Nieuwe MacBook Pro of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Nieuwe MacBook Pro of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 22:41

Ik heb een zeer oude MacBook Pro van 2011, deze kan niet meer geupdate worden, is erg traag en weinig intern geheugen. Daarbij ook maar 2 usb poorten waardoor ik elke keer mijn foto’s eerst op de interne schijf moet zetten en daarna op een externe harde schijf. Ik bewerk foto’s erop en vaak loopt deze ook vast, allemaal begrijpelijk voor het bouwjaar :Y)

Nou wil ik wat nieuws of gerefurbished kopen, maar ik weet niet wat wijsheid is. Of weer voor een MacBook Pro gaan of toch iets anders. Ik heb verder een iPhone 15 pro en een Apple Watch en een iPad , dus veel Apple, maar ook een Samsung tablet. Heb in het verleden ook een Acer gehad maar deze was erg traag en door een ongelukje met een kat was het scherm afgebroken (deed het wel nog wonderbaarlijk genoeg) en sindsdien ligt die ergens, nooit meer gebruikt. Is ook al ca 17 jaar oud denk ik. Ik vind de MacBook het prettigste, maar dat ben ik ook gewend. Ik bewerk voornamelijk foto’s erop (Photoshop, corel pain shop pro etc).

Ik heb wel een redelijk beperkt budget wat de MacBook Pro weer wat lastiger maakt, zat zelf aan ca 1000 te denken. Ik wil wel een laptop die zeker weer 10 jaar (incl updates) meegaat.

Wie heeft hier advies voor mij? Moge het duidelijk zijn dat ik dus al 14 jaar niks nieuws heb gekocht :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:47

Met 1000 euro kom je met een MacBook niet super ver. Nu zijn de huidige m3 MacBooks wel een wereld van verschil met een MacBook van 2011.

Ik zou gewoon nog even doorsparen en dan een nieuwe MacBook Air M3 kopen a 1300. Die kan Photoshop en dergelijken prima aan en kan je zo weer 10 jaar vooruit. Denk dat het voor jou gebruik echt niet perse een pro hoeft te zijn.

In mijn ervaring houden Apple het toch gewoon heel veel jaar langer uit dan de gemiddelde Windows laptop.

KootMiraDrum

Re: Nieuwe MacBook Pro of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:17

Moet het persee een laptop zijn? Heb je een externe monitor beschikbaar? Ik ben blij met mijn kleine maar prima MacMini M2 (512 gb harde schijf, 16 gb geheugen). Gebruik hem voor internet & fotobewerking (Photoshop e.d.).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 23:56

1300 zou ook nog te overzien zijn, maar geen 2000 wat ik vooral veel voorbij zie komen :Y) vind dat weer zonde van het geld. Maar is een Air ook prima? Het moet dus wel fotobewerkings programma’s aankunnen en zou toch wel fijn zijn als het genoeg intern en RAM geheugen heeft zodat ik niet de hele tijd dingen moet verwijderen haha. En hoeveel USB poorten hebben de huidige MacBooks? Vind 2 echt wel weinig ivm de muis die al 1 in beslag neemt.

Ik ben echt specifiek op zoek naar een laptop/macbook, ik wil geen monitor ergens hebben staan. Gewoon lekker tevoorschijn toveren wanneer nodig :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 05:55

Ik heb een M2 air. Geweldig ding, is sneller dan mijn Intel pro uit 2020 en M1 iMac. Ik werk ontzettend veel in Adobe, trekt ie prima. Heb wel 16 GB intern geheugen. 2 USB poorten, kom niks te kort. Heb een magic mouse van Apple en als je meer nodig hebt kun je ook nog een dock kopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:50

De Air is wel nieuw te vinden binnen je budget. Die is prima geschikt voor fotobewerking. Een draadloze muis zou je probleem met de poort al oplossen :Y) En ik heb zelf sowieso altijd een hub.
16GB Ram is wel fijn, maar met de nieuwe chips en het gebruik van virtueel geheugen is 8GB RAM eigenlijk ook voldoende voor fotobewerking. Al kun je je afvragen of je dan over een paar jaar toch problemen gaat krijgen met de opkomst van AI die geheugen vreet.
Qua opslag is het eigenlijk slim om foto's en grote bestanden gewoon vanaf een externe SSD schijf te bewerken. Ik heb een hele stapel Samsung T7 schijfjes liggen, die zijn geweldig.

Wat je ook kiest; neem altijd een M1 of nieuwer. De intel Macs zijn flink verouderd inmiddels.
Als je voor een Macbook Pro wil gaan dan zou een refurbished M1 Pro nog prima geschikt zijn.

Als ik het zo lees, dan zou ik persoonlijk kijken of je een Macbook Pro M1 Pro 16" kan vinden. Het basismodel heeft 16GB ram, en dan kun je kiezen uit 512GB SSD of 1TB SSD. Ik heb diezelfde, en ben er érg tevreden over.
Ik heb hem in 2021 gekocht voor bijna 3000 euro := Maar ik denk dat ie inmiddels wel een héél stuk goedkoper moet zijn, refurbished.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:03

Mijn laatste laptop voor reizen, maar met enorm veel geheugen als eis heb ik zgn. tweedehands gekocht bij een bedrijfje wat ex-bedrijfslaptops opkoopt, nakijkt en weer verkoopt. Ik had 1 in nieuwstaat, nieuwe 500gb SSD er in laten zetten omdat ik 256 te klein vond, slechts 1.4kg, intern geheugen laten uitbreiden tot 16gb, en een origineel office pakket voor 390 euro inclusief verzenden en garantie. Oh ja, natuurlijk ook met een originele Windowsversie.
De nieuwprijs van zo'n laptop lag rond de 1150.
Dan ben je dus ruim binnen het budget.
Het enige nadeel is dat er geen kaartlezer in zit, maar wel genoeg usb-poorten (2 vind ik ook te weinig). Kaartlezer gaat dus via 1 usb en dan heb ik nog een paar over voor mijn externe schijven.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:27

Als je al zo lang een Macbook gebruikt, zou ik zeker weer voor Apple gaan. Een Macbook Air is sterk genoeg voor Photoshop, maar je zou ook voor een refurbished Pro M1 kunnen gaan. Zorg inderdaad wel dat je een M processor koopt. Intel macbooks gaan niet heel lang meer mee qua updates.

Een draadloze bluetooth muis lost al 1 probleem voor je op. Alleen de echt dure Macbook Pro's hebben meer dan 2 usb poorten. Daarnaast zijn de usb poorten allemaal USB-C aansluitingen en kom je daar met je huidige schijven waarschijnlijk niet mee weg. Ik heb er een docking station bij, zodat ik alles makkelijk aan kan sluiten.

https://www.coolblue.nl/product/933693/bluebuilt-8-in-1-hdmi-docking-station-met-usb-c.html

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:38

Ik ben recent van de 2020 pro naar de 2024 M3 air en hoewel ik sceptisch was over de air, blijkt het echt een prima machine te zijn. Stuk beter dan de 2020 pro, die al niet te vergelijken was met de 2010 en 2014 pro’s die ik daarvoor had.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:51

Ik zou ook zeker voor een Macbook gaan. Coolblue heeft nu trouwens ook back to school aanbiedingen op bepaalde modellen, maar weet niet of die specificaties goed genoeg zijn

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:18

Ik heb via MacVoorMinder voor mijn verhuizing naar het buitenland een gloednieuwe Macbook Pro M2 aangeschaft en ik ben enorm te spreken over hun service. Desondanks dat ik redelijk wat kennis heb over Apple en specifiek wist wat ik wou hebben, kon de eigenaar mij alsnog erg goed adviseren en heb ik een prachtige deal kunnen maken voor dit model omdat de M3 net uit was gekomen. Erg fijne partij en desondanks dat ik skeptisch was over de naam zeker de moeite waard te kijken of ze iets hebben wat je interessant vind!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat een nette Macbook Pro met goede specs voor zwaardere programma's (Adobe etc) wel echt wat prijziger zal zijn dan 1000 euro. Die van mij was volgens mij 2800 en was wel een wat duurder model, maar zelfs de nieuwe Airs zitten inmiddels niet meer onder dat bedrag. Dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden qua eisen en hardware waar je op kan zoeken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:28

Ben het met dat laatste niet eens. MacBook Air M3 is echt sterk zat voor programma’s als Adobe.

Als je van een MacBook van 2011 af komt zul je daarin een gigantische vooruitgang merken.

Ja. Als je professioneel fotograaf bent, investeer dan in een pro met veel geheugen. Die zal vooral een stuk sneller zijn. Maar hobbymatig is een air echt meer dan prima. Hij doet wellicht iets langer over de operaties, maar als je nu van een 2011 machine komt ga je dat verschil echt niet merken.

De overweging van nieuw VS refurbished is vooral hoe lang die in je ogen mee moet gaan. Refurbished zijn ze toch al snel een paar jaar oud. Dat ga je op de totale levensduur wel merken. Als je weer van plan bent er zeker 10 jaar mee te willen doen, zou ik persoonlijk gewoon voor een nieuwe gaan. Uiteindelijk heb je het dan over iets van 100/150 euro per jaar. Vind ik erg netjes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 12:49

Heel erg bedankt voor alle tips! Er zit inderdaad een groot verschil tussen mijn huidige MacBook Pro en de MacBooks die nu in omloop zijn dus verschil ga ik sowieso merken, het is een wonder dat deze MacBook het nog überhaupt doet :Y) 13 jaar is een mooie levensduur. Het gaat mij inderdaad om hobbymatig fotobewerking dus Adobe Photoshop en Corel Paint Shop Pro moeten er goed op functioneren, ik wil het liefst iets nieuws ivm zo lang mogelijk meegaan, ook qua updates. Ik zie nu inderdaad dat er geen USB poorten meer in de MacBooks verwerkt zitten en je eigenlijk noodgedwongen een Dock moet aanschaffen en een Apple muis? Wel jammer weer -O- :7

Dit is het systeem waar ik dus nu mee werk;

Afbeelding
Extreem verouderd dus :=

Ik was aan het kijken naar de MacBook Air 15” M3, toevallig mensen hier met ervaring?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:56

Ze hebben allemaal USB-C poorten, en die zijn juist heel fijn vind ik :j Je kan er een klein tussenstukje voor kopen zodat je al je USB-A apparaten kan gebruiken zonder dock, maar veel nieuwe apparaten zoals harde schijven enzo hebben inmiddels standaard een USB-C kabel bijgeleverd.
USB-C kun je nooit verkeerd om erin steken, super handig :)) En je kan ook laden via die poorten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 13:15

Al mijn externe harde schijven (stuk of 8 geloof ik) hebben een standaard USB poort :Y) heb letterlijk geen 1 met de type C. Dat is iets van de laatste jaren vrees ik. Wellicht gewoon een paar losse kabels ook aanschaffen. Maar upgraden moet ik wel echt, ik wil m’n fotografie hobbymatig weer wat meer oppakken en nu raak ik elke keer gefrustreerd dat ik elke keer weer dingen moet afsluiten en/of verwijderen of verplaatsen om te bewerken… -O- dus dat haalt het plezier voor mij er wel vanaf.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:27

Ik was een windows mens, en werd door diverse mensen overgehaald om een macbook te kopen.

Bij mac voor minder voor 1000 euro een refurbished macbook pro gekocht. Zou helemaal geschikt zijn voor foto en video bewerking.

Iets meer dan een jaar later geeft dat ding al de geest. Gaat gewoonweg niet meer aan.
Mac voor minder geeft niet thuis, reparatie zou serieus geld kosten.

Ik heb voor 1100 euro een hp pavillion gekocht. En ik denk dat ik een officiële begrafenis geef als dat ding de geest geeft, zo blij ben ik ermee.

Na 3 jaar intensief gebruik, is hij nog net zo rap als dat ik hem uit de doos haalde.
De techniek is ook onwijs veranderd waardoor de laptops ook langer mee gaan. Geen draaiende hardr schijf met een ventilator in de schijf koel te houden bijv. Mijn laptop maakt vrijwel geen geluid

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:32

ik weet niet of je een speciale ergonomische muis hebt, maar de draadloze magic mouse van Apple vind ik wel echt heel fijn. Maar ik heb hem gewoon voor werk en geen fotobewerking oid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:58

Wat muizen betreft; ik ben sinds een tijdje om naar het Apple trackpad en gebruik sindsdien helemaal geen muis meer. Wat een verademing! Als je de gestures eenmaal kent werkt het zo heerlijk snel en intuïtief! En ik ben foto/videograaf, dus zit vaak 40 uur per week te editen achter de computer, en heb eindelijk geen last meer van mijn elleboog en pols.
Ik weet dat ook veel fotografen zweren bij een Wacom met pen voor het fotobewerken, maar dat vond ik zelf geen succes.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:01

8nnemiek schreef:
Wat muizen betreft; ik ben sinds een tijdje om naar het Apple trackpad en gebruik sindsdien helemaal geen muis meer. Wat een verademing! Als je de gestures eenmaal kent werkt het zo heerlijk snel en intuïtief! En ik ben foto/videograaf, dus zit vaak 40 uur per week te editen achter de computer, en heb eindelijk geen last meer van mijn elleboog en pols.
Ik weet dat ook veel fotografen zweren bij een Wacom met pen voor het fotobewerken, maar dat vond ik zelf geen succes.

op het werk hier heeft iemand de Apple track pad en als ik iets moet doen op zijn werkplek, dan krijg ik spontaan vlekken in mn nek van dat ding :+ maar dat zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 14:21

Met 1300 en kortingen in de gaten houden kan je voor een Macbook Air gaan. Echt een super fijn ding, niet zwaar en kan ook mee foto bewerken! Tussen de 2022 en 2024 model zit alleen een processor aan verschil. De 2022 dan echt prima. Ik ben ook overgestapt van een 8 jaar oude macbook pro naar Macbook air en geen klachten tot nu toe!

En met een actie van coolblue kreeg je 120 euro extra inruil korting op oude macbook (boven op inruil waarde) was mooi meegenomen!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:21

Shiloh schreef:
Ben het met dat laatste niet eens. MacBook Air M3 is echt sterk zat voor programma’s als Adobe.

Heb je het nou tegen mij? :') Waar zeg ik wat?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:55

Rennie89 schreef:
Al mijn externe harde schijven (stuk of 8 geloof ik) hebben een standaard USB poort :Y) heb letterlijk geen 1 met de type C. Dat is iets van de laatste jaren vrees ik. Wellicht gewoon een paar losse kabels ook aanschaffen. Maar upgraden moet ik wel echt, ik wil m’n fotografie hobbymatig weer wat meer oppakken en nu raak ik elke keer gefrustreerd dat ik elke keer weer dingen moet afsluiten en/of verwijderen of verplaatsen om te bewerken… -O- dus dat haalt het plezier voor mij er wel vanaf.

Hier een MacBook Air uit 2020 met de M1 chip (nieuw gekocht)

de laptop is zo goed als nieuw, nog in dezelfde staat als toen ik het kocht. En ik merk zelf ook totaal niks qua slomer worden of iets.
Ik heb ivm werken met mijn camera en externe hardeschijf wel een usb-hub gekocht.
usb c aansluiting voor in de laptop, en 4 gewone usb poorten in de hub die ik tegelijk kan gebruiken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:42

Courses schreef:
Shiloh schreef:

Heb je het nou tegen mij? :') Waar zeg ik wat?

Hmm. Ben ff in de war. Misschien zat ik niet naar de juiste reactie te kijken. Dacht ergens te lezen dat iemand min of meer zei dat je toch wel minimaal een pro nodig had. Maar kan het nu ook niet meer terug vinden.

Misschien las ik spoken :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:10

SCC schreef:
Rennie89 schreef:

Hier een MacBook Air uit 2020 met de M1 chip (nieuw gekocht)

de laptop is zo goed als nieuw, nog in dezelfde staat als toen ik het kocht. En ik merk zelf ook totaal niks qua slomer worden of iets.
Ik heb ivm werken met mijn camera en externe hardeschijf wel een usb-hub gekocht.
usb c aansluiting voor in de laptop, en 4 gewone usb poorten in de hub die ik tegelijk kan gebruiken.

Hier precies dezelfde, ook nieuwe air M1 gekocht toen ze nog niet lang uit waren. Super snel en foto bewerk programma's kan hij echt meer dan prima handelen. Heb hiervoor laptops gehad van andere merken, die op papier beter hadden moeten zijn, maar echt beduidend slechter functioneerden (vooral snel sloom werden, ik merk daar bij de M1 echt helemaal niks van). En hij is stil! :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 17:01

Even een schopje naar wat het uiteindelijk geworden is;

MacBook Air (2024), 13.6 inch, M3, 10-core GPU, 16 GB, 256 GB

Ik ontvang hem donderdag dus dan kan ik eindelijk weer mijn foto’s bewerken <3 ze hadden een prima deal bij mediamarkt dus de knoop maar doorgehakt *\o/*

Welke usb Hub raden jullie mij aan naast die van Apple? Moet ook nog een muis kopen, die ga ik ook nog even bestellen.