Vraagje aan horeca mensen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Vraagje aan horeca mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:32

Vraagje... mijn dochter van 20 heeft een vakantiebaantje bij een strandtentje. Nu waren we er al achter dat het tegenwoordig heel normaal schijnt te zijn dat je wel een aanvang tijd hebt voor je dienst maar dat ze geen eindtijd hoeven geven van tevoren en je dus nooit weet hoelaat je klaar bent van tevoren.. nu is het echter haar 2e dag en was de 1e dienst van 1300 tot 2400 met een half uur pauze en de 2e van 1300 tot 0100.. ben ik nou de enigste die dit echt uitbuiting van jongeren vind? Is dit écht een normale gang van zaken in de horeca? Mogen ze je zo weinig pauze geven en/of zolang laten werken en ben ik een overbezorgde moeder

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:34

Nou ik mag in mijn officiële baan maximaal 2,5 uur werken aan 1 stuk door zonder pauze (beeldscherm onderbreking). 1x pauze in zoveel uren lijkt mij niet mogen. Afgezien van het totaal aantal werkuren per dag.... niet horeca dus. Is er geen CAO?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:46

Horeca en zeker strandtenthoreca is een vak apart. Ik zou even de CAO en het contract erop nakijken hoe het zit met de pauzes.
Eindtijd is lastiger, omdat je afhankelijk bent van wanneer de laatste gasten vertrekken. Hoepelt iedereen een half uur voor sluit op, dan kun je vroeg klaar zijn, maar als ze blijven plakken dan kun je pas echt beginnen met opruimen/schoonmaken tegen de tijd dat de deur op slot gaat. En ja, dan kan het idd laat worden -O-

melanie0906

Re: Vraagje aan horeca mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:57

Ja het is uitbuiting. Ja ook in de cao zijn er afspraken over. Nee de horeca houd er geen rekening mee en verwachten dat dit normaal is. Ik heb na ruim 10 jaar horeca daardoor besloten er een punt achter te zetten. Bazen hebben geen behoefte aan je grenzen en die staan nog net niet uit te lachen als je aangeeft dat t teveel is… Geen wonder dat zoals ik er meer mensen weggaan..

Je kan proberen te praten met de baas/leidinggevende in mijn ervaring wordt er niet geluisterd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:59

Vind ik niet gezond idd. Maar schijnt in de horeca wel normaal te zijn en ze stellen het ook niet op prijs als je er wat van zegt.
Ik ging toen bij een pannenkoekenhuis werken, gaat de keuken vaak om 20.00u dicht en ben je uiterlijk om 21.00u klaar. Dat ging op zich in m’n jonge jaren nog wel zonder pauze.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:00

melanie0906 schreef:
Ja het is uitbuiting. Ja ook in de cao zijn er afspraken over. Nee de horeca houd er geen rekening mee en verwachten dat dit normaal is. Ik heb na ruim 10 jaar horeca daardoor besloten er een punt achter te zetten. Bazen hebben geen behoefte aan je grenzen en die staan nog net niet uit te lachen als je aangeeft dat t teveel is… Geen wonder dat zoals ik er meer mensen weggaan..

Je kan proberen te praten met de baas/leidinggevende in mijn ervaring wordt er niet geluisterd.

Eens met Melanie, ook ik ga daardoor never nooit meer terug naar deze sector. Als iets niet mag dan verdraaien ze het wel zo dat het wel mag. Als je er iets over zei werd je op de plekken waar ik gewerkt heb op staande voet ontslagen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:01

Pauzes zijn een schaars goed in de horeca inderdaad. Kan me herinneren dat ik in diensten die van 12.00 tot 23.00(+) duurden vaak max 3 kwartier pauze had (stuk of 3 tot 5 korte rookpauzes inclusief snel wat eten naar binnen schuiven). Mag het wettelijk? Denk het niet. Maar horeca blijft een aparte branche. 't Is dat het niet denderend betaald, maar ik hield wel van de chaos en het harde werken :+

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:04

Ik ben sowieso niet zo'n horeca-fan wat dat betreft... Want daar mag kennelijk zo veel meer dan ergens anders.

Bonuskind nu ook (ik mag me dus nergens mee bemoeien), maar die kan om 21.00 klaar zijn, maar ook om 22.30 (en hij werkt op zondag en dinsdag, terwijl dat wettelijk niet mag vanwege zijn leeftijd)... Ik twijfel ook nog even wat ik hier mee moet doen... (hij heeft er nu pas 2x gewerkt,maar officieel gezien, mag hij dit niet. Dus naast dat het niet mag, heeft het bedrijf ook nog een hele slechte salarisadministrateur, want die moet dat opgevallen zijn ;))

Ik denk dat ik hem zelf voor dat bedrag ga inhuren...

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:27

https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/ ... edewerkers

Vanaf 10 uur werken is 45 minuten pauze. Probleem in de horeca is dat het vaak te druk is met te weinig personeel en er dus geen pauze gehouden kan worden. Plus de meesten pikken dit gewoon. Wel 1 van de redenen dat ik de horeca uit ben gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:36

Dagen van 16 uur zijn altijd al heel „normaal“ geweest in de Horeca helaas.
Ja het is uitbuiting, maar de meeste mensen doen het niet zo lang en je houdt er wel mensenkennis en doorzettingsvermogen aan over.
De meeste jonge mensen baantjes zijn hard aanpoten trouwens, niet enkel horeca.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:43

Twintigers kunnen vaak wel meer aan dan oudere volwassenen.

Als je 20 bent kan je dit vaak wel aan en anders zoeken ze vanzelf wel wat anders. Zou er niet al teveel bovenop zitten.
Zelf deed je in je jonge jaren ws ook dingen die je nu niet meer vol kan houden :+

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:51

Heb het vroeger ook gedaan hoor.
Geld verzoet de arbeid.
Dagen van 14 uur.
Wel korte pootjes aan het eind.
Maar goed ik was jong.
Ik werd ook niet gepampert.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:56

De plekken waar ik werkte deed hiervoor een middag shift en een avond shift zodat je niet aan één stuk door stond te werken. Maar er waren andere zaken waar zulke uren heel normaal waren.

Volgens mij deed ik vaak van 16:00 tot sluit. Maar sluit was soms best laat en had bij één bedrijf dan geen pauze om echt avond te eten. Een ander bedrijf serveerde ons netjes altijd wat warms te eten voordat de gasten arriveerden.

Zou er ook nooit meer naar terug keren, maar het heeft me wel een goede basis klantvriendelijkheid gegeven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:59

Ja dat is heel normaal in de horeca. Ik heb soms dagen helemaal geen pauze, dan werk ik mijn eten al staande naar binnen. :+ Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik hier ook naar verdien en absoluut niet uitgebuit word. Maar als ik kijk naar het horeca cao en hoe hard je daar voor moeten werken vraag ik mij echt af waarom er nog mensen in de horeca werken. Dan kan je beter achter de kassa gaan zitten in de supermarkt....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:13

Dikke doei naar dit soort wantoestanden. Er is genoeg ander werk te vinden.

En die horecabazen maar klagen dat ze geen personeel kunnen vinden. Gek he :+

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:15

Ik zou de CAO nakijken. Die van de horeca ken ik niet, die van retail wel en daarin staat dat je maximaal 12 uur op een dag mag werken (die 12 uur is inclusief pauze) en er moet minimaal 12 uur tussen eindtijd en begintijd van de volgende shift zitten. En vanaf 8 uur werken heb je een uur pauze. Bovenstaande situatie zou in retail dus gewoon mogen, alleen de pauze is te kort.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:45

Pauze en horeca? Wat is dat?
Hier 6 jaar lang horeca gewerkt en ben er nu helemaal klaar mee. Mis wel het leuke contact maken met de mensen, maar echt absoluut die dagen niet. Weken van 60 uur waren gebruikelijk in de zomer. Pauze deden we niet aan want “In onze tijd, moesten wij ook gewoon doorlopen” Ja ga daar maar eens tegenin als je je baantje wilt houden. Al kan je lwa eten vaak wel wat regelen met de keuken als je ze goed kent. Als er wat friet over was, hup in een bakje, mayo erbij en tussendoor even wat eten. Met wat geluk maakte de chef nog eens een echt avondmaal, maar dat was alleen op de rustige dagen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 02:15

Het is ook een beetje wat je zelf gewend bent.

Ik ben vooral eigen baas geweest en deed ook niet aan vaste pauzes en zag altijd wel hoe mijn dag en soms avond liep.
Toen ik een tijd bij mijn moeder werkte met personeel, zorgde ik wel dat die pauze kregen.

Toen ik een kind kreeg, ging ik pas wat ritme aanbrengen en vast 3x daags eten. Maar soms wel op afwijkende tijden.

Ik werkte een tijdje in een groot restaurant en daar ging iedereen onder de 18 voor 23:00 naar huis. Prima, maar voor de rest best vervelend, want wij hadden met minder mensen erg veel schoon te maken bijv.

Onze zoon rolde op de dag af op zijn 16e de horeca in en we wisten toen ook niet hoe laat hij klaar zou zijn. Ze probeerden er wel rekening mee te houden, maar hij vond het ook heel leuk en gezellig en wist dat elk uurtje extra wat opleverde.
Hij wilde graag in een cafe werken, maar kreeg steeds te horen dat hij te jong was. Ze wilden daar personeel vanaf 21. Omdat hij super gemotiveerd was, is hij op zijn 19e toch daar begonnen.

Hij is nu 27 en mede eigenaar en ondernemer geworden van inmiddels 3 bedrijven. Vaak is hij overdag voor de bedrijven bezig en als hij ergens tussen 15 en 17 start, gaat hij door tot 5 uur 's nachts/'s ochtends. Hij vindt het heerlijk.
Zijn compagnons zijn ietsje ouder en ook horeca beesten. Hij deed HBO, maar dit stroomt door zijn hart en dat klopt.

Ze hebben ook weleens wat meer moeite om personeel te vinden, maar dat is niet om de bovengenoemde redenen. Vaak doen mensen het naast hun studie en als ze klaar zijn, kiezen ze voor een baan in de richting waarin ze gestudeerd hebben.
Er zijn er genoeg die dan alsnog een tijd beschikbaar blijven of een beetje blijven plakken.

Vaak is er vooraf ruimte om te eten of hebben mensen dat al gedaan. Tijdens is het vrijwel niet mogelijk. Mensen drinken wel en in overleg kan iemand wel even naar de keuken en snel iets nemen, maar het is nou eenmaal top druk 's avonds/'s nachts.

Vrijwel al het personeel is heel enthousiast en ook heel loyaal.

Het bestaat ook al zo lang, dat veel ouders het ook wel kennen en zelf soms overdag weleens iets gedronken hebben op het terras.

Onze zoon is dus ergens anders begonnen en heeft daarna nog bij 2 bedrijven van 1 eigenaar gewerkt en het beleid, maar ook de sfeer verschillen behoorlijk per bedrijf. Dat maakt ook dat iedereen het anders ervaart en meer of minder over heeft voor "de baas" of de gelegenheid.

Wij waren laatst ergens eten wat hij ook goed kent met ook wat nieuw/jong personeel en er werden wat kleine foutjes gemaakt, maar we werden aan einde ook een beetje weggekeken, omdat er tegenwoordig erg op de klok wordt gekeken. Dat is overigens niet de eerste keer. Echt gezellig natafelen is er vaak niet meer bij.

Als je het een ouder vraagt die zelf op vaste tijden werkt met vaste pauzes, is het vast lastig te begrijpen. Maar wacht even af hoe dingen lopen en hoe je kind het vindt. Als ze het zwaar vindt en de sfeer niet geweldig etc etc, komt ze vast klagen en is het niks voor haar.
Maar ze is wel 20 en geen minderjarige meer.

Ik had eerst niet verwacht dat die van ons hier er zo in zou rollen en het heeft ook oprecht nadelen. Laatst spraken we op zondag af en dan heeft hij het weekend dus flinke avonden en nachten achter de rug en niet zoveel kunnen slapen.
Zijn dag begint rond de middag of einde van de middag. En dus vaak overdag aan het bellen, bestellen, en bijkomende zaken.

Bij een strandtent is het ook niet voor het hele jaar en het kan zomaar zijn dat ze het gewoon heel gezellig heeft.

Uitbuiting vind ik wel erg ver gaan. Moeten jongeren dan gaan staan toekijken hoe iets oudere iets doen, omdat ze minder betaald krijgen?
Dat is gewoon wat bij een bijbaantje past. Anders moeten jongeren niet werken, papa en of mama alles laten betalen, studeren en zorgen dat ze ergens kunnen starten met een beter loon en gelijk goede voorwaarden. Hoewel dat dan nog steeds pittig kan zijn. Wordt maar arts........Ook stevig bikkelen en slikken en doen voor in het begin nog niet al teveel loon.

Daarnaast vraag ik me oprecht af of je de jeugd de goede signalen meegeeft als mensen hierover vallen. Ik merk het al veel jaren, ook met personeel, dat ze met een slechte instelling komen en die toch ook wel van huis uit hebben meegekregen.
Je hoort overal; de jeugd dit, en de jeugd dat, en allemaal negatief. Maar het komt wel vaak door de ouders van die jeugd.
Wat is er slecht aan werken? Waarom moeten ze meteen rijk worden van een bijbaantje? Zie het als ene leerschool.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 03:04

superpony schreef:
Daarnaast vraag ik me oprecht af of je de jeugd de goede signalen meegeeft als mensen hierover vallen. Ik merk het al veel jaren, ook met personeel, dat ze met een slechte instelling komen en die toch ook wel van huis uit hebben meegekregen.
Je hoort overal; de jeugd dit, en de jeugd dat, en allemaal negatief. Maar het komt wel vaak door de ouders van die jeugd.
Wat is er slecht aan werken? Waarom moeten ze meteen rijk worden van een bijbaantje? Zie het als ene leerschool.

De pauze willen waar je recht op hebt is een slechte instelling?

Als je jezelf kapot wil werken voor je eigen zaak moet je dat zelf weten, maar ik vind het heel goed dat mensen wat meer om zichzelf denken. Ik ken meerdere mensen die zichzelf voor een baas letterlijk kapot hebben gewerkt en die niet pijnvrij van hun pensioen kunnen genieten. Tijdens hun werk stonden ze altijd bekend als die harde werkers en de jeugd was maar lui, maar waar denk je dat de baas is nu ze fysiek naar de klote zijn? Juist, nergens te bekennen.

De ene twintigjarige is de andere niet en sommigen hebben echt een killing rooster met hun studie. Ik vind het helemaal prima als ze leren om voor hun rechten op te komen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor regelen voor balans in hun privéleven, wat deze generatie gelukkig belangrijker lijkt te vinden dan de generaties waar meer mensen zich zonder morren laten kapotwerken voor de zakken van een ondernemer.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 06:53

Pauze en horeca is natuurlijk sowieso een ding, aangezien je niet om 17:00 terwijl er 300 pax in je zaak zitten even een uitgebreide maaltijd naar binnen kan gaan schuiven terwijl je collega's zich uit de naad rennen omdat er niet genoeg man op de vloer staat. Ik was blij als ik even kon zitten met pauze, maar vaak zat stond ik aan de pas m'n burger naar binnen te werken terwijl ik de bonnen mee las en de andere collega's aanstuurde. Als je 45 minuten pauze wilt en in een kantine wilt eten, is de horeca niet het vakgebied waar je dit zult vinden.

Doorgaans heb je dag en avonddiensten, dan is het 13:00 - 22:00/23:00 +/- (first come, first out) en vanaf 16:00/17:00 tot sluit. Dit kan natuurlijk wat schuiven op basis van eventuele openingstijden, aangenomen reserveringen etc maar dat was bij het gros van de zaken waar ik heb gewerkt wel de norm. Laat ik het anders vragen: Wat is hierover besproken met de sollicitatie? Hoe worden de diensten ingedeeld, is dit niet alleen een soort inwerk zodat zowel dag- als avonddiensten duidelijk worden qua taken?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:53

Hier veel strandtenten en ken ook veel mensen die bij strandtenten werken.

Dit zijn best normale tijden. Met mooi weer is werken van openen tot sluit niet gek. De meeste zijn open voor ontbijt tot 1 uur snachts.

De vrienden die daar hun bij baantje hadden werkte alleen in de zomer. De rest van het jaar waren ze vrij, want al het geld was al verdient.

Met slecht weer waren ze vaak wel eerder klaar, omdat er dan niet veel te doen is.

Paar jaar terug toen we zo een lange hete zomer hadden. Zijn strandtenten ook enkele weken dicht geweest, zodat het personeel kon bijkomen. Heel lang hou je zulke dagen niet vol namelijk.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:04

Ik werk bij een fastfood keten en we hebben een dienst van 10 tot 21 en dan heb je 45 min pauze ( mag je kiezen half uur en kwartier of alles in 1 keer ) en diensten van 12 tot 9 met een half uur pauze. Maar soms is t rustig en gaan we eventjes ook babbelen en rustig aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:08

Horeca is tevens een goede voorbereiding voor mensen die de zorg in gaan, die hebben vergelijkbare werkdruk en dan komt er nog verantwoordelijkheid overheen.

Zonder gekheid, voor tijdelijke baantjes zou ik daar niet te ingewikkeld over doen, meestal is het gewoon heel gezellig.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:11

Sweetgirl1 schreef:
Ik werk bij een fastfood keten en we hebben een dienst van 10 tot 21 en dan heb je 45 min pauze ( mag je kiezen half uur en kwartier of alles in 1 keer ) en diensten van 12 tot 9 met een half uur pauze. Maar soms is t rustig en gaan we eventjes ook babbelen en rustig aan.

Wellicht dat het inmiddels anders is, maar volgens mij hebben die Amerikaanse ketens een andere CAO/regeling dan horeca (kleinschalige).

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:26

Het is een burgerking waar ik werk