Auto geramd, dader doorgereden, proces loopt vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Auto geramd, dader doorgereden, proces loopt vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:01

Geen idee of het hier goed staat maar ik loop helemaal vast in een situatie die mij onlangs ongevraagd overkomen is.

Ik was aan het werk toen blijkbaar mijn netjes in een file parkeervak geparkeerde auto geramd werd en waarbij de dader is doorgereden. De spiegel is eraf, van de achter tot voorkant zitten grote deuken/krassen/gaten etc.

Gelukkig had iemand dit samen met zijn zoon gezien en een briefje met zijn nulzes voor vragen achtergelaten, ook het kenteken is bekend.

In alle boosheid en verdrietigheid dacht ik gelukkig hier kan ik dan nog wat mee. Ik heb deze auto net vier maanden en heb hier heeeeeel hard voor gewerkt om eindelijk een fatsoenlijke auto te kunnen kopen.

Ik aangifte gedaan, poltie gaf aan dat het een bekende was en bemiddelen weinig zin had.

Volgende stap zou zijn schade melden bij mijn verzekering. Die doen heel moeilijk en wilde behalve uitgeven bij welke verzekeraar de dader zit eigenlijk niet helpen.

Dader is verzekerd bij een of ander vage buitenlandse verzekeraar. Deze is compleet onbereikbaar om de schade te melden of te reageren.

De dader zelf krijgt de politie telefonisch ook niet te pakken en meer gaan zij voorlopig ook niet doen totdat de zaak eventueel voorkomt ( kan in dit geval nog maanden duren omdat het natuurlijk geen prioriteit heeft). Zowel de politie als mijn verzekeraar zegt dat ze niet zoveel meer kunnen doen voor me en dat het balen is.

Maar ik vind het zo erg, ik heb zo hard gewerkt voor deze auto en ben er heel zuinig op. Nu zit er voor duizenden euros aan schade op ( die ik ook niet kan laten maken voor het geval de verzekeraar van de dader wel ooit iets gaat doen en ze een schade rapport willen maken (( dit heb ik zelf ook al laten maken bij mijn eigen garage maar dat is dan waarschijnlijk niet genoeg))

Bij het waarborgfonds kan ik ook niet aankloppen, die melden dat ze alleen uitkeren als de dader onbekend is. Bij mij is dus het nummerbord bekend maar hij geeft niet thuis.

Lang verhaal excuses, maar is er iemand die weet wat ik kan doen? Ik wil heel graag mn auto weer netjes hebben ( gebruik de auto veel voor mijn werk ook en ziet er niet uit zo)

Celebi

Re: Auto geramd, dader doorgereden, proces loopt vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:10

Dat dit kan in Nederland.. Te bizar voor woorden. Wat een nare situatie zo..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:15

elineAbby123 schreef:
Ik aangifte gedaan, poltie gaf aan dat het een bekende was en bemiddelen weinig zin had.

Volgende stap zou zijn schade melden bij mijn verzekering. Die doen heel moeilijk en wilde behalve uitgeven bij welke verzekeraar de dader zit eigenlijk niet helpen.

Dader is verzekerd bij een of ander vage buitenlandse verzekeraar. Deze is compleet onbereikbaar om de schade te melden of te reageren.

De dader zelf krijgt de politie telefonisch ook niet te pakken en meer gaan zij voorlopig ook niet doen totdat de zaak eventueel voorkomt ( kan in dit geval nog maanden duren omdat het natuurlijk geen prioriteit heeft). Zowel de politie als mijn verzekeraar zegt dat ze niet zoveel meer kunnen doen voor me en dat het balen is.

Whut? De politie wordt betaald om die dader te vangen en jij betaalt je verzekering om dit bij de andere verzekering te claimen.
Wat is dit voor rare situatie, dit kan toch niet bestaan :?
Ik zou flink je verzekering achter de broek aan zitten, hoezo ze kunnen niks doen, zijn ze helemaal gek geworden :=

Hoe ben je verzekerd?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:17

Volgens de ANWB kan het Waarborgfonds helpen wanneer een buitenlandse verzekeringsmaatschappij geen inhoudelijke reactie geeft (https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... egenpartij).

Mijn eigen ervaring is dat het de moeite waard is om met het Waarborgfonds te bellen voor informatie, zelfs als je verzekering zegt dat het geen zin heeft. Mijn schade is daardoor na 10 maanden getouwtrek binnen een week uitgekeerd.
Laatst bijgewerkt door Lon op 19-08-24 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:22

ik vind het vooral heel vreemd van je verzekeraar.

En ik zou inderdaad het waarborgfonds nog niet uitsluiten hoor. Zoals Lon zegt zou ik ze even bellen.

Edit: vergeet ik helemaal te zeggen hoe onwijs naar ik deze situatie voor je vind -O-

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:24

verootjoo schreef:
elineAbby123 schreef:

Whut? De politie wordt betaald om die dader te vangen en jij betaalt je verzekering om dit bij de andere verzekering te claimen.
Wat is dit voor rare situatie, dit kan toch niet bestaan :?
Ik zou flink je verzekering achter de broek aan zitten, hoezo ze kunnen niks doen, zijn ze helemaal gek geworden :=

Hoe ben je verzekerd?

Als ze de verdachte meerdere malen hebben uitgenodigd voor verhoor en hij/zij komt niet opdagen dan gaat de zaak uiteindelijk alsnog naar het OM, maar daar kan het nog een tijd duren.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:26

Vind vooral het optreden van de politie erg summier. Pak die knakker gewoon op, zeker als hij vaker zulke capriolen uithaalt.

Echt heel naar voor je, TS.. Zeker als je met zuurverdiende centen eindelijk een auto hebt kunnen kopen waar je trots op bent.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:29

Je hebt het nummerbord van de auto die je geramd heeft maar je weet toch niet of de eigenaar van die auto ook daadwerkelijk schade heeft gereden.

Is daarmee je dader niet alsnog onbekend?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:31

belle_boef schreef:
Je hebt het nummerbord van de auto die je geramd heeft maar je weet toch niet of de eigenaar van die auto ook daadwerkelijk schade heeft gereden.

In principe is daarmee de eigenaar van de auto aansprakelijk tenzij hij gestolen is.
Je verzekert de auto, niet jezelf als persoon.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:33

Renee1991 schreef:
Vind vooral het optreden van de politie erg summier. Pak die knakker gewoon op, zeker als hij vaker zulke capriolen uithaalt.

Echt heel naar voor je, TS.. Zeker als je met zuurverdiende centen eindelijk een auto hebt kunnen kopen waar je trots op bent.

En dan? Een aanhouding buiten heterdaad voor een verhoor van een verlaten plaats ongeval waar hij niet tot antwoorden verplicht is en daarna weer in vrijheid gesteld wordt? Ik denk niet dat een officier van justitie daar toestemming voor gaat geven, hoe vervelend dan ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:34

Judass schreef:
Renee1991 schreef:

En dan? Een aanhouding buiten heterdaad voor een verhoor van een verlaten plaats ongeval waar hij niet tot antwoorden verplicht is en daarna weer in vrijheid gesteld wordt? Ik denk niet dat een officier van justitie daar toestemming voor gaat geven, hoe vervelend dan ook.

Idd, en het is dan ook niet dat dat geld spontaan uit z’n zakken komt :=
Ik vind vooral de verzekering erg laks.
Of het is een budgetverzekering, het laagste pakket. Maar dan nog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:44

Wat een rotsituatie, TS! Wij hebben het zelf ook eens zoiets meegemaakt.
Er lag een stalen balk op de snelweg (van een vrachtwagen gevallen) en manlief kon hem niet meer ontwijken.
Gevolg: Banden en velgen kapot en wat kappen aan de voorkant ook.
We waren niet de enige met schade want er stonden nog meer auto's langs de kant die ook over de balk waren gereden.
Helaas was de vrachtwagen in kwestie doorgereden en kon het Waarborgfonds niets voor ons betekenen.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt! :(:)
Het is zo zuur wanneer je er zelf niets aan kunt doen. Je voelt je zo machteloos en in de steek gelaten -O-

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:50

belle_boef schreef:

De man is door beide getuigen gezien en klopt bij de beschrijving van de eigenaar van de auto

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:51

Cayenne schreef:
Wat een rotsituatie, TS! Wij hebben het zelf ook eens zoiets meegemaakt.
Er lag een stalen balk op de snelweg (van een vrachtwagen gevallen) en manlief kon hem niet meer ontwijken.
Gevolg: Banden en velgen kapot en wat kappen aan de voorkant ook.
We waren niet de enige met schade want er stonden nog meer auto's langs de kant die ook over de balk waren gereden.
Helaas was de vrachtwagen in kwestie doorgereden en kon het Waarborgfonds niets voor ons betekenen.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt! :(:)
Het is zo zuur wanneer je er zelf niets aan kunt doen. Je voelt je zo machteloos en in de steek gelaten -O-

Ohhh wat een enge situatie!!

Nou dat ja, voelt echt onverdiend. En ik kan deze schade gewoon niet betalen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:53

Je hebt toch rechtsbijstand?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:59

Wat een drama. Maar je was dus WA verzekerd en niet Allrisk begrijp ik.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:06

Ik heb exact ook deze situatie gehad, maar bij mij heeft de politie er wel voor gezorgd dat de andere partij een schadeformulier ingevuld heeft. Daar ging de verzekering van de schuldige niet mee akkoord, toen heeft de getuige ook nog een formulier moeten invullen.

Ik moest daar wel een paar keer achteraan bij hun verzekering maar dat is uiteindelijk best makkelijk gelukt.

Uiteindelijk is de zaak ook voorgekomen bij het OM en is hij schuldig bevonden maar gezien de schade inmiddels als vergoed was heeft hij geloof ik 'alleen' nog een boete gekregen voor verlaten van de plek na aanrijding ofzo.

Ik zou een kopie van je aangifte met een verklaring van de getuige(wellicht ook politierapport van die verklaring) naar die buitenlandse verzekering sturen. Dan zelf er maar even achteraan hoe je die kan bereiken?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:11

Wat ontzettend zuur ts. |o Ik hoop van harte dat er snel een goede oplossing komt. Ik zou zowel bij de verzekeraar als een jurist vragen om advies.
Sterkte.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:11

Laat het er vooral niet bij zitten is mijn tip. Wij hebben er helaas een jaar aan moeten trekken. En vaak zat dat de verzekeraar eigenlijk zei; nee we kunnen niets. Toch doorzetten, ze zeggen: de aanhouder wint. Ik hoop dat dit in jouw geval ook zo mag zijn.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:35

Wat een nare situatie TS ;(

Hier ook net een schademelding bij de verzekering afgerond zonder vergoeding na een doorrijder.
Het was een heel verhaal, maar ook aangifte, daarna toch een schadeformulier in kunnen vullen en een tegenpartij die daarop glashard heeft gelogen. Geen getuigen, dus mijn woord tegen het zijne waardoor mijn verzekering me niet verder kon helpen omdat de verzekering van de tegenpartij meer bewijs wilde..

Soms vraag ik me echt af waarom ik verzekerd ben…

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 00:19

Ahh... Ik lees dit en wordt er gewoon verdrietig van..

Ik heb ook met mijn auto gehad dat er iemand tegen aan is gekomen.
Ik was er zo zuinig mee. Moest naar de binnen stad en pakte de bus vanaf huis..
Liep vol trots langs de auto niks aan de hand. Een uur later loop ik er weer langs.
De bumper en gril stuk. Ik stond erbij te huilen, want er was ook geen briefje achtergelaten. Ik was wa +casco verzekerd en ik dacht dat alles gedekt zou worden. (Eerste auto)
Verzekering zei dat eigen schadevrije jaren gebruikt gingen worden omdat er geen tegen partij is. En toen had ik er nog maar 1 op gespaard. Dat was balen.

Naar het lokale zwembad gelopen om te vragen of iemand iets gemeld had van dit. (Parkeerplaats zwembad /bewoners)
Niks bekend..
Oproep op Nextdoor en via daar kwam er een dikke week later een berichtje van een oude mevrouw die er tegen aan was gereden met trekhaak maar geen papier had. (Maar wel gemeld had hij het zwembad)
Ik zakte door de grond van opluchting dat het eindelijk geregeld kon worden.
Sindsdien een dashcam in de auto.

Helaas heeft mijn vriend kort geleden ook schade aan zijn auto gekregen (zelfde parkeerplaats)
Hier kwamen we dagen later achter.
Hij was er ook zo zuinig op.. er staat op de parkeerplaats wel een zelfde auto qua kleur van de lakschade op zijn auto..
Maarja geen bewijs.. gewoon jammer dat we zulke mensen bestaan..

Er zijn mensen die nog wel zuinig zijn met hun auto.. :(

Edit. Ik weet helaas niet wat je kan doen.
Ik hoop dat het wordt opgelost. Ik vind het zo triest voor je ..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 02:07

Hieperdi schreef:

Ik weet niet waar dit staat, maar niet iedereen heeft een rechtsbijstandsverzekering.

TS: Ik vind het echt te bizar voor woorden dat er bekend is wie dit heeft gedaan maar dat de politie zelf aangeeft dat er niks uit voort zal komen. Je kunt dus in Nederland een auto vernielen maar besluiten je telefoon niet op te nemen en je elders verzekeren, om vervolgens nooit de consequenties te hoeven ervaren? Hele bijzondere situatie.

Ik zou persoonlijk alsnog contact opnemen met het Waarborgfonds, kan nooit kwaad om toch even informatie in te winnen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 06:58

Soms zit bij je autoverzekering ook rechtsbijstand.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 07:52

Courses schreef:
Hieperdi schreef:

Ik weet niet waar dit staat, maar niet iedereen heeft een rechtsbijstandsverzekering.

TS: Ik vind het echt te bizar voor woorden dat er bekend is wie dit heeft gedaan maar dat de politie zelf aangeeft dat er niks uit voort zal komen. Je kunt dus in Nederland een auto vernielen maar besluiten je telefoon niet op te nemen en je elders verzekeren, om vervolgens nooit de consequenties te hoeven ervaren? Hele bijzondere situatie.

Ik zou persoonlijk alsnog contact opnemen met het Waarborgfonds, kan nooit kwaad om toch even informatie in te winnen.

Dit vind ik ook echt zo raar, had nooit verwacht dat ik zo van het kastje naar de muur gestuurd zou worden.. ja ik ga het vandaag maar proberen, dank!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 07:53

Dank voor de lieve reacties allemaal!!

Ik ga vandaag het waarborgfonds toch maar proberen, fingers crossed!