Buurtkraampjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Buurtkraampjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 08:30

In mijn omgeving zie ik ze steeds meer, buurtkraampjes.
Meestal simpele stands van wat in elkaar getimmerde planken en dan volgestampt met verse eieren, zelfgemaakte jam en wat je ook maar zelf kan regelen of fabriceren. Betalen? Dat kan door geld in een bakje te stoppen of heel modern...een qr code te scannen.

Erg leuk natuurlijk en heel fijn dat zoiets in alle vertrouwen kan!

Maar dan nu mijn vragen: De reden dat ik weet dat deze kraampjes steeds meer voorkomen is omdat ik via sociale media regelmatig foto's tegenkom van mensen die niet of te weinig betaald zouden hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat je deze mensen zo te kijk mag zetten, ongeacht of het je het terecht vind of niet. Weet iemand hier meer over? Ik kan er zelf namelijk niks over vinden maar wellicht zoek ik verkeerd.

Mag je mensen op deze manier 'dwingen' om alsnog te komen betalen?
Mag je uberhaupt mensen filmen/fotograferen aan de kant van de weg of eigen terrein?

dierenfan

Re: Buurtkraampjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:41

Ze stelen bewust en dus begrijp ik de actie van de verkopers volledig. Of het wettelijk mag geen idee maar hier in omgeving wordt er veel door opgelost en zijn er mensen die nu wel 3x nadenken voor ze zoiets gaan doen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:52

Ik heb geen medelijden met mensen die stelen en openbaar gemaakt worden := Hadden ze niet gestolen dan was het niet nodig.. Als je iets nodig hebt en het niet kunt betalen vraag dan om hulp maar steel het niet. Hier zijn ook veel van die stalletjes waar je wat kunt kopen, maar er zijn ook weggeefkasten waar mensen spullen in kunnen zetten en anderen weer gratis wat kunnen halen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:52

Natuurlijk wel,het is stelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:58

Britta31 schreef:
Natuurlijk wel,het is stelen.

Dat is niet echt juridisch onderbouwd natuurlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:01

Heb je niet betaald? <<)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:05

Vraag je dit voor een vriend, of...?

Maar serieus, op eigen terrein mag je mensen filmen, dat mensen dan zo stom zijn iets te pakken zonder te betalen is niet de schuld van de uitbater van het kraampje.

De beelden online gooien, nee dat mag niet. Er wordt wel een wetsvoorstel gemaakt die dit wel mogelijk maakt, dacht ik.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:19

Hoezo?Je hebt kinderen die ook iets verkopen uit hun moestuintje en dan word het geld gejat.Dat doe je toch niet.De buurvrouw van mijn vader verkocht zelfgemaakte jam,maar is ook een paar keer beroofd.Geldkist en jam weg.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:42

Laat ik dan een verhaal van de andere kant vertellen :)

Een goede vriendin van mij is te kijk gezet als dief bij zo’n stalletje. Ze zou twee potjes honing hebben gepakt en er eentje hebben betaald. Ze werd met naam, toenaam en foto benoemd (eigenaren stalletje kenden haar van naam en zette dit meteen online) en er stonden ook beelden bij van haar, maar het was niet zichtbaar hoeveel potjes ze pakte.

Dat ze te boek stond als dief leverde een heleboel problemen op, sociaal maar ook op haar werk (stevige reprimande), voor haar vrijwilligersfunctie als penningmeester (ontslag) enzovoorts. Bericht is heel veel gedeeld dus het bereik was groot.

En ze had het dus niet gestolen. Achteraf bleek dat de verkoper een potje honing minder buiten had gezet dan gedacht. Vriendin had dus keurig 1 potje gepakt en betaald, maar omdat er een potje ontbrak werd ze overal voor dief uitgemaakt. Dat potje had er alleen nooit gestaan.

Voordat dat duidelijk was, waren er al twee weken overheen gegaan, met alle gevolgen van dien. Dat was echt een persoonlijk drama.

Dus ja, ergens snap ik de eigenaars van de stalletjes wel maar we leven ook in een land waar je onschuldig bent tot je schuldig bent bevonden. De kans om zich te verdedigen heeft mijn vriendin niet gehad, en de beelden blijven soms opnieuw opduiken.
Gelukkig is met haar huidige werkgever de lucht geklaard, maar ze maakt zich zorgen over evt solliciteren in de toekomst, want als je haar googelt komt dit dus nog steeds boven.

Ik maak me dus wel zorgen om dat dit vaker gebeurd; verkopers die in boosheid de verkeerde online beschuldigen. Je kan iemands leven er echt zó hard mee raken. Ik vind echt dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:43

Britta31 schreef:
Hoezo?Je hebt kinderen die ook iets verkopen uit hun moestuintje en dan word het geld gejat.Dat doe je toch niet.De buurvrouw van mijn vader verkocht zelfgemaakte jam,maar is ook een paar keer beroofd.Geldkist en jam weg.

Wat begrijp je niet aan de vraag of je mensen mag filmen en op internet zetten? Wat heeft het moestuintje van je vader er mee te maken?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:48

Eigen schuld dikke bult.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:53

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:54

Lijsken schreef:

Een goede vriendin van mij is te kijk gezet als dief bij zo’n stalletje. Ze zou twee potjes honing hebben gepakt en er eentje hebben betaald. Ze werd met naam, toenaam en foto benoemd (eigenaren stalletje kenden haar van naam en zette dit meteen online) en er stonden ook beelden bij van haar, maar het was niet zichtbaar hoeveel potjes ze pakte.

Dat ze te boek stond als dief leverde een heleboel problemen op, sociaal maar ook op haar werk (stevige reprimande), voor haar vrijwilligersfunctie als penningmeester (ontslag) enzovoorts. Bericht is heel veel gedeeld dus het bereik was groot.

En ze had het dus niet gestolen. Achteraf bleek dat de verkoper een potje honing minder buiten had gezet dan gedacht. Vriendin had dus keurig 1 potje gepakt en betaald, maar omdat er een potje ontbrak werd ze overal voor dief uitgemaakt. Dat potje had er alleen nooit gestaan.

Voordat dat duidelijk was, waren er al twee weken overheen gegaan, met alle gevolgen van dien. Dat was echt een persoonlijk drama.

Dus ja, ergens snap ik de eigenaars van de stalletjes wel maar we leven ook in een land waar je onschuldig bent tot je schuldig bent bevonden. De kans om zich te verdedigen heeft mijn vriendin niet gehad, en de beelden blijven soms opnieuw opduiken.
Gelukkig is met haar huidige werkgever de lucht geklaard, maar ze maakt zich zorgen over evt solliciteren in de toekomst, want als je haar googelt komt dit dus nog steeds boven.

Ik maak me dus wel zorgen om dat dit vaker gebeurd; verkopers die in boosheid de verkeerde online beschuldigen. Je kan iemands leven er echt zó hard mee raken. Ik vind echt dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn.

En dit is dus precies de reden dat je voorzichtig moet zijn met conclusies trekken. Bah, wat naar voor je vriendin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:56

Britta31 schreef:
Eigen schuld dikke bult.

En wat als je niks gestolen hebt?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 10:07

Captain schreef:
Heb je niet betaald? <<)

:') _/-\o_

@San87

:Y)

Ik heb kennissen met kraam en groot sociale media bereik waarbij ik dus regelmatig klanten voorbij zie komen die niet betaald zouden hebben.

@Lijsken

Dit is dus een goed voorbeeld waar ik veel over nadenk. Natuurlijk is het niet de bedoeling om dingen zo mee te nemen. Maar zo'n beschuldiging lijkt mij toch niet legaal.
Bovendien is het bijna nooit te bewijzen denk ik wie er gelijk heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:21

Ik weet niet of het juridisch echt mag. Maar stelen nag sowieso niet.
Dus ik vind het juist goed dat mensen die jatten op zo'n manier een gezicht krijgen op SM en zo misschien een volgende keer zo'n kraampje voorbij lopen of gewoon netjes betalen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:31

Ik snap de neiging maar kijk maar naar het genoemde voorbeeld, je moet zo voorzichtig zijn. We zijn hier een rechtstaat, geen Narcos staat.

Als je dan toch iets zou willen doen, zou ik eerder foto's plakken bij het kraampje zelf. Schrikt ook een beetje af voor de volgende.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:59

Als echt duidelijk is dat iemand steelt en dat is anders bij het voorbeeld van de potjes honing want dat is niet te zien dat ze die pakt en als ik haar was zou ik daar werk van maken :j Maar als duidelijk is dat iemand jat dan vind ik het alleen maar goed dat iemand in beeld staat. Net als die eikel die een bos bloemen jatte met zijn kinderen op de achterbank en toen weg scheurde. Die stond er gekleurd op en werd zelfs in het nieuws gedeeld. Ik vind dat geweldig. Doet die denk ik nooit meer.

Hier in de buurt was zo'n bloemen kraampje die is een aantal keer leeg geroofd, sinds de laatste keer blijft hij gesloten. Veel mensen uit de omgeving vinden dat jammer. En het is gewoon zonde dat door èèn persoon dat zo verziekt wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:08

Lijsken schreef:

Diefstal mag niet natuurlijk. Wel eerst even uitzoeken wat er aan de hand is voor te beschuldigen. Ik weet een geval van fruitdiefstal waar iemand van beschuldigd werd (die daar last mee kreeg) en dat later bleek dat het fruit werd "gestolen" door kraaien .

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:36

Lijsken schreef:

Ik had hier toch een aangifte tegen gedaan, valse beschuldigingen en laat gelijk de belastingdienst maar kijken of die potjes honing en andere verkoop netjes medegedeeld word. Kom op zeg, wat denken ze wel niet.

Sowieso: dan ga je maar gewoon bij je kraam staan, maar daar hebben ze blijkbaar ook geen zin in.

Nee, stelen mag niet, correct. Maar te lui om bij je kraam te staan en op grond van wat vage beelden en je eigen misrekening iemand zo kapot maken magvast ook niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:39

Zo'n kraam staat op eigen grond vaak. En daar hoef je dus niet bij te blijven staan. In de supermarkt staat er toch ook niet iemand bij elk schap. Stelen is niet goed. Of er nou een onbemande kraam of een bemande kraam is. Je hebt in de eerste plaats al niets te zoeken bij de kraam als je niet voor de goederen kunt betalen. Je hebt gewoon niet te stelen klaar.

Iemand valselijk beschuldigen en dan online delen dus iemand laster bezorgen is heel erg en zou ik ook aangiften van doen. En echt proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:42

BeFunny schreef:
Zo'n kraam staat op eigen grond vaak. En daar hoef je dus niet bij te blijven staan. In de supermarkt staat er toch ook niet iemand bij elk schap. Stelen is niet goed. Of er nou een onbemande kraam of een bemande kraam is. Je hebt in de eerste plaats als niets te zoeken bij de kraam als je niet voor de goederen kunt betalen.

Maar mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen voordat bewezen is dat ze iets gedaan hebben mag net zo goed niet.

Ik denk bij dit soort kraampjes altijd maar zo, als je het niet gratis weg wilt geven moet je zo'n kraampje niet neerzetten. Tuurlijk is het treurig dat er gejat wordt. Maar valselijk beschuldigen is net zo treurig.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 13:11

BeFunny schreef:
Zo'n kraam staat op eigen grond vaak. En daar hoef je dus niet bij te blijven staan. In de supermarkt staat er toch ook niet iemand bij elk schap. Stelen is niet goed. Of er nou een onbemande kraam of een bemande kraam is. Je hebt in de eerste plaats al niets te zoeken bij de kraam als je niet voor de goederen kunt betalen. Je hebt gewoon niet te stelen klaar.

Iemand valselijk beschuldigen en dan online delen dus iemand laster bezorgen is heel erg en zou ik ook aangiften van doen. En echt proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

Een supermarkt vergelijken met zo'n kraampje is denk ik niet handig.
Een supermarkt is een geregistreerd bedrijf wat belasting betaald.
Een kraampje is over het algemeen een hobbymatig iets wat (denk ik) zwart betaald.

Bovendien heb ik altijd geleerd dat een supermarkt geen beelden online mag zetten, dan zou een particulier dat wel mogen?

Ik zie hier ook vaker gemeld dat filmen op eigen terrein mag, de meeste kraampjes hier staan aan de openbare weg of worden grotendeels gefilmd aan de openbare weg. Zit daar verschil in? Of beter gezegd.. zou daar verschil in mogen zitten?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:31

Je mag de beelden niet online zetten. Je krijgt te maken met een belangenafweging tussen de privacy van de persoon in kwestie (ja, ook als diegene steelt) en je eigen belang, en dat slaat uit in het voordeel van de privacy. Je kan met de beelden wel naar de politie gaan en aangifte doen, daar zijn ze eigenlijk ook voor bedoeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:31

Hoe weet je nou dat zo'n kraampje niet opgegeven wordt? Als er tot een bepaald bedrag verdient wordt hoeft er helemaal geen belasting betaald te worden.

Mensen die niets stelen aan de schandpaal nagelen is niet ok en vind ik ook niet kunnen zoals ik al zei. Maar als je je vingers brand moet je op de blaren zitten. Dus daar heb ik geen medelijden mee. Men kan ook een briefje erbij hangen dat er camera bewaking is en dat er niet geschroomd wordt de beelden te delen dan is iemand alvast gewaarschuwd. De kraampjes staan vaak op eigen terrein of ergens met toestemming.
Het is wel degelijk vergelijkbaar met de supermarkt, bloemist, ijsboer of waar dan ook. Je hebt gewoon niet te stelen. En jawel van een supermarkt worden ook wel eens beelden gedeeld of van een juwelier of iets anders waarbij bijv een beroving is geweest en iemand heel duidelijk met de bakkes in beeld is. Net als de man die de bloemen jatte. Waarom zou iemand dat met een kraampje waar producten van eigen erf waar iemand hard voor heeft moeten werken meestal in staan dat niet mogen? Omdat het hobbies is? Stelen blijft stelen. En ja hoe dat wettelijk is dat weet ik niet. Maar een dief zal zich denk ik eerder de ogen uit de kop schamen als die in beeld komt dan dat die actie onderneemt. Als er niet duidelijk gestolen is dan is het een ander verhaal natuurlijk.