Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 16:31

Een vraag over hoe om te gaan met iemamd met beginnende dementie.

Mijn man en ik helpen een goede oude vriend van mijn man met zijn administratie en tuinonderhoud.
Hij heeft weinig familie, degene die hij nog heeft, heeft hij geen contact mee en die zijn ook oud.

Hij woont in een oud vrijstaand huis en zegt het zelf in huis nog wel te redden. Het is rommelig (zo is hij altijd geweest) soms wat stoffig, maar niet vies.

Hij kookt nog zelf (op gas) en dat gaat tot nu toe goed. Soms vergeet hij wel eens dat er wat opstaat.
Ook vergeet hij wel eens andere zaken.
Hij wil het nog niet inzien,maar bij hem in de fam komt dementie wel voor.

Hij wil geen hulp van buitenaf en wil zeker niet verhuizen.
Meer dan we nu voor hem doen, kunnen wij ook niet doen.

Hoe hiermee om te gaan als dit erger wordt en hij wordt bijv. een gevaar voor zichzelf?

Of hij heeft meer hulp nodig.

Wat dan? Welke wegen te bewandelen om hulp voor hem in te kunnen schakelen, bijv. Bij het huishouden als het echt niet meer gaat.
En wat als hij later op een punt komt dat hij niet meer thuis zou kunnen wonen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:36

Mijn eerste gedachte is dat op het moment dat er wat gebeurt jullie nu heel weinig kunnen, in de zin van zeggenschap.

Ik weet niet hoe meneer erin staat, maar ik zou tijdig bewindvoering en mentorschap regelen.

Dan kan je ook gerichter dingen op gaan pakken.

Zoals bv de eerste stap huishoudelijke hulp via de WMO voor meneer aanvragen.

Jolliegirl

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:49

Die huishoudelijke ondersteuning ( zoals dat tegenwoordig heet) vraagt een familielid aan via de gemeente.
Hou rekening met flinke wachtlijsten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:53

Jolliegirl schreef:
Die huishoudelijke ondersteuning ( zoals dat tegenwoordig heet) vraagt een familielid aan via de gemeente.

TS geeft aan dat meneer geen contact heeft met familie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:55

Petpa schreef:
Jolliegirl schreef:

TS geeft aan dat meneer geen contact heeft met familie.

Dat begrijp ik.
Maar dit moet wel via familie geregeld worden.
Ik weet niet of je als buitenstaander erg makkelijk bij een huisarts ertussen komt om wmo aanvraag te doen voor ondersteuning.

Maar het lijkt me dat deze mr wel ergens hulp nodig gaat hebben voor het een keer fout gaat.

Welke regio zit je ts?
Misschien kan ik via mijn werkgeefster wat meer informatie krijgen.

Ik werk in de huishoudelijke ondersteuning.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-07-24 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:56

Daarom gaf ik aan als eerste stap bewindvoering en mentorschap aan te vragen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:56

Petpa schreef:

Maar ook dit moet via familie meen ik toch?
Of ik moet dit nu verkeerd hebben, dat kan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:58

Jolliegirl schreef:
Petpa schreef:

Maar ook dit moet via familie meen ik toch?
Of ik moet dit nu verkeerd hebben, dat kan.

Dat hoeft niet perse door familie aangevraagd te worden.

Meneer kan het bijvoorbeeld ook zelf aanvragen.

Familie wordt wel via de rechtbank op de hoogte gesteld.

Bron:
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... 2df9f2f6d1
Laatst bijgewerkt door Petpa op 16-07-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:58

Misschien kan je zijn huisarts inlichten? Maar dat is wel lastig als hij geen hulp wil. Maar het kan wel helpen dat die alvast op de hoogte is voor als het wel mis gaat.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 16:58

Regio west-friesland (noord-holland)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:59

veneri schreef:
Regio west-friesland (noord-holland)

Flink uit de regio. Ik kan het wel eens navragen voor je.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:02

MarlindeRooz schreef:
Misschien kan je zijn huisarts inlichten? Maar dat is wel lastig als hij geen hulp wil. Maar het kan wel helpen dat die alvast op de hoogte is voor als het wel mis gaat.

Huisarts is idd een goeie.

Al is die huisarts wel gebonden aan het beroepsgeheim en is TS afhankelijk van de vraag hoe de huisarts hiermee omgaat.

Een sociaal wijkteam zou ook een mee kunnen kijken.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:08

Oef, lastige kwestie.. Als meneer zelf niets wil, zal de huisarts ook weinig kunnen doen helaas. En alle opties zoals maatschappelijk werk, WMO, etc., kunnen eigenlijk ook bar weinig zonder meneer's toestemming. Pas als het echt levensgevaarlijk wordt, mogen ze in actie komen helaas.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:31

Je hebt een meldpunt verwarde personen mocht dhr echt verward en een gevaar voor zichzelf worden. Vergeetachtig kan goed op oudere leeftijd en hoeft nog geen dementie te zijn.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:40

De huisarts mag geen informatie over meneer delen. Maar als je een fijne huisarts treft zal die wel naar het verhaal luisteren, tips kunnen geven en wellicht eens langsgaan bij meneer.

Zou het eventueel kunnen helpen om meneer 5 days inside en dan de afleveringen over dementie te laten kijken? Wellicht helpt herkenning iets?

Maar bij deze ziekte is ontkennen wel heel normaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:56

Je kan via de huisarts de persoon laten aanmelden bij een mobiel geriatrisch team. Die kunnen diagnostiek doen (is er bv sprake van dementie, in welke vorm en welk stadium) langere tijd betrokken zijn en een band opbouwen en kijken of het goed blijft gaan en wat er nodig is aan hulp. Omdat er dan al een band is met de casemanager gaat dit vaak soepeler dan als er ineens allerlei dingen ‘moeten’.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 00:11

Renee1991 schreef:
Oef, lastige kwestie.. Als meneer zelf niets wil, zal de huisarts ook weinig kunnen doen helaas. En alle opties zoals maatschappelijk werk, WMO, etc., kunnen eigenlijk ook bar weinig zonder meneer's toestemming. Pas als het echt levensgevaarlijk wordt, mogen ze in actie komen helaas.

Dit en als een vriend kan je ook weinig als er geen levenstestament is.

Samen met mijn broer beheer ik het geld van mijn oom, maar die heeft een levenstestament.

Je kan wel het 0900 nummer van de politie bellen en de meneer laten registreren als verward met dementie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:51

Bel zijn huisarts(praktijk) en geef aan dat je zorgen hebt en deze wil uiten.
Weet niet hoe het in die regio zit, maar bij sociale wijkteams kan je een melding maken, dan kan je daar inzetten dat jij je zorgen maakt en wat jij denkt dat nodig is. Al is het maar dat iemand even langsgaat bij meneer om aan de deur even te kletsen, een indruk te krijgen en wie weet laagdrempelig contact opbouwen.
Stichting MEE? Misschien kan je daar melding maken en je zorgen uiten, weet ik niet zeker

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:02

Ik heb ooit hetzelfde gehad met een boer hier uit de buurt en heb toen via de gemeente bemoeizorg ingeschakeld. Wel in het stadium dat meneer een gevaar voor zichzelf begon te vormen. Gemeente gebeld en die heeft een en ander ingang gezet. Die hulpverlening is erg waardevol geweest.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:05

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar door meneer te pushen gaan wellicht juist de hakken meer in het zand. Ga rustig in gesprek dat je begrijpt dat hij graag nog zelf wil doen wat hij kan, het valt niet mee om de eigen regie uit handen te geven. Maar kaart bijvoorbeeld aan dat er lange wachtlijsten zijn, dus dat het verstandig is om nu alvast wat dingen in gang te zetten zodat hij in de toekomst er gebruik van kan maken. Benadruk hierin ook dat hij juist met hulp langer thuis zal kunnen blijven wonen. En dat hij nu nog zelf beslissingen erin kan nemen hoe hij eventueel uiteindelijk wil dat dingen gaan verlopen.
Hulp kan in kleine stapjes toegevoegd worden, bijvoorbeeld eerst alleen maaltijden die aan huis gebracht worden, later wat hulp in de schoonmaak, en uiteindelijk ook hulp in de eigen verzorging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:29

Probeer eerst contact op te nemen met de huisarts.
Hopelijk is die betrokken en behulpzaam.
Misschien kan die doorverwijzen naar Geriant.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:38

Huisarts doet niets, tenzij patiënt zich zelf meldt met hulpvraag.
Huisarts zal nog niet eens balletje opgooien als zij signalen binnen hebben gekregen over patiënt mocht ie in de praktijk komen.
Zelfs niet als het door naaste familie wordt gemeld of kinderen.
Been there, done that.

Pas als patiënt om wat voor reden in de molen terecht komt en er dan reden om aan te nemen dat dementie een rol speelt, dan pas wordt patiënt en of familie door verwezen naar een case manager.

In mijn geval ging het om een vriendin.

Je kunt niets beginnen, qua gas koken probeer hem te bewegen om op inductie te gaan koken, maar dan wel een inductie plaat met draaiknoppen.
Niet op elektrisch of keramisch laten koken.

In geval van vriendin, hun keuken was aan vervanging toe, in het kader van de oorlog in Oekraïne en terugdringen van gas verbruik, op de mouw kunnen spelden dat het verplicht is om bij vervanging van de keuken op inductie te moeten koken.

Eerste signalen dementie bij mijn vriendin zag ik halverwege ‘16. Sinds afgelopen oktober zit ze op een gesloten afdeling. Eind ‘18 werd het echt veel duidelijker en in 2019 en 2020 hebben we het geprobeerd aan te kaarten bij de huisarts.
In 2020 is ze uiteindelijk wel in de molen terecht gekomen.
Gek genoeg kent ze iedereen nog wel.
Maar haar vocabulaire is meestal niet meer dan ja en nee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:25

tienus63 schreef:
Huisarts doet niets, tenzij patiënt zich zelf meldt met hulpvraag.
Huisarts zal nog niet eens balletje opgooien als zij signalen binnen hebben gekregen over patiënt mocht ie in de praktijk komen.
Zelfs niet als het door naaste familie wordt gemeld of kinderen.
Been there, done that.

Wij hebben het ook aan de hand gehad en dan zijn wij nog wel familie maar het was ook bij erg lastig om hulp te krijgen.
Maar de ene huisarts is de andere niet dus het lijkt mij wel een goede eerste stap.

Bij mijn tante was het laten druppelen van haar ogen (vanwege een oogaandoening die ze wonderbaarlijk wel wilde laten behandelen) de instap voor de thuiszorg. Daarna werd de situatie pas serieus genomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:27

O ja, ts wat superfijn dat jullie je zo om deze vriend bekommeren!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:32

Mijn oom weigert nog steeds alle medewerking en blijft hierdoor met een bloeddruk boven de 190 lopen. Hierdoor is hij ook in de molen gekomen en daarvoor werd er eigenlijk niks gedaan.