Ultieme tips tegen een stinkende groene bak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Ultieme tips tegen een stinkende groene bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 16:29

Wij hebben last van een ontzettend geurige groene bak, vooral na het legen. Ik kan me voorstellen dat voorkomen ingewikkeld is, dus ben ik op zoek naar tips om de geur in toom te houden. Het liefst wel tips die zelf zijn uitgetest en werkte, googlen kan ik zelf ook ;)

De bak is net vandaag geleegd dus kan nu mooi starten met een nieuw preventie plan.

Foaly

Re: Ultieme tips tegen een stinkende groene bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:34

Zaagsel of kattegrit erin?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:36

Speciale containerzakken voor GFT. Ideaal!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:37

Uitspuiten met een hogedrukspuit of tuinslang + harde borstel. Schoonmaken elke leging is enige wat eigenlijk het beste werkt.

Wij hebben ook gft zakken geprobeerd maar die zijn al verteerd voor hij geleegd werd..
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 24-07-24 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:37

Herkenbaar probleem. Ik ben inmiddels wat kritischer in wat erin gaat. Groenafval wel maar geen vis of vlees of eier resten. Die gaan in de restkliko, al maakt dat het niet beter. Ook die wordt gewoon te weinig geleegd inmiddels helaas. En doe ik het liefst gemaaid gras als tussen demping steeds erin.

Wat wel iets helpt is klimop in de bak en een kiertje open laten staan. En na het legen gaat hij plat in de tuin met de deksel open.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:49

Bloem er in strooien
en dat tussendoor herhalen

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:55

Wij laten sowieso ook regelmatig door een bedrijf de containers reinigen. Gebruiken speciale GFT bakken en wij doen en 's nachts een stukje plank open dat hij open staat en kan luchten. Zo kunnen wij thuis de geur beperken. Ohja en als er vlees afval is of poep van de kat dan doen wij die in een apart GFT zakje die erin mag om vliegen al te beperken. Dit gaat behoorlijk goed af. Op dagen dat het echt heel warm is dan ruik je hem altijd wel wat. Alleen niet meer zoveel als vroeger. En ook bijna tot geen maden op deze manier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:00

Jolien87 schreef:

Die scheuren en vergaan bijna direct. Dat is echt weggegooid geld.

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:11

Wij laten de bak altijd op een kiertje open staan, dan valt de geur eigenlijk best wel mee.
En aangezien wij een hedera heg hebben, gaat er ook altijd vrij snel een laag hedera in, schijnbaar helpt dat ook iets.

Verder is uitspuiten na legen ook altijd een goeie, doe ik ook wel regelmatig.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 17:26

Foaly schreef:
Zaagsel of kattegrit erin?

Zaagsel zou een optie kunnen zijn, weet niet goed goed dit geur opneemt maar het neemt wel het stinkende vocht op. Kattenbakkorrels mogen (dacht ik) niet in de GFT container.

Jolien87 schreef:

Die verteren als ze vochtig worden en precies het vocht is het gene wat voor die geur zorgt dus ik denk dat dit hem voor ons niet wordt.

Unwritten schreef:
Uitspuiten met een hogedrukspuit of tuinslang + harde borstel. Schoonmaken elke leging is enige wat eigenlijk het beste werkt.

Wij hebben ook gft zakken geprobeerd maar die zijn al verteerd voor hij geleegd werd..

We hebben helaas (nu nog) niet de mogelijkheid voor een hogedrukreiniger. Maar het zou dan bij ons voor op straat eindigen en ik weet niet hoe erg het reinigingswater dan gaat stinken. Voel me nu al zo buurt onvriendelijk met die stinkbak.

karuna schreef:
Herkenbaar probleem. Ik ben inmiddels wat kritischer in wat erin gaat. Groenafval wel maar geen vis of vlees of eier resten. Die gaan in de restkliko, al maakt dat het niet beter. Ook die wordt gewoon te weinig geleegd inmiddels helaas. En doe ik het liefst gemaaid gras als tussen demping steeds erin.

Wat wel iets helpt is klimop in de bak en een kiertje open laten staan. En na het legen gaat hij plat in de tuin met de deksel open.

Hier wordt de grijze bak ook nauwelijks geleegd (1 keer in de 4 weken) en dan zit deze vol met poepluiers. Wat een stinkprobleem op zich is. Kan wel even kijken of ik de klimop kan trimmen en erin gooien, grappig dat dat werkt. Open zetten durf ik nu niet, arme buren :’)

Daks schreef:
Bloem er in strooien
en dat tussendoor herhalen

Hoeveel moet er dan in? Een kilootje of meer?

Momo94 schreef:
Wij laten sowieso ook regelmatig door een bedrijf de containers reinigen. Gebruiken speciale GFT bakken en wij doen en 's nachts een stukje plank open dat hij open staat en kan luchten. Zo kunnen wij thuis de geur beperken. Ohja en als er vlees afval is of poep van de kat dan doen wij die in een apart GFT zakje die erin mag om vliegen al te beperken. Dit gaat behoorlijk goed af. Op dagen dat het echt heel warm is dan ruik je hem altijd wel wat. Alleen niet meer zoveel als vroeger. En ook bijna tot geen maden op deze manier.

Ik ga kijken hoeveel zo’n bedrijf kost. Had wel al eerder gekeken maar haakte een beetje af op de abonnement vormen die ze aanboden.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:55

Een laag gemaaid gras stopt de stank, is mijn ervaring. Dus eerst konijnenhok verschonen en dan grasmaaien, bijvoorbeeld.
Wij gebruiken gft-zakken, al smelten die wel weg in de zomer. En na het legen indien nodig schoonspuiten (met een harde waterstraal van een gewone tuinslang met spuitpistool gaat dat prima) en op de kop laten drogen. Eenmaal schoon moet je het wel bijhouden!

Als het heel erg is, dan eerst grofweg schoonspuiten en leeggooien en dan een paar emmers water met een scheut groene zeep erin en met een bezem, ragebol of i.d. flink schoon schrobben, naspoelen en op de kop laten drogen.
Als hij daarna nog steeds stinkt, zou ik hem nog een keer schoonmaken, maar dan met chloor ipv groene zeep. Dat is het laatste redmiddel. Als je die dan over de straat leeggooit en verdeelt met een bezem, wordt je straatje ook mooi schoon.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:12

Wij laten onze bak ook reinigen door een bedrijf, scheelt zeker. Kost hier geloof ik 79 euro voor een jaar (12x).

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:44

Ik borstel hem elke keer na legen-- 1 x per 14 dagen -- even uit met de heksenbezem en laat hem drogen.
Verder staat hij altijd een klein stukje open dmv een steentje..
Nooit last van stinken of maden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:38

Echt gewoon geen last van stank. Maar ik houd het ding dan ook dicht.
Als je maden in je bak wilt, moet je vooral vliegen de kans geven er hun eitjes in te leggen door 'm open te zetten. Ik weet dat dat advies gegeven wordt, en echt, ik begrijp 'm niet. Bak dicht = geen vliegen die er in kunnen = geen maden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:01

een jerrycan schoonmaak azijn erin

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:58

Na het legen zsm grasmaaien of kippenhok schoon (hennep strooisel). Open laten staan en vooral niet schoon spuiten werkt hier heel prima.
Als het warm is hou ik vlees afval in een afgesloten zak in de koelkast tot de eerstvolgende lediging van de groene of grijze bak.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:55

Hoe komt die stank er in? Maak je na legen schoon? Ff laten weken in de allesreiniger? Bezem er door soppen en uitspoelen, goed laten drogen.

Hier gebruiken we zaagsel tussendoor, hedera erbij, deksel altijd dicht. Heb eigenlijk nooit last van geur.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 11:51

Hannanas schreef:
Hoe komt die stank er in?

De inhoud ;) lijkt me een beetje een retorische vraag.

Ik heb vandaag houtvezel gehaald dat wordt ons eerste experiment.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:54

Ik heb er altijd een lat tussen liggen waardoor hij op een kier blijft, heb geen maden meer gehad sinds ik dit doe en stinkt ook niet :n

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:30

Die van ons stinkt nu ook echt een uur in de wind. Toevallig ook vandaag geleegd, heb er 2 emmers water met alles reiniger in gegooig voor nu en wil hem idd met een bezem even helemaal schoon borstelen (wel heel goor karwei want overal zitten half vergane etens/planten resten). en dan hoop ik dat het weer oke is. Hij staat altid op een kier maar de stank was nu echt niet meer te harden. Ik stond gister vanaf een afstandje mijn afval erin te gooien :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 13:32

leonie87 schreef:
Ik stond gister vanaf een afstandje mijn afval erin te gooien :')

Voor iemand die denkt in beelden is dit fantastisch, hopelijk heb je raak gegooid _O-

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:37

Renee schreef:
leonie87 schreef:
Ik stond gister vanaf een afstandje mijn afval erin te gooien :')

Voor iemand die denkt in beelden is dit fantastisch, hopelijk heb je raak gegooid _O-

Het wasa een soort van basketbal met wat onkruid, wat schillen van een meloen en de resten van een bloemkool :') EN alles raak :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 14:35

leonie87 schreef:
Het wasa een soort van basketbal met wat onkruid, wat schillen van een meloen en de resten van een bloemkool :') EN alles raak :D

Ik lees hier een gemiste carrière ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:12

Ik heb poeder er liggen van de action met een luchtje eraan speciaal voor prullenbakken en containers. Werkt tot nu toe echt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 15:16

F_inley schreef:
Ik heb poeder er liggen van de action met een luchtje eraan speciaal voor prullenbakken en containers. Werkt tot nu toe echt

En dat mag bij het GFT afval? Niet alles mag zo maar in de groene container gegooid worden.