Rustig inslapen en rustig wakker worden zonder gsm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Rustig inslapen en rustig wakker worden zonder gsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 20:47

Ik denk dat de titel al duidelijk is, but I need help :’)

Het duurt vaak een uur voor ik in slaap val, word heel vaak wakker in de nacht, wakker voor de wekker, dan weer in slaap vallen en mij rotschrikken van de iPhone-wekker.

Ik wil dus graag de gsm uit de slaapkamer…

Ik lees online veel en de wake up light lijkt me ideaal.
Er zijn er die helpen inslapen en dus ook rustig wakker worden.

Welke model/type hebben jullie en waarom?

Of is een white noise toestel voor inslapen en wake up light apart beter?

Ik ben doodmoe, nu thuis met een burn out en sta dus bij heel wat bewust stil en een goede nachtrust… Het lijkt jaren geleden :’(

Wie weet raad? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 20:55

Gewoon een ouderwetse wekker die geen straling afgeeft? :)) en je dus niet afleid snachts.

Of probeer je telefoon eens op vliegtuigstand snachts.. ik slaap beduidend beter als de wifi en connectie uit is.

Mi_Amore

Re: Rustig inslapen en rustig wakker worden zonder gsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 21:00

Hmm nee zo’n wekker maakt je toch met geluid wakker? En meestal niet aangenaam :’)

Gsm in de slaapkamer is zelfs op vliegtuigmodus een trigger, ik zet het gewoon af. Geen karakter. Eerlijkheid gebied het mij toe te geven O:)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:02

Vervelend voor je!

Ik heb een wake-up light van de HEMA. Gewoon simpel over een half uur wordt het steeds een beetje lichter in de slaapkamer en na een half uur komen de vogelgeluidjes (kan volgens mij ook instellen op een ander geluid).
Het helpt om rustig en geleidelijk wakker te worden, in plaats van met een schok uit diepe slaap door een piep/buzz.
Daarnaast heb ik nog een tweede wekker voor het geval ik door de vogel geluidjes en het licht heen slaap. Maar tegen de tijd dat die af gaat slaap ik al wel een stuk lichter en is het geen schok, waardoor ik me meer uitgerust voel.

Ik heb sws geen telefoon in mijn slaapkamer.

Misschien kan een slaapexpert hulp bieden, bijvoorbeeld Carinha van https://www.slapenvoorjou.nl

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 21:06

Ooh ja iets met vogelgeluiden zou me wel gelukkig maken!
Ik ben in behandeling in het ziekenhuis en 2 therapeuten.

De laatste 5 jaren waren zeer zwaar, ga er niet te veel over uitwijden, dus hulp heb ik zeer zeker maar er is eenvoudigweg een massa om aan te werken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:11

Ik heb voor mijn slaaphygiëne veel gehad aan het inzicht dat mijn ergotherapeut mij gaf.

Ontspannen, lichaamsbewust zijn en sturende/helpende gedachtes hebben mij veel geholpen.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:19

Ik sta iedere dag op met een wakeup light van Philips.. ik ben er erg blij mee.. wordt in 20/30 min steeds lichter in de kamer.. sta daardoor ook beter op

Wordt gewekt met vogeltjes

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:22

ik ben bewust mezelf gaan trainen om niet wakker te worden van de wake up, mijn vriend heeft die aan zijn kant staan en heel vaak hebben we verschillende wektijden. Maar als die lamp maar iets licht begon te geven vingen mijn ogen dat toch op en was ik gelijk klaar wakker.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:45

Ik heb ook een wake up light van Philips en daar zit ook een inslaapprogramma op. Bij die van mij is het geluid niet heel denderend, maar dat ligt denk ik aan de wifi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:49

Neem een puppy in je slaapkamer, direct wakker 's morgens :D

Even serieus (al geldt bovenstaande voor mij haha).
Ik wordt beter wakker sinds ik op mijn gsm een geluid met vogeltjes heb als alarm. Dat begint zachtjes en gaat geleidelijk wat harder.

Ook het licht in de kamer zorgt ervoor dat ik beter wakker wordt. Nu in de winter wat lastiger als ik om 5u op moet, maar gsm geeft ook licht af dus hopelijk helpt dat dan ook bij mij.

Voor het inslapen zelf heb ik geen tips, heb vaak last nog dat ik veel wakker lig voor ik eindelijk slaap.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:08

Hier doelbewust geen telefoon in de slaapkamer. Degenen die ons nodig zouden kunnen hebben in de nacht kennen ons vaste nummer en van de rest wens ik niks van te vernemen in de nacht.

's Morgens wakker worden met de radio die zachtjes aan gaat.
Hier Hema en Philips licht geprobeerd maar beide geven een onaangename brom of tik als ze beginnen en daar wordt mijn wederhelft al wakker van. De radio begint gewoon heel zachtjes te spelen en gaat steeds luider tot je ingrijpt. Werkt hier prima.

Bedenk dat er mensen zijn die er slecht van slapen als er een GSM in hun nabijheid ligt. Daar wil men niet zo graag aan maar dat is echt zo. Niet iedereen is daar even gevoelig voor maar sluit het niet uit!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:12

Ik heb de iPhone ook als wekker. Heb gewoon ingesteld dat ik tussen 23 en 8 geen meldingen krijg.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:14

Ik snap nooit zo goed hoe mensen last kunnen hebben van meldingen 's nachts. Hier ligt hij op het nachtkastje als wekker, maar verder alles op stil. Dat instellen is zo ingewikkeld toch niet?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:16

Ik schrok me ook altijd dood van het geluid van de wekker, sinds ik mijn Apple Watch als wekker gebruik ging het wat beter.
Ik heb nu een wake up light van Philips, ik vind het heel prettig. Ik gebruik m’n Apple Watch nu als back up alarm maar deze heb ik eigenlijk nooit nodig. Ik merk dat ik veel minder diep in slaap ben en minder moe ben met het wakker worden.

Verder lag ik vaak ook lang wakker, had een partner die binnen 5 min sliep en dat was zo frustrerend. Sinds juni heb ik een spijkermat, voor het slapen ga ik daar even op liggen. Werkt voor mij ontzettend om te ontspannen, soms lees ik ook gewoon nog een poosje in bed. Ook gebruik ik de wake up light wel eens met het gaan slapen maar dit doet minder voor mij dan het lezen en de mat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:21

Ik vind een wake up light zo irritant. Kon er echt niet aan wennen.

Wil nu ook telefoon uit slaapkamer, maar vind een wekker teveel licht afgeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:24

Probeer juist eens een podcast of luisterboek (iets rustigs, maar interessant genoeg, aangename stem).

Ik lag altijd uren te woelen en dan raakte ik gefrustreerd, tja dan slaap je zeker niet meer. Ik lag me dan te vervelen, want klaarwakker. Toen ben ik podcasts gaan luisteren , in eerste instantie tegen de verveling maar ik kwam erachter dat ik daar dus zo goed op inslaap! Ik heb nu ook zo'n bluetooth slaapmasker, helemaal geweldig. Het is nu gewoon een soort pavlov effect, na 3 min voel ik mezelf wegglijden. Het proberen waard.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:28

Ik heb ook een wake-up light van Philips. Hoewel ik fijner wakker wordt 'sochtend helpt het mij verder niet met mijn slaapproblemen. Inslapen gaat meestal prima maar het snachts wakker worden en niet meer kunnen slapen of net voor de wekker in slaap vallen daar helpt voor mij de wake-up light niet bij helaas.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:31

Hier de sleepcycle app als wekker, die maakt je ook heel rustig wakker op een goed momentum je slaapcyus met geluidjes naar keuze. En dan heb ik mijn luisterboek dus net als vroeger :+ luister ik naar een verhaaltje voor het slapengaan en ben na 4 min weg. Er is ook op spotify deze: https://open.spotify.com/playlist/27xRj ... dPXfemRbOd die is ook fijn als je liever geen boek luistert.
Voor de sleepcycle app en de playlist heb je geen wifi nodig dus die kan uit.
Welterusten!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:32

Wij hebben nooit de gsm in de slaapkamer liggen. Gewoon een wekkerradio, maar meestal ben ik net ervoor wel wakker.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:34

Ik heb een Phillips wake-up light, al jaren super tevreden mee! Licht gaat zachtjes aan over een half uur, dan met vogelengezang wakker worden. Mijn mobieltje ligt wel als back-up wekker (5 min later dan wake-up light) in de kamer, maar aan de andere kant van de kamer — als ik hem wil pakken moet ik dus uit bed. Meldingen heb ik uit staan van 21.00 tot 06.00.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:37

De tril functie van een smartwatch werkt hier ook goed. Al is dat wel duur om enkel aan te schaffen als wekker :')

Om te ontspannen voor het inslaap vallen, lig ik 20min op een spijker matje. Dat klinkt heftiger dan het is :+ heerlijk ontspannend. Tijdens luister ik een podcast om te voorkomen dat ik in slaap val op dat ding.
Ik heb ook een bluetooth slaapmasker, heerlijk. Dan speel ik regen en onweer op af :+
Of ASMR. Maar daar moet je van houden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:50

Ik lees 's avonds nog wel eens een hoofdstuk uit een fijn boek ;)

Hier ook een wakeup-light. Van Distinq. Hartstikke fijn ding met genoeg opties, maar het nadeel bij deze wekker is dat hij een soort klikgeluid maakt als geluid aan of uit gaat. Dus ook als je in wilt slapen en nog even de radio aan hebt... Dan eindigt hij met een best duidelijke klik. Ik slaap daar doorheen, maar anderen zijn er misschien wel gevoeliger voor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:52

Hier ook geen telefoons in de slaapkamer, de straling die ze afgeven is niet goed voor het slapen. Geen ervaring met wake up light, wij hebben de gordijnen ook altijd open en in de zomer met avonddienst is het als we opstaan (9 uur) ook hartstikke licht op de slaapkamer, denk niet dat dat voor ons werkt.
Mijn wekker begint heel zachtjes als hij afgaat, en dat vind ik wel prettig. Niet meteen vol volume.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:57

Ik slaap al jaren met de telefoon als wekker en straling? Dan zal ik wel een goede slaper zijn. Denk dat die straling flink overdreven is .

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:03

Hier al jaren geen telefoon meer in de slaapkamer, zo'n rust! We zijn er overdag al genoeg mee versmolten, daar werken we ook aan :o

Ik lees nog wel in bed, maar ook dat is eigenlijk niet rustgevend voor je hersenen (ik heb slaapproblemen, allerlei onderzoeken gehad etc) maar van lezen op dark mode worden mijn ogen moe en val ik ook weg _O-

Voor opstaan hier ook een wakeup light, van Philips maar die geeft geen tik. Wel zet ik de regenbui zonsondergang aan voor ik ga slapen. heerlijk! Een philips somneo is het, duurste model maar heel fijn apparaat.