Leren bank of niet (chesterfield ervaringen?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Leren bank of niet (chesterfield ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 17:54

Ik vind de uitstraling van chesterfield bankstellen altijd erg mooi.
Nu onze huidige bank aan vervanging toe is en onze hond het niet helemaal eens is met de regels daarmee (niet op de bank ;) ) overweeg ik of we niet een leren bankstel zouden nemen. Ook ivm astma van man en zoon lijkt me dit een voordeel. Maar ik wil geen koude oncomfortabele plakbank, dus ik twijfel.

Iemand tips om wel of geen leren bank te nemen?
Heeft ook iemand hier een chesterfield?

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:08

Ik ben voor een lederen bank! We hadden er vroeger eentje, je kon ze zo gemakkelijk schoonhouden. Ideaal. Het is inderdaad eerst een beetje koud als je erop gaat zitten, maar warmt ook snel op.
Toen we toe waren aan een nieuwe, stelde mijn man zijn veto en het werd een stoffen bank. Een mooie, dat wel, maar ik stofzuig me te pletter.
Volgende keer is het mijn beurt en wordt het een Chesterfield :j daar droom ik al 300 jaar van!

DubbelFun

Re: Leren bank of niet (chesterfield ervaringen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:22

Als ik de heren/dames leren bankverkopers mag geloven is een leren bank niet koud en/of zweterig, maar mijn ervaring is anders en niet met de minste merken.
Ik zal dus nooit een echte leren bank kopen en al helemaal geen nep-leren :)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 20:09

:D wisselende ervaringen dus so far

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:40

Ik heb ook een hekel aan leer, vroegah hadden we altijd van die dure leren. Met kleedjes erover vanwege het koud en zweterige ervan
..

Doe mij maar van fijne stof, het liefste met van die uitwasbare hoezen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:39

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

HK --> LZP

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:57

Ik heb ook een leren bank gehad.( merk Touché)maar dat plakken was alleen zomers met blote benen er op.
Koud was het wel ja,dat klopt.
ja dat was voor mij ook een reden om nu wel een stoffen bank te hebben.
Ook met kleedjes er op want ben nogal een knoeierd met eten en drinken en kleedje kan zo de was in.

Wat ik met chesterfield wel wat een nadeel vind is dat de knopen wel vrij snel los gaan en ze wel wat vaag worden in de kleur.
Maar wat schoonmaken betreft wel handig, gekwijl en ander viezigheid van honden veeg je er zo af met een vochtige doek
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-10-24 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:58

Koud en krasbestendig. Vooral met dieren en kinderen. Ik zou het zelf niet doen, maar eerder gaan voor microvezel (handig met vlekken). Of een andere mooie stof.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:00

troi schreef:
Ik heb ook een hekel aan leer, vroegah hadden we altijd van die dure leren. Met kleedjes erover vanwege het koud en zweterige ervan
..

Doe mij maar van fijne stof, het liefste met van die uitwasbare hoezen.

Ik heb een uitwasbare van stof maar dan heb je zo goed als altijd dus te maken met losse kussens.. Dat is ook echt hel! Ik ben ze 10x per dag aan het opschudden en recht leggen. Mijn dieren komen ook wel eens op de bank en ik wil hem graag kunnen schoonmaken dus hier toch weer een leren als volgende bank.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:31

Hier altijd leer ivm de dieren. Die mogen van mij wel op de bank. Goede kwaliteit gaat jaren mee. Nooit geen last van koud, zweterig en alles wat hier boven wordt genoemd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:23

Mijn ouders hadden een Chesterfield bankstel, zat heerlijk naar moet wel onderhouden worden en je moet oppassen voor de neppers want die van mijn ouders hebben ze zeker 20 jaar gehad en mankeerde nog niets aan.
Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:32

Ik heb nu nog de leren chesterfield stoel van mijn ouders in huis, nu toch al 35 jaar oud <3 Het bankstel heeft het niet zo lang vol gehouden, maar die was met drie kinderen ook wel afgeleefd.

Kan me koud en zweterig niet herinneren, of in elk geval warmt het enorm snel op. Het gladde leer lijkt me met hondennagels wel sneller beschadigen, maar de onze mocht niet op de bank ;)

Nu in huis stoffen bank maar schoonhouden valt me tegen, verkleurd snel, maar zit nog best oké. Wil heel graag weer een leren bank, en zie tegenwoordig ook veel gerecycleerd leer, dat is minder glad dan onze chesterfield.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:58

Wij hebben altijd leren banken gehad en willen niet anders meer. Het is absoluut niet koud en plakkerig of zweterig, ook in de zomer niet. Ik denk dat dat erg afhankelijk is van de kwaliteit van het leer. Het is goed schoon te houden en bijna onverwoestbaar. Wij willen echt alleen nog maar leer, ook in de auto’s hebben we altijd lederen bekleding.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:32

Ik vind die banken dus echt niet lekker zitten :')
Mijn schoonouders hebben ze ook..

Maar, dat zal altijd wel zijn natuurlijk. Persoonlijk voor iedereen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:50

Hier een lederen Chesterfield bank. En vind hem helemaal top. Ziet er ondertussen na 10 jaar nog zgan uit.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:12

Wij hebben drie honden en Chesterfield banken en fauteuils. De banken en fauteuils zien er nog als nieuw uit. Wel onderhouden we ze door ze elk kwartaal schoon te maken en in de was te zetten.

Wij vinden onze Chesterfields heerlijk zitten. Er zijn zoveel soorten en maten, je moet wel echt naar de winkel om proef te zitten. Diepte van de bank, hoogte van de poten, wel of geen "knopen", (bijna) alles kan.

Onze honden zitten ook gewoon op de bank. Gaat prima. Ik zou nooit meer andere willen.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:17

Chesterfield is een stijl en zegt niet direct iets over de kwaliteit.

Los daarvan, leer is super! Ik heb een chaise longe later overtrekken met leer en dan een robuuste soort die alleen maar mooier wordt naarmate het leer een beetje slijt. Ik ben er heel gelukkig mee.

Plakkerig is denk ik vooral bij van dat gladde gelakte leer. Als je net gaat zitten kan het wat koel aanvoelen maar het warmt snel op is mijn ervaring.

Er zit in het ongeveer midden van het land een winkel in tweedehands meubelen. Ze zijn begonnen met alleen leren banken, veel chesterfield stijl.
Veel schapenleer als ik me niet vergis.

Even opgezocht, By Thijs heet het https://www.facebook.com/ByThijs

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:30

Hier ook Chesterfield banken. Zeer tevreden en lekker diep qua zitting. Oppassen voor nepperds idd. Koud zijn ze niet, wel moet je ze goed onderhouden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:35

Ik wil juist niets anders als leer.
Wel echt leer en ook geen geperst leer oid.

Kou, misschien met een rokje of korte broek een paar tellen. Maar ben een lange broeken drager en dan merk ik daar niets van.

Maar het onderhoud is zo fijn.
Juist met dieren.
Pak een doek met wat groenezeep er op voor het snel schoonmaken.
Ja hier rennen de honden vrolijk van buiten naar binnen, ook met regen en vieze poten zo bam de bank op :o
Moet daar bij stof toch niet aan denken.
Heb er voor de honden op zich wel een kleed op liggen, maar zo vaak als die op de grond ligt...

En dan af en toe vet ik het in, niet met die sjieke dure balsemer die je erbij krijgt.
Gewoon leervet. Goed uitpoetsen en je bank is weer nieuw.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:57

ik heb een bank van geborsteld leer (lijkt op suede, maar dan een stuk duurzamer): blijft lang mooi, makkelijk te onderhouden/schoon te houden, plakt niet bij warmte, voelt warm in de winter: IDEAAL als je het mij vraagt....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:16

Alles heeft zijn voor-en nadelen.

Thuis hadden we altijd een leren bank. Die van ons was echt mooi oud geworden en zat ook lekker. Daarna kochten mn ouders een nieuwe, maar die werd nooit zo fijn, dus alles valt of staat met kwaliteit, model etc.

Ik heb zelf altijd een stoffen bank, maar kijk wel speciaal naar banken waar de hoezen van de kussens af kunnen en deze worden met enige regelmaat wel gewassen. En tussendoor dus wel kleden en doeken erover.

Nu had mn moeder een 2 en 3 zits, maar kon ze niet beiden meenemen, dus wij hebben de 2 zits. Leek zo handig voor erbij in de aanbouw en met dieren, maar ik vind het nog steeds niks. Dit is een duurdere bank en kon ze ook geheel zelf samenstellen, maar ik kan er niet lekker in ploffen en hangen.
Het is een zwarte en qua schoonmaken vind ik het niet per se makkelijker. Haal je de stofzuiger erover zie je het. Heb weleens leerzeep gebruikt, maar in de naden blijft het dan wat plakkerig als het iets vochtig is geweest.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:44

Een dikke leren bank is ideaal met huisdieren. Katten en honden gaan er prima mee. Vooral belangrijk is het type leer en de dikte. Meestal kosten ze dan wel wat meer, dan het dunnere leer. Onze bank gaat alweer 10 jaar mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:54

Een echte Chesterfield is hand gemaakt in Engeland en vooral de oudere style zijn heel gaaf maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Zijn niet stuk te krijgen en als ze wel iets mankeren kunnen ze gerestaureerd worden.

Verder heb ik sinds kort ook weer een leren bank. Van montel. Stof is warmer maar ik werd gek van haren eraf zuigen en hoezen wisselen omdat ik er weer eens op had geknoeid ik had een ektorp met verwisselbare hoezen. Ik zou nooit een stoffen bank kopen waarvan de stof niet te vervangen is.

Een goede tussenweg is Micro leder. Maar daar zie ik me alsnog steeds met de stofzuiger in de weer of dat een hondje het presteert om erop te kotsen (wat ook daar niet makkelijk uit gaat)

Ik heb er nu 3antislip matjes op liggen, die kwak ik zo in de wasmachine en met twee uur zijn ze weer droog.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:02

Geen ervaring met Chesterfield maar wel met een goede leren bank,die van ons is dik leer en gaat inmiddels alweer 20 jr mee (wel nu zo langzamerhand aan vervanging toe), ideaal met huisdieren,zelfs als de katten er als een idioot overheen rausen, en krassen achter laten, even tegen strijken met je hand en weg kras.
Makkelijk afneembaar ivm de haren.
Ja inderdaad in de zomer ffe koud maar dat is maar even, geen zweterig gedoe.
Zoals gemeld ,valt of staat het met goed dik leer. En ik heb het idee dat het steeds,lastiger wordt om "betaalbare" goede kwaliteit te vinden, onze bank was,destijds €900. Recentelijk op zoek geweest naar een nieuwe maar die kwam op €5000 voor een 2-zitsbank, die hebben we maar laten staan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:06

Die van mij was een showroom model en betaalde 1250.
Nieuwprijs ruim 4500.
Een goede leren bank kost idd wel wat.
Tegenwoordig zie je ook veel met combi deel leer deel nepleer. Of zelfs alles nepleer en dat noemen ze dan ecoleder ofzoiets. Daar trekt een kat zo een scheur in. Dus dat is wel iets om op te letten.