Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 11:59

Daar gaan we dan, over een maand krijgen wij de sleutel van ons eerste koophuis. Dus nu de struggle van wat willen we nu eigenlijk? Mijn partner is nogal gecharmeerd van zoveel mogelijk donkere “kleuren”. Waar ik vooral beren van op de weg van ga zien. Voorbeeldje: hij wil het liefst zwarte kranen in de badkamer en de woonkamer met veel zwarte meubels en een witte bank. :+ Lijkt me heel mooi hoor, maar ik denk dat het een heleboel schoonmaakwerk op levert.

Nouja mijn vraag aan jullie: wat zijn dingen in huis waar je heel blij mee bent? Wat zijn dingen die je liever toch anders had gedaan? Maar ook; wat zijn voor jou onmisbare items in huis en waarom? (Dit kan dus over van alles gaan, welke vloer je hebt gekozen, welke verf je gebruikt hebt tot welke stofzuiger je hebt gekocht bijvoorbeeld).

Ik zou zeggen brand los *\o/*
Laatst bijgewerkt door Sababber op 04-10-24 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:04

Ik zal hier later een even uitgebreider reageren, maar wat voor mij echt top is:

Een donkere muur in de slaapkamer.

Ik slaap toch echt veel en veel beter in het donker. En donkere muren weerkaatsen minder licht, dus dat is fijn.

En een apart washok.

Minder top:

We hebben een “zwevende” en witte wasbak, echt een enorme afrader. Heel snel heel vies, dus je blijft poetsen. Zelfde voor zwarte kranen :P

Edit: ik zie de post hieronder. Bij ons bladdert er gelukkig niks af.

Witte trap: zie je alle haren en stofjes op.
Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 04-10-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:05

Let op met zwarte kranen: een groot probleem is dat de zwarte coating binnen het jaar af bladdert. Ook zie je er alles op qua kalkaanslag.

Wbt zwarte meubels: op hoogglans zwart zie je álles, elk stofje en veegje. Bij matzwart moet je even opletten op het materiaal: goedkoper spul toont heel gemakkelijk vingerafdrukken. Dat geldt ook voor de matte keukens die nu in zijn: investeer in goed materiaal want op de goedkopere versie zie je constant vingers zitten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:06

Zwarte kranen en keukens zijn leuk als je van poetsen houdt, en dan nog. :brr:
Qua kleuren heb ik de stelregel gebruikt dat je 3 kleuren kiest als basis voor het hele huis. (Muren, deuren, raambekleding, etc.) Dit geeft een samenhang.
Het is leuk om je te verdiepen in Feng Shui.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:08

Zwarte meubels zijn echt heel mooi, hebben wij namelijk ook in huis, maar wat een stofwerk is dat haha. Je ziet echt alles erop, en als ik in de ochtend gestoft heb zie je het in de avond weer liggen. Dus ondanks dat ik er heel blij mee ben, raad ik zwarte meubels af :’)

Mijn onmisbare dingetje in huis is toch wel een steelstofzuiger die draadloos is, en ik wil in de toekomst nog een dweilmachine. Oh en ik kan qua kraan echt een quooker kraan aanraden, ik had die kraan bij mijn ouders en die mis ik nu stiekem toch wel.

cissy

Re: Do’s en don’ts voor in het huis(houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:14

TS hebben of krijgen jullie huisdieren?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:15

Aangezien ik een hekel heb aan huishoudelijk werk en mijn partner is ook niet zo'n schoonmaak held.

Geen lichte of enorm donkere vloeren, zo min mogelijk groef in de vloer. Zodat er geen vuil in kan schieten of enorm zichtbaar op is.
Geen lichte meubels waar je op zit en waar gemakkelijk verwijderen van haren en zaagsel/houtstof vanwege dieren en werk.
Overige meubels mogen wel weer lichter van kleur zijn, maar geen wit tint en/of zwart tint vanwege stof/viezigheid erop. Geen groeven in het hout en zo min mogelijk open vakken, vanwege zichtbaar stof.
Transparant tafelkleed op tafel tegen vlekken.
Alles wanden zijn weer licht van kleur vanwege een relatief donker huis, ter compensatie.
Deuren geen wit, vanwege vingerafdrukken.
Keuken geen lichte tint of donkere tint waar je je vingerafdrukken op kan zien. Geen greeploos vanwege vieze vingerafdrukken. Keukenwand achter te keuken, moet tegen vocht kunnen en makkelijk af te poetsen.
Zwarte kranen of donkere wasbak blijf ik van weg als de badkamer dadelijk aan de buurt is. Ik wil geen witte kalk constant zien of je moet al weer investeren in een waterontkalker.
Zwarte handgrepen en stopcontact doosjes zijn trouwens schandalig duur, dus in het kader van bezint eer ge begint.

Ieder geval bij elk ding wat ik huis verander, bekijk ik hoe praktisch het is in de praktijk. Als jou partner mijn partner was, zou ik bij ieder onpraktisch ding zeggen. Is goed als jij het huishouden voortaan doet.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:20

Ons vorige huisje had een matzwarte keuken, vreselijk! Heel blij dat we daar vanaf zijn. Je bleef die kastjes maar poetsen. Overigens hadden we daar gunmetal kraan en die vond ik juist weer heel prima en mooi. Gunmetal heeft een wat 'levendigere' kleur dan gewoon zwart, waardoor ik het niet zo snel vies vind lijken.

Zwarte jaloezieën is ook iets wat ik niet snel nog een keer zou doen. Kon je blijven afstoffen. En in de badkamer hadden we houten jaloezieën, dat is ook geen aanrader. Ondanks dat we goed ventileerde, werd dat toch ranzig.

We hadden geen spatrand in de keuken, maar alleen afneembare verf. Dat zou ik ook afraden. Stuk minder makkelijk schoonmaken. Met pastasaus ofzo was dat echt vervelend.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:22

SUSANNEx schreef:
Ons vorige huisje had een matzwarte keuken, vreselijk! Heel blij dat we daar vanaf zijn. Je bleef die kastjes maar poetsen. Overigens hadden we daar gunmetal kraan en die vond ik juist weer heel prima en mooi. Gunmetal heeft een wat 'levendigere' kleur dan gewoon zwart, waardoor ik het niet zo snel vies vind lijken.

Zwarte jaloezieën is ook iets wat ik niet snel nog een keer zou doen. Kon je blijven afstoffen. En in de badkamer hadden we houten jaloezieën, dat is ook geen aanrader. Ondanks dat we goed ventileerde, werd dat toch ranzig.

We hadden geen spatrand in de keuken, maar alleen afneembare verf. Dat zou ik ook afraden. Stuk minder makkelijk schoonmaken. Met pastasaus ofzo was dat echt vervelend.

Wij hebben dan weer een leuk behang met een vernislaag super leuk motief op de muur en zeer makkelijk met een vochtige doek af te nemen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:23

Wij hebben in onze woonkamer, keuken en gang tegels liggen, ideaal met zieke kinderen en huisdieren

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:24

cissy schreef:
TS hebben of krijgen jullie huisdieren?

Er is nu sinds een maandje even niks, maar de kans zit er op termijn wel dik in ja, ik werk ook dagelijks met allerlei soorten dieren: vee, gezelschapdieren en reptielen etc.. dus dat er iets met modder en haar binnen komt is zeker te verwachten.

Ook hebben wij een kinderwens dus dat kan natuurlijk ook nog meespelen in bepaalde keuzes.

De woning is levens bestendig, we willen hier ook zo lang mogelijk blijven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:26

Wij wilden alle kranen ook zwart maar dat wordt inderdaad afgeraden omdat de zwarte laag snel beschadigt, dus zijn ook voor gunmetal gegaan. Met als uitzondering de quooker (hoe schrijf je dat?) in de keuken, die hebben een ander productieproces dus hun (mat)zwarte kranen blijven als het goed is zwart.

Witte stoelen en banken zijn in de basis best mooi, maar zorg dat de stof dusdanig behandeld wordt dat je vlekken (ook van rode wijn en chocola) er zo afpoetst en dat spijkerbroeken er niet op afgeven. Anders heb je straks een regenboogbank. Ik ken mensen met huisdieren en jonge kinderen en een hele gave zo goed als witte bank en als je daar 's morgens koffie op morst en er 's avonds achterkomt is er niets aan de hand. Geen idee hoe de fabrikant dat heeft gedaan maar het is briljant.

edit: oh en nog een tip: wees ook voorzichtig als je ergens kiest voor een kleur of patroon waarop je niets ziet qua vuil. Ik heb weleens in een huurhuis een licht beige aanrecht gehad met 27 tinten grijze en bruine stipjes en dan denk je dat je hem helemaal gepoetst hebt en blijkt er toch nog een gore vlek te zitten die je pas opmerkt nadat je er met je handen toevallig langskwam. Dat je je afvraagt hoe lang dat er al zat :=
Laatst bijgewerkt door Yessy op 04-10-24 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:31

Quooker ! Wat een werelds apparaat is dat als je net als ik een theeleut bent. De hele dag door kokend water *\o/*

Verder zijn heel veel dingen persoonlijk. Sommige dingen zijn dan misschien niet mooi, maar wel praktisch. Of juist andersom. Wel mooi, maar niet praktisch.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:33

Zwart is mooi, maar niet tijdloos.
Daarnaast erg veel poetswerk.

Een vriendin van mij heeft er heel erg veel spijt van.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:35

Kinderwens, dieren en een witte bank... Hihi

Houdt je vriend van schoonmaken, of komt alles op jou neer?
Dat zou ik zeker mee laten wegen in de keuze. Hij kan wel van alles willen, maar als jij hierdoor uiteindelijk 5 uur per week extra staat te poetsen....

Wij hebben een donkere vloer, heel mooi, maar je ziet er veel op, vooral qua strepen en zo.
Volgende keer zou ik voor iets meer structuur in en op de tegel kiezen, dan zie je er al minder op.

Zwarte kranen en tegels etc zijn erg mooi, maar lastig schoon te houden zonder extra maatregelen te nemen zoals een ontkalker en zo.

Vraag is dus meer, hoe veel heb je bereid aan het huishouden te doen.... Aan de hand daarvan kun je al wat dingen uitsluiten lijkt me.
Een woning moet niet alleen mooi zijn, maar ook praktisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:42

Als jullie geen poetsfanaten zijn dan zou ik wegblijven van zwarte kranen en witte banken. Zeker met dieren en een kinderwens. :')

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:45

Wij hebben een eettafel bank gehad, vreselijk onhandig vonden we hem!

Onze hoekbank was heerlijk, maar nu we 2 losse banken hebben, lijkt het veel ruimtelijker.

Wij hebben een kast in de trapkast ( van handige kasten) en zweren hierbij!

Onze Quooker zou ik ook niet zonder kunnen

De bestekla in de vaatwasser werd afgeraden, maar vinden wij ideaal!

Helaas hebben we naar mijn oom geluisterd en geen bubbelbad genomen en hebben hier nog steeds spijt van.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:56

Nog een tip: ga omgekeerd ontspullen. Laat alleen dingen in je huis komen die je echt nodig hebt, waar je blij van wordt en een vaste plek in huis heeft.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:57

Ik ben heel erg blij dat mijn gedachtengang hier nog veelvoudig bevestigd wordt, de onpraktische zaken zie ik wel in. Er komt zeker geen witte (stoffen)bank als het aan mij ligt en alle oppervlaktes wil ik zeker niet zwart hebben. Ik wil alles zo poets en onderhoudsvriendelijk mogelijk, het is een behoorlijk huis dus werk genoeg om te poetsen. Maar vooral dus ook de vraag, waar zijn jullie dan wel voor gegaan? Net als inderdaad gunmetal geborsteld in de badkamer lijkt mij een prima alternatief, oplettend dat het ook niet kan afbladderen bijvoorbeeld.

De keuken is nog redelijk nieuw, die is ook prima poets vriendelijk ingericht, daar wil ik eigenlijk zo min mogelijk aan veranderen. Maar ik zal eens letten op hoe er rekening is gehouden met het spatten, hele fijne tip!

Er ligt een eikenhouten vloer in de woonkamer. die we willen opschuren en behandelen, wel nog even de vraag welke tint we die willen hebben, ik verwacht dat dit een bruin/grijze tint gaat worden.

Badkamer moeten wel wel helemaal nieuw doen, zit nu ook een lekkage in de douchebak en de tegels nu zijn hoogglans zwart, dat ziet deze anti poets vrouw natuurlijk niet zitten. :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:03

Wij hebben heel veel ideeën uiteindelijk toch anders gegaan vanwege het praktische. Overigens totaal geen spijt van onze matzwarte kranen, paneel in de wc en wasbak keuken. Zie je echt helemaal niks op dus dat zal ook aan het materiaal liggen. Ook heel blij met onze robot stofzuiger. Hebben helemaal geen dure maar hij helpt me heel goed in het huishouden. :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:04

senna21 schreef:
Nog een tip: ga omgekeerd ontspullen. Laat alleen dingen in je huis komen die je echt nodig hebt, waar je blij van wordt en een vaste plek in huis heeft.

Yes +:)+ was ook wel een mede intentie van dit topic, ik wil dingen graag in een keer goed aanpakken en niet dat we straks met spullen zitten waar we niet blij van worden. Ook in het verhuizen wil ik van veel dingen afscheid nemen als we ze toch in handen hebben.

Ik pas regelmatig op andere huizen, dus vandaar ook dat mijn inzicht in praktische zaken wat anders ligt dan dat van mijn lieftallige partner. Ik ben nu in een huis met zwarte kranen. Hij is bij deze genezen van zijn liefde voor zwarte kranen en glazen douchewanden.

Afbeelding

_/-\o_

Op deze manier moet ik hem dus van wat dingen zien te overtuigen dat het echt niet handig is. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:06

Verstandig!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:06

Jildau schreef:
Wij hebben heel veel ideeën uiteindelijk toch anders gegaan vanwege het praktische. Overigens totaal geen spijt van onze matzwarte kranen, paneel in de wc en wasbak keuken. Zie je echt helemaal niks op dus dat zal ook aan het materiaal liggen. Ook heel blij met onze robot stofzuiger. Hebben helemaal geen dure maar hij helpt me heel goed in het huishouden. :D

Robotstofzuiger met dweil lijkt me ook echt heel fijn. We hebben nu een kleine nat/droog stofzuiger gekocht die makkelijk door het hele huis kan, leek me ook wel praktisch met het verbouwen/dieren/kinderen verhaal. Maar een tip voor een goede robot is ook zeer welkom. *\o/*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:08

Ja ik wil ook nog een robot stofzuiger.
Lijkt mij heerlijk, maar ik wil hem niet aandoen als ik niet thuis ben.
Mijn bejaarde kat wil nog wel eens kotsen dus dan ben ik bang dat dat apparaat dat door het hele huis smeert.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:14

We gaan trouwens morgen kijken voor een badkamer, vandaar dat dit topic ook vandaag. We hadden ook nog wel wat discussie over een los of inbouw bad. Hij vindt een los bad heel mooi, ik denk alleen: hoe maak je zo’n ding rondom en er achter schoon? :+

Ik zie de nadelen van een ingebouwd bad niet eigenlijk, waarom zou je voor een los bad gaan behalve voor de mooi?

We hebben wel bedacht een douchecabine en bad apart te willen. Bad leek ons ook wel een must met het idee dat er ooit dus hoop is op dieren/kinderen.