Aanhanger voor huisdier.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Aanhanger voor huisdier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:17

Nee, geen trailer voor het paard maar eentje voor achter de fiets/bromfiets/scooter voor hond(en)/kat(ten).

Mijn Italiaans windhondje wil héél graag mee maar voor de rugzak wordt hij toch wat zwaar en ook wil ik meestal ook spullen meenemen en dat gaat niet.
Op zoek naar een fietsaanhangertje. Klein maar stevig. Tweewielig.

Volgende uitdaging is de bevestiging aan de fiets. De meest gebruikelijke bevestiging is stijf op de achteras en dat werkt hier in de bergen écht niet, dus moet de koppeling flexibel zijn. Omdat het een twee-wielig karretje wordt is er geen beperking in draairichting nodig.
Helaas is de achtervork van mijn e-fiets héél lastig geconstrueerd met een verzonken snelsluiting :roll:
Moet dus een koppeling aan de zadelpen worden.

Als ik een aanhanger aan de scooter ga hangen wordt dat een éénwieler. Is afhankelijk van hoe prettig hij het vindt achter de fiets. Technisch is dat weer een héél ander verhaal.

Wat zijn jullie oplossingen?

tamary

Re: Aanhanger voor huisdier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:26

Er waren wel fietstrailers met koppelstuk naar zadelpen of in elk geval hoger, maar hoe die dingen zich gedragen in bergen al dan niet buiten het asfalt? Max. snelheid voor zo'n aanhangertje geven ze trouwens aan als 15-16km/uur.
Maar voor maatje past in rugzak hondje, zou ik eerder kijken naar een kratje voor achterop samen met fietstassen. Of loop je dan klem op max. mogelijke gewicht op bagagedrager?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:37

tamary schreef:
Er waren wel fietstrailers met koppelstuk naar zadelpen of in elk geval hoger, maar hoe die dingen zich gedragen in bergen al dan niet buiten het asfalt? Max. snelheid voor zo'n aanhangertje geven ze trouwens aan als 15-16km/uur.
Maar voor maatje past in rugzak hondje, zou ik eerder kijken naar een kratje voor achterop samen met fietstassen. Of loop je dan klem op max. mogelijke gewicht op bagagedrager?

Ik ben niet van plan om snél te rijden met mijn hond als passagier. Deed ik met de rugzak ook net.
Staat geen max. snelheid bij de aanhangers welke mijn interesse hebben. Wel een maximum belading en daar blijf ik vér onder.

Geen bagagerek maar bedankt voor de suggestie. Op de scooter zou dat kunnen maar dan kan er geen charmant gezelschap mee |(
Voorop gaat ook niet want hij heeft een bloédhekel aan wind in de oren. Gelukkig want ik vind het niet de veiligste oplossing.
Een klein aanhangertje dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:44

Kan ze wel vinden met aansluiting hoog als ze niet voor dieren of kinderen zijn. Maar dan heb je een plastic bak in metalen frame, schuift wat in de rondte, of je met met dat als basis zelf verder kunnen aanpassen.

Bv :
https://www.amazon.de/-/en/Deuba-Bicycl ... 412&sr=8-5
Koppelstuk voor aan de fiets apart bijkopen zo te zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:54

Ook voor passagiers. Alleen veel grotere karren.
Wil inderdaad een dergelijke koppeling proberen. Extra kabeltje als beveiliging.
De aanhangertjes op mijn lijstje hebben allemaal een optioneel voorwiel en die bevestiging is mogelijk bruikbaar voor een trekstang.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:04

Ik heb zo'n fietskar als in de link van tamary met dat koppelstuk.Dat is dus waardeloos,schiet er zo tussenuit,hoe hard je het ook vast draait.
Beter was een systeem als bij een auto waarbij het bolletje van de kar echt in het koppelstuk zit of een dissel aan de kar en bolletje aan de fiets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 19:07

Merlen schreef:
Ik heb zo'n fietskar als in de link van tamary met dat koppelstuk.Dat is dus waardeloos,schiet er zo tussenuit,hoe hard je het ook vast draait.
Beter was een systeem als bij een auto waarbij het bolletje van de kar echt in het koppelstuk zit of een dissel aan de kar en bolletje aan de fiets.

OOPS!!! Goede info.

Ik ga van de week eens naar de winkel van de agrarische coöp. Wellicht is een ´rose´ verbinding een werkbare oplossing voor aan de zadelpen.
Hmmm. Een ´rose´koppeling zou ook aan de achtervork werken. Kan ik de standaard beugel gebruiken!! Ook kijken naar een klem dus.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:32

Ik zou geen ademend wezen, of het nou een kind of dier is, achter een voertuig hangen dat uitlaatgassen produceert :x

Voor aan een fiets is, ik meen doggy ride (maar kan het merk mis hebben) de hoog geprezen optie, voor bevestiging die niet op de achteras gaat. Er zijn een of twee topics over hondenkarretjes waarin je mogelijk meer info vindt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 19:38

_Christina schreef:
Ik zou geen ademend wezen, of het nou een kind of dier is, achter een voertuig hangen dat uitlaatgassen produceert :x

Dat is nogal schokkend voor alle paardentrailers :Y)

Bedankt voor de tip over ´hondenkar´ op Bokt :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:53

Ik deed mijn jack russel altijd voorin de jas. Dat was voor beide toch het meest prettig. Nu geloof ik dat jij wat zuidelijker dan Nederland woont, en dat een jas nu niet helemaal ideaal is. Je hebt tassen die precies hetzelfde doen, en ja.. die zijn voor dieren.

Van mijn zusje toen een draagdoek gekregen, Dat werkte ook erg goed.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:31

Huertecilla schreef:
_Christina schreef:

Dat is nogal schokkend voor alle paardentrailers :Y)

Bedankt voor de tip over ´hondenkar´ op Bokt :j

Ik bedoelde natuurlijk de voertuigen die jij noemt ;) waarbij de uitlaatgassen over het algemeen vol in een eventueel aanhangende hondenkar blazen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:17

Misschien een tip maar wel een kostenplaatje,alleszins één waar ik voor ga sparen en wat andere grote spullen ga verkopen:een longtail e-bike.Bench of mand op de bagagedrager.
Die van Decathlon sprak me wel aan en valt in het goedkopere segment.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:59

Ik zou eerst testen of je hond het wel ok vindt in een karretje. Onze hond is als pup wel mee geweest in de fietskar maar nooit van harte. Nu ze groot is, is het helemaal geen succes meer. Wij hebben er dus 1 die we nooit gebruiken omdat ze zo'n stampij maakt dat veilig fietsen geen optie is. Bench of achterin de auto is nooit een probleem. Maar fietskar is dus drama.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 23:41

@Christina: de evt aanhanger achter de scooter houdt daar rekening mee

@Merlen: Een voor het landschap en mijn gebruik geschikte fiets heb ik al.

@SusanH: Goed punt: Hij vindt het zijspan top, maar de cabrio niet. Lijkt míj onlogisch maar ...
Het karretje gaat eerst een paar dagen op het voorterras. Spelendenwijze verdere stappen. Volgens de opgeven afmetingen zou de reisbench nét passen in de aanhanger welke ik het meest geschikt vind. Zou een stap kunnen zijn. Als het geen succes is, blijft het de rugzak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 05:41

_Christina schreef:

Dat ja. Hondenkarren zijn leuk voor achter de fiets, maar achter een scooter vind ik echt dierenmishandeling :=

Dat gezegd hebbende; ik heb zelf een petique breeze waar ik erg tevreden over ben, maar die heb ik nog niet achter de fiets getest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:00

Maar hoe zwaar is zo'n windhondje daadwerkelijk? Die halen de 15kg niet lijkt me?

Wij hebben diverse rugzakken, voor puppy's, die comfortabel gedragen kunnen worden tot 15kg, ik zou eerder daar naar kijken dan hem vergassen achter een scooter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:39

Voorspelbaar toch dat meutegedrag hier altijd.

Giácomo is goed 5 kilo.
Afgezien van geen ander spul ebij kunnen stoppen is een vervelend nadeel van een rugzak het risico bij onverhoopt vallen. Dáárom ook vind ik een draaiende koppeling cruciaal. Je moet hier echt wel rekening houden met schuivertjes. Grotere kans dan een lekke band. Eignelijk nooit serieus maar de kar ligt dan wel m met een stijve verbinding.

De aanhanger welke ik bovenaan het lijstje heb staan is 10 kg met max last van 25.

Achter de scooter komt een héél andere en welke overigens ook verder weg staat. Imo minder vergassing dan in een paardentrailer achter een dikke diesel ;) Op toerritten rijden we net zo dicht achter alkaar.
Díe kar + hond wegen 29 kg. Klein en aero. Ventilatie boven achter. Vergelijk dat met wat een trekauto moet verstoken. Daar wil je als motorrijder niet achetr blijven. Maar goed, dát is HEEL wat anders uiteraard :=

Terug naar de fíets want voor evt. achter de scooter is de koppeling al uitgevonden.

Ok, nu :9k dan terug fietsen en naar de winkel van de coöp: Kijken voor rose koppeling en accuklem.

p.s. vroegâh in NL deed ik elke morgen steevast routes van 25/35 km op de Koga RidgeRunner en de twee Saluki racers aan de lijn in mijn rechterhand. Helemaal top op de práchtige vrijliggende fietspaden in de IJsselmeerpolders. Is hier puur onmogelijk. Geen fietspaden en hoewel de caminos gewéldig mooi zijn, is het voor NL begrippen stevig MTB

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:42

Deze
https://www.bol.com/nl/p/innopet-sporty ... androidapp

Wij hebben nu twee Chihuahuas en die gaan gewoon in de fietsmand. Ons vorige hondje was een x chi x pincher of italiaantje. Die ging gewoon ook in de tas of mand.

Ik heb ook een hondenbuggy maar op de fiets vind ik een mand veiliger dan zo'n karretje erachter. Ik zou mijn hondjes daar niet in durven zetten terwijl ik fiets. Dan zou ik eerder kijken naar een bakfiets.

Mijn 2 Chihuahuas daar heb ik als ik ns wandelingen doe ook een tas bij mee en behoorlijk wat spullen zoals accu voor de telefoon op te laden en , water voor mezelf en de hondjes, wat te eten ook voor de hondjes soms een dun jasje extra, wat geld, kleedjes voor de hondjes Dex ligt in de trein op een kleed en Saartje in de tas op een kleed. En De hondjes lopen dus vooral zelf. En ons vorige hondje liep ook zelf naast de fiets, ik zie niet waarom jou hondje dat niet zou kunnen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:24

BeFunny schreef:
Deze

Wij hebben nu twee Chihuahuas en die gaan gewoon in de fietsmand. Ons vorige hondje was een x chi x pincher of italiaantje. Die ging gewoon ook in de tas of mand.

Ik heb ook een hondenbuggy maar op de fiets vind ik een mand veiliger dan zo'n karretje erachter. Ik zou mijn hondjes daar niet in durven zetten terwijl ik fiets. Dan zou ik eerder kijken naar een bakfiets.

Mijn 2 Chihuahuas daar heb ik als ik ns wandelingen doe ook een tas bij mee en behoorlijk wat spullen zoals accu voor de telefoon op te laden en , water voor mezelf en de hondjes, wat te eten ook voor de hondjes soms een dun jasje extra, wat geld, kleedjes voor de hondjes Dex ligt in de trein op een kleed en Saartje in de tas op een kleed. En De hondjes lopen dus vooral zelf. En ons vorige hondje liep ook zelf naast de fiets, ik zie niet waarom jou hondje dat niet zou kunnen?

Ja, en als TS dan op de bek gaat lanceert hij zijn 5kg zo de boom in. :=

Achter de fiets is in ieder geval veiliger dan in een fietsmand, zowel voor of achter niet. Het risico op letsel voor een (kleine) hond bij vallen is vele malen groter dan achter de fiets. Met een statische kar kiept die in het ergste geval om, daarom wilt TS graag een flexi-koppeling aan de zadelstang.

Dat veert veel meer mee (soort gimbal) en bij een beetje gunstig vallen blijft de wagen staan of hangt schuin, niet om.

Zeker achter een E-bike lijkt me dit de enige goeie optie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 12:14

KimD schreef:
Met een statische kar kiept die in het ergste geval om, daarom wilt TS graag een flexi-koppeling aan de zadelstang.

Dat veert veel meer mee (soort gimbal) en bij een beetje gunstig vallen blijft de wagen staan of hangt schuin, niet om.

Spijker op de kop _/-\o_

Ik woon/rij in de échte bergen over meest onverharde caminos. Een normaal ritje is vergelijkbaar met een paar keer de St.Pietersberg op en af
Alleen even de 2 km. naar het dorp (en terug) is al >100 meter hoogteverschil omlaag (en weer omhoog).
Ben er nu bíjna uit hoe de trekstang aan de fiets kan worden bevestigd op een flexibele doch stevige manier. Ik ga toch voor laag nabij de achteras want dat geeft een minder groter kiepmoment dan op de zadelpen. Wél flexibel!!! opdat de kar op twee wielen blijft als ik onverhoopt schuif.
Ook vanwege het kiepmoment voor kleine(re) wieltjes gekozen.
Verder heeft de kar welke ik ga bestellen een ´kooi´-constructie welke als een anti-roll bar is.

Wordt vervolgd....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:04

KimD schreef:
BeFunny schreef:
Deze

Ja, en als TS dan op de bek gaat lanceert hij zijn 5kg zo de boom in. :=

Achter de fiets is in ieder geval veiliger dan in een fietsmand, zowel voor of achter niet. Het risico op letsel voor een (kleine) hond bij vallen is vele malen groter dan achter de fiets. Met een statische kar kiept die in het ergste geval om, daarom wilt TS graag een flexi-koppeling aan de zadelstang.

Ik heb gewoon een kap op de mand.
Er kan niks gelanceerd worden. Wij hebben de kap ook extra gezekerd vast zitten en de mand zit achterop.
Maar die fiets karretjes die kiepen ook wel degelijk om of raken los, ik vind ze echt dood eng. I.t.t de bakwagen want die kiepen weer niet gauw om. Maar ts wil dus ook nog in de bergen fietsen. Dat lijkt me helemaal geen doen met zo'n hondenfietskar.

Afbeelding

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:15

Huertecilla schreef:
KimD schreef:
Met een statische kar kiept die in het ergste geval om, daarom wilt TS graag een flexi-koppeling aan de zadelstang.

Spijker op de kop _/-\o_

Ik woon/rij in de échte bergen over meest onverharde caminos. Een normaal ritje is vergelijkbaar met een paar keer de St.Pietersberg op en af
Alleen even de 2 km. naar het dorp (en terug) is al >100 meter hoogteverschil omlaag (en weer omhoog).
Ben er nu bíjna uit hoe de trekstang aan de fiets kan worden bevestigd op een flexibele doch stevige manier. Ik ga toch voor laag nabij de achteras want dat geeft een minder groter kiepmoment dan op de zadelpen. Wél flexibel!!! opdat de kar op twee wielen blijft als ik onverhoopt schuif.
Ook vanwege het kiepmoment voor kleine(re) wieltjes gekozen.
Verder heeft de kar welke ik ga bestellen een ´kooi´-constructie welke als een anti-roll bar is.

Wordt vervolgd....

En qua comfort? Want hoe kleiner de wieltjes hoe heftiger elk hubbeltje en bubbeltje in de weg te voelen is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:45

Hoe denk je dat al die mensen dat doen met kinderen en honden die niet in platgewalsd NL wonen? Juist die gimbal zijn ontworpen voor o.a. kinderen veilig mee te nemen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:28

Kinderen wegen zwaarder dan 5kg en dan is zo'n kar stabieler maar toch kiezen steeds meer mensen met kinderen op de fiets voor een e bakfiets. Het comfort en de veiligheid spelen daarin toch wel een rol. Ik zou ook kinderen niet achter aan zo'n karretje willen hebben. Ik vind ze echt dood eng. Dat kan aan mij liggen natuurlijk.

In het buitenland zie ik helemaal zelden mensen met zo'n kar fietsen. Soms een enkeling en dat blijken dan Nlers of Duitsers te zijn.

Ik heb wel eens met zo'n karretje gefietst want twijfelde tussen een honden buggy of hondenbuggy en fietskar in èèn en vind het helemaal niks. Dus die fietskar in èèn lekker gelaten voor wat het was. Dus ik zou zeggen probeer het eerst eens uit misschien kan ts er uitstekend mee overweg en heeft zij er wel een veilig gevoel bij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:44

Ik heb een kinderfietskar dus wat dat betreft heb je weinig aan mijn ervaring maar ik heb (helaas) ervaring met een omkiepende fiets en bij mijn bevestiging op de achteras (e bike ook wel) bleef de fietskar (leeg) netjes staan.

Hij zit zoals eerder omschreven zag ik, met een bolletje in de bevestiging. Daardoor kan de fiets alle kanten op zonder dat de kar mee hoeft.