jouw beroep over 50 jaar?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

jouw beroep over 50 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 09:21

n.a.v. dat in een ander topic volmondig wordt beweerd dat mijn beroep (veehouder) over 50 jaar niet meer zal bestaan, was ik benieuwd.

Bestaat jouw beroep over 50 jaar nog. Of kan jouw werk worden overgenomen door robots, AI of fabrieken?

En wat gaan we dan doen als 'we' niet meer nodig of nuttig kunnen zijn.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:25

Dan ben ik dood, of 106 :')
Maar verpleegkundigen zijn er altijd denk ik

prompter

Berichten: 11499
Geregistreerd: 28-09-02

Re: jouw beroep over 50 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:26

Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.

mysa

Berichten: 10653
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:27

Nee, vertaler en redactiewerk. Dat is al bezig (te vroeg) te verdwijnen.
Boekhouden doe ik ook, verdwijnt ook al op vrij korte termijn.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:27

Zit ik ook tegen de 100.

Maar gezien mensen altijd wel ergens op de wereld ruzie hebben denk ik dat mijn baan wel zal blijven bestaan.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:29

Ik denk dat mijn beroep; trouwvideograaf, wel deels wordt overgenomen. De video's kun je dan waarschijnlijk gewoon door een programma gooien dat er zelf een perfecte trouwfilm van maakt zoals dat nu ook al met foto's kan.
Het filmen zelf, geen idee.. Ik denk dat het best mogelijk is dat een stille drone in de toekomst zelf mensen/hoofdpersonen en emoties kan herkennen en vastleggen. Al denk ik wel dat je iets gaat missen als je de menselijkheid volledig eruit haalt.

juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 09:29

prompter schreef:
Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.


Zou AI dit niet kunnen overnemen denk je?

deksel

Berichten: 3842
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:29

Ik hoop dan net een aantal jaar met pensioen te zijn, maar ik denk dat mijn beroep dan nog steeds bestaat. Ik werk als begeleider in de ggz bij begeleid wonen-organisatie.

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:30

Bij mijn beroep kunnen taken overgenomen worden door AI. Echter zie ik dat meer als samenwerking met mijzelf want er hangt ook een grote persoonlijke touch aan mijn functie vast. Anders zijn er nog genoeg andere functies bij mijn werkgever.

_Roxanne

Berichten: 1073
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:33

Koeienboer op een robotbedrijf hier, dus melken hoeft al niet meer.

Er verandert heel veel maar als er over 50 jaar nog mensen zijn moeten die wel eten (neem ik aan). De ontwikkeling van kweekvlees en zuivel vervangers etc is er, maar of dat over 50 jaar al voldoende is…Ik werk graag in de agrarische sector, dus als het niet als koeien boer is dan wel als iets anders

LvdO

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:33

ik hoop van harte dat het de volgende generaties gegund is om mijn beroep over 50 jaar nog uit te mogen voeren. Het zou prachtig zijn als de meiden op het bedrijf waar ik werk het stokje kunnen overnemen en daarna het bedrijf weer over kunnen dragen aan hun kinderen. Ik geloof dat, zolang er mensen zullen zijn, wij als voedselproducenten onvervangbaar zijn. Onze zuivelindustrie is wereldwijd de beste en meest veilige, dus ik hoop ontzettend dat onze melkveehouders van de toekomst ook daadwerkelijk de toekomst krijgen die ze verdienen: tussen hun geliefde koeien <3

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:35

Mijn beroep zal zeker nog bestaan over 50 jaar. Ik geloof niet dat deze helemaal overgenomen kan worden door AI. Zelf ben ik dan 80 dus hopelijk al lang en breed met pensioen :')

Ik werk momenteel op de alarmcentrale 112, wij verbinden mensen die 112 bellen door naar de regionale meldkamers van politie, brandweer of ambulance. In theorie zouden alle mensen die duidelijk aangeven dat ze Politie Amsterdam willen hebben, door AI doorverbonden kunnen worden. In praktijk komen we veel gevallen tegen waarbij het niet zo zwart/wit is, of waarbij mensen niet helemaal weten waar ze zijn, of de 'verkeerde' antwoorden geven (zoals een wijk noemen ipv een woonplaats).

En dan hebben we het nog niet over kinderen die bellen of situaties waarbij het belangrijk is dat je het verschil hoort tussen broekzak of noodsituatie.

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:36

prompter schreef:
Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.

hier kwaliteitsmanager. Ik denk zeker dat AI een enorme bijdrage kan leveren, maar niet vervangen

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:37

Ik ben beleidsmaker en gok dat dat blijft bestaan.

Al ben ik zelf over 50 jaar pensionado *\%/*

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:37

Nessie schreef:
Bij mijn beroep kunnen taken overgenomen worden door AI. Echter zie ik dat meer als samenwerking met mijzelf want er hangt ook een grote persoonlijke touch aan mijn functie vast. Anders zijn er nog genoeg andere functies bij mijn werkgever.


Ja hier hetzelfde. Bepaalde zaken kunnen worden overgenomen door AI vermoed ik. Maar de persoonlijke aandacht en ook gevoel voor verhoudingen en het ‘tussen de regels door’ lezen maakt dat ik denk dat niet alles door AI of robots vervangen kan worden.

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:39

Ik ben nu HR Adviseur en ik denk dat de rol van HRM zeker gaat veranderen, maar wel zal blijven bestaan. In HR zit een grote menselijke factor (o.a. de gespreksvoering) die AI of automatisering niet zal kunnen overnemen.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:40

Mijn werk zal alleen maar groter worden. Ik zit nu in een team van 6 mensen wat drone vergunningen verleend. Maar aangezien drones de toekomst zijn zal dit alleen maar groter worden.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: jouw beroep over 50 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:46

Een deel zal door AI vervangen worden. Daar is nu al onderzoek naar en AI kan op dit moment een aanvulling zijn. Maar de mens zal nodig blijven dus helemaal verdwijnen zal mijn vak niet. Over 50 jaar ziet het er alleen totaal anders uit. Net als dat mijn vak 50 jaar geleden écht anders was. Ik werk in de zorg.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:48

Zolang een AI bot mij nog in volle overtuiging vertelt (afgelopen weekend voor de lol weer eens de mate van AI halucinatie getest) dat Willem Drees de eerste vrouwelijke premier van Nederland was, denk ik dat ik nog wel een paar jaartjes fact-checking moet doen _O-

Overigens heeft iemand in Duitsland getest wat de huidige beschikbare AI chat bots zouden stemmen (in Duitsland). Daar kwamen unaniem groene en linkse partijen uit en de AfD werd godzijdank als oninterressant gezien. Wat dat betreft heb ik nog goede hoop :P

fransje23

Berichten: 15465
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:49

mysa schreef:
Boekhouden doe ik ook, verdwijnt ook al op vrij korte termijn.


Dat hangt er vanaf in welke vorm je boekhouden ziet.

Het is al veel veranderd en er zal nog meer veranderen. Het is meer controleren, afstemming van de digitale aanlevering en adviseren.

De uitvoering zal nog meer veranderen maar of de functie helemaal verdwenen is over 50 jaar?
Ik zal het niet meer meemaken :)

DuoPenotti

Berichten: 30590
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:52

Ik was beveiliger.
Beveiliging zal altijd nodig zijn tegen mensen die denken dat regels voor iedereen zijn behalve voor hunzelf.
Maar misschien vliegt er dan wel een robot rond omdat te doen. Geen gevaar om neer geslagen/gestoken/geschoten te worden.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:53

fransje23 schreef:
Dat hangt er vanaf in welke vorm je boekhouden ziet.

Het is al veel veranderd en er zal nog meer veranderen. Het is meer controleren, afstemming van de digitale aanlevering en adviseren.

Klinkt nog leuker ook eerlijk gezegd (maar ik ben geen boekhouder :D ).

Zolala

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:59

Beeldend kunstenaars zijn van alle tijden, dus hopelijk wordt over 50 jaar het originele handwerk/vakmanschap van alle makers nog steeds gewaardeerd :)

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:12

Mijn werk (bidmanager) kan totaal vervallen als de wetgeving verandert (aanbestedingswet schrappen).

Het bestaat grotendeels uit schrijfwerk en projectmanagement. Dat zou ChatGPT samen met een AI assistant wel moeten kunnen doen :j Ik zou het prima vinden als het over 50 jaar niet meer bestaat. Er gaat een hoop geld in aanbestedingen om en uiteindelijk betaalt de overheid daar de rekening van.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 21-05-24 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11499
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:13

juval schreef:
prompter schreef:
Dan leef ik niet meer, maar mijn beroep (veiligheidskundige) zal zeker nog bestaan.


Zou AI dit niet kunnen overnemen denk je?


Iemand moet AI toch continu voeden met kennis, dat zal blijven bestaan. Er zullen er in getal wel minder nodig zijn, dat zeker!