Huurhuis en keuken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Huurhuis en keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 16:34

Wij hebben een nieuwe huurwoning en kunnen via de woningbouw een nieuwe keuken uitzoeken/laten plaatsen.
De huidige keuken die erin zit voldoet niet aan onze eisen en wensen,maar zou pas over 9 jaar door de woningbouw voor vernieuwing in aanmerking komen.
Eerder vervangen mag wel,maar kost extra.
Nog geen idee van de mogelijkheden en kosten, want het orienterend gesprek is pas over 6 maanden.
Plaatsing zal dua op zn vroegst pas over een maand op 9 kunnen.

We zouden ook zelf een eigen keuken mogen plaatsen.

Wat is nu wijsheid?

Via de woningbouw betaal je voor ieder extra kastje en luxere optie bij.(standaard is 3 onder en bovenkastjes en rvs blad) en wij willen inbouw voor kookplaat,oven en vaatwasser, meer
kasten en ander blad.

Via de woningbouw is het hun keuken,maar betaal je wel voor de extra/luxere uitvoering.

Plaats je een geheel eigen keuken, dan zal dat meer kosten, heb je wel meer keuze vrijheid, en is de keuken van jezelf. Ook is deze op korte termijn te plaatsen...

verootjoo

Re: Huurhuis en keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:39

Ik zou in een huurwoning nooit een eigen keuken plaatsen. :o

Dat kost met gemak 10.000€ en dan is het niet eens je eigen huis…

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:40

Ja, en die moet er dan ook weer uit toch? Als je er ooit uitgaat?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:42

verootjoo schreef:

Hangt er van af. Mijn schoonbroer had in zijn vorige huis, was een nieuwbouw huur huis, een hele mooie 2e hands keuken gezet.
Was geloof ik voor nog geen 500 euro klaar...
Op Marktplaats of facebook staan regelmatig Keukens voor weinig. Vaak zijn mensen al blij dat ze er van af zijn. En bij sommige gaat de keuken enkel weg omdat ze iets nieuws willen en ziet het er nog perfect uit.

Voor zoiets zou ik in dit geval ook kijken....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:47

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:51

Als je niet de ambitie hebt om zelf een huis te gaan kopen en daar lekker op je plek zit en de komende jaren niet verwacht te willen verhuizen waarom niet? Je woongenot is ook wat waard. En zelf kopen lijkt me voordeliger dan iedere maand meer huur gaan betalen. Als je de keuken zelf uit kunt zoeken kun je idd ook voor een nette 2e handse gaan. Die zie ik ook regelmatig op fb voorbij komen.

Maar ik zou even het gesprek met de verhuurder afwachten. En dan eens bekijken wat het via hen gaat kosten. Dan weet je over wat voor bedragen je ongeveer praat en dat maakt de beslissing makkelijker

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:57

Bellatrix schreef:
Ja, en die moet er dan ook weer uit toch? Als je er ooit uitgaat?

Niet altijd. Een dergelijke keuken gaat bijna altijd beter zijn dan de standaard woningbouwkeuken, en wanneer een nieuwe huurder akkoord is kan hij gewoon blijven zitten.

Ik heb hier bijvoorbeeld een schuur. Staat er al zeker 50 jaar maar hij is niet van de woningbouw, ik moest akkoord geven toen ik hier kwam wonen. Natuurlijk liever wel een schuur dan geen, dus de vorige bewoners mochten hem lekker laten staan.

Ik zou in dit geval zelf plaatsen zeker overwegen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 16:59

Wij hadden een keuken van 4 jaar oud met afzuigkap,kookplaat en ijskast voor 200 euro via marktplaats.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 17:03

We zouden m laten plaatsen, hebben al iets op het oog wat incl plaatsen rond de 5500,- zou kosten.
Weet nog niet wat het via de wbv zou kosten,of het dan naar ons zin gaat zijn, en of daar dan ook een huurverhoging voor gevraagd zou worden....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:07

Via de woningbouw blijf je toch altijd een beetje in de standaard kleurtjes, tegels etc. ik zou proberen om voordelig zelf iets te zoeken en te plaatsen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:21

verootjoo schreef:

Sommige mensen zijn afhankelijk van een huurhuis en blijven er echt jaren wonen. Waarom zou je dan niet zelf een keuken plaatsen? Moet je dan jaren tegen een standaard woningbouwkeuken aan gaan zitten kijken die totaal je smaak niet is?
En een nieuwe keuken hoeft echt geen 10.000 euro te kosten...

Mensen vonden het echt idioot dat ik in m'n huurhuis tegels liet leggen en vorig jaar airco heb laten plaatsen. Want:" het is een huurhuis dus daar moet je geen geld in gaan steken. Dat is zonde van het geld, dom enz"..

Ik ben van plan hier jaren te gaan wonen en wil dan niet in de hitte zitten en wil een vloer hebben die ik mooi en praktisch vind. Ja het heeft me geld gekost maar het vergroot wel m'n woongenot.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:24

Op marktplaats zie je soms voor weinig echt mooie keukens voorbij komen. Maar dan is handigheid of familie/vrienden die goed kunnen klussen wel nodig .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:27

Ik zit ook in een nieuwbouw huurwoning maar ik had geen keuze in keuken. Maar ik ben blij met mijn keuken, hij is functioneel en werkt voor mij. Ik heb daarentegen wel weer een mooie vloer laten leggen die ik heel graag wilde. En ik heb een hovenier ingehuurd die mijn tuin volgende week helemaal komt doen. Dat zijn dingen die ik dan weer belangrijker vind dan de keuken. Maar zo is iedereen weer anders. :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 17:38

Bellatrix schreef:
Ik zit ook in een nieuwbouw huurwoning maar ik had geen keuze in keuken. Maar ik ben blij met mijn keuken, hij is functioneel en werkt voor mij. Ik heb daarentegen wel weer een mooie vloer laten leggen die ik heel graag wilde. En ik heb een hovenier ingehuurd die mijn tuin volgende week helemaal komt doen. Dat zijn dingen die ik dan weer belangrijker vind dan de keuken. Maar zo is iedereen weer anders. :j

Nee precies, maar je investeert wel in je huurwoning op de punten die jij belangrijk vind om je woongenot te vergroten.

Vroeger riep ik ook “je gaat toch niet in een huurhuis investeren!”, maar ik ben ondertussen wel gaan realiseren dat als je daar 20, 30, 40 jaar of zelfs langer woont dat die investeringen wel degelijk de moeite waard zijn om je woongenot te vergroten. En als je er geen poppenkast van maakt dan is de woningbouw of volgende huurder vaak ook bereid om het over te nemen dus hoef je ook geen kosten te maken om het ongedaan te maken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 18:05

Het gaat inderdaad om woongenot waardoor we het naar onze smaak willen maken. De vraag is of we via de wbv ook een keuken kunnen vinden die naar onze smaak en zin is. Zeker nu we daar nog maanden op moeten wachten slaat de twijfel toe of we niet zelf de keuken van onze keuze laten plaatsen.dan kan ie er over 2-3 maanden inzitten.
We investeren al een hoop in het huis: vloer, wanden, tuin, en dan de keuken nog, maar zijn wel van plan hier heel lang te blijven wonen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:07

verootjoo schreef:

Als je van plan bent er heel lang te blijven wonen is het de investering echt wel waard.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:09

Als je sowieso een nieuwe keuken wilt, zou ik het ook zelf regelen. Ik denk niet dat je van de wbv een (veel) goedkopere optie gaat krijgen die ook naar jullie zin is, plus dat je er dan veel langer op moet wachten. Ik zou dan gaan voor de kortste klap.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:07

Dat geneuzel altijd over “ maar nooit investeren in een huurhuis”.. er zijn ook mensen die niet eens wíllen kopen.
Al schijnt dat tegenwoordig maar raar te zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:12

veneri schreef:
Het gaat inderdaad om woongenot waardoor we het naar onze smaak willen maken. De vraag is of we via de wbv ook een keuken kunnen vinden die naar onze smaak en zin is. Zeker nu we daar nog maanden op moeten wachten slaat de twijfel toe of we niet zelf de keuken van onze keuze laten plaatsen.dan kan ie er over 2-3 maanden inzitten.
We investeren al een hoop in het huis: vloer, wanden, tuin, en dan de keuken nog, maar zijn wel van plan hier heel lang te blijven wonen.

Kijk, zoals hier al meer is gezegd, naar tweedehandskeukens. Die zijn vaak best mooi en kosten weinig. Neem dan eentje die meer heeft dan je nodig hebt, dan kun je een keuken krijgen die gewoon naar jouw wensen is, en de overgebleven elementen zet je weer te koop, of breng je weg.

Voorwaarde is wel dat je mensen hebt die hem kunnen plaatsen, maar het plaatsen betaal je ook als je een nieuwe keuken koopt, al lijkt dat misschien niet zo.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 19:40

Tweedehandskeukens doen we liever niet, want dan wordt vaak zelf demonteren en monteren. Dat gaat voor ons niet lukken en we willen ook gewoon graag een nieuwe keuken.
De prijs voor de keuken die wij op het oog hebben is incl montage.
Laatst bijgewerkt door veneri op 02-06-24 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:41

Als je zeker weet dat je er nieg op korte termijn weggaat en het vergroot je woongenot, dan zou ik het wel doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:54

Het enige wat je goed na moet vragen is hoe het zit bij problemen bijvoorbeeld. Hier is het zo dat als je zelf andere keuken plaatst je daarna voor geen enkele reparatie meer bij de woningbouw terecht kan. Ook niet voor de aansluitingen oid.
Ik heb alleen de opstelling veranderd en ander blad en toen werd er al moeilijk gedaan.

Verder zit ik hier al ruim 10 jaar in en zou je hier ook elke 10 jaar nieuwe keuken kunnen krijgen en deze keuken zat er al in voordat ik erin ging en word ik gewoon genegeerd als ik iets over nieuwe keuken vraag. :') Dus als je het geld hebt zou ik het zelf doen, maar dus wel navragen hoe het zit met eventueel onderhoud en als je bijvoorbeeld over tig jaar niet het geld hebt voor een nieuwe keuken dan bijvoorbeeld. Even goed navragen wat voor gevolgen er zijn.

Want ook zelf aangebrachte verbeteringen kunnen zorgen voor huurverhoging. Niet alleen als de woningbouw het doet. Zoals de lengte van het aanrechtblad, meer aanrechtblad zorgt voor hogere huur. Ook als je het zelf betaald hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:00

veneri schreef:
Tweedehandskeukens doen we liever niet, want dan wordt vaak zelf demonteren en monteren. Dat gaat voor ons niet lukken en we willen ook gewoon graag een nieuwe keuken.
De prijs voor de keuken die wij op het oog hebben is incl montage.

Ook incl stucwerk, elektra verleggen/aanleggen, loodgieterswerk etc? Dat kan ook flink in de papieren lopen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 20:12

Nee, want daar hoeft nauwelijks iets in gewijzigd te worden. Benodigde aanpassing voor een vaatwasaansluiting kunnen we zelf doen.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:42

Je kunt misschien nog kijken op showroomkeukens.nl.
Daar staat voor elk wat wils, voor gunstige bedragen.
Je moet ze wel zelf demonteren, vervoeren en weer opbouwen, maar met de prijzen waar ze voor staan is wellicht nog ruimte in het budget om een Handige Harrie in te huren.