Dubio werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Dubio werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 17:30

Na aanleiding van een vorige topic dat ik opzoek ben naar een werk branche waar ik lekker op onderzoek mag, en met mijn handen mag werken.

Nu heb ik sinds kort een werkplek gevonden, maar ik wil gewoon mijn hart even luchten.
Het voelt voor mij enorm alsof ik nu weer faal en dat niks in mijn leven vlekkeloos kan lopen.

Ik kwam met dit bedrijf in contact nadat er iemand op mijn oproep gereageerd had op internet van dat ze mensen zochten.
Ik heb contact opgenomen en het een en ander gehoord , het klonk leuk!
Dus ik gesprek gegaan. Klonk ook prima. Ik kon groeien in het bedrijf.
Ik kreeg de vraag of ik een dagje mee wou lopen om te kijken of het iets is. Dit was alleen niet mogelijk in mijn omgeving dus ik moest ik een best stukje rijden met mijn eigen auto. €25 benzine kosten.

Het was een leuk dagje meelopen.
Deze maand ben ik begonnen.
Ik kreeg een werk auto van het bedrijf, niks was op orde. Ik heb dus parkeer kosten in de stad moeten betalen op mijn eerste werkdag, van 30,-.
Mijn contract heb ik vandaag pas binnen gekregen nu ik daarom vroeg.

Werkdag 2 collega is behoorlijk negatief over het bedrijf waar ik echt van schrik.

Zo ook andere collegas in de afgelopen weken.
Ik zit er stilletjes tussen, als nieuw persoon en ik hoor het aan hoe erg ze klagen.
Ik vind het lastig. Ik zit er met een doel om uiteindelijk een eigen huisje samen met mijn vriend te kunnen kopen in de toekomst.
Ik hoor mensen alleen maar klagen dat ze in functie omhoog zijn gegaan.
Maar dat de loon nooit mee groeit en ze al 2 jaar er tegen strijden , maar als er een nieuw iemand komt krijgt deze persoon direct de juiste loon.

Het werk is relaxt waardoor ze er blijven. Maar als ze wat beters kunnen vinden doen ze dit.

Gisteren vroeg ik, of ik de benzine kosten van de proefdag terug kreeg in de eerste loon.
Ik krijg direct een deksel op mijn neus. 'nee dit declareren wij niet.'
Ik ben iemand die absoluut niet sterk in mijn schoenen staat om jaren te vechten voor iets omtrent een groot landelijk bedrijf. Wat van een Engelse rijke ondernemer is.
Ik vind het lastig om al dat negatieve te horen.
Ze hebben niet echt een cao, hun eigen en dat betekend zelf onderhandelen om jouw loon.
Dan staat het vast, en het zal niet meer echt omhoog gaan zeggen meerdere collegas.
Het bedrijf loopt ook leeg.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen ..
Ik vind het lastig om werk te vinden, en ik was zo blij dat ik iets 'serieus' had gevonden..
En nou lijkt het alsof ik toch met lege handen sta.
Ik heb net mijn opleiding niveau 2 afgerond en ik wil graag werken.
Ik wil geen uitkering..
Maar ik ben zo bang dat ik geen werk kan vinden.
Ik dacht dat ik een frisse start had.

Het gevoel dat ik faal.. :(

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:40

Wegwezen zodra het kan. Als het salaris bij niemand meegroeit met de functie, al je collega’s liever iets anders willen doen, je genaaid wordt met kosten die je voor de baas hebt gemaakt, en ze lekker makkelijk omgaan met je contract.. ik zie alleen maar rode vlaggen. En TS, dat ligt echt niet aan jou! Op het eerste gezicht kan een bedrijf soms heel leuk lijken, hun willen natuurlijk ook graag goede, serieuze werknemers binnenhalen. Maar als dan blijkt dat ze zich toch een stuk mooier hebben voorgedaan dan de realiteit is het geen schande om lekker wat anders te zoeken. Ik zou als ik jou was weer gaan solliciteren op andere plekken. Heb je wel een proeftijd bij je huidige baan?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 17:42

Summerfly schreef:
Wegwezen zodra het kan. Als het salaris bij niemand meegroeit met de functie, al je collega’s liever iets anders willen doen, je genaaid wordt met kosten die je voor de baas hebt gemaakt, en ze lekker makkelijk omgaan met je contract.. ik zie alleen maar rode vlaggen. En TS, dat ligt echt niet aan jou! Op het eerste gezicht kan een bedrijf soms heel leuk lijken, hun willen natuurlijk ook graag goede, serieuze werknemers binnenhalen. Maar als dan blijkt dat ze zich toch een stuk mooier hebben voorgedaan dan de realiteit is het geen schande om lekker wat anders te zoeken. Ik zou als ik jou was weer gaan solliciteren op andere plekken. Heb je wel een proeftijd bij je huidige baan?

Ik heb een contract van 7 maanden met daarin een maand proeftijd.
Ik zit daar nog in! Binnen de maand.
Geen idee wat er gebeurd na die maand. Qua opzeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dubio werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:44

Hoe lang heb je nog in je proeftijd?
Want ik zou zsm gaan zoeken naar een andere baan. Dit zijn teveel rode vlaggen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 17:48

Cayenne schreef:
Hoe lang heb je nog in je proeftijd?
Want ik zou zsm gaan zoeken naar een andere baan. Dit zijn teveel rode vlaggen.

Beetje stom maar ik ben er 10 juli begonnen.
En ik ben normaal echt absoluut geen klager.
Ik baal echt enorm.
Want het vinden van werk pas een paar jaar terug een hele drempel.
En nu weer :(

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:53

Met hoe dit daar verloopt zou ik zsm wegwezen daar.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:54

Die benzinekosten voor de meeloopdag zou ik niet terugvragen, je was toen immers nog niet in dienst. Die parkeerkosten zeker wel, helemaal als je die kosten hebt moeten maken doordat zij de boel niet op orde hadden.

Verder, negatieve sfeer is een zeer legitieme reden om in je proeftijd nog op te zeggen, en zou ik ook zeker doen. Dat wordt er meestal niet beter op namelijk en voor je het weet ben je zelf net zo'n oude zeur aan het worden en dat wil je niet :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:57

Ik zou nog even blijven, wat werkervaring opdoen wat je op je cv kan zetten en over een half jaartje rustig om je heen gaan kijken of je wat anders superleuks kan vinden. En anders blijf je gewoon nog even tot je wat anders gevonden hebt.
Binnen een maand weg staat ook niet zo best op je cv. En collega’s die klagen die kom je overal wel tegen. Vaar je eigen koers, ontwikkel je eigen mening. Het kan zijn dat je inderdaad over een paar maanden niet zo blij bent en je wat anders wil. Maar gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. En gebruik dit als werkervaring. En wie weet valt het wel mee en heb je het wel naar je zin. Geef het een kans.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:00

Die andere klagen maar zijn er al jaren. Er is nu genoeg werk om ergens anders te gaan kijken, dus het zal wel meevallen denk ik dan.

Of je zelf in die sfeer wilt zitten, dat is weer wat anders.

Vind je zelf het werk nu fijn? Of ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:01

Das geen falen maar een bedrijf wat zich leuk voordoet en daarna niet goed is voor haar medewerkers.
Best dom in deze tijd. Nieuw personeel zoeken kost meer dan je medewerkers fatsoenlijk belonen.

Of het zijn zeikerige medewerkers, ik heb een hekel aan mensen die klagen maar vervolgens niks ondernemen := zeurpieten.

Nieuw werk zoeken hierom is geen schande.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:25

Je hebt een contract van 7 maanden, dus tussentijdse loonsverhoging is sowieso niet heel waarschijnlijk. Je hebt je contract, die brandstofkosten niet krijgen vind ik niet raar, parkeerkosten zouden wel vergoed moeten worden van je eerste dag.

Ik lees wel redenen om niet langer dan 2 contracten te blijven, maar niet om dit contract niet vol te maken. Lekker je eerste officiële werkervaring opdoen en op tijd beginnen met zoeken voor een andere werkgever, niet wachten totdat het contract al afgelopen is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:32

Suzanne F. schreef:
Ik zou nog even blijven, wat werkervaring opdoen wat je op je cv kan zetten en over een half jaartje rustig om je heen gaan kijken of je wat anders superleuks kan vinden. En anders blijf je gewoon nog even tot je wat anders gevonden hebt.
Binnen een maand weg staat ook niet zo best op je cv. En collega’s die klagen die kom je overal wel tegen. Vaar je eigen koers, ontwikkel je eigen mening. Het kan zijn dat je inderdaad over een paar maanden niet zo blij bent en je wat anders wil. Maar gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. En gebruik dit als werkervaring. En wie weet valt het wel mee en heb je het wel naar je zin. Geef het een kans.

Dit. Staat er een tussentijdse opzegmogelijkheid voor jou in het contract TS?
Zo ja, dan zeker niet in je proeftijd zomaar stoppen. Je zult nog meer hobbels tegenkomen in je werkende leven, het is niet altijd feest helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:25

Volgens mij mag je altijd vragen om eervol ontslag.
Je hoeft dus niet per se die 7 maanden uit te dienen.

Na afloop van de proeftijd houdt dit in dat je nog een poosje moet doorwerken (1 of 2 maanden) - maar ivm. solliciteren 'maakt dat niet uit', bedrijven weten dit.
Solliciteren terwijl je een baan hebt "en toe bent aan een nieuwe uitdaging" (plaatselijk jargon, nooit je huidige werkgever afkraken tijdens een sollicitatiegesprek!) gaat makkelijker dan solliciteren zonder baan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:41

Tip ook voor de volgende keer niet werken voor je contract heb.

Ben daar ooit zo ingetuind dat ik daar uiteindelijk een gerechtelijke uitspraak van heb, maar er was niks te halen of vorderen. Dus nooit betaald voor de uren die ik gewerkt heb.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:53

Oké, in eerste instantie dacht ik ooohhh wat erg voor haar, wij zoeken nog wel een leuke collega even kijken naar de regio.
Toen kwam ik aan bij je berichten en je laatste 3 topics zijn allemaal negatief. Je buren zijn vervelend, je vakantiehuisje was niet goed genoeg en nu is ook je werk meteen al niet leuk nadat je net begonnen bent.

Misschien eens proberen een andere mindset aan te nemen, dat maakt het leven echt veel leuker!

Daarnaast, een meeloopdag wordt meestal niet vergoed, niet in uren en niet in km. Dat is gewoon een effort die je er zelf insteekt omdat je ook voor jezelf iets leuks wilt vinden. Vind vragen voor een vergoeding daarvoor ook eigenlijk not done.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 20:59

Na deze maand heb je vast een maand opzeg termijn als je wat anders vindt.

Maar niet je oude schoenen wegdoen voordat je nieuwe hebt. Gewoon weer gaan rondkijken en hier werken tot je wat anders hebt of over 7 maanden je contract eindigt.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:42

Ik lees precies wel nergens iets van wat je zelf van het werk vind.

Waarom laat je je door ander beïnvloeden? Als het er zo slecht was waren ze allang weg…

Dat je die proef dag niet krijgt terug betaald vind ik nog niets zo gek. Je bent zelf akkoord gegaan met een dag mee te draaien.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:11

_suus19_ schreef:
Oké, in eerste instantie dacht ik ooohhh wat erg voor haar, wij zoeken nog wel een leuke collega even kijken naar de regio.
Toen kwam ik aan bij je berichten en je laatste 3 topics zijn allemaal negatief. Je buren zijn vervelend, je vakantiehuisje was niet goed genoeg en nu is ook je werk meteen al niet leuk nadat je net begonnen bent.

Misschien eens proberen een andere mindset aan te nemen, dat maakt het leven echt veel leuker!

Daarnaast, een meeloopdag wordt meestal niet vergoed, niet in uren en niet in km. Dat is gewoon een effort die je er zelf insteekt omdat je ook voor jezelf iets leuks wilt vinden. Vind vragen voor een vergoeding daarvoor ook eigenlijk not done.

Jammer dat je er zo over begint. Je had mij best een bericht mogen sturen, dan had ik er op kunnen reageren.
Ik plaats de topics alleen maar voor raad.
Ik weet niet wat ik kan doen aan een buurman die blijkbaar een wietplantage in huis heeft en de geluidsoverlast veroorzaakt dag maar ook nacht?
De fotos van het huisje wil ik best opsturen naar je, air bnb heeft mij hierin gelijk gegeven dat dit echt niet netjes is hoe we het vakantie huisje hebben getroffen.

Maar daar gaat dit topic niet over toch?

Ik plaats dit topic omdat ik teleurgesteld ben.
Ik heb net mijn diploma gehaald, vervolgens fris starten met een nieuwe baan dat echt heel leuk klonk en ik super veel zin in had. En het werk is leuk en relaxt.
Alleen het is behoorlijk lastig als je als nieuw iemand ergens tussen gaat zitten tussen mensen die behoorlijk negatief tegen jou beginnen te praten over het bedrijf qua problemen.

Vergoeding voor de proefdag ging ik niet vanuit tot collegas zeiden 'meid daar moet je achteraan gaan', dus ik heb het eens voorzichtig benoemd.
Laatst bijgewerkt door FennyPower op 19-07-24 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:12

Kmbrly schreef:
Ik lees precies wel nergens iets van wat je zelf van het werk vind.

Waarom laat je je door ander beïnvloeden? Als het er zo slecht was waren ze allang weg…

Dat je die proef dag niet krijgt terug betaald vind ik nog niets zo gek. Je bent zelf akkoord gegaan met een dag mee te draaien.

er zijn al 18 mensen dit jaar voor mij aan weggegaan die er jaren gewerkt hebben.
Het werk vind ik lekker relaxed en leuk om te doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:15

Ik zou proberen me wat af te schermen van de negativiteit en je eigen mening vormen. Dat het in het begin rommelig verlopen is, is wel iets om in je achterhoofd te houden. Maar even blijven zolang je het leuk vindt en daardoor ervaring opdoen, is wel positief.

Van zodra je merkt dat er terecht geklaagd wordt en mensen inderdaad qua salaris blijven steken, zou ik mijn ogen open houden voor iets anders. Want als je er dan jaren en jaren in blijft hangen, is dat voor jou toekomstgericht ook niet bevorderlijk.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 22:18

Tieneke schreef:
Ik zou proberen me wat af te schermen van de negativiteit en je eigen mening vormen. Dat het in het begin rommelig verlopen is, is wel iets om in je achterhoofd te houden. Maar even blijven zolang je het leuk vindt en daardoor ervaring opdoen, is wel positief.

Van zodra je merkt dat er terecht geklaagd wordt en mensen inderdaad qua salaris blijven steken, zou ik mijn ogen open houden voor iets anders. Want als je er dan jaren en jaren in blijft hangen, is dat voor jou toekomstgericht ook niet bevorderlijk.

Nee klopt hoor! Zo kijk ik er ook naar.
Ik vond het vandaag alleen even lastig omdat het de hele week zo ging straks als ik goed in gewerkt ben werk ik alleen dus zal ik een stuk minder mee krijgen tot het op mij af komt uiteraard.
En ik heb gewoon mijn toekomst in mijn achterhoofd. Het is ook geen 'vette loon' het is minder dan mijn vorige werk.
maar het is in iedergeval iets dacht ik. Beter dan niks..
Maar erop vooruit gaan moet ik nog maar zien.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:20

Ogen en oren altijd open houden voor goede opportuniteiten. Enigzins zekerheid hebben is natuurlijk goed, maar niks is in steen gebeiteld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:47

FennyPower schreef:
Summerfly schreef:

Ik heb een contract van 7 maanden met daarin een maand proeftijd.
Ik zit daar nog in! Binnen de maand.
Geen idee wat er gebeurd na die maand. Qua opzeggen.

1 dag werken terwijl er geen contract is getekend is direct vaste aanstelling is mij altijd geleerd.

Maar als je er weg wilt doet dat er niet toe. Lekker verder zoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 01:11

Als je je ergens niet prettig voelt kun je altijd weer weg gaan. Ik zou het ook gewoon even uitproberen. Juist dat contact van 7 maanden is dan best handig. Kun je toch even een half jaar ervaring opdoen en als het niks is, dan stap je weer op. Je kunt altijd blijven solliciteren nu je daar werkt. Als je iets vind wat je beter ligt is dat alleen maar mooi meegenomen. En misschien bevalt je baan toch wel.

Die negatieve collega's en terughoudendheid met loonsverhogingen zijn inderdaad niet echt leuk en geen fijn begin. Probeer daar zelf dus gewoon kritisch in te zijn en ga het ervaren. Je hebt nu dit loon geaccepteerd dus dat is sowieso loon wat je minstens een jaar zou houden. Dan pas volgt er bij de meeste bedrijven mogelijkheid tot opslag. Ik zou daar dus nu niet meteen over in zitten. En als je dit nu al weet kun je wel extra voorbereid jouw eerste salaris onderhandeling ingaan.

Doe in ieder geval wat goed voelt. Blijven hangen in een toxische werksfeer kan ik uit eigen ervaring zeker niet aanraden, maar als jij het komende half jaar je prima vermaakt daar kun je altijd kijken naar het contract dat je dan aangeboden krijgt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 04:27

Aangezien je zelf aangeeft het werk leuk en relaxed te vinden, zou ik niet direct opzeggen in mijn proeftijd. Dat je hier nu gaat werken betekent niet dat je dat de rest van je leven moet doen of hier voor altijd aan vast zit. Ga ervaren hoe het werk is, doe werkervaring op en kijk tegen de tijd dat je contract afloopt of je zelf een verlening wil of dat je gaat zoeken naar iets anders. Het gaat erom dat jij het werk leuk vindt en tevreden bent, dat je collega’s dat niet zijn is hun probleem. Over zaken als loonsverhoging zou ik me op dit moment nog niet druk maken. Je zit nog in je proeftijd, hebt een contract voor 7 maanden, dus helemaal nog geen reden om daar mee bezig te zijn. Als je na 7 maanden loonsverhoging wil kan je daar op dat moment eventueel over onderhandelen, maar voor nu zou ik dat echt loslaten. Op het moment dat je niet meer tevreden bent over het salaris dat je krijgt voor het werk dat je doet, kan je altijd gaan kijken of het ergens anders beter is.

Verder zou ik me ook proberen af te sluiten voor de negativiteit vanuit collega’s. Mensen klagen nou eenmaal snel en delen negatieve ervaringen vaak eerder dan positie ervaringen, dus neem het ook niet al te serieus. Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar als het echt zo verschrikkelijk was hadden ze wel een andere baan gezocht denk ik dan maar. Ook moet je sommige dingen echt met een korreltje zout nemen. Laat je hier niet te veel door beïnvloeden en focus je op het werk.

Wat betreft de meeloopdag is het logisch dat die kosten voor jou zijn. Het is een dag die voor jou is en waarbij jij kan ervaren of je bij dit bedrijf zou willen gaan werken. Je werkt op zo’n dag nog helemaal niet voor het bedrijf, dus logisch dat ook de kosten die je hiervoor moet maken niet vergoed worden. De parkeerkosten zou je overigens wel moeten kunnen declareren als er vanuit het bedrijf een fout is gemaakt in het regelen van een auto.