Adventskalender maken 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurboDi

Adventskalender maken 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 10:58

Er is al wel een groot adventskalender topic… maar dat gaat over adventskalenders kopen! Er zijn vast meer mensen die zelf een kalender gaan maken voor iemand en dan is een beetje inspiratie nooit verkeerd!

Ik ga er 1 maken voor een vriendin en ben internet al een beetje aan het afstruinen voor ideeën maar kan nog wel wat inspiratie gebruiken!

Dus… wie maakt er nog meer 1 en wat doen jullie er allemaal in?

Zolala

Re: Adventskalender maken 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:01

Oh leuk, ik volg. Ik wil graag iets dergelijks maken voor mijn broer en/of schoonzus, en speel een beetje met het idee om geen adventskalender te doen, maar juist iets voor de saaie(re) dagen na Kerstmis, of voor de hele maand januari.
En dan vullen met lekkere dingetjes, en (voor mijn schoonzus) bijvoorbeeld zakjes zaden/voorjaarsbolletjes die ze op haar balkon kan uitzaaien of in potten in de keuken..
Ik zit ook nog te broeden op meer ideeën.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 17:53

Zolala schreef:
Oh leuk, ik volg. Ik wil graag iets dergelijks maken voor mijn broer en/of schoonzus, en speel een beetje met het idee om geen adventskalender te doen, maar juist iets voor de saaie(re) dagen na Kerstmis, of voor de hele maand januari.
En dan vullen met lekkere dingetjes, en (voor mijn schoonzus) bijvoorbeeld zakjes zaden/voorjaarsbolletjes die ze op haar balkon kan uitzaaien of in potten in de keuken..

Ohh heel leuk ook dat idee!

Ik heb o.a. bij dille&kamille en xenos al een “verlanglijstje” met goedkope kleine maar wel leuke kadootjes. Wil even bedenken wat ik écht wil voor ik het bestel. We zijn nog mooi optijd namelijk :o

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:31

Zolala schreef:

Wat een leuk idee, ik heb een pest hekel aan de maand januari. Eens kijken of ik zoiets kan doen om het wat leuker te maken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:49

Ik maak er al jaren eentje voor mijn zoon (ondertussen 11 jaar en hij is nog steeds even enthousiast om er een te krijgen dus nu ook weer druk bezig met inkopen doen nog haha) en ik heb er ook een paar jaar eentje gemaakt voor een van m’n beste vriendinnen. Heel verschillende soorten kalenders waren dit gezien de personen waar ik voor kocht.

Die van mijn zoon doe ik deels in zakjes, welke aan een touwtje hangen boven onze dressoir (al ga ik dit jaar wat anders doen), en de cadeautjes welke te groot zijn voor in de zakjes ‘verstop’ ik op de dressoir tussen de andere kalenders welke we hebben staan en de kerst deco en dan duw ik in de zakjes een briefje met; zoek het cadeautje. In de zakjes zit elke dag dan een chocolaatje ofzo erin ook. Dit is zoals het normaliter uitziet met die van mijn zoon. Er staan dan ook nog wat andere advent kalenders verspreid. Dit jaar ga ik ipv zakjes aan touw, tasjes gebruiken welke ik kan neerzetten en ga het op een andere kast plaatsen:

Afbeelding

Alles valt en staat ook met budget vind ik, met wat je erin kunt doen/waar te kopen en wat je dus als potentieel cadeautje/vulling kunt adviseren aan een ander. Ook natuurlijk weer afhankelijk van wat de ontvanger voor persoon is etc.

Vorig jaar heb ik voor het dochtertje van mijn beste vriendin (toen 4 jaar) eentje gemaakt met de advent doosjes van de action. Daar zat dan elke dag wat lekkers in en een klein dingetje; allemaal bij action gekocht. Ze was zo zo zooo blij ermee. Ik kan daar echt van genieten dan, als ik een ander zo blij kan maken <3

Voor mijn vriendin waar ik een paar x Advent mee heb gedaan, heb ik altijd een heel ruim budget van 200-250e gehad dus ik kon ook soms wel wat exclusievere dingen kopen en dat wissel ik dan af met dagen waarop ik wat goedkopere dingen heb := Dit had ik onder andere allemaal erin gedaan (ik vergeet vanalles nog); boeken, verse/losse thee met thee zeefje en mok, vintage spulletjes wat ze leuk vind, gepersonaliseerde items (heb een sleutelhanger laten maken met 3 fotootjes erin van ons samen, een boekenlegger met foto’s van ons samen, dat soort dingen), parfum, sieraden, tote bags met leuke quotes, deurstopper van fluweel, bloemen droogklem, book sleeve, sieradendoosje voor mee te nemen als ze weggaat, schoudertasje, foto lijstjes, geurkaarsen, hand cremes, body lotion. Ik shop graag bij kleine winkeltjes met home deco, sieraden maar ook winkeltjes als Dille & Kamille, Xenos, Etsy, sites als ditverzinjeniet en nog veel meer kleine webshops maar ook gerust bij Action e.d. Ook keek ik tijdens vakanties (in het buitenland) vaak voor wat dingetjes wat mee kwam. Het is maar net waar ik wat leuks tegenkwam. Verder zat er ook elke zoveel dagen wat lekkers in wat ik dan naast het cadeautje erbij deed; nougat (ze is verslaafd aan nougat bv dus haar specifiek maakte ik daar heel gelukkig mee), chocolade, drop, nootjes, lokale jam, lokale honing, etc.

Dit zijn de 2 laatste Advents welke ik voor haar heb gemaakt (ingepakt)

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de laatste 2 welke ik van haar terug kreeg (ingepakt):

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het echt fantastisch om zelf advent kalenders samen te stellen. Dit jaar maak ik voor het tweede jaar op rij een Postcrossing-themed advent kalender wat ik ook echt super leuk vind om te doen (vorig jaar voor het eerst gedaan); postcards, washi tape, stickers, en nog veel meer qua accessoires waar je vanalles mee kunt. Ik ben met die van mijn vriendin dan ook bijna jaarrond bezig met spulletjes kopen hahaha. Zo kan ik de kosten spreiden, maar ook gewoon wanneer ik wat leuks tegenkom het gewoon meteen meenemen etc. Met de postcrossing Advent hebben we ook al in december vorig jaar nog nieuwe lootjes getrokken, dus daar ben ik ook al sinds januari voor aan’t kopen geweest. Die ga ik een dezer dagen inpakken en afmaken - die moet uiterlijk midden november verstuurd worden. Kan ik helaas geen foto’s van delen, want dit doen we met een groepje Bokkers :')

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:33

Ceetje_bokt schreef:
Wat een leuk idee, ik heb een pest hekel aan de maand januari. Eens kijken of ik zoiets kan doen om het wat leuker te maken.

Haha, ja - ik dus ook.. Ik wou wel dat iemand voor mij zo'n kalender maakte!
Ik hoop dus eigenlijk een soort nieuwe traditie te introduceren voor komende jaren :D
We zijn maar met z'n drieën, dus zoiets voor elkaar maken - ik voor hen, zij voor mij - hoeft niet meteen heul veul werk te zijn.

Cursebreaker: wat een machtig mooie dingen, zeg! Het ziet er allemaal prachtig uit <3
Ik dacht zelf ook al aan een leuke mand vol versierde pakjes of zakjes in dezelfde stijl.
(Maakte ook de vergissing om gisteravond even op Pinterest te kijken.. :+ )

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 12:41

Zolala schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Haha, ja - ik dus ook.. Ik wou wel dat iemand voor mij zo'n kalender maakte!
Ik hoop dus eigenlijk een soort nieuwe traditie te introduceren voor komende jaren :D
We zijn maar met z'n drieën, dus zoiets voor elkaar maken - ik voor hen, zij voor mij - hoeft niet meteen heul veul werk te zijn.

Wij met z’n tweeën, ik dacht om iets voor mezelf te doen, maar dan zijn het geen verrassingen meer. _O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:46

Leuk! Ik volg ook voor inspiratie. Het lijkt mij leuk om een creatieve advent kalender voor een vriendin te maken.

@cursebreaker wauw! Wat een geweldige kalenders heb je gemaakt/gekregen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 18:58

@cursebreaker WAUW!!

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 19:33

Hoe gaat het hier? Ik ben al druk begonnen. Gaat best lekker. Al heel aantal leuke kadootjes. Maaaarrr ik ben hard aan het nadenken voor het “grote” kado op de 24e. Budget ongeveer 10 a 15 euro. Hebben jullie ideeen? Is voor een vrouw van ongeveer 20, werkt in het onderwijs. Is lekker gek en erg creatief.

De kleine kadootjes gaan ook aardig goed. Zoek nog wel wat unieke dingetjes, dus ideeen zijn altijd welkom!

Voor de hele kalender trouwens een budget van €75. Nu 1/3e gebruikt voor ongeveer 1/3e van de kalender, denk net iets meer. Dus gaat best netjes dacht ik zo

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:12

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 20:18

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:40

Super leuk topic! Ik heb er vorig jaar één zelf gemaakt voor mijn moeder maar stiekem loopt het qua kosten nog wel hard op dus ik twijfel nog een beetje of ik er weer één maak. Ook vond ik het best lastig om goeie goedkopere cadeautjes te vinden. Zodat het geen nutteloze meuk is. Ik had onder andere het volgende erin;
Staatslot op de 10e, nagelriemolie, glazen nagelvijl, thee, handcreme, geurkaars. De rest weet ik eigenlijk al niet meer. Mocht iemand nog inspiratie hebben lees ik het graag! :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:32

Ik doe er vaak ook een maskertje in, ook ga ik naar kringlopen daar vind je soms ook wel echt pareltjes.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 12:00

Hoe gaat het hier met de kalenders?

Ik heb m bijna af, nog 2 dagen te vullen :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:55

Geweldig, TurboDi!

Ik had het geluk bij de Wibra tegen een geestig kartonnen zelf-maak adventspakketje aan te lopen *\o/*
Daarmee vouw je 24 kartonnen huisjes met een puntdak, die bovenaan met een koordje worden dichtgeregen. Deze:
https://assets.wepublish.com/variant-ve ... 557274.jpg

Dus de basis is er. Zelf had ik al jarenlang een gevlochten cirkel van wilgentenen bewaard, en die komt nu heel goed van pas. De huisjes op verschillende hoogten ophangen aan zo'n ring lijkt me erg leuk.
Nu nog verzinnen wat ik erin ga doen, liever geen prullen waar je nooit meer naar omkijkt. Er is (nog) geen haast bij, want de kalender is in dit geval bestemd voor januari.. maar ik hoop nog wat inspiratie te vinden in dit topic!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:08

Ik ga dit topic naar Prettige Feestdagen verplaatsen.

LZP --> PF

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 06:15

Ik heb uiteindelijk ook 4 adventkalenders zelfgemaakt.
Eentje voor (de hond van) vrienden.
Eentje voor mijn vriend.
En eentje voor vrienden. PostNL zegt dat deze vandaag aan gaat komen bij ze. Ze weten van niks, het is echt een verrassing. Ben zo benieuwd hoe ze reageren. :D

De enige die 'twee kanten op is', is die samen met mijn nicht. We hebben gekozen voor een halve advent. Dus een cadeautje om de dag.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 06:51

Ik ben ook gek op het maken van adventkalenders en ik doe het al jaren. In het begin kocht ik gewoon een complete kalender maar nu maak ik ze zelf. Voor mijn jongste dochter geef ik er altijd eentje op haar verjaardag, 22 november, en de laatste jaren maak ik die dus zelf. Ze is gek op haar kippen en het naaien van kleding dus kleine naaispulletjes en dingen met kipjes er op doen het altijd goed. Dit jaar ook tickets voor een leuk uitje hier in het theater (die passen altijd in het zakje of doosje van de kalender!). Ik verzamel het hele jaar door zodat het financieel niet zo zwaar drukt. Ik kijk bij kringlopen, Temu (heerlijk om daar op thema te zoeken... probeer maar eens). Je hebt bij Temu ook geweldige "blanco" kalenders van stof, die kun je dan zelf decoreren. Ook mijn moeder van 92 krijgt er eentje... wel wat lastiger want bv oorbelletjes, snoepjes (ze heeft diabetes) zijn geen optie. En als je er al een paar jaar eentje maakt wil je ook niet steeds met dezelfde dingetjes aankomen. Maar ze vindt het leuk! Ook voor geboortes oid maak ik er wel eens eentje. Nou maar hopen dat ik er ooit nog eens eentje zelf krijg.........

Afbeelding

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:10

O... en misschien is het handig om hier bv een lijstje te maken met leuke kleine cadeautjes.... zeker als je al jaren een kalender maakt is het lastig om op iets kleins, goedkoop en iets leuks te komen....
Ik begin vast:

- zaden (je hebt ook van die leuke "bloembommetjes")
- tickets voor een uitje
- thema sleutelhanger (bv bij Temu)
- zakjes aparte thee
- oorbelletjes
- aparte stift of pen
- mooie bonbons
- zakjes vogelvoer (voor mijn moeder van 92)
- makeup dingetjes
- kleine zeepjes of douchegel
- badparels

Ben benieuwd naar andere ideeen!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:38

Leuk Lightielight en ook slim inderdaad van het lijstje.

Een kleine greep van kleine cadeautjes die ik nu of voorgaande jaren, in adventskalenders gedaan heb:
* (voor de honden mensen) naamplaatje/nametag
* Sokken (en dan vooral van die leuke blije sokken)
* Sleutelhanger
* Kerstornament (vaak van hout of met een spreuk over vriendschap, etc)
* Boekenlegger
* Zakje verse thee
* Chocolade of iets lekkers
* Favoriet snoep
* Vogelvoer
* Zaadjes (bloemen of moestuin)
* Edelsteen (aan een ketting)
* Penselen of verf
* Douchegel, bathbomb, zeep, etc (hier is Lush favoriet)
* Kraskalender
* Tegoedbon voor ..... (Fotoshoot, bioscoop, theater, etentje, sauna, etc)
* Tijdschrift
* Koekjes uitstekers of andere bak attributen
* Bord of kaartspelletje
* Chocolademelk op een stokje
* Armbandje/ketting/sieraden
* Mini parfum
* Gepersonaliseerde katoenen/stoffen tas
* Klein flesje drank of biertje
* Knutselspulletjes
* Geurkaarsje
* Handcrem
* Etherische olie (voor in de diffuser of voor het opgieten in de sauna)
* Auto parfum
* Gepersonaliseerd fotocadeau
* Kaasplank of kaasmesjes

Gratis:
* Favoriet recept
* Zelfgemaakte playlist op Spotify
* zelfgemaakte kaarsjes
* Boeken leestip
* Film of serie kijktip
* Activiteit om samen te gaan doen

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 07:55

Wat een leuke lijst met kleine ideetjes komen hier voorbij. Bedankt enne ga vooral door :):)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:06

Wat fijn, die ideeën lijstjes! Ik ben van plan een advent voor januari (want saai) te maken als Kerstcadeautje, dus ik verzamel juist nu heel graag tips :D

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:46

Met de advent doosjes van de action heb ik eens gevuld met briefjes met daarop allemaal complimentjes/redenen waarom ik van mijn vriend houd. Was echt iedere dag een grote lach op zijn gezicht.

Zo kun je iemand heel blij maken voor een heel laag budget.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:20

Geen zelf gemaakt, maar klinkt als een leuk idee voor op bokt. Adventskalender maken voor een andere bokker? :D