Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 10:07

In een notendop:
Mijn huis wordt gesloopt ergens in 2026.
Ik ben een scheefhuurder, dat wil zeggen mijn inkomen is hoger dan toegestaan in mijn huidige woning.
Mijn inkomen is echter te laag voor andere opties maar dat ter zijde.


Vanwege stadsvernieuwing heb ik wel gewoon recht op een nieuw huurhuis van de woningstichting. Dus nadat de woningstichting de sloop had verkondigd heb ik mijn gegevens weer eens aangepast op de website/ app.

Dit heb ik gedaan met mijn jaaropgaaf uit 2023.
Voorlopig hebben wij nog geen recht op urgentie, dat komt pas als het sociaal plan (sociaal plan incl urgentie geldt alleen voor mijn gemeente) in werking treed. Maar die wordt nog geschreven.

Anyways, sindskort houd ik dus bij wat er zoal vrijkomt in mijn gemeente; niks, nada, noppes. Alleen in mijn lijstje: Helaas pindakaas voor jou zie ik woningen verschijnen in mijn gemeente.
Er staan dan vinkjes bij of kruisjes bij met waar je aan moet voldoen.
Er staan kruisjes bij met wat ik maximaal jaarlijks mag verdienen.
Maar aangezien ik dit onlangs had aangepast wist ik dit bedrag en ik zit daar ruim onder.

Dus ik de woonbegeleider geappt, nav de sloop komt er iemand langs voor een gesprek (wat zijn je woonwensen) en daar kan je al vragen kwijt.
Ik heb dit gesprek pas morgen want ik wilde mijn moeder hier bij hebben en zij kon niet eerder.
Maar goed, ik geappt, kreeg ik als antwoord dat hij het ging navragen en vervolgens radiostilte.

Nu was ik gevraagd om in de buurt commissie te komen dus ik heb daar wederom deze vraag gesteld. Volgens iemand van de woningstichting moet ik mijn inkomensverklaring invullen ivm aftrekposten en vergoedingen.
Oke maar die heb ik niet (geen aftrekposten en geen vergoedingen). Alsnog die nacht gedownload en ingevuld/ meegestuurd en het gaat dus om exact hetzelfde bedrag als mijn jaaropgaaf.

Dus ook de ingeschatte verwachte jaarinkomen blijft staan.

Nu stuurde mn moeder net een woning toe die dus weer in het Helaas pindakaaslijstje staat voor mij met weer hetzelfde bezwaar.

Dit staat er nu op de site
Jaaropgaaf en belastbaar inkomen:
€ 44.261,-
Inkomen overgenomen van: Jaaropgaaf
Jaar: 2023
Je hebt een inkomen opgegeven over 2023 van € 44261. Jouw geïndexeerde inkomen voor 2024 is: € 47944 (€ 44261 x 1.0832).


Samenstelling van je huishouden
Je geïndexeerde verzamelinkomen voor het totale gezin (exclusief kinderen) is
€ 47.944,- per jaar



De woning in mijn Helaas pindakaaslijstje worden geindiceerd op €47.699,- per jaar. Ik verdien volgens hen dus €300 te veel om voor deze woningen in aanmerking te komen.



Waar haalt de woningstichting vandaan dat ik dit jaar €3.000 meer ga verdienen. Jaarlijks komt er zo'n €700 bij heb ik vergeleken met mijn andere jaaropgaves.
Waarom nu ineens die €3.000??
En waar is die op gebaseerd?


Ik heb even getwijfeld over de bedragen, of ik die hypothetisch ging neerzetten, maar dan word het helemaal onduidelijk voor mezelf als ik concrete antwoorden wil.

Wie kan mij een antwoord geven of hele goede en critische vragen die ik morgen kan stellen aan de woonbegeleider.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Probleem met inkomensbelasting vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:12

Zij rekenen met dezelfde +/-8% als waar de belastingdienst mee rekent jaarlijks.

Dit wordt gebruikt voor o.a. toeslagen e.d. De berekening is ook altijd over bruto inkomen dus dat valt altijd hoger uit dan je meestal verwacht.

De woningmarkt is krapper dan krap en met dit inkomen ben je al helemaal de pineut. Is particulier huren helemaal geen optie?

juval

Berichten: 13439
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:16

je komt toch niet op straat te staan, je woningbouwvereniging moet voor vervangende woonruimte zorgen. Waarschijnlijk zal dat wel duurder worden dan je nu betaalt, je geeft zelf al aan dat je scheef huurder bent.

Ik zou morgen rustig afwachten wat de persoon te vertellen heeft.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 10:16

KimD schreef:
Zij rekenen met dezelfde +/-8% als waar de belastingdienst mee rekent jaarlijks.

Dit wordt gebruikt voor o.a. toeslagen e.d. De berekening is ook altijd over bruto inkomen dus dat valt altijd hoger uit dan je meestal verwacht.

De woningmarkt is krapper dan krap en met dit inkomen ben je al helemaal de pineut. Is particulier huren helemaal geen optie?


Nee, sowieso is het een kleine gemeente waar in de sociale sector al nauwelijks iets vrijkomt.
Plus via het sociaal plan heb ik recht op huurgewenning (van een lage huur naar een hoge huur) niet als ik particulier ga zitten.
Dan mag ik ineens de volle pond zelf ophoesten.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 10:20

juval schreef:
je komt toch niet op straat te staan, je woningbouwvereniging moet voor vervangende woonruimte zorgen. Waarschijnlijk zal dat wel duurder worden dan je nu betaalt, je geeft zelf al aan dat je scheef huurder bent.

Ik zou morgen rustig afwachten wat de persoon te vertellen heeft.



Wat ik nu vanuit de commisie heb begrepen is dat hij enkel aanhoort maar zelf niks kan en mag doen.
Hij hoort alleen aan wat de wensen zijn.

Wel kan hij bepaalde knopjes omzetten zodat ik kan reageren.
Maar dan nog ben ik afhankelijk van wat er vrij komt in de gemeente, samen met alle andere 90 huishoudens die ook gesloopt gaan worden.

Met knopjes bedoel ik dat sommige woningen achter de hand worden gehouden. Vanwege stadsvernieuwing urgentie hebben wij op iedereen voorrang.
Maar er zijn uitzonderingen, seniorenwoningen zijn alleen nog steeds voor senioren.


Wat betreft scheefhuren, ik woonde er al toen ik een andere baan kreeg.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:21

Onali schreef:
KimD schreef:
Zij rekenen met dezelfde +/-8% als waar de belastingdienst mee rekent jaarlijks.

Dit wordt gebruikt voor o.a. toeslagen e.d. De berekening is ook altijd over bruto inkomen dus dat valt altijd hoger uit dan je meestal verwacht.

De woningmarkt is krapper dan krap en met dit inkomen ben je al helemaal de pineut. Is particulier huren helemaal geen optie?


Nee, sowieso is het een kleine gemeente waar in de sociale sector al nauwelijks iets vrijkomt.
Plus via het sociaal plan heb ik recht op huurgewenning (van een lage huur naar een hoge huur) niet als ik particulier ga zitten.
Dan mag ik ineens de volle pond zelf ophoesten.


Volgens mij mag je voor huurgewenning ook niet meer verdienen dan 43k/44k als je alleen bent en moet het in het sociaal plan benoemd zijn.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 10:24

Het is opgenomen in het concept sociaal plan zonder verdere aantekeningen.
Lijkt me dus niet dat ze daar op terug gaan komen.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:28

Onali schreef:
Het is opgenomen in het concept sociaal plan zonder verdere aantekeningen.
Lijkt me dus niet dat ze daar op terug gaan komen.


Dan zou ik alleen de (wettelijke) inkomensgrens even goed nakijken.

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:34

Ik zou het even aankijken. Het is nog lang geen 2026 en voordat de sloopkogel in de huidige woning gaat, krijg jij echt wel een passende andere woning aangeboden door de woningstichting. Jij krijgt namelijk urgentie, omdat ze graag willen dat je verkast. Bovendien krijg je doorgaans ook nog een zak geld mee om de nieuwe woning mee aan te kleden.

Je wilt te snel.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 10:40

Dees schreef:
Ik zou het even aankijken. Het is nog lang geen 2026 en voordat de sloopkogel in de huidige woning gaat, krijg jij echt wel een passende andere woning aangeboden door de woningstichting. Jij krijgt namelijk urgentie, omdat ze graag willen dat je verkast. Bovendien krijg je doorgaans ook nog een zak geld mee om de nieuwe woning mee aan te kleden.

Je wilt te snel.


Ja we krijgen de verhuiskosten vergoed.
Maar een vraag stellen over waarom er een gat van €3000 is mag ik toch stellen?

Het voelt echt niet prettig aan te weten dat ik uit mn vertrouwde stekkie moet.
Ik heb geen overlast van buren, ik woon heel ruim en heb absurd veel bergruimte en een schitterend uitzicht.
Ik ga op alle vlakken achteruit, hogere huur, minder ruimte, minder bergruimte en geen idee waar ik terecht ga komen.
Komende 2 jaar in onzekerheid, dan verhuis ik liever vandaag nog als dat kon.

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:52

Dat je fiscaal inkomen van 2023 wordt opgehoogd, is een soort toekomstige inflatiecorrectie die de overheid toepast.

Ik snap dat je de onzekerheid vervelend vind. Er is niets mis mee om nu al om je heen te kijken, je bent immers vrij om te gaan. Denk echter niet dat je nu al een oplossing kunt verwachten van de woningstichting, daarvoor is het gewoon te vroeg.

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:43

In principe pak jij al jaren het plekje in van mensen die werkelijk te weinig verdienen... Dus wees blij met wat je had en wees bereid de volle pond op te hoesten als dat niet meer zo is want de mensen die door jou deze plek niet konden bemachtigen maar het qua inkomen wel broodnodig hadden... Tja die waren erger af dan jij, niet?

Petpa

Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:05

Little_Gift schreef:
In principe pak jij al jaren het plekje in van mensen die werkelijk te weinig verdienen... Dus wees blij met wat je had en wees bereid de volle pond op te hoesten als dat niet meer zo is want de mensen die door jou deze plek niet konden bemachtigen maar het qua inkomen wel broodnodig hadden... Tja die waren erger af dan jij, niet?


Het gaat toch niet om erg, erger, ergst?

TS moet haar huis uit en dat is voor haar uiterst vervelend.

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:17

Petpa schreef:
Little_Gift schreef:
In principe pak jij al jaren het plekje in van mensen die werkelijk te weinig verdienen... Dus wees blij met wat je had en wees bereid de volle pond op te hoesten als dat niet meer zo is want de mensen die door jou deze plek niet konden bemachtigen maar het qua inkomen wel broodnodig hadden... Tja die waren erger af dan jij, niet?


Het gaat toch niet om erg, erger, ergst?

TS moet haar huis uit en dat is voor haar uiterst vervelend.


Maar in principe was het niet haar huis, al jaren niet omdat ze eigenlijk geen recht had die te gebruiken financieel gezien.
Dus ja dan is het mijn inziens wel erg voor de mensen die dat huis financieel gezien wél broodnodig hadden

Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:46

Wat is dat nou voor raar afgunstig bericht Little_Gift.
TS heeft alle recht daar te wonen en gewoon dikke vette pech dat haar haar huis gesloopt wordt.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 00:08

Little_Gift schreef:
Maar in principe was het niet haar huis, al jaren niet omdat ze eigenlijk geen recht had die te gebruiken financieel gezien.
Dus ja dan is het mijn inziens wel erg voor de mensen die dat huis financieel gezien wél broodnodig hadden

Wat een onzin. Scheefwonen is niet strafbaar. Ze heeft alle recht om in haar huis te blijven wonen. Ook als ze het nu niet meer toegewezen zou krijgen.

Moreel gezien zou je er wat van kunnen vinden maar daar gaat het niet om hier. In de huidige woningmarkt het je ook niet zomaar een nieuwe woning passend bij je inkomen.

IlonavL

Berichten: 1172
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 00:15

Zou het kunnen dat er nog vakantiegeld of een eindejaarsuitkering van 8% is meegerekend, bovenop het ingevulde bruto inkomen? Ik begrijp wel dat je graag wil weten waar dit bedrag vandaan komt, toch best een verschil (wat voor een hypotheek in je voordeel zou zijn maar in dit geval niet :n )

Steenbok12
Berichten: 7862
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 02:06

Je zou bijna zeggen met dit gegeven dat je een dag minder gaat werken (het is pas 2026) tot alles geregeld is. Lastig zo'n rand geval. Hier inmiddels alleen staande moeder. Mijn redding was ook 3 dagen gewerkt te hebben sinds de kleine. Met 4 kwam ik er niet tussen maar eigenlijk is meer werken nu geen optie met opvang etc. Hier lag de grens op 37.5000 per jaar voor deze woning maar moet je wel weer met meerdere personen zijn En mislopen van toeslagen. Zo jammer dat het niet loont om meer te gaan verdienen als je net tussen wal en schip gaat vallen. Daar mag echt wat aan gedaan worden. Minder verdienen, meer toeslag, goedkope woonruimte... meer verdienen, geen toeslag, dure woonruimte. Zo zonde.
Voor mij komt er als de kleine groot genoeg is weer een moment dat ik graag gewoon weer 4 a 5 dagen wil en kan werken maar dan is dus de vraag loont dat. Zo gek hé
Succes met zoeken. Ik duim mee.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 07:55

Little_Gift schreef:
In principe pak jij al jaren het plekje in van mensen die werkelijk te weinig verdienen... Dus wees blij met wat je had en wees bereid de volle pond op te hoesten als dat niet meer zo is want de mensen die door jou deze plek niet konden bemachtigen maar het qua inkomen wel broodnodig hadden... Tja die waren erger af dan jij, niet?


Ik zit slechts €3000 boven de scheefwoon grens.
€3000

Als ik geen nachtzorg maar avondzorg of dagzorg zou doen mag ik gelijk blijven zitten want dan keldert mijn salaris drastisch naar beneden.

Ik werk in de terminale zorg, mensen die letterlijk doodgaan tijdens mijn nachtdienst. Zowel thuis als in een hospice.
Mensen van 19 jaar tm 107 en alles wat er tussenzit.

Ik ben mn uren kwijt als ze doodgaan voor ik er ben. Dat is pech dat ik mijn werkuren in moet halen.
Als het rustig is, geen werk voor een hele week, moet ik al mijn uren inhalen. Dan kan het zijn dat ik per week extra moet werken, immers we weten niet hoelang een rustige periode is. Sta ik een nacht beschikbaar maar is er geen werk, kan ik tot 23 uur gebeld worden. Ik krijg geen geld voor dit constante standby staan maar het beheerst wel je leven. Kan niet naar bed, kan niet weg.

Mijn hogere salaris zijn mijn ORT uren, die uren waar ik een huilende echtgenoot/ dochter/ zoon/ vader/ moeder troost sta te bieden en jij lekker onbezorgd ligt te slapen.


Mag ik dan geen dak boven mijn hoofd hebben?

Memories

Berichten: 2640
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:37

Het gaat volgens mij echt om dat indexgetal toch? Zoals gezegd is dat een getal waarmee ze je inkomen uit een voorgaand jaar indexeren aan de verwachte stijging in het lopend jaar. Met je (niet geïndexeerde) inkomen zit je nog in de hoogste sociale prijsklasse maar dat zou op zich een haalbaar en realistisch huurbedrag moeten zijn, zeker als je weet dat het er aan zit te komen of er evt nog maatregelen zijn om aan hogere huur te wennen. Dan heb je nog tijd om evt je financiële situatie daar op af te stemmen. We zitten nog niet in 2026, wellicht dat je inkomen en de indexatie dan ook net anders liggen.
Dit lijkt me bij uitstek iets om te bespreken, wellicht dat er andere opties zijn of een uitzondering gemaakt kan worden gezien het sociaal plan. Of anders idd minder gaan werken? Of idd die nachtzorg niet meer doen?

Het is wel rot hoor… Je zit er echt niet op te wachten om je woning gedwongen uit te moeten en maar beperkte opties voor een nieuwe te hebben. En dan maar afwachten waar je terecht komt. Zeker als je nu zo fijn zit :o

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 09:03

Dagzorg kan ik lichamelijk niet meer aan.
Plus overdag moet je 10 tot 12 uur bereikbaar zijn om een beetje aan uren te komen in de thuiszorg.
Maar in douches mezelf in allerlei hoeken vouwen lukt mij niet meer na een hernia.
Deze nachtdiensten kwamen echt als een zege.
Doe dit werk al 11 jaar dus weet ook echt niet beter meer.
Zeker omdat ik een late avond/ nachtpersoon ben.

Uren minderen zat ik ook aan te denken, hopelijk kan ik tzt dan wel weer terug naar meer uren.
Iets met leven na pensioen :+

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:42

Onali schreef:
Mag ik dan geen dak boven mijn hoofd hebben?

Het boeit helemaal niet wat je voor werk doet. Hoef je niks over uit te leggen. Je hebt gewoon recht op een woning. Punt.

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:48

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo... Tuurlijk, de stress van het moeten verhuizen begrijp ik heus. Maar per saldo - dit is het probleem van de verhuurder. Die wil de woning afbreken en de huurder eruit hebben. Dan moet er "boter bij de vis" en in NL heb je als huurder dan prima rechten.

De huur zal nu vast lager zijn dan in een nieuwe woning. Maar heel eerlijk... als het hier om een woning gaat die een woningstichting wil gaan afbreken, dan is het echt geen heel beste woning meer. Kwa wooncomfort ga je er waarschijnlijk ontzettend op vooruit!

Ik zou gewoon even afwachten waar de verhuurder mee gaat komen. Nu in de stress gaan zitten over hoe het in 2026 komt... daarmee doe je jezelf wel wat aan hoor. Probeer te relaxen. Dit gaat echt worden opgelost voor je. Daarmee zeg ik niet dat je niet ondertussen al kunt kijken wat er te huur staat of komt, maar je mag er echt op vertrouwen dat je goed geholpen gaat worden.
Ongeacht wat je doet voor de kost.

(O ja, adviezen om maar minder te gaan werken om zo weer onder die loongrens te komen... brrrr. Dat vind ik echt heel erg "ikke-ikke-ikke-cultuur". Sociale woningbouw is bedoeld voor mensen die dat nodig hebben, niet voor mensen met een prima inkomen die gewoon geen zin hebben om conform te betalen)

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:00

Het probleem is dat er zo’n gat zit tussen sociale huur en particuliere huur. Ik woon nu voor 600 Euro met mijn kinderen in een eengezinswoning, probeer te verhuizen (850-1000) maar ik ben ook uit de sociale huur aan het groeien. En dan krijg ik een probleem want als alleenstaande lacht de bank me in mijn gezicht uit maar een eengezinswoning voor mij en de kinderen begint vanaf 1600 euro. Zoveel komt er nou ook weer niet binnen per maand… dus hier heeft HR ook voorgesteld om mijn inkomen kunstmatig laag te houden (niet gedaan want wil toch doorgroeien, ook in salaris).

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Probleem met inkomensverklaring vs zoeken naar woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:12

Ik snap wel dat TS wat vaart wil maken met een nieuwe woning; als je nu nog net onder de grens zit, kan je er in 2025/2026 zomaar nét boven zitten. TS, je hebt nu opgave van je inkomen gedaan n.a.v. je jaaropgaaf 2023. Is er niet de mogelijkheid om je inkomen op te geven aan de hand van je meest recente loonstroken oid, of in ieder geval je inkomen in 2024? We zitten al bijna halverwege het jaar, dus dat zou een goed beeld moeten geven; dan kom je als het goed is wel onder de grens uit.

Ik weet dat bij gesubsidieerde rechtsbijstand wordt gekeken naar twee jaar geleden (omdat dit vast staat), maar er dan verzocht kan worden om peiljaarverlegging waarbij naar de huidige gegevens gekeken wordt. Wellicht dat er bij de woningbouwvereniging ook een dergelijke optie is? Hoe dan ook zou ik proberen om dit met de verhuurder op te lossen; het zou zonde zijn als je een woning hierdoor misloopt.