Meedenken indeling gedeelde kinderkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Meedenken indeling gedeelde kinderkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:09

Hoi, ik hoop dat er mensen zijn die even met me mee willen denken over de indeling van onze kinderkamer. Het gaat om een ruime kamer (oorspronkelijk waren het er twee) met schuin dak.

Momenteel is dit de kamer van onze dochter van 2. Sinds haar geboorte hebben we niets aangepast behalve dat de wieg verruild is voor een ledikant. Nou zal ze binnenkort wel weer toe zijn aan een groter bed en wordt het dus tijd om de kamer een nieuwe inrichting te geven. Om dat een beetje toekomstbestendig te doen, wil ik meteen rekening houden met de eventuele komst van een tweede kindje. Ik zou het namelijk zonde vinden (en heel eerlijk: gewoon een boel gedoe) als we nu allemaal leuke meubels aanschaffen, die straks net niet handig passen. Op termijn komt er op zolder een extra slaapkamer, maar de eerste jaren zullen de kindjes (als ons een tweede gegeven wordt) moeten delen. Gelukkig is onze dochter een makkelijke slaper :)

Benodigdheden voor de oudste (dan kleuter):
- eenpersoonsbed
- kledingkast
- speelhoekje

Benodigdheden voor de toekomstige baby:
- ledikant (voor overdag, eerste half jaar gebruiken we 's nachts de co-sleeper)
- ladekast/commode
- badje (daar is in de badkamer en op onze eigen slaapkamer helaas geen ruimte voor)
- stoel voor voeden, knuffelen, boekje lezen

Ik dacht er aan om met een kast, gordijn of kamerscherm een scheiding te maken zodat beide kindjes wel een beetje hun eigen plekje hebben. Maar wie leg je dan het handigst dicht bij de deur? Hoe zouden jullie het doen? Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeelding

Billy

Re: Meedenken indeling gedeelde kinderkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:38

Is die privacy op die leeftijd al zo belangrijk? Ik zou het nu gewoon overzichtelijk houden zodat je met de ene bezig bent en toch de andere in de gaten kunt houden. Als ze wat iuder zijn heb ik op youtube iets leuks gezien met een stapelbed sls afscheiding

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:43

Privacy niet denk ik, eigenaarschap wel. En als we even licht nodig hebben, lijkt het me ook fijn als het slapende kind dat niet recht in het gezicht krijgt. Maar misschien zie ik gewoon beren op de weg hoor ;-)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:46

Ik ga met Billy mee, op deze leeftijd zou ik nog niet beginnen aan welke vorm van afscheiding dan ook. Voor die kleintjes (en voor jou trouwens ook) is het fijn dat ze overzicht hebben in de kamer, en samen is (zolang het ze lukt door het gesnurk/gehuil van de ander heen te slapen maar dat is gelukkig vaak geen probleem) alleen maar mega gezellig.

Ik zie nu je reactie over licht. Behalve als je een mug hebt, is er eigenlijk nooit een reden om een flinke lamp aan te doen in de nacht, mijn ervaring is dat de ander daar ook echt prima doorheen slaapt. Trouwens zelfs de grote lamp aan is een 50/50 kans dat ze gewoon doorslapen hier terwijl het geen fantastische slapers zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:51

Vroeger tot een jaar of 12 bij mijn zusje op de kamer gelegen en nooit iets van afscheiding ertussen gehad. Was dan ook klein kamertje dat kon niet eens. Mijn nichtjes hetzelfde die zijn nu rond de 15 en beginnen nu pas wat privacy te willen. Ik zou me de komende 10 jaar hier nog niet druk over maken. Gewoon gezellig indelen naar je eigen smaak.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:53

Je zou natuurlijk ook gewoon een gedeeltelijke "scheiding" kunnen maken met een Ikea vakkenkast
Zo hebben ze toch een beetje hun eigen gedeelte waar ze "eigen" spulletjes kunnen bewaren, maar heb je wel gewoon je grote ruimte en zijn ze wel nog steeds echt samen.
Ook weer makkelijk weg te halen mocht het niet zo fijn werken.

Ieder kind is natuurlijk anders. Het ene kant vind een beetje privacy misschien wel fijn, of een plekje om zich terug te trekken, terwijl andere kinderen misschien het liefste alles samen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:58

Ik zou gaan investeren in een zolderkamer. Zonde om deze kamer te verbouwen terwijl dat nog niet nodig is. Kind 2 is er nog niet, dus dan heb je tijd om die zolder op orde te brengen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:01

Aangezien je met een baby wat vaker ‘s nachts bezig bent zou ik die bij de deur plaatsen en inderdaad zo proberen in te richten dat je wel licht kunt gebruiken zonder dat dat op de oudste valt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:18

Mijn eerste gedachte zou voor nu ook zijn om de kamer een stukje te verdelen met iets van een vakkenkast er tussen. Handig dat je die dan zo in kan richten dat je van beide kanten spullen kan pakken die voor elk kind handig zijn. En dan maak je 1 vak dicht van achteren, daar zet je dan een lampje in dat alleen naar voren schijnt maar verder rondom en naar boven afgeschermd wordt door de kast, zodat het schijnsel naar dat deel van de kamer gaat, waar je het wilt hebben :)

Welk kind het dichtste bij de deur....dat vind ik een lastige. Mijn eerste gedachte is: de baby het dichtst bij de deur, want dan kan je daar z.s.m. bij zijn als die begint te brullen / als je daar 's nachts tig keer mee bezig bent. Maar dan ga ik uit van een baby van het kaliber van de onze :=

Als je zo'n slaapkop baby hebt en de grote is juist de onrustige..... dan is het wel lekker als die grote niet steeds die kleine wakker maakt := En zou ik eerder de baby lekker achterin leggen.

Ik denk dat je dat dus het beste kan bepalen aan de hand van hoe je kinderen op dat moment zijn :)

De zolderkamer in orde maken lijkt me een mooi streven, maar persoonlijk zou ik een klein kind nooit op een andere verdieping te slapen willen leggen :n

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:09

Is een eenpersoonsbed echt nodig? Mijn dochter van bijna 6 is nu 115 en past nog prima in een peuterbed van 140. En ik verwacht dat dat zeker nog een jaar past. Heel veel marktplaatsexemplaren te vinden, matrasje en hoeslakens van de jysk en het scheelt een hoop ruimte.

Wat afscheiding betreft, zou ik voor een lichtdoorlatend gordijn of een vakkenkast gaan, maar let op: die vakkenkast moet je verdomd goed vastzetten voor als je kind bedenkt dat het daarin kan klimmen. Levensgevaarlijk...

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:22

Tja Tink,maar als je bijv een beetje een woelerd hebt,is zo'n peuterbed echt te klein.
Mijn zoon is 7 en die tikt de 150 cm bijna aan,die heeft nooit een peuterbedje gehad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:36

Hier ook nooit een peuterbed gehad, maar dat was vanwege een zéér slechte slaper en dat er dan 1 van ons mee plat ging dus die van ons kreeg na zijn 60x120 babybedje direct een matras van 120 cm breed met een heel hok er omheen _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:01

Waarom niet gewoon in tweeën splitsen? Geraamte er tussen, beetje isolatie indien gewenst, gips er tegenaan en klaar.

Radiator afdoppen en twee kleinere voor in de plaats hangen, kan je gewoon doorlussen door de muur heen. Extra deur er in, eventueel door de babykamer heen.

Een veel grotere kamer heb ik niet gehad tot mijn 15e... Ging helemaal prima.

Ik ben weliswaar geen moeder, maar ik zou ze ook niet samen op een kamer willen hebben. De een de ander uit de slaap houden en als de oudste dan wat gaat hamsteren overdag en rommelen 's nachts heb je met een beetje geluk je baby de volgende ochtend geschminkt weer terug zeker :+
Maar ik ben dan ook niet bekend met het delen van een kamer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:09

Ik zou het doen zoals Janine zegt. Een wandje is echt zo gemaakt.

Anders zou ik de zolder gereed maken voor het kindje van twee. Maar daar zou ik zelf mee wachten tot ze iig veilig trappen kan lopen. Tot die tijd voldoet een kleine kamer prima. Je zou later van èèn van die delen een kantoortje kunnen maken. Ik zou de kamer splitsen wel de dochter van twee het grootste deel geven en later alsnog die zolderkamer realiseren :j

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:11

Wat een boel reacties, bedankt allemaal! Fijn om jullie ervaringen en ideeën te lezen, even een frisse blik.

Yessy je stelt me gerust wat betreft het licht, dan is een afscheiding waarschijnlijk niet echt nodig. Idee van Sky-As vind ik wel heel leuk trouwens, maar goed verankeren lukt denk ik alleen als het tot het plafond komt, en dat gaat me weer wat ver.

Zolderkamer maken we expres geen haast mee ivm jong kind(eren). Het is een open trap, dus ook als de oudste eens uit bed zou klimmen en ons komt opzoeken, vind ik dat wat link.

De kamer splitsen zou een pak meer werk geven (mijn man wil alles zelf doen - kan hij ook goed hoor, maar het duurt wel even) en dan worden het wel echt kleine kamertjes zo met de schuining. Plus dat we dan op termijn de muur er weer uit willen :Y). Zelf vroeger geen kamer gedeeld (tenzij op vakantie / logeeradres) maar wij slopen 's avonds stiekem bij elkaar op de kamer. Veel gezelliger.
Elkaar (bewust) wakker houden ben ik eigenlijk niet zo heel bang voor, als ze het eenmaal gewend zijn... Op de opvang slapen ze met 6 in een kamer, gaat ook goed.

Peuterbed hadden we eigenlijk gewoon niet aan gedacht :') Dochter is een ukkie dus de maat moet geen probleem zijn. Is inderdaad wel makkelijker puzzelen dan.

Ik ga eens even tekenen... Baby dicht bij de deur zie ik een paar keer genoemd worden, lijkt me een mooi startpunt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:13

Op zich zou verankeren niet hoeven als je er aan 2 kanten het bed of bijvoorbeeld commode tegen aan zet . Daar is van alles voor te bedenken....

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 21:25

Dat zie ik niet helemaal voor me... Hoe (op welke plek) zou je dat in dit geval neerzetten dan?

Iemand ervaring met een meegroeibed, is dat nog zinvol om te overwegen?

Hier twee ideetjes. Combinatie kan natuurlijk ook ;-) Wat spreekt jullie wel / niet aan? Welke aandachtspunten zie je?

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:32

Ik voel veel meer voor die 2e, waarbij de bedjes wat verder uit elkaar staan. Maargoed ik bekijk het dan ook vanuit het perspectief van slaapproblemen :=

Zo met die openslaande deur kan je wellicht een heel zacht schijnend lampje aan de muur bevestigen tussen ledikant en deur, en houdt de deur misschien nog wat schijnsel tegen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:53

In plaats van een badje zou ik voor een emmer gaan, vroegah heette zo'n ding een tummytub en de baby's bij ons vonden dat heerlijk. Die kan je dan gewoon op je commode zetten als je hem gebruikt, scheelt weer ruimte. Tegen de tijd dat de baby er niet meer in past kan ie mee onder de douche.

De stoel zou ik in de ruimte voor de baby houden, je wilt met je nachtvoeding niet vlakbij het bed van je peuter zitten lijkt mij.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 10:49

Wij neigen zelf ook meer naar de tweede optie.

Badje hebben we al, maar ook een emmer (ongeveer zelfde maat als tummy tub), dus als het badje te veel in de weg staat, kunnen we die altijd nog weghalen.

En dan past de stoel inderdaad wat verder naar links. Nog even kijken hoe we aan de schuining een leeslampje kunnen bevestigen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:02

Ik zou een gordijn maken op de rode streep. Is het niet nodig houd je hem open. Hebben ze toch last van elkaar, gordijn dicht...
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:12

Sowieso hoeft dat badje toch niet naast het dakraam te staan, lijkt mij...?
Of überhaupt (constant) in de kinderkamer....?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:19

Ik stuitte toevallig op dit topic. Laten onze kinderen nou een kamer delen waar je je kont niet kunt keren :+

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:46

Afbeelding

Ik zou het zo doen qua indeling.
Dan geef je je peuter nog het meeste het idee van een eigen kamer.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:58

Mijn kinderen zijn 9 en 6. Jongen en meisje. Ze maken heel de dag ruzie met elkaar, maar willen ondertussen eigenlijk 365 dagen per jaar samen slapen. Ik zou me er op geen manier druk om maken. Als je een bed en een ledikant kwijt kan, dan zit je goed.