Heetwaterdispenser vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Heetwaterdispenser vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 13:00

Hey :D
Ik overweeg dus een heetwaterdispenser, maar ik las online dat het water dan wel heet wordt maar niet per se kookt. Dus dan vroeg ik mij af: kan je hetzelfde effect niet ook hebben wanneer je bijvoorbeeld met een Dolce gusto (of ander koffiezetapparaat met cups) heet water in een mok doet?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:07

Telpeva schreef:
Hey :D
Ik overweeg dus een heetwaterdispenser, maar ik las online dat het water dan wel heet wordt maar niet per se kookt. Dus dan vroeg ik mij af: kan je hetzelfde effect niet ook hebben wanneer je bijvoorbeeld met een Dolce gusto (of ander koffiezetapparaat met cups) heet water in een mok doet?

Als ik het water tap en dat gelijk op het vuur zet kookt het wel degelijk, je krijgt daar ook geen witte waas mee op je thee, en met een koffiezetter vaak wel (teken dat water niet gekookt heeft), plus dat je water ook geen "koffie" smaakje heeft, wat ik wel vind met koffiemachine water tappen zonder cups bv
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 24-10-24 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:08

Qua,temperatuur vast maar je ontkomt niet aan een licht koffiesmaakje en je hebt niet de tijdwinst

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:09

Krijg je dan geen koffie smaak.. ons koffie apparaat heeft aparte heet water uitstroom voor thee oid( andere weg als kofie)

dalena

Re: Heetwaterdispenser vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:53

Ik vind heet water dispenser echt ideaal. Ik had geen dure en die is een jaar geleden kapot gegaan. Daarna weer eentje via marktplaats gekocht, ook een goedkope. Werkt nog wel maar begint aan z'n eind te komen. Hoop dat die nog even meegaat zodat ik een wat duurdere kan aanschaffen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:06

Ik heb er ook eentje en ik ben er heel blij mee. Ik heb m voor een lage prijs gekocht op vakantieveilingen oid en hij doet het al 3 jaar ofzo. Water wordt perfect warm.
Ik heb deze maar dan onder een andere merknaam.
https://www.blokker.nl/blokker-heetwate ... 16495.html

Mijn moeder heeft deze gekocht en daar zit ook nog een extra filter in blijkbaar. Maar wij hebben een waterontharder en daardoor heb ik hem nog maar 1 keer hoeven ontkalken :P

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:16

Ik heb er ook eentje.
Ben er super blij mee! Alleen maar 46 seconden wachten op mijn kopje thee ipv de hele water koker.

En het is echt wel heet. Eigenlijk zelfs heter dan uit de automaat bij ons op het werk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:23

En gewoon een waterkoker?

Volgens mij is een heetwater dispenser alleen nuttig als je véél heet water nodig hebt voor thee enz. Voor 2-3 keer per dag een bakkie (of een theekan) is een waterkoker echt voordeliger omdat een heet water dispenser altijd het water op temperatuur moet houden en daardoor constant aan het verwarmen is en dus stroom verbruikt.

Een waterkoker gebruikt heel even véél stroom, maar als je vervolgens bijvoorbeeld een thermoskan vult met dat hete water, dan kan je meerdere kopjes thee maken terwijl de waterkoker maar 1 keer aan heeft gestaan.

Ik heb een waterkoker met instelbare temperatuur tussen de 40°c en 100°c, wat ik echt ideaal vind als ik bijvoorbeeld wél heet water nodig heb, maar geen kokend water. Voor een emmer sop bijvoorbeeld doe ik vaak de waterkoker vullen en tot 60°c laten komen, beetje koud erbij en klaar. (Duurt hier héél lang voordat ik in de keuken warm water heb van de cv ketel)

Maar instelbare temperatuur is bijvoorbeeld ook handig voor sommige soorten thee, die officieel niet met kokend water klaargemaakt mogen worden.

Je hebt waterkokers in verschillende maten, de kleinere waterkokers hebben een minimum gelijk aan ongeveer 200ml, terwijl in een grote vaak minimaal 500ml moet.

Je kan dan ook voor een kleine kiezen als je maar af en toe een kopje heet water nodig hebt.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:25

Ik weet niet hoe het met andere dispensers zit maar die van mij blijft echt niet warm of aan. Warmt het water pas als ik op de knop druk

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:29

Die van mij doet dat idd ook niet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:46

Dus het is gewoon een waterkoker?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:49

Ja alleen heb je dan in 30 seconden een kop heet water :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 15:01

@ Mvdende dankjewel voor het meedenken! een waterkoker heb ik :j die kan ik bijna niet meer tillen, vandaar dat ik interesse heb in zo'n apparaat als dit waarmee je per keer 1 kopje kan zetten. Mijn armen zijn slecht.

Mijn vraag was vooral of zo'n ding het water ook echt kookt en niet alleen maar heet maakt zoals bij een koffiemachine. Uit mijn koffiemachine heb ik al eens geprobeerd maar daar werd ik niet zo enthousiast van

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:07

Ik ben sinds vorige week over op een waterdispenser! Ik werk thuis en zette dus gerust 20-30 per dag de waterkoker aan. Liep weg en vergat het, liep terug en moest m dan nog een keer laten koken.

Nu loop ik naar dat ding, druk m aan, pak een theezakje en de melk en vervolgens is mijn thee klaar! Goud, echt helemaal goud.

Ik heb een kitchenbrothers van zo'n 80 euro met een 3liter watertank dus ik hoef m maar 1x per dag te vullen!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:10

mvdende schreef:
En gewoon een waterkoker?

Volgens mij is een heetwater dispenser alleen nuttig als je véél heet water nodig hebt voor thee enz. Voor 2-3 keer per dag een bakkie (of een theekan) is een waterkoker echt voordeliger omdat een heet water dispenser altijd het water op temperatuur moet houden en daardoor constant aan het verwarmen is en dus stroom verbruikt.

Een waterkoker gebruikt heel even véél stroom, maar als je vervolgens bijvoorbeeld een thermoskan vult met dat hete water, dan kan je meerdere kopjes thee maken terwijl de waterkoker maar 1 keer aan heeft gestaan.

Ik heb een waterkoker met instelbare temperatuur tussen de 40°c en 100°c, wat ik echt ideaal vind als ik bijvoorbeeld wél heet water nodig heb, maar geen kokend water. Voor een emmer sop bijvoorbeeld doe ik vaak de waterkoker vullen en tot 60°c laten komen, beetje koud erbij en klaar. (Duurt hier héél lang voordat ik in de keuken warm water heb van de cv ketel)

Maar instelbare temperatuur is bijvoorbeeld ook handig voor sommige soorten thee, die officieel niet met kokend water klaargemaakt mogen worden.

Je hebt waterkokers in verschillende maten, de kleinere waterkokers hebben een minimum gelijk aan ongeveer 200ml, terwijl in een grote vaak minimaal 500ml moet.

Je kan dan ook voor een kleine kiezen als je maar af en toe een kopje heet water nodig hebt.

Een heetwaterdispenser is iets anders als bijvoorbeeld een Quooker kraan, die hebben inderdaad een reservoir.

Het voordeel van een heetwaterdispenser is dat je precies de juiste hoeveelheid water verwarmt. Nadeel is wel dat je voor diezelfde hoeveelheid meer energie nodig hebt doordat het sneller wordt opgewarmd.

Maar als je zo bij ons 3x de waterkoker aanzet en vergeet, het is een stuk voordeliger als je direct heet water hebt en dus maar 1x opwarmt. :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:56

dalena schreef:
Ik weet niet hoe het met andere dispensers zit maar die van mij blijft echt niet warm of aan. Warmt het water pas als ik op de knop druk

Klopt die van mij warmt ook echt daadwerkelijk het water op dat ik nodig hebt. Dus niet tussendoor..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 16:58

nou wil ik geen thee omdat het ene meer stroom verbruikt dan het andere, als we zo moeten gaan leven pfffff

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:08

Bowo schreef:
Het voordeel van een heetwaterdispenser is dat je precies de juiste hoeveelheid water verwarmt. Nadeel is wel dat je voor diezelfde hoeveelheid meer energie nodig hebt doordat het sneller wordt opgewarmd.

Maar als je zo bij ons 3x de waterkoker aanzet en vergeet, het is een stuk voordeliger als je direct heet water hebt en dus maar 1x opwarmt. :+

Fysisch heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een bepaalde hoeveelheid water van kamertemperatuur naar kookpunt te brengen. Het maakt niet uit of dat een waterkoker, een heetwaterdispenser, een fluitketel op de kookplaat of een quooker kraan is. Het verschil zit in hoe efficient de warmte wordt overgebracht naar het water en het warmteverlies.

Een heetwaterdispenser heeft vaak meer vermogen dan een waterkoker maar staat veel korter aan en verwarmt alleen de hoeveelheid water die je nodig hebt. Bij een waterkoker moet je altijd het minimale volume verwarmen, en dat is (nagenoeg) altijd meer dan je nodig hebt voor dat ene kopje thee/soep/oid, het apparaat kookt vaak nog even door voor het afslaat en er treedt tijdens het koken ook warmteverlies op.
Daardoor is een heetwaterdispenser eigenlijk altijd energiezuiniger dan een waterkoker.

Maar dat is niet de vraag van TS. Koffie wordt het beste gezet net onder kookpunt van water. Dus heet water via je Dolce Gusto oid is idd heet maar geen kokend water. Nog afgezien van de koffiesmaak in je thee.
Mijn heetwaterdispenser (zoals die van Earth hierboven maar dan merkloos van de Action) geeft wel echt duidelijk heter water. Ik temperatuur het niet, dus of het echt kokend is durf ik niet te zeggen. Maar de thee wordt prima.

Voor wat betreft gebruik, het reservoir zal je wel moeten bijvullen. Ik doe dat met een plastic maatbeker. Dat is in elk geval lichter van gewicht dan een hele waterkoker.

Action heeft nu ook een digitale:
https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... ants_nl-nl
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 24-10-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:12

Telpeva schreef:
@ Mvdende dankjewel voor het meedenken! een waterkoker heb ik :j die kan ik bijna niet meer tillen, vandaar dat ik interesse heb in zo'n apparaat als dit waarmee je per keer 1 kopje kan zetten. Mijn armen zijn slecht.

Mijn vraag was vooral of zo'n ding het water ook echt kookt en niet alleen maar heet maakt zoals bij een koffiemachine. Uit mijn koffiemachine heb ik al eens geprobeerd maar daar werd ik niet zo enthousiast van

Ah, ja dan is een heetwater dispenser inderdaad een uitkomst

Het water zal niet koken, maar is als het goed is, wél heet genoeg voor thee, oploskoffie, bouillon enz.

Volgens mij is thee water standaard heter dan het water wat een koffiezetapparaat gebruikt voor de koffie?

Heet water uit een koffiezetapparaat (behalve die grote machines die in de horeca/ kantoren enz gebruikt worden) zou ik persoonlijk ook niet doen, maar dat komt omdat je altijd een klein beetje koffie smaak blijft houden aan je water en ik lust absoluut geen koffie, dus ik vind dat water altijd smerig.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:20

Ik vind een heetwaterdispenser echt geweldig. Heb er 1 met temperatuurregelaar, kan hem instellen tussen 40 tot 100 graden. Handig, want niet elke thee moet op dezelfde temperatuur. Mijn man gebruikt hem ook graag voor instant noodles, maar die eet ik zelf niet.

In vergelijking met een waterkoker: Waterkokers duren veel langer, maken veel meer kabaal, en de minimum hoeveelheid is vrijwel altijd meer dan 1 kopje waardoor je altijd restwater hebt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:36

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:36

Die van mij kan ik (volgens mij) tussen de 60-95 graden instellen. Dus het kookt net niet, maar ik denk dat het uit een waterkoker ook snel is afgekoeld na het afslaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:55

mvdende schreef:
Telpeva schreef:

Ah, ja dan is een heetwater dispenser inderdaad een uitkomst

Het water zal niet koken, maar is als het goed is, wél heet genoeg voor thee, oploskoffie, bouillon enz.

Volgens mij is thee water standaard heter dan het water wat een koffiezetapparaat gebruikt voor de koffie?

Heet water uit een koffiezetapparaat (behalve die grote machines die in de horeca/ kantoren enz gebruikt worden) zou ik persoonlijk ook niet doen, maar dat komt omdat je altijd een klein beetje koffie smaak blijft houden aan je water en ik lust absoluut geen koffie, dus ik vind dat water altijd smerig.

Dat ligt wel aan het apparaat.

Mijn koffiebonen apparaat heeft een apart dingetje voor heet water. Daar is nog nooit iets van koffie bij geweest.
Zit ook helemaal links van het apparaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:31

Bij ons op het werk staan MOA theewaterdispensers met afneembaar reservoir. Alles is instelbaar, hoeveelheid en temperatuur. Het is echt wel ideaal.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:36

Ik heb er ook een van moa. Wat een intens fijn ding. Heet water is zo klaar en ik verspil geen water doordat ik de waterkoker tot een bepaalde streep moet vullen om te kunnen verwarmen terwijl ik maar één kopje nodig heb. Ben er echt zó blij mee := die van ons kan op meerdere standen, ik zet m voor thee op 85 graden omdat 100 graden echt kokend heet is. Dus ja, zo'n ding kookt ook echt :))