Weer studeren, wat is wijsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Weer studeren, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 19:26

Hi all,

Ik zit even in de knel met een aantal dingen omtrent studeren.

Beetje info over mij:
Ik ben inmiddels bijna 31. Heb een vrij onrustige jeugd gehad en heb door een hoop omstandigheden nooit echt een nuttig diploma gehaald.
Ik heb een havo diploma. Hierna had ik geen idee wat ik wilde, nam een tussenjaar en besloot daarna Paardenhouderij niveau 4 te gaan doen. Helaas werd ik depressief en ben ik, mede hierdoor, gestopt/ heb ik op niveau 3 examen gedaanxen gehaald.
Helaas kan je met dat diploma net niks.

Hierna ben ik maar aan het werk gegaan, want ik moest iets. Jarenlang baantjes in de logistiek/detailhandel/klantenservice gehad. Veel baanwissels gehad ook om verschillende redenen.

Nu wil ik eigenlijk weer gaan studeren (deeltijd), om zo een diploma te halen en dan hopelijk een fijne baan te vinden. Oftewel, mn leven weer op de rit krijgen. Beter laat dan nooit he. :o

Nu vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben met studeren na een lange periode student-af te zijn geweest.
Welk niveau heb je gedaan en hoe beviel dit?

De studies die mijn interesse trekken:
- sociaal werker (mbo 4)
- sociaal juridisch dienstverlener
- paraveterinair (mbo 4)
- social work (hbo)
- psychologie (hbo).

Ik heb geen haast met de keuze maken. Maar moet wel een keer stappen gaan zetten. Dus hoop dat jullie me hier een zetje bij kunnen geven door jullie ervaringen te delen. :)

Emmaa2

Re: Weer studeren, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:30

Heb je een concreet beeld van welk beroep je graag zou willen doen? Ik denk dat dat het belangrijkst is als je zo’n traject in gaat. HBO psychologie is bijvoorbeeld een hele brede studie maar zonder heel specifiek baan perspectief. Dat is bij social work in zekere mate ook zo, maar bij paraveterinair weer totaal niet. Welke hoek zou je graag op willen en hoe veel zou je ook qua salaris willen springen vanaf waar je nu zit na je studie?

Ik moedig je heel erg aan, maar hou er wel rekening mee dat een deeltijd echt heel zwaar is als je niet gewend bent om zelfstandig heel veel tijd door te brengen met lesstof. Zou een werk/leertraject dan niet fijner zijn?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:35

Ten eerste, paraveterinair zou ik sowieso afraden want daar is maar een minuscule kleine banenpoel in. En voor jouw leeftijd liever iemand die 10 jaar jonger is ;)

Verder, ik ben toen ik 28 was fulltime HBO toegepaste psychologie gaan studeren, ik vond het heerlijk. :D
Social work is wel iets breder, en ik zou als je de kans hebt met je havo diploma sowieso hbo gaan doen.
Verkijk je inderdaad niet op de workload, het is wel zwaar.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:40

Emmaa2 schreef:
Heb je een concreet beeld van welk beroep je graag zou willen doen? Ik denk dat dat het belangrijkst is als je zo’n traject in gaat. HBO psychologie is bijvoorbeeld een hele brede studie maar zonder heel specifiek baan perspectief. Dat is bij social work in zekere mate ook zo, maar bij paraveterinair weer totaal niet. Welke hoek zou je graag op willen en hoe veel zou je ook qua salaris willen springen vanaf waar je nu zit na je studie?

Ik moedig je heel erg aan, maar hou er wel rekening mee dat een deeltijd echt heel zwaar is als je niet gewend bent om zelfstandig heel veel tijd door te brengen met lesstof. Zou een werk/leertraject dan niet fijner zijn?

Ik ga hierin mee! Kijk vooral naar welke banen je interessant lijken én welke (verschillende) banenkansen/mogelijkheden je hebt hiermee. Om te voorkomen dat je hetzelfde gevoel hebt dat je met dit diploma net niks kan. Daarvoor kost het teveel tijd, moeite en geld. :)

Als het lukt zou ik ook zeker voor hbo gaan als je havo hebt gedaan! Geeft meer (doorgroei) kansen. En ook al heb je een diploma van hbo in het een, vaak kan je dan ook nog wel ergens anders terecht. Denkniveau en ervaring is dan vaak belangrijker dan je specifieke diploma.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 19:53

Ja, ik! Ik heb aan de universiteit gestudeerd toen ik 21 was, ben nu 31 en doe mbo Paraveterinair aan het Aeres Barneveld. Moet er wel bij zeggen dat het specifiek volwassenenonderwijs is, en een versnelde opleiding (2 ipv 4 jaar). Ik zou het ook niet anders willen/kunnen.

Earth, wat jij zegt is al een tijdje incorrect. Er is al jaren een tekort aan paravets. Ik ben aangenomen in mijn kliniek toen ik net begonnen was met mijn opleiding, en dat is op heel veel plekken het geval. Ook is het zo dat er vaak juist voor een kandidaat gekozen wordt die niet meer 18/19/20 is, omdat deze vaak meer zelfkennis hebben en snel zelfredzaam zijn hierdoor. Bedrijven nemen graag een “ouder” iemand aan als deze verder net zo gekwalificeerd is als een jonger iemand. Wat je zegt over dit vakgebied is onjuist en demotiverend.

Het vergt veel discipline, een opleiding naast je werk en huishouden en en en. Wat wil je precies weten? Mijn pb staat open voor je!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 19:56

Wat mij qua werk trekt, is iets in de richting van psycholoog/coach. Maar ook lijkt het me heel mooi werk om bvb gezinnen te helpen die het moeilijker hebben. Denk aan ouders die kinderen hebben met mentale problemen (depressie, gepest worden enz enz) of juist andersom; jongeren die problemen hebben door bvb slechte thuissituatie. Of die, net als ik, geen idee hebben wat ze met hun leven aanmoeten.

Paraveterinair lijkt me ook heel tof, maar dat is idd een heel specifiek beroep.

Wat ik ook spannend vind; ga ik aan een stageplek komen?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:15

Qua stages, dat ligt eraan hoe je er zelf instaat. Je moet goed georganiseerd, voorbereid en gedreven zijn. Ik ben een halfjaar voordat mijn opleiding startte begonnen met stages zoeken. Dat kwam vooral doordat ik erg kritisch ben en echt een leuke plek wilde vinden. Mensen die bij mij op de opleiding zitten en rustig aan zijn begonnen met stages zoeken komen inderdaad nu in de problemen. Als je vroeg genoeg begint dan lukt het zeker wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:21

Dan zou ik richting hbo social work gaan, daar kun je heel veel kanten mee uit en misschien nog wel doorgaan voor universiteit. Om psychologie te doen. Top dat je weer aan de studie gaat!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:36

Niet exact dezelfde situatie maar heb vooral lang gestudeerd en tussendoor gewerkt.
Ben nu 33 jaar en 4j geleden afgestudeerd als dierenarts. Was ook niet de oudste student in de richting.
Ik kan het alleen maar aanraden om te doen! De moment om te studeren is NU !

Paraveterinair/Dierenartsassistent is ook wel steeds meer vraag naar!

Mogelijk bestaan er ook trajecten waar je kan deeltijds studeren en deeltijds werken :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 21:41

Traject werken-leren zou echt ideaal zijn. Maar zie nog maar weinig werkvelden waar dit voor komt. Dan zit je meestal in de zorg of detailhandel. En beide richtingen trekken mij niet. :=

Voor de 'laatstudeerders': via welke school/ instantie hebben jullie een deeltijdopleiding/thuisstudie gevolgd?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:57

Mijne was in België daar heb je vast niet veel aan :p

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 22:02

GaelleS schreef:
Mijne was in België daar heb je vast niet veel aan :p

Haha nee, ik zit in Nederland. :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:02

Ik heb bij het Saxion in Deventer gestudeerd. Ik vond mijn opleiding verrassend goed, met goede leraren en goed lesmateriaal.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:08

Ja! Ik ben 45 en net sinds een paar weken klaar met een mbo4 opleiding tot audicien! Was pittig met een (nu)16-jarige puber met autisme/adhd en een (nu nét) twee jarige dochter, maar blij dat ik het gedaan heb.

Dit heb ik in 2 jaar gedaan, 1 x per 2 weken naar school en de rest werken. De 'niet-school-week' wordt vanuit school geadviseerd die dag thuis aan je school te werken.

Ik heb dit aan het DHTA in Utrecht gedaan.

Er is veel werk in te vinden en werkgevers die de opleiding financieren.
Laatst bijgewerkt door sans6 op 20-06-24 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:10

Ga eens langs bij het Leerwerkloket bij je in de buurt, daar kunnen ze je goed adviseren. Daar zijn ook veel leerwerktrajecten bekend, mogelijk nog gesubsidieerd of door werkgevers betaald ook.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 22:17

Eatshay schreef:
Ga eens langs bij het Leerwerkloket bij je in de buurt, daar kunnen ze je goed adviseren. Daar zijn ook veel leerwerktrajecten bekend, mogelijk nog gesubsidieerd of door werkgevers betaald ook.

Ohh, dat kende ik helemaal niet, Leerwerkloket. Bedankt voor de tip! :)

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:05

Je zou naar een Associates Degree kunnen kijken. Vaak worden deze ook duaal aangeboden, hiervoor is het vaak wel de eis dat je al ergens aan het werk bent.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 23:20

Snoraly schreef:
Je zou naar een Associates Degree kunnen kijken. Vaak worden deze ook duaal aangeboden, hiervoor is het vaak wel de eis dat je al ergens aan het werk bent.

Dat is een beetje het punt waar ik op vastloop.
Voor veel opleidingen heb je een werkplek nodig. En veel werkplekken stellen de eis dat je al een diploma hebt, of in je laatste leerjaar zit. Dus dan blijf je een beetje in een cirkel hangen. :=

Maar nu zag ik wel bij In Holland Hogeschool dat je voor praktijkopdrachten in leerjaar 1 ook iets van vrijwilligerswerk oid kan doen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 01:15

Hier ook een social work student. Mee gestart nadat ik een jaar ziek thuis met een burnout en depressie zat. Niet de beste keus wat dat betreft, maar ik zag het als een soort van zelftherapie omdat je veel moest gaan reflecteren. Ik bleek verrassend goed te scoren op tentamens dus daarom door gezet. Zelf ook een onrustige achtergrond, geen diploma van de middelbare, veel opleidingen niet afgerond etc.
In eerste instantie ook gestart met het idee jongeren te helpen die bijv. Huiselijk geweld hebben meegemaakt, maar tijdens de studie erachter gekomen dat dat toch te dichtbij komt en niets voor mij is. Nu doe ik werk ik naast mijn studie een paar dagdelen bij een welzijnsorganisatie en ik vind het super leuk. Ik doe trouwens de voltijd variant van de opleiding. Inmiddels 28 en in september stsrt ik met afstuderen.

Moet wel zeggen dat ik er geluk heb dat ik goed kan schrijven en verslagen mij makkelijk af gaan, maar het kost veel tijd, doorzettingsvermogen, energie en zelfdiscipline. Ik heb vandaag het laatste onderdeel van mijn minor ingeleverd en merk nu pas hoe gesloopt ik ben. Het is echt pittig, en ik ben blij als ik straks dat papiertje heb.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:08

Ik heb me op mijn 35e omgeschoold van motor instructeur naar doktersassistente.
Ik heb de volledige thuisstudie van de NTI gedaan, stage gelopen bij een huisarts en daar uiteindelijk blijven werken.
Het was hard werken, goed plannen maar heb de opleiding netjes binnen de gestelde tijd afgerond.
Als je het in een thuisstudie wil doen verslik je dan niet in de tijd en zelf discipline die het kost.
Maar als je echt wil, dan lukt het!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:19

Wat tof! Ik zit heel toevallig momenteel in precies hetzelfde schuitje.
Bijna 34, deed HBO Social work op m’n 22e toen ik zwanger bleek, toen gestopt en alleen maar bijbaan achtige dingen gedaan.

Ik start nu in september met de PABO omdat ik graag pedagogische wetenschappen wil gaan doen, later als ik groot ben.

Mijn gedachte is, wat is het allerergste wat er kan gebeuren? Dat t niet lukt. Dan stop je en draait de wereld gewoon door :)
En alle kennis die je in die tussentijd oppakt is mooi meegenomen. Ik vind het echt een cadeautje voor mezelf en voel me veel serieuzer gemotiveerd dan toen ik net van het MBO kwam en maar verder studeerde omdat ‘iedereen dat verwachtte’.

Veel plezier met je keuze! Als je iets doet waar je interesse ligt kan je nooit verkeerd kiezen. Als ik je zo hoor denk ik dat Social work goed bij je kan passen, ik vond het erg leuk in ieder geval.
Je zou altijd eens kunnen bellen naar instellingen die jouw droombaan hebben en vragen welke opleidingen zij vereisen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:46

Sherivey schreef:
Wat mij qua werk trekt, is iets in de richting van psycholoog/coach. Maar ook lijkt het me heel mooi werk om bvb gezinnen te helpen die het moeilijker hebben. Denk aan ouders die kinderen hebben met mentale problemen (depressie, gepest worden enz enz) of juist andersom; jongeren die problemen hebben door bvb slechte thuissituatie. Of die, net als ik, geen idee hebben wat ze met hun leven aanmoeten.

Wat ik ook spannend vind; ga ik aan een stageplek komen?

Ik ben hbo verpleegkundige, opgeleid in de ggz (duale opleiding bij hogeschool van Amsterdam), en het werk wat je hier schetst is precies wat ik zou kunnen doen. Zoek maar eens vacatures zoals 'verpleegkundige FACT team', 'verpleegkundige jeugd en gezin ggz' of 'verpleegkundige jeugdFACT'.

Dus hbo verpleegkunde (duaal richting ggz) klinkt heel passend vind ik! Laat je niet afschrikken door het medische gedeelte, dat vond ik echt heel erg meevallen. Het fijne aan een duale opleiding is dat je werkgever de opleiding betaalt én je salaris. Zij zorgen ook voor een leerwerkplek ieder jaar, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:04

Sherivey schreef:
Eatshay schreef:

Ohh, dat kende ik helemaal niet, Leerwerkloket. Bedankt voor de tip! :)

Is al gezegd, maar ik kan het niet laten het nogmaals te benadrukken. Soms wordt er teveel advies meegegeven voor een studie wat later echt niets waard is.

Neem in elke keuze ook echt de kans op een baan mee. Knap dat je weer die keuze maakt om weer te gaan leren, mijn respect heb je.
Maar het zou zonde zijn dat je (opnieuw) inzet voor iets wat je weinig op gaat leveren.
En je moet ook meenemen dat als er een schaarste is aan werkaanbod ze vaak liever iemand hebben die 10 jaar jonger is.

Wellicht kunnen studies zoals bedrijfskunde of informatica je meer brengen en dan zoek je zelf weer de raakvlakken op met je echte werkinteresse in de studie zelf met minors of later na de studie.

Anders heb je kans dat je veel geld kwijt bent en het je niets gaat brengen. Als je in jezelf wil investeren is het goed om te kijken wat het ook opbrengt als je het papiertje hebt, ipv of de studie leuk genoeg is.

Mijn zus (alleenst. Ouder) heeft met 33 en 3 kinderen bedrijfskunde gedaan. Was bikkelen, maar wel gered. Nu een gave echte aanvulling op haar cv! Ze moedigt nu meisjes aan meer de techniek kant op te gaan. En heeft op haar baan nog vele andere sociale taken op zich gekregen.

Bedrijfskunde is superbreed en heeft waarde.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 08:12

XLoki, ohh aan verpleegkunde had ik zeker niet gedacht. Ga ik ook naar kijken :)
Opzich vind ik het medische wel interessant, maar dan niet in de zin dat ik daadwerkelijk op de SEH oid zou willen werken.

Anomien, bedrijfskunde trekt me echt totaal niet en denk dat het dan erg lastig wordt om gemotiveerd te blijven.
Ict is wel interessant, maar daar heb ik echt 0,0 aanleg voor. :o

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:27

Hoe is je leven nu? Heb je kinderen/man etc? En wat wil je op korte termijn daarmee?

Er zijn best veel bedrijven die werknemers zoeken, en die ook bereid zijn je opleiding te betalen. Ik zou de tips volgen die hierboven staan, en vooral kijken naar welke baan je interessant vind.

Wees je wel bewust als je werkt en studeert, je vaak 5 dagen bezig bent. 4 dagen werken, en 1 dag school.. (Werkgevers gaan niet snel een opleiding betalen als je maar 3 dagen werkt)

Sector waar ook veel werken/leren is, is tandartsassisente/preventieassistente)