Dilemma - nieuwe baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem24

Dilemma - nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 18:54

Ik ben benieuwd naar jullie meningen:
Situatieschets:
Werk nu 4 jaar bij een organisatie, heb een flexibele baan, vast contract maar weinig uitdagingen meer en geen wereld salaris, dus kijk langzaam om me heen naar een zwaardere functie bij een grotere organisatie met meer uitdaging.

Nu lijk ik dat te hebben gevonden, 3 goede gesprekken gehad en een assessment. Baan lijkt wat ik zoek en ook qua salaris (val in een bepaalde schaal) volop doorgroeimogelijkheden.
Ze vroegen mij naar mijn huidige salaris dus deze gaf ik eerlijk en nu hebben ze mij een aanbod gedaan:
Jaarcontract (snap ik) en een bruto fulltime salaris van €3,50 meer dan mijn huidige salaris. Dit salaris zit ook aan de onderkant van hun schaal en nu ben ik eigenlijk een beetje teleurgesteld, het is een zwaardere functie en heb inmiddels al ruim 7 jaar ervaring met de werkzaamheden, en dus had verwacht en gehoopt dat ze me hoger hadden ingeschaald en ik ook financieel een kleine stap zou maken.

En nu? Het aanbod afslaan? Of toch maar aangegeven dat ik eigenlijk meer had verwacht?
Wil ook niet overkomen als inhalig...

Manny

Re: Dilemma - nieuwe baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:57

Gewoon aangeven dat je eerlijk bent geweest over je huidige salaris maar dat je overstapt omdat je ook graag meer wil gaan verdienen.
Dit is voor een werkgever niets persoonlijks en gewoon iets wat je in het begin direct tevreden over moet zijn. Anders blijft het knagen. En bij een zelfde werkgever later grote stappen maken in het salaris is over het algemeen lastig.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:00

Dat is de reden waarom ik nooit mijn huidige salaris geef.

Ik laat of hen met een aanbod komen of ik noem een IMO lekker ruim bedrag. Laatste keer dat ik deed gingen ze zonder morren akkoord dus ik: :oo

Heb je nu niets aan natuurlijk. Ik zou netjes terugsturen: "Om deze stap te nemen moet ik het een en ander opgeven. Ik weet nu wat ik aan mijn werkgever heb en ben daar tevreden mee. Ik wil er daarom wel graag op vooruit gaan. Ik stel voor /huidig aanbod + 350 euro/. Ik hoor graag van jullie. "

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:00

€ 3,50 per uur, of echt op je bruto maandsalaris? Hoe ziet de netto berekening eruit? Andere secundaire arbeidsvoorwaarden, 13e maand, eindejaarsuitkering, km vergoeding etc. Hoe ziet het er dan uit?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:03

Zonnebloem24 schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen:
Situatieschets:
Werk nu 4 jaar bij een organisatie, heb een flexibele baan, vast contract maar weinig uitdagingen meer en geen wereld salaris, dus kijk langzaam om me heen naar een zwaardere functie bij een grotere organisatie met meer uitdaging.

Nu lijk ik dat te hebben gevonden, 3 goede gesprekken gehad en een assessment. Baan lijkt wat ik zoek en ook qua salaris (val in een bepaalde schaal) volop doorgroeimogelijkheden.
Ze vroegen mij naar mijn huidige salaris dus deze gaf ik eerlijk en nu hebben ze mij een aanbod gedaan:
Jaarcontract (snap ik) en een bruto fulltime salaris van €3,50 meer dan mijn huidige salaris. Dit salaris zit ook aan de onderkant van hun schaal en nu ben ik eigenlijk een beetje teleurgesteld, het is een zwaardere functie en heb inmiddels al ruim 7 jaar ervaring met de werkzaamheden, en dus had verwacht en gehoopt dat ze me hoger hadden ingeschaald en ik ook financieel een kleine stap zou maken.

En nu? Het aanbod afslaan? Of toch maar aangegeven dat ik eigenlijk meer had verwacht?
Wil ook niet overkomen als inhalig...

Heb ik ooit ook gehad.
Ik zie het als een tactiek.

Gewoon zeggen dat je meer verwacht omdat je meer waard bent. En dat is toch niets aan gelogen? 7 jaar werkervaring erbij.

Mannen onderhandelen vaak wel, terwijl vrouwen altijd maar bescheiden blijven omdat we niet inhalig willen zijn.

Je bent het waard en je wilt het graag.
Durf het maar eens. Maar wees realistisch.

Vraag zelf maar eens een mooie stap!
Ik doe dat altijd en heb eigenlijk altijd een mooie stap gekregen!

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 19:04

Emj_23 schreef:
€ 3,50 per uur, of echt op je bruto maandsalaris? Hoe ziet de netto berekening eruit? Andere secundaire arbeidsvoorwaarden, 13e maand, eindejaarsuitkering, km vergoeding etc. Hoe ziet het er dan uit?

Nee echt in totaal op mijn bruto maandsalaris dus dat is eigenlijk niets.
Ik heb nu een 13e maand, mag thuiswerken en heb €25 internetvergoeding voor het thuiswerken (naast een thuiswerkvergoeding per dag).
Bij het andere bedrijf krijg ik ook een 13e maand, thuiswerken kan eigenlijk niet.
Bij het nieuwe bedrijf krijg ik wel 3 vakantiedagen extra ten opzichte van nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:06

Je bent niet inhalig, je weet gewoon wat je waard bent. Noem wat je graag wil en ws krijg je dat dan ook ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:07

Aangeven aan welke bedrag je zelf zat te denken (en dan dus iets daarboven gaan zitten)
Dan kunnen ze daarmee doen wat ze willen

Je wisselt alleen van baan om er zelf ook beter van te worden

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:11

3,50 meer in totaal op het maandsalaris zou me zelfs een enorm negatief gevoel geven over het bedrijf na drie gesprekken.

Zou duidelijk communiceren en een stevig tegen aanbod doen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:14

Sorry, ze bieden je 3,50 euro op je totale maandsalaris :+ _O- :?. Wat een flutaanbod. Daar ga je dan 3 gesprekken voor aan. Zijn ze niet ergens een nulletje vergeten

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:15

Ik zou ook aangeven dat je voor een zwaardere functie met meer verantwoordelijkheid ook een hoger salaris verwacht. Anders kan je net zo goed blijven zitten waar je zit toch.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:25

Maar over een eerste aanbod valt vaak nog te onderhandelen toch? Ik zou gewoon een tegenbod doen met de argumentatie die je hier geeft.

Overigens zijn veel mensen niet eerlijk over hun huidige salaris dus dat ze daar niet fors boven gaan zitten vind ik niet per se heel gek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:40

Ai, dat is precies de reden dat je die vraag nooit moet beantwoorden. Het slaat namelijk helemaal nergens op.
Je moet nu concreet een tegenbod doen. Dus bepalen wat een realistisch salaris is in jouw ogen en dat als voorwaarde stellen. Of ze nemen je, of ze nemen je niet. Laat niet met je spelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:47

Ik zou hier niet eens een tegenbod in doen.

Mededelen dat dit te laag is en afwachten.

Dikke doei :+

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:48

3.50 op je maandsalaris?! Wat brutaal, en wat kinderachtig. Ik zou terugkoppelen dat je eerlijk bent geweest over je huidige salaris en dat het vanuit jou geen tactiek is, maar dat je teleurgesteld bent in het aanbod zoals deze nu op tafel ligt na drie leuke gesprekken. Dat je graag over wil komen maar dat je er op deze manier eigenlijk op achteruit gaat (niet meer thuiswerken zou voor mij een serieus nadeel zijn) en dat je daar niet op zit te wachten.

Voor de toekomst: dit is waarom mensen geen antwoord geven op deze vraag, of glashard liegen. Jullie willen allebei op je best uit deze onderhandeling komen en uiteindelijk moet je ergens in het midden vinden waar je beide tevreden bent. Het is van hun kant ook maar een bod, dus door gewoon aan te geven dat dit niet is waar je aan zat te denken weten zij ook weer waar ze staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:51

Je laatste salaris is gewoon NOOIT relevant.
Immers kan je net zo goed uit vrijwillerswerk komen of een totaal ander beroep gaan doen.
Die vraag gewoon nooit meer beantwoorden.

Er zijn tegenwoordig zoveel salaris gidsen dat je gewoon kunt opzoeken wat he zelf eerlijk vind.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-07-24 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:51

Pfff als het zo moest bleef ik lekker waar ik was. Dit gaat nergens over en volgens mij zitten ze in bijna alle branches te springen om mensen. Daar mag best iets tegenover staan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:52

Gewoon onderhandelen. De allergrootste reden dat vrouwen minder verdienen dan mannen is dat ze niet durven te vragen onderhandelen.

Ben maar brutaal, dat zijn zij ook. Zet maar flink hoger in. Meer dan je tevreden mee zou zijn.

Geef de juiste argumenten. Deze functie heeft meer verantwoordelijkheden etc. En doe gewoon een tegenbod lekker hoog in de schaal.

Is nu te laat, maar ik zou ook niet zo snel mijn huidige salaris verteld hebben. “Ik denk dat mijn huidige salaris niet relevant is. Dat is een andere rol met andere verantwoordelijkheden en dus niet vergelijkbaar” en als ze toch aandringen zou je het kunnen noemen maar erbij zeggen dat je voor deze functie wel een stevige stap omhoog verwacht te maken. Als ze dan vragen hoeveel dan, kun je noemen dat dat moeilijk te zeggen is, want dat ligt helemaal aan het totaal plaatje van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en dat als ze geïnteresseerd in mij zijn ik een aanbod graag tegemoet zie. Je hoeft in zo’n gesprek echt niet alle kaarten uit handen te geven. Is een kwestie van oefenen :) .

Dus hop. Hoog inzetten. Nee heb je. Ja kun je krijgen. Loop je het risico dat ze je daarop afwijzen? Ja. Dat kan. Nou en. Dan zoek je verder. Er is ook een kans dat je er met een mooi veel beter salaris uit komt.

Dat is niet inhalig, dat is weten wat je waard bent en daarvoor gaan staan. Zij bekijken het zakelijk en proberen het gewoon, dus dat moet jij ook doen. Zij hebben vanuit je gesprek waarschijnlijk een eerste indruk gehad dat je wel makkelijk te paaien bent. Bijvoorbeeld door zo’n huidige salaris vraag te stellen. Dus daar maken ze nu misbruik van.

De grootste salaris stappen zet je als je van baan wisselt. Dit is hét moment om voor een mooie groei te vechten.

Dus hop. Lef hebben. En go. Beide benen op de grond, flink er tegenin, en laat maar gebeuren.

Overigens hoef je zelf niet eens perse een bedrag te noemen. Je kunt ook zeggen dat dit aanbod niet echt in lijn ligt met je verwachting. Dat het bedrijf en de functie je aanspreken, maar dat je een mooie stap wilt maken omdat het anders niet interessant is om je >vaste< huidige baan op te zeggen voor een functie met meer verantwoordelijkheden. Dat je open staat voor een nieuw serieus bod van hun kant en dat je het anders laat gaan.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-07-24 20:01, in het totaal 4 keer bewerkt

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:54

Wat een eikels. Weet je zeker dat je er wil werken?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:56

Dan voel je je toch ook niet serieus genomen, wat een vreemde situatie.
Ik heb er geen ervaring mee, dus kan geen advies geven.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:58

Dammie schreef:
Wat een eikels. Weet je zeker dat je er wil werken?

Dit inderdaad ook wel een klein beetje, als toevoeging op wat ik eerder zei. Ik zou me echt niet serieus genomen voelen als ze met zo’n aanbod op de proppen komen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:59

Ja die proberen ook maar gewoon natuurlijk. Maar inderdaad, hun zijn brutaal dus nu is het jouw beurt. Je hebt wat dat betreft niks te verliezen want je heb nu een vaste baan en daar nog niks. Je moet wel een flinkere stap maken met meer verantwoordelijkheden, sowieso als je naar een andere baan gaat. Dus lekker een brutaal bod terug doen hoor. Ik zou nog meer zeggen dan dat je eigenlijk wilt, zodat je dan wellicht ergens in het midden uit gaat komen. En wie weet zeggen ze wel meteen ja op je bod. Nogmaals; niks te verliezen dus let's go! :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:17

Zonnebloem24 schreef:

Jullie salarisaanbod is voor mij niet aantrekkelijk genoeg, ik ga met deze functie meer verantwoordelijkheden aan en heb aantoonbaar ruime ervaring met de werkzaamheden. Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn verwachtingen, maar kijkend naar de inschaling vind ik schaal... meer passend bij mijn ervaring en competenties enz, enz.

Maar dan in je eigen woorden en zeker een schaal hoger inzetten dan je eigenlijk durft aan te geven :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:17

Best vreemd salaris aanbod. Zeker in een tijd dat het heel lastig is om aan werknemers te komen. Ik zou me door een dergelijk bod met eigenlijk minder gunstige voorwaardes best beledigd voelen (3 dagen extra vrij tegenover meer reistijd ivm niet meer thuiswerken).

De vraag is wil je dan wel overstappen als ze nu al zo reageren?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 20:18

ruitje schreef:
Ik zou hier niet eens een tegenbod in doen.

Mededelen dat dit te laag is en afwachten.

Dikke doei :+

Dat dus.