lezen of het boek armoede uitgelegd aan mensen met geld. Echte aanraders!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:07

Hier zijn veel bedelaars, vnl vrouwen die door mannen worden afgezet en in de avond weer worden opgehaald. Zelf geef ik dus niks direct, ben van het principe ''Geef een man een vis en hij heeft eten voor een dag, leer en man vissen en hij heeft iets voor de rest van zijn leven'' ik geef dus aan stichtingen die mensen een skill leren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:13

Ik zou geen geld geven,want je hebt echt dikke kans dat ze er bier of drugs van halen en andere dingen waar je niet aan mee wil werken :n

Een broodje of wat gezond drinken kan prima toch.
Doe ik wel eens, heel zelden staat er hier een die om geld vraagt,maar er zit een kippie vlakbij en dan krijgt hij van mij een broodje…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:25

Sheran schreef:
Ik heb wel eens geld voor de opvang gegeven, en ook neem ik wel eens dingen mee uit de supermarkt, maar eigenlijk weet ik echt niet wat ik moet doen. Waarom worden de mensen dakloos? Hebben ze écht geen andere opties op dat moment dan bedelen, of is het een makkelijke oplossing?

Volgens mij zijn er een paar routes naar dakloosheid die vaker voorkomen. Soms vanuit grote geldproblemen (en dat kan zijn door eigen onverstandige beslissingen over geld, maar ook door allerlei onvoorziene omstandigheden) die uiteindelijk maken dat je geen woning meer hebt.

Soms vanuit mentale problemen die maken dat je opgestapelde post en problemen negeert, totdat je werk en inkomsten en je huis kwijt bent.

Soms vanuit de situatie waarin je in allerlei tijdelijke situaties zit: een tijdelijk contract en een tijdelijke woning, en die houden dan op en dan sta je bv nog niet lang genoeg ingeschreven om voor bepaalde hulp in aanmerking te komen.

Hoe minder netwerk, hoe minder mogelijkheden ook om die hele gang van zaken te stoppen.

Als je op dat punt komt, is er nooit een makkelijke oplossing. Volgens mij wil niemand in Nederland op straat slapen vanwege de romantiek.

Hoe je ze kunt helpen - ik denk vooral door te erkennen dat je niet precies weet hoe die situaties ontstaan, er dus ook niet al te veel over te oordelen, en stemmen op partijen die dit soort problemen willen oplossen vanuit compassie en het versimpelen van de basis, niet door harder en harder te worden in de aanpak en meer en meer uitzonderingen en voorwaarden te verzinnen (want dat werkt overduidelijk alleen maar meer problemen in de hand.)

Maar verder is het aan jou. Als je iets wilt geven, geef dan iets, en als je niets wilt geven geef je niets. Je kunt het nooit allemaal oplossen dus het is allemaal ok. Voor geld geldt hetzelfde: dat kun je geven, of niet. Geld geeft mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen: onderdak, eten, telefoonsaldo en jawel, ook drugs of drank. Dat zijn middelen die vaak een rol spelen in de problemen, maar ook in het overleven tijdens die problemen. Ik ben als voorbijganger niet echt degene die daar heel veel oordeel over hoeft te hebben denk ik dan.

Dus soms geef ik wat en soms niet - maar als ik geef, geef ik geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:27

Sourire schreef:

Ga anders even spreken met mensen die overal tussen wal en schip vallen, geen geld hebben om een woning te kopen of particulier te huren en geen aanspraak kunnen maken op een sociale huurwoning. Dit zijn er toch best wat.
Ook mensen die met een baan dakloos raken, dus wel inkomsten hebben, maar geen huis kunnen vinden omdat het er gewoon niet is. Bv na steeds tijdelijke huurcontracten geen nieuw huis meer hebben kunnen vinden.
Het is soms verdraaid lastig uit zo’n positie te komen als je niet de juiste middelen, netwerk of maatschappelijke positie hebt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-11-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:29

Ik heb een vaste man bij mijn appie staan, verkoopt straatkranten. Die geef ik af en toe een aantal euro.
Wij geven ook regelmatig aan goede doelen, ook het bedrijf van mijn man vorig jaar ongeveer 60k voor de voedselbank na een goedendoelen stream (doen ze elk jaar, voor een ander doel).

In de binnenstad aan random mensen die vragen niks eigenlijk, ooit een keer een broodje gehaald voor een man die zei dat hij honger had. Kreeg daarna het broodje naar mijn hoofd gesmeten, want hij wilde geld _O-

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:31

Ik werkte op de taxicentrale boven op het taxiplateau in Utrecht en de meeste daklozen kenden we wel maar nieuwe kwamen dan vragen om een knaakie voor wat te eten maar als je een belegd broodje wilde geven hoefden ze die niet want wij wisten ook wel wat ze met dat geld gingen doen :')

c_alsemgeest

Re: Daklozen en mensen die hulp vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:33

Ja ik was toen nog een naive tiener die echt dacht dat hij honger had :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:46

Nee ik geef geen geld, buiten dat ik zelden cash bij me heb ga ik ook niet iemands drugsprobleem bekostigen. Sws laat ik me als vrouw alleen op straat niet makkelijk staande houden door bedelaars, voel ik me niet veilig bij dus ik loop altijd door.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:29

Ik heb drie jaar in de binnenstad van Groningen gewoond (sinds afgelopen januari niet meer) en de meeste daklozen daar herkende ik na een tijdje wel. Met een aantal heb ik ook wel regelmatig gesproken. Ik geef zelden geld, maar als ze bij de ingang van de AH stonden en wat te eten of drinken wilden dan haalde ik dat wel voor ze. Ik heb een keer een dakloze mee uit eten genomen. We raakten aan de praat, hebben zeker een uur zitten kletsen en we hadden allebei honger en zin in hamburgers, dus we zijn naar een van mijn favoriete restaurants in de stad gegaan. Was echt heel gezellig en hij vond het geweldig dat ik dit voor hem deed.

Die Roemeense (?) bedelaars die in de stad zitten met een dekentje om en een bekertje voor zich geef ik nooit iets.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:30

Shadow0 schreef:
(...)

Maar verder is het aan jou. Als je iets wilt geven, geef dan iets, en als je niets wilt geven geef je niets. Je kunt het nooit allemaal oplossen dus het is allemaal ok. Voor geld geldt hetzelfde: dat kun je geven, of niet. Geld geeft mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen: onderdak, eten, telefoonsaldo en jawel, ook drugs of drank. Dat zijn middelen die vaak een rol spelen in de problemen, maar ook in het overleven tijdens die problemen. Ik ben als voorbijganger niet echt degene die daar heel veel oordeel over hoeft te hebben denk ik dan.

Dus soms geef ik wat en soms niet - maar als ik geef, geef ik geld.

Hier ben ik het erg mee eens. Als ik geld geef en iemand koopt daar alcohol of drugs van, dan is dat aan diegene zelf. Ondanks dat ik zelf niet in een soortgelijke situatie heb gezeten, kan ik me wel heel goed indenken dat drugs of alcohol inderdaad een manier is om te overleven, en iemand de dag door helpt. Los daarvan probeer ik inderdaad ook bij te dragen aan instanties die mensen écht kunnen helpen door de oorzaken aan te pakken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:36

Ik wil wel eens drinken of eten meenemen en afgeven. Geld geven doe ik niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:37

Ik geef soms ook een zak krentenbollen oid, maar echt geen geld.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:39

In Utrecht kwam er iedere zondag een auto vol met bakken Chinees eten, ze stonden allemaal al te wachten tot ze kwamen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:39

Ik geef geen geld. Ik heb wel sokken gekocht bij https://letsdogoods.com/.
Die worden gemaakt en ontworpen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En als je een stel koopt, dan betaal je ook een stel voor een dakloze. Want het Leger des Heils deelt ze uit.
Ik ga ervan uit dat het Leger de juiste doelgroep weet te vinden.
(Sokken worden zelden gedoneerd, daarom kan een dakloze ze goed gebruiken.)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:40

Als mensen vragen of ik iets voor ze mee wilde nemen uit de supermarkt deed ik dat eigenlijk altijd. Ik nam dan een sapje mee en bijvoorbeeld een belegd broodje en daar waren ze dan ook echt heel blij mee.
Geld geven doe ik nooit, omdat dat vaak niet aan de dingen besteed wordt die ze verder helpt.

Verder ben ik het niet eens met de stelling dat niemand dakloos hoeft te zijn in Nederland. In Rotterdam is een bekende huisarts en straatarts die veel post over de verhalen van haar patiënten op straat. Zij heet Michelle van Tongerloo, zij heeft mij echt laten inzien dat het in Nederland voor veel mensen nog echt heel erg slecht geregeld is. Dat zij als organisatie er soms niet eens doorheen komen, laat dat staan als individu dat wel wat beters aan zijn hoofd heeft dan de burocratische spelletjes en hoepels waar ze doorheen moeten.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:48

Ik gaf al nooit geen geld
Met geld kan je nl ook een verslaving in stand houden
Daarnaast weet je nooit waarom iemand dakloos is geworden….bv zou je iemand willen helpen die uit huis is gezet door politie ivm stelselmatig mishandeling van partner?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:50

Nienke1979 schreef:
Daarnaast weet je nooit waarom iemand dakloos is geworden….bv zou je iemand willen helpen die uit huis is gezet door politie ivm stelselmatig mishandeling van partner?
Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?
Laatst bijgewerkt door Polar op 03-11-24 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:55

Sourire schreef:

In Nederland zijn hele veel daklozen die door omstandigheden tussen wal en schip vallen. Gebrek aan huizen, bureaucratie, etc.
Echt verdiep je in de materie voordat je do soort dingen typt

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:01

Polar schreef:
Nienke1979 schreef:
Dus dan gaan we gewoon met z'n allen niemand meer helpen voor die enkeling die om die reden dakloos is geworden?

Ja want ze kunnen zelf ook bij instanties om hulp aan kloppen

Edit daarnaast wat is dan de reden geweest van een ontbrekend netwerk om je heen? Met een goed netwerk kan je nl veel en daarvoor hoef je niet super sociaal te zijn
Laatst bijgewerkt door Nienke1979 op 03-11-24 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt