Na 6 mnd nog een rekening voor een no show…. ( tandarts)..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Na 6 mnd nog een rekening voor een no show…. ( tandarts)..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:24

Hallo bokkers

Ik had begin februari een afspraak bij de tandarts voor mezelf en mijn dochter.
Ik heb die nacht buikgriep gekregen en de afspraak verder niet afgebeld omdat ik toch met mijn dochter zou gaan en ik geen 24 uur van te voren meer kon afbellen en er vanuit ging dat ik moest betalen.
Daar aangekomen heeft mijn dochter gewoon haar behandeling gehad en ik heb afgezegd en ze snapten het helemaal, moest ondertussen ook een keer overgeven daar dus ze zagen ook dat het geen smoes ed was.
Nooit meer aan die hele afspraak gedacht tot ik vandaag een rekening (6mnd later dus) in mijn mailbox zag staan.
Nu ga ik hem wel gewoon betalen maar het is toch wel vreemd dat het zolang heeft geduurd, ze tijdens het afzeggen wat anders zeiden en dat ze 75 euro voor die niet nagekomen afspraak rekenen.
Ze hadden mij nog gemaild in juni voor de controle afspraak te maken maar daar heb ik nog niet op gereageerd.
Zullen ze nu daarom die rekening sturen?
Omdat ze er vanuit gaan dat ik die afspraak ook niet meer ga maken?
Anders krijg ik namelijk altijd dezelfde week nog de rekening van een bezoek.

Groetjes Alja

Renee1991

Re: Na 6 mnd nog een rekening voor een no show…. ( tandarts)..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:25

Nou ja, wat ze doen mag gewoon. Ik zou deze vraag aan de tandarts stellen en niet op bokt :Y)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:27

In jouw geval zou ik ze gewoon even een belletje doen en uitleggen dat je verbaasd bent omdat ze ter plaatse aangaven dat ze geen rekening zouden sturen. Als ze voet bij stuk houden inderdaad gewoon betalen maar wie weet was er ergens een overijverige vakantiemedewerker die alle openstaande zaken heeft geregeld, maar geen weet had van jullie afspraak.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:32

Eens met bovenstaande bokkers. Een factuur kan in principe verjaren maar dat is pas na 2 jaar of zo dus ze mogen nog factureren maar ik snap je verbazing heel erg goed zeker door het begrip dat je kreeg van de mensen achter de balie destijds.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:34

Melzazu schreef:
Eens met bovenstaande bokkers. Een factuur kan in principe verjaren maar dat is pas na 2 jaar of zo dus ze mogen nog factureren maar ik snap je verbazing heel erg goed zeker door het begrip dat je kreeg van de mensen achter de balie destijds.

Niet eens begrip van de mensen achter de balie maar de tandarts zelf.
Het is ook een kleine praktijk waar zij eigenaar en enigste tandarts is.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:43

Maar het één sluit het ander niet uit, toch? Ik werk in een praktijk waar we heel begripvol kunnen reageren als iemand zijn afspraak niet kan nakomen, maar dat betekent evengoed dat we het consult wel in rekening moeten brengen als het binnen 24 uur niet wordt geannuleerd.
Ik bedoel, hoe zou je het vinden als je werkgever binnen komt lopen en zegt dat je van 14 tot 15 uur even niet hoeft te werken, maar ook niet betaald krijgt, en je daarna wel weer nodig heeft?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:45

Ik zou dat prima vinden :)
Vind vrije tijd namelijk beter dan geld verdienen :)

Maar jou punt is wel gemaakt hoor en betalen ga ik ook doen.
En een andere tandarts is ook al gevonden :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:48

Ik zou echt even bellen en gewoon uitleggen dat je verbaasd was omdat je een ander beeld had gekregen toen en of het inderdaad nu echt de bedoeling is dat dit wordt betaald.

Verder heeft Renee ook wel een punt maar ik denk vooral dat TS deze factuur niet verwacht had door hoe het toen verliep, het feit dat haar dochter er wel was en dat de factuur zo lang op zich heeft laten wachten.

En zou een tandarts iemand überhaupt willen behandelen die over moet geven?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:51

Renee1991 schreef:
Maar het één sluit het ander niet uit, toch? Ik werk in een praktijk waar we heel begripvol kunnen reageren als iemand zijn afspraak niet kan nakomen, maar dat betekent evengoed dat we het consult wel in rekening moeten brengen als het binnen 24 uur niet wordt geannuleerd.
Ik bedoel, hoe zou je het vinden als je werkgever binnen komt lopen en zegt dat je van 14 tot 15 uur even niet hoeft te werken, maar ook niet betaald krijgt, en je daarna wel weer nodig heeft?

Maar stel, ik heb een afspraak bij de tandarts en de tandarts wordt die dag ziek. Ik neem hiervoor vrij en de afspraak kan uiteindelijk niet doorgaan en dit hoor ik pas een uur van te voren. doordat de andere tandarts in de praktijk een volle agenda heeft kan hij mij niet behandelen.
Gaat de tandarts mij dan ook een bepaald bedrag tegemoetkomen vanwege misgelopen inkomsten?
Laatst bijgewerkt door purny op 19-08-24 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:51

Balen dat dit zo loopt, waar is die 75eu op gebaseerd? De controle bij mijn tandarts kost een paar tientjes. :=

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:54

Nou dat…
Als ik de dag van te voren wist dat ik ziek zou worden had ik toen afgebeld…
Ik vind het gewoon banketstaaf dat het dan lekker in het voordeel van de tandarts is geregeld terwijl ik er ook niet om vraag.
Daarbij andersom zou het dikke pech zijn denk ik…

Vind ook dat ik nog coulant ben geweest om wel met mijn dochter te komen want het is 1 uur enkele reis en dat is ook niet echt prettig als je je niet goed voelt…
Maar wat me dan ook tegenvalt is de hoogte van de rekening?
Is dan alles gerekend wat ze anders had gedaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:25

Meestal brengen ze dan toch alleen een consult in rekening? Dus waar halen ze die 75 euro vandaan?
Staat dat niet in de specificatie?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:23

purny schreef:
Renee1991 schreef:

Maar stel, ik heb een afspraak bij de tandarts en de tandarts wordt die dag ziek. Ik neem hiervoor vrij en de afspraak kan uiteindelijk niet doorgaan en dit hoor ik pas een uur van te voren. doordat de andere tandarts in de praktijk een volle agenda heeft kan hij mij niet behandelen.
Gaat de tandarts mij dan ook een bepaald bedrag tegemoetkomen vanwege misgelopen inkomsten?

Nee natuurlijk niet. Je maakt toch gebruik van zijn diensten, toch niet andersom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:28

Misschien gewoon een overijverige nieuwe boekhouder? Op bokt ga je dat antwoord niet vinden, gewoon even navragen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:36

Maar ze hebben toch niet gezegd dat ze hem niet in rekening zouden brengen? Dat ze kunnen begrijpen/zien dat je ziek bent zegt nog niet dat ze ineens geen rekening sturen?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat iets in rekening wordt gebracht op het moment dat het minder dan 24 uur voor de afspraak is. Zij kunnen namelijk geen ander meer inplannen binnen dat tijdsbestek dus is het voor hen verloren tijd door toedoen van de klant, niet door henzelf.

Is de rekening laat? Ja, dat is slordig.
Is de rekening aan de hoge kant? Dat denk ik niet, want normaal wordt er een groot deel vergoed door de zorgverzekeraar, maar die vergoeden geen no show.... Dus nu moet je denk ik het gehele bedrag betalen.
Maakt het dat de rekening niet betaald hoeft te worden? Zeker niet.

En de enige manier om erachter te komen waarom de rekening zo laat was is bellen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:38

Yessy schreef:
In jouw geval zou ik ze gewoon even een belletje doen en uitleggen dat je verbaasd bent omdat ze ter plaatse aangaven dat ze geen rekening zouden sturen. Als ze voet bij stuk houden inderdaad gewoon betalen maar wie weet was er ergens een overijverige vakantiemedewerker die alle openstaande zaken heeft geregeld, maar geen weet had van jullie afspraak.

Maar dit is toch niet gezegd? Begrip/empathie tonen betekent nog niet dat er geen rekening wordt gestuurd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:55

De tijd van jou afspraak is op zo'n korte termijn niet ingevuld. Staat het ergens aangegeven dat er een bedrag in rekening wordt gebracht als je niet komt of te laat afzegt? Begrip hebben is iets anders dan zeggen we brengen het niet in rekening.
Ik krijg van de tandarts en dierenarts een mailtje met de gemaakte afspraak, daarin staat duidelijk vermeld dat er kosten in rekening wordt gebracht als je te laat afzegt. Kosteloos kan het als je langer dan 24 uur afzegt. Dan krijg ik nog een mail binnen 24 uur voor een herinnering aan de afspraak, ook weer de vermelding dat als je dan nog afzegt er een bedrag in rekening wordt gebracht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:58

hebbeb ze niet per ongeluk toch voor 2 consulten de rekening gemaakt? dus ook nog van je dochter die wel behandeld is?
ik zou gewoon bellen en dat vragen omdat je 75 wat veel vind

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:08

Wat anderen al zeggen, begripvol reageren is wat anders dan concreet zeggen 'u hoeft niet te betalen'. Je kunt even bellen idd, vooral omdat het zo lang heeft geduurd en je er niet meer op had gerekend. Misschien dat ze hun proces wat kunnen aanpassen en dit soort rekeningen voortaan wat sneller kunnen worden verstuurd, maar daar zou ik het bij laten.

En mijn tandarts rekent voor een no-show 2 euro per geplande minuut van de afspraak, dus die 75 euro is voor mij wel logisch.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:22

Mensen die niet afbellen is ergernis nummer 1 in een praktijk. Gaat heel veel tijd en geld mee gemoeid, staan mensen niet eens bij stil. Wat als jou werkgever je 1 of 2 uur per dag niet uitbetaald , ben je ook niet blij! Kosten zijn vaak berekend op een volle werkdag!

Ik ben zelf Medisch pedicure, werk nagenoeg alleen in verpleeghuizen, dus die mensen zijn er wel, maar mijn collega's met een praktijk klagen hier steen en been over!

Mensen laten vaak gewoonweg niks horen, en als ze dan weer bellen dan willen ze wel als eerste aan de beurt zijn.

In het geval van TS vind ik wel dat de nota eerder verstuurd had moeten worden en wat betreft de hoogte van de nota is maar net de vraag hoeveel tijd de tandarts voor haar had ingepland, was het een controle of een andere, lees grotere, behandeling. Wat staat er op de site van de tandarts over het niet nakomen van afspraken? Bij mij staat heel duidelijk dat afspraken welke niet binnen 24 van te voren zijn afgemeld in rekening worden gebracht, maar goed bij mij gebeurd het gelukkig zelden of nooit.

En de tandartsen zijn ook zo druk nu dat ze TS niet zullen missen, haar plek en waarschijnlijk ook van haar dochter zijn allang weer opgevuld, dus daar heb je ze niet mee.
Laatst bijgewerkt door karrij op 20-08-24 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:23

Ik snap eigenlijk niet waarom je niet gewoon af zou bellen als je te beroerd bent.

Als jij om 8.00 zegt, joh ik kom niet ik voel me te beroerd kunnen ze wel iemand op jou tijd plaaten voor een spoedafspraak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:41

Je vind het allemaal geen probleem, belt niet af want je weet dat je moet betalen en bent nu op de tenen getrapt om precies die reden. Ik snap het niet meer hoor. :')

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:24

karrij schreef:
Mensen die niet afbellen is ergernis nummer 1 in een praktijk. Gaat heel veel tijd en geld mee gemoeid, staan mensen niet eens bij stil. Wat als jou werkgever je 1 of 2 uur per dag niet uitbetaald , ben je ook niet blij! Kosten zijn vaak berekend op een volle werkdag!

Ik ben zelf Medisch pedicure, werk nagenoeg alleen in verpleeghuizen, dus die mensen zijn er wel, maar mijn collega's met een praktijk klagen hier steen en been over!

Mensen laten vaak gewoonweg niks horen, en als ze dan weer bellen dan willen ze wel als eerste aan de beurt zijn.

Nou, precies dit. Niets ten nadele van jou hoor TS, maar ik vind echt dat klanten/cliënten over de laatste jaren alleen maar meer kapsones hebben gekregen. Alles moet maar gewoon kunnen en dat tijd kostbaar is voor een dienstverlener doet er dan blijkbaar niet toe. En dan wel op de tenen getrapt zijn als er betaald moet worden (en dit niet gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekeraar). Het is een mega bron van ergernis voor ons.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:45

Ik lees ook dat er op de mail in juni voor controle afspraak door TS is niet gereageerd door TS.
Dus dat kan mede een reden zijn.

Hier bij iedere afspraak bevestiging (TA/HA of wat ook ever) staat er altijd duidelijk vermeld dat bij niet tijdig afzeggen er het consult in rekening gebracht wordt.

Er is ook nog de kwestie van de zorgverzekeraar.
In hoeverre, die bvb declaraties door de praktijk vergoed.

Zo maar een gedachte : als de zorgverzekeraar een controle voor -ik roep maar wat -
30 €Euro vergoed
En de controle op zich kost 75€, dan krijg je bij show een rekening van € 45€

Bij een no show vergoed de Zorgverzekeraar uiteraard niets en zit de praktijk wel met de volle kosten.

Lijkt mij dan logisch dat het bedrag hoger uitvalt en de praktijk te kosten wil verhalen op de no-show.

Bergrip is echt wat anders als kosten.
Is zuur voor het individu maar wel begrijpelijk
Als er nu - even extreem voorbeeld - alle geplande afspraken op een dag , last minute afzeggen, dus de praktijk alle inkomsten die dag misloopt maar wel alle kosten van die dag heeft ( en kosten zijn ook niet mals, personeel, geredschap, materiaal, water, stroom, enz)
- is er dan ook bergrip voor de praktijk ?

@TS je schrijft er is al een "nieuwe " tandarts..

Is dat om de rekening of was je in zijn geheel niet tevreden ?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:57

Alja schreef:
Ik had begin februari een afspraak bij de tandarts voor mezelf en mijn dochter.
Ik heb die nacht buikgriep gekregen en de afspraak verder niet afgebeld omdat ik toch met mijn dochter zou gaan en ik geen 24 uur van te voren meer kon afbellen en er vanuit ging dat ik moest betalen.
Daar aangekomen heeft mijn dochter gewoon haar behandeling gehad en ik heb afgezegd

Ik begrijp echt niet dat je in de ochtend niet meteen gebeld hebt dat jij geen behandeling zou ondergaan. Ik begrijp ook niet goed dat je te ziek bent voor de controle maar niet te ziek om daar naartoe te gaan met je dochter (moest jij een lange/intensieve behandeling ondergaan en niet enkel een controle?).

Hoe dan ook, ik vind het heel slordig dat je niet van tevoren belt maar gewoon ter plekke zegt 'oh ja, ik kan zelf niet hoor'.

En dat de rekening nog komt, tja dat vind ik in dit geval heel normaal. Als je enkel een controle gepland had dan vind ik het bedrag hoog en zou ik nog even navragen waarop het bedrag gebaseerd is.