Met enige schaamte open ik toch dit topic. Bokt heeft altijd wel goede tips en ik weet dat ik niet de enige ben.
Ik ben nooit een held geweest met auto rijden of iemand die zegt ah leuk ik rij wel naar Amsterdam.
Paar weken nadat ik m'n rijbewijs kreeg (2018) ben ik naar het buitenland gegaan en daar heb ik 6 maanden niks gereden. Dat helpt natuurlijk niet mee.
Heb ook altijd oudere auto's gereden dus bv inhalen gaat ook niet zo snel.
Nooit een ongeluk gehad, wel 2x domme fouten gemaakt maar dat ging gewoon goed.
Ik ben ook wat nachtblind dus 's avonds in de drukte of juist op een donkere, rustige weg met één tegenligger, zorgt voor slechter zicht.
Eerst vermeed ik snelwegen gewoon, maar het begint echt wel uit de hand te lopen nu.
Inhalen geeft spanning. Dat kan één fietser zijn, een groep wielrenners geeft helemaal stress, een slome hijskraan.. ook links invoegen geeft angst. Snelweg is absolute no-go maar bv ook van rijbaan wisselen om links af te slaan.
Ik vermijd het nu gewoon. Rijdt mega om zodat ik niet op een drukke weg van rijbaan moet wisselen bijvoorbeeld. Het gaat echt naar angst, niet 'een beetje spanning' . Het is dus vooral het inschatten van de ruimte die ik moeilijk vind, denk ik. En vertrouwen in andere weggebruikers, hoe hard ze rijden bv.
Je kan je voorstellen dat dit énorm beperkend is. Straks nieuw werk zoeken.. in een inimini zoek gebied dus. Zou gewoon overal naar toe willen rijden..
Spanning bouwt op natuurlijk waardoor het auto rijden an sich niet meer chill is. Bv weg rijden bij een stoplicht in een oude schakelauto is niet heel relaxed met veeeel stress en een gespannen lijf.
Oké maargoed.
- heb al eens gezocht voor speciale rijles hiervoor. Die zitten allemaal ver weg en de grap is: hoe kom ik daar

- nachtblindheid: kun je daar iets mee? Behalve zo'n bril.
- ook door lichamelijke klachten en de spanning, twijfel ik om een automaat aan te schaffen (mijn auto heeft binnekort APK en twijfel of ie die door komt

- voor degene die dit herkennen: heeft de auto zelf een groot verschil gemaakt? Ik denk dat een betere auto, die ook sneller optrekt etc, mij wel helpt. Maar dat is echt wel boven m'n budget dus hoor graag eerst ervaringen.